Bekijk volle/desktop versie : Vraagje over het Swag(s'' ochtends) gebed:



23-10-2005, 22:24
Salaam dames en heren

Ik heb een vraagje over het Swag gebed(s'ochtendsgebed]
Je staat op en je hoort dan de swag gebed te verrichten die bestaat uit twee rakaat.

Maar nu is mijn vraag,ik sta om half 7 op om naar school te gaan.Dan is het tijd voor het fadj gebed. Wat ik doe is het fadj gebed verrichten en het swag gebed. Dus ik bid totaal 4rakaat.

Maar is het toegestaan om de swag gebed te verichten. De tijdstip voor de swag gebed staat toch onder"zon op"bij de gebedstijdkalender ?

Of kijk ik verkeerd?
Want dan bid ik namelijk te vroeg, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Want ik kan het swag gebed toch niet verrichten om pas 4uur wanneer ik van school kom????

Alvasttt harstikke bedankt voor jullie hulp!!

26-10-2005, 23:38


Sobh= fadjr. Je kan 2 rak'at soenah bidden, maar het sobh gebed telt maar 2 rak'at.

27-10-2005, 09:24
Assalaam aleykoum

fajr is het sobh verplichte gebed, dat is het 1ste uur dat op de lijst staat sorq is het einde van deze gebed, na dit uur is het tijd verstreken voor dit gebed, wat wel gedaan wordt is soenna rakatain voor fajr/sobh gebed

wa 3aleykoum salaam

29-10-2005, 20:03
Shoukran, ik ben er achter gekomen bedankt voor jullie hulp!

29-10-2005, 20:11



Citaat door xxberkenyaxx:
'

hey ik vraag me dat ook af?
maar ik heb het aan me vader gevraagt , hoe het eigelijk in elkaar zit...
kijk ik word 7 uur wakker en dan bid ik fadjr met sbah weet je dus samen gewoon bidden.. 4 rakaat. mijn vader zegt dat het zo hoort.. maar jah... ik weet het ook niet egt zeker

kuSs.. Berkenya
Dit is wat ik weet moge allah mij vergeven als ik het verkeerd uitleg.

Fadjr is het verplichte gebed, fadjr is een van de vijf gebeden. Dus na fadjr komt geen swag maar dhor,el3asar,magrb en daarna ishaa.

Jij staat 7uur op dan is het tijd voor het fadjr gebed, die mag je nu verrichten tot kwart over 8 zo. Dan moet je kijken bij het gebedkalenders onder "zon op" daar staat toe hoelaat je het mag bidden. Als je bijvoorbeeld niet in de nacht bent opgestaan om het fadjr gebed te verrichten maar om 10uur op staat dan moet je het swag geed verrichten die bestaat ook uit 2rakaat. Maar weet dat fadjr een verplichte gebed is.

Moge allah vergeven als ik iets verkeerd heb gezegd!
Moge jullie mij dan verbeteren.......

Nadia