Bekijk volle/desktop versie : project OP STAP



25-10-2005, 09:41
Dames mij is vanuit de basisschool van mijn zoontje aangeboden om aan een 2 jarig project mee te doen: op stap

vorige keer was een marokkaanse dame op bezoek geweest om het mij uit te leggen allemaal en vandaag komt ze weer

ene week moet ik op school zijn voor bepaalde info en de andere week komt ze bij mij

Ik moet dus allerlei opdrachtjes met mijn zoontje doen

wie heeft dit wel eens gedaan, ze zei me trouwens dat ik er 2 jaar aan vast zat ofzoiets lijkt me wel lang

25-10-2005, 09:48



Citaat door Bintje:
Dames mij is vanuit de basisschool van mijn zoontje aangeboden om aan een 2 jarig project mee te doen: op stap

vorige keer was een marokkaanse dame op bezoek geweest om het mij uit te leggen allemaal en vandaag komt ze weer

ene week moet ik op school zijn voor bepaalde info en de andere week komt ze bij mij

Ik moet dus allerlei opdrachtjes met mijn zoontje doen

wie heeft dit wel eens gedaan, ze zei me trouwens dat ik er 2 jaar aan vast zat ofzoiets lijkt me wel lang
Klopt, het duurt 2 jaar.
Ik heb met mijn oudste dochter ook meegedaan..
Ik vond het geen zak aan, mijn dochtertje vond het wel leuk..
Bij mij kwam elke week zo'n nederlandse vrouw op bezoek, om het "huiswerk "te bespreken..
Je moet een verhaaltje voor lezen en dan aan de hand van die formulieren die je krijgt, moet je vragen stellen aan je kind, je moet ook samen met hem opdrachten maken, knippen, plakken, (woord)spelletjes etc...

Maar die vrouw deed net alsof ik net in nl was,
Ik moest het verhaal lezen en dan ging zij vragen stellen en moest ik haar antwoorden....
Ik ben geen klein kind...

Ze kwam elke week en dan ging ze een uur lang zitten kletsen en ze keek niet eens meer naar het huiswerk en ze praatte ook niet tegen mijn kids...

Ze zei een keer tegen mijn jongste: Weet je wat jij moet doen? Jjij moet boven gaan spelen..
Zegt mijn dochtertje: Weet je wat jij moet doen? Jij moet naar huis!

Het laatste jaar heb ik gezegd dat ik de hele week werkte en dat ze niet meer kon komen. Mijn dochtertje wou nog graag haar diploma halen, dus vroeg ik of ze dan niet het huiswerk door de bus kon doen, ze was toch altijd in de buurt..
Deed ze heel moeilijk over, maar uiteindelijk heeft ze dat toch gedaan.
Na het tweede jaar krijgen ze een Opstapdiploma.

25-10-2005, 10:00
ja ik ben benieuwd, maar lijkt me wel lang hoor 2 jaar lang 1 uur in de week inleveren om met iemand te kletsen...nou zij is dan wel marokkaans maar ik twijfel enorm, die vrouwtje kwam ook over als zo een felicitas vrouwtje, dat ze me binnen moest halen toen begon ik te twijfelen

25-10-2005, 10:08

Citaat door Bintje:
ja ik ben benieuwd, maar lijkt me wel lang hoor 2 jaar lang 1 uur in de week inleveren om met iemand te kletsen...nou zij is dan wel marokkaans maar ik twijfel enorm, die vrouwtje kwam ook over als zo een felicitas vrouwtje, dat ze me binnen moest halen toen begon ik te twijfelen
Ik doe er ook aan mee. Alleen zit ik in de non-intensieve groep (betekent dat je 1 x per 2 weken huisbezoek krijgt en 1x per maand bijeenkomst). Deze groep is meer voor degene die nl taal goed beheersen en niet veel uitleg hoeven te hebben. Ik vind het leuk om het te doen. Er zijn veel taken bij die ze op school ook krijgen. Een stukje voorbereiding.
Als jij 1 xper week veel vindt zou ik vragen of je in de non-intensieve groep kunt komen.

25-10-2005, 10:12


aha bedankt voor de tip, ik zal het aankaarten straks inshaa allah!

mashaa allah neshwaha dat je moeder dat gedaan hebt, schijnt dat veel marokkaanse vrouwen deze beroep uitoefenen

25-10-2005, 11:20
Als juffrouw vind ik dat het goed is om mee te doen aan Opstap
Bij ons op school is er elke week een bijeenkomst op school. Alle moeders nemen dan hun huiswerk mee en bespreken het. Het is leuk voor je kind om te doen alleen als je in Nederland bent geboren en zelf hier naar school bent geweest dan vind ik het minder zin hebben. Maar dat is mijn persoonlijk mening!
Iemand in huis om het huiswerk te bespreken? dan hebben ze echt veel geld voor opstap waar jullie wonen

25-10-2005, 11:52
mijn moeder heeft het toendertijd met mijn broertje gedaan. ik weet dat ze het allebei leuk vonden, en de bijeenkomsten vonden op school plaats, zo kom je ook andere moeders tegen. Mijn moeder had ook de non-intensive groep, ze had t erg naar haar zin, zo do eje ook wat thuis met je kind...

25-10-2005, 21:39
wel leuk idee eigenlijk, kun je best veel van leren denk ik.

25-10-2005, 22:18
nou ze is dus geweest, alleen we zaten een beetje met de tijd in de knel, ik moest weg zij was iets later dus hebben we het een en ander niet kunnen bespreken, ik heb wel een doos gehad van haar met allerlei knutselfrutseltjes blokjes en nog wat spul een boek en lesmatriaal

jeeminee ik moest mijn zoon echt in bedwang houden die wou al meteen knippen enzo ben benieuwd ze drukte me op het hart dat ik er erg voorzichtig mee moest zijn enzo hahaha nou ehum met 3 actieve kinderen ik hou mijn hart beet

25-10-2005, 23:27
hoi, ben net een maand bezig en het valt me heel erg mee, mijn dochtertje vind de opdrachten erg leuk, en als moeder ben je op een hele leuke leerzame manier bezig met je kind.
Je bent heel gericht bezig dus onstaan er minder ergenissen ( als je begrijpt wat ik bedoel)

wat betreft die bijeenkomsten: een keer in de week komen we bijeen, de moeders, en dan worden de volgende opdrachten besproken..is beter dan elke week iemand thuis krijgen.

Succes hoop dat het lukt!!

26-10-2005, 01:15
Bintje, zo een project is heel leerzaam wanneer je je ervoor openstelt. Het is voor alle moeders, ook Nederlandse moeders. Het idee achter zo'n project is om moeder / vader handvatten te geven om met de kids te leren spelen ed. Veel ouders zijn nieuw in het ouderschap waardoor veel educatieve activiteiten geen tijd krijgen of er is wel tijd maar men weet niet hoe toe te passen. Sommige weten dit beter toe te passen in het dagelijks leven dan anderen.

Voor kinderen is het geweldig om te doen, en het grappige is dat moeders daardoor ook meer gedult en ideeen opdoen. Ze leren er echt een hoop van.
Maar zoals het met alles is kun je nooit iedereen tevreden maken / stellen en zullen er altijd wel ouders tussen zitten die zeggen er niks van te leren. Ik denk dat je altijd wel leert. Als het niet veel is is het wel weinig.

Voor de vrouwen is vaak zo dat het socialenetwerk meer verbreding krijgt.

26-10-2005, 01:22

Citaat door Bintje:
nou ze is dus geweest, alleen we zaten een beetje met de tijd in de knel, ik moest weg zij was iets later dus hebben we het een en ander niet kunnen bespreken, ik heb wel een doos gehad van haar met allerlei knutselfrutseltjes blokjes en nog wat spul een boek en lesmatriaal

jeeminee ik moest mijn zoon echt in bedwang houden die wou al meteen knippen enzo ben benieuwd ze drukte me op het hart dat ik er erg voorzichtig mee moest zijn enzo hahaha nou ehum met 3 actieve kinderen ik hou mijn hart beet