Bekijk volle/desktop versie : Vraag mbt rente



23-10-2005, 13:06
Ik heb een vraag over het ontvangen van rente:

Rente vragen mag dus niet, maar wat wordt men geacht met het geld te doen dat men over gespaard geld ontvangt van de bank. Mag je het weggeven, aan iemand die weet dat het rentegeld is. Ik heb begrepen dat gedoneerd rente, niet geldt als sadaka.
Of is het zelfs haram dat geld weg te geven?

wie kan mij helpen. Graag met enige spoed.

Alvast bedankt.

23-10-2005, 15:34



Citaat door Lemia_i:
Ik heb een vraag over het ontvangen van rente:

Rente vragen mag dus niet, maar wat wordt men geacht met het geld te doen dat men over gespaard geld ontvangt van de bank. Mag je het weggeven, aan iemand die weet dat het rentegeld is. Ik heb begrepen dat gedoneerd rente, niet geldt als sadaka.
Of is het zelfs haram dat geld weg te geven?

wie kan mij helpen. Graag met enige spoed.

Alvast bedankt.
Salamoe aleikom..

Een Imaam bij NMO had gezegd dat hij het weggeeft aan de armen..
Verder zou ik 't ook niet weten

Ma3 el salama..

23-10-2005, 15:49
Salaam,

we kunnen simpelweg twee dingen doen met het geld....


we nemen het geld aan of we geven het terug aan de bank.

als je het teruggeeft dan worden ze er rijker van en of investeren ze het om hun activiteiten te verbreden.

anderzijds kun je het zelf ontvangen, maar je mag het zelf niet ontvangen. Wat je wel kunt doen is het geven aan de armen. Er is daar niks mis mee. Die mensen hebben het al moeilijk. Waarom niet helpen ....dat is overigens het enige goede doel wat je kunt doen.


ik hoop dat je het begrijpt op de manier waarop ik het heb uitgelegd ( ik heb geen dalil of iets anders.....maar ik ga hier uit van mijn logica....je kunt het elders nog navragen)


salaam

23-10-2005, 17:25
JA ik begrijpt t wel. Voor mn gevoel is het logischer dat ik het aan een arme geef dan aan de bank idd.

Misschien kun jij, of iemand anders, me helpen met het volgende. Een familielid (Vrouw en getrouwd in europa) heeft mij verzocht de door mij ontvangen rente aan haar te doneren. Volgens haar is dit geoorloofd. Alleen kan ik me dat haast niet voorstellen.

alvast bedankt voor adviezen

23-10-2005, 18:03


salaam,


lemia, ik zou graag deze vraag willen beantwoorden maar ik vind hem moeilijk.

Maar ik weet niet zeker, als je familielid echt in nood zit dan is er wel die mogelijkheid. Als het een extra is absoluut niet. Geef het aan de mensen die het echt nodig hebben. Straks wordt het een gewoonte en dan zijn we verder van huis. Probeer het echt aan de armen te geven die het nodig hebben.



Even een kleine toeving over de rente:

citaat van het boek Halal en Haram van Yoesoef el Qardawi ( bladzijde 279/280):

"Degene die geld uitleent, is zeer waarschijnlijk rijk en de lener arm. Als de rente geoorloofd is, dan buiten de rijken de armen uit, hetgeen ingaat tegen het idee van genade en liefdadigheid. ( Dit is het sociale aspect van het renteverbod)"

Dit betekent dus, dat in een samenleving waar rente toegestaan is, de sterkeren voordeel trekken uit het lijden van de zwakkeren. Het resuktaat is, dat de rijken ijker worden en de armen armer, hierdoor worden in de maatschappij socio-economische klassen gevormd, die door een diepe kloof gescheiden worden. Dit bevordert natuurlijkerwijs de jaloezie van de armen ten opzichte van de rijken, en verachting en verharding bij de rijken ten opzichte van de armen. Conflicten ontstaan, de socio-economische structuur scheurt, revoluties ontstaan en de sociale orde wordt bedreigd. De recente geschiedenis geeft voorbeelden van de gevaren voor de vrede en de stabiliteit van landen, die het erfgoed zijn van een op rente gebaseerde economie.....



Einde recitatie!!!


Zoals je ziet wordt er in deze punt de nadruk gelegd tussen steeds grotere kloof tussen armen en rijken.

Dus het geld die je dan zou willen doneren zou aan een arme moeten zijn. Je moet jezelf de vraag stellen of die ene familielid werkelijk zo arm is? Behoort zij/hij tot één van de armsten?

Ja dan kun je het geven.

Nee? geef het aan een armere anders wordt je zeg maar verantwoordelijk gehouden voor die kloof.


DENK IK....moehiem vraag het maar nog even na....dit is wat ik eruit kon halen.




Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.


Als er kritiek is hoor ik deze graag inshallah ( beargumenteerd natuurlijk).



salaam

23-10-2005, 20:30
Stel je reactie erg op prijs.

24-10-2005, 15:05
Het lijkt mij dat jezelf niet mag profiteren van rente. De rente weggeven aan anderen (niet aan je ouders ldenk ik), mag. Alleen krijg je er zelf geen enkele beloning voor. Het geldt zeker niet als sadaka; niet eens als goede daad.

Het lijkt me van belang dat degene aan wie je het geeft, zich er bewust van is dat het om rente gaat (1. zodat hij/zij niet denkt dat je erg vrijgevig bent met je eigen vermogen; 2. sommigen nemen geen geld aan als ze weten dat het rente is).

Anderen helpen met de rente, lijkt mij zoveel beter dan het teruggeven aan de bank. Zelf geef ik het wel eens aan organisties die dierenleed tegengaan. Goed zijn voor dieren is in de Islam erg belangrijk. Door het te geven aan dieren, vermijd ik de situatie dat mensen denken dat ik sadaka aan ze heb gegeven en voorkom ik ook dat ik armen niet meer help met sadaka omdat ik ze al rente heb gegeven. Persoonlijk vind ik ook dat je armen met je eigen vermogen moet helpen en niet met dat van een ander, ook al is die ander een vermogende instantie.

25-10-2005, 07:31
salaam,

nomennescio, eerder hierboven heb ik aangegeven waarom ik het eigen geen goed idee vind om de rente terug te geven. Wat vind je van de argument? Of heb je deze niet goed gelezen?....


Overigens, het kan ook zo zijn dat je een betaalrekening neemt dat je geen rente hoeft te ontvangen. Maar als je geld leent minder dan dat je hebt....moet je daarover wel rente betalen.


Moehiem, ik ben benieuwd wat, behalve de standaard regel van geen rente ontvange, de reden kan zijn om het geld terug te geven...zodat zij daarmee alleen...."rijker" worden..


salaam

25-10-2005, 15:50
we beantwoorden niet op basis van de logica, maar op basis van de Koran en de Sunnah. en Qardawi is om zijn rente-uitspraken hevig weerlegd door de geleerden van de Sunnah, dus beter kom je niet met zijn fatawa

25-10-2005, 15:51

Citaat door Lemia_i:
Ik heb een vraag over het ontvangen van rente:

Rente vragen mag dus niet, maar wat wordt men geacht met het geld te doen dat men over gespaard geld ontvangt van de bank. Mag je het weggeven, aan iemand die weet dat het rentegeld is. Ik heb begrepen dat gedoneerd rente, niet geldt als sadaka.
Of is het zelfs haram dat geld weg te geven?

wie kan mij helpen. Graag met enige spoed.

Alvast bedankt.
salamoealaikoem
Ik snap echt niet waarom je het hierso vraagt. Ga voor meer advies naar
http://www.al-yageen.com is een site van de moskee soennah in denhaag.
daar kun je vragen stellen en krijg je andwoord dat is gebaseerd op de hadith en koran.
salamoealaikoem

26-10-2005, 09:33

Citaat door Mohammed Azam:
bedoel je diegene die microkrediet heeft bedacht?
Nee, want die liet de armen toch rente betalen? Ik heb 't over iets anders
Er was zo'n groepje (Ik geloof in rotterdam) die uitlegde dat rente harram is en daartussen zat een imaam en die zei dat hij zijn rente altijd weggeeft aan de armen. Het kan ook goed zijn dat het bij de NIO was. Ik heb 't in ieder geval bij een van die twee programma's gehoord

27-10-2005, 13:20

Citaat door ismahene:
salamoealaikoem
Ik snap echt niet waarom je het hierso vraagt. Ga voor meer advies naar
http://www.al-yageen.com is een site van de moskee soennah in denhaag.
daar kun je vragen stellen en krijg je andwoord dat is gebaseerd op de hadith en koran.
salamoealaikoem
Bedankt voor je verwijzing, Ik kan daar echter niets vinden mbt rente. mocht ik het over het hoofd hebben gezien laat het me weten. Vragen stellen is momenteel ook niet mogelijk

p.s "Ik snap echt niet waarom je het hierso vraagt" ?? .: Deze vraag in deze rubriek leek mij namelijk wel gepast. Er zijn misschien mensen die er het fijne over weten en toevallig hun kennis op marokko.nl kwijt kunnen. ..Misschien dat ik je vraag duidelijk heb kunnen maken.

Nogmaals bedankt.

27-10-2005, 13:27


Mijn probleem is dat deze persoon weet dat het rentegeld is, en er juist om vraagt. Ik wil er geen dounoub om krijgen natuurlijk. Ik wil best NEE tegen deze persoon zeggen, als het fout is. Maar om een vete te voorkomen wil ik weten wat er dan wel mee mag doen.

Het enige wat ik van "Googlen" wijzer ben geworden is de les: neem het niet aan , en als je het hebt..zorg dat je er vanaf komt. ..Maar nergens staat hoe ik ervanaf kom. Doneren aan een moskee die het uitgeeft aan riolering of wegen heb ik ook gelezen?? Im confused

bedankt voor de reacties..