Bekijk volle/desktop versie : Wat zijn mijn rechten bij onbepaald contract?



23-10-2005, 02:12
Dag mensen,

Even mij verhaal in het kort vertellen.
Ben afgelopen woensdag (19 oktober) begonnen bij iemand in de thuiszorg, nou had zij een contract voor mij opgesteld zonder proeftijd en onbepaalde tijd omdat zij het vond klikken. In mijn contract staat ook dat contrat alleen beeindigd wordt bij overlijden of als zij geen budget meer krijgt van de overheid om mij te betalen.
Nou belt die troela mij op afgelopen vrijdag dat ik niet hoef te komen meer omdat ze mij een beetje traag vind in het huishouden. Ik met mijn domme hoofd ging daar mee akkoord en liet het daarbij liggen. Net heb ik mijn contract even heel goed doorgenomen en wat zij heeft gedaan kan absoluut niet.
Zij moet eerst toestemming vragen bij het CWI, juridische zaken, en daarnaast heb ik nog een opzeg termijn van 1 maand.

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden? Naar Rechtshulp gaan en een mooi bedragje er voor terig krijgen als zij mij weg wilt hebben, of nog voor dat wijf een maand gaan werken. Ik heb altijd nog een onbepaalde tijd overeenkomst dus sta veeeel sterker in mijn schoenen?

Mensen die hier voor een opleiding hebben gehad, ajb jullie advies/mening?
En andere adviezen en meningen zijn ook welkom!

We hebben het geld echt nodig nu we een dochtertje hebben, de uitgaven per week aan haar zijn echt ongelofelijk .

Alvast bedankt!!

23-10-2005, 02:24



Citaat door marjam1983:
Dag mensen,

Even mij verhaal in het kort vertellen.
Ben afgelopen woensdag (19 oktober) begonnen bij iemand in de thuiszorg, nou had zij een contract voor mij opgesteld zonder proeftijd en onbepaalde tijd omdat zij het vond klikken. In mijn contract staat ook dat contrat alleen beeindigd wordt bij overlijden of als zij geen budget meer krijgt van de overheid om mij te betalen.
Nou belt die troela mij op afgelopen vrijdag dat ik niet hoef te komen meer omdat ze mij een beetje traag vind in het huishouden. Ik met mijn domme hoofd ging daar mee akkoord en liet het daarbij liggen. Net heb ik mijn contract even heel goed doorgenomen en wat zij heeft gedaan kan absoluut niet.
Zij moet eerst toestemming vragen bij het CWI, juridische zaken, en daarnaast heb ik nog een opzeg termijn van 1 maand.

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden? Naar Rechtshulp gaan en een mooi bedragje er voor terig krijgen als zij mij weg wilt hebben, of nog voor dat wijf een maand gaan werken. Ik heb altijd nog een onbepaalde tijd overeenkomst dus sta veeeel sterker in mijn schoenen?

Mensen die hier voor een opleiding hebben gehad, ajb jullie advies/mening?
En andere adviezen en meningen zijn ook welkom!

We hebben het geld echt nodig nu we een dochtertje hebben, de uitgaven per week aan haar zijn echt ongelofelijk .

Alvast bedankt!!
PM me maar voor advies!

26-10-2005, 18:24

Citaat door mr-nador:
bekijk de cao van je branche eerst ff goed.

ze mag je niet zomaar wegsturen ze is zoizo verplicht je minimaal een maand uit te betalen omdat als jij niet meer zou willen werken je ook verplicht bent een maand door te werken.

ik zou in het vervolg een beter contract opstellen en die bij een notaris te deponeren. zodat ze niet kan gekdoen.

veel succes en als je vragen hebt pm me maar.
Alles hangt af van hetgeen is geregeld in de overeenkomst en wat de bedoeling/strekking was van hetgeen overeengekomen is. Bij een onbepaalde tijdscontract gaat 't nog verder dan alleen rekening houden met die ene maand opzegtermijn. Werkgever mag werknemer pas ontslaan als er sprake is van een dringende reden. En voor die dringende reden is volgens de wetgeving en de rechterlijke uitspraken veel meer nodig dan een enkel telefoontje dat je het werk niet snel genoeg vindt gaan en daarom maar de overeenkomst beëindigt. Dat is strijd met de redelijkheid en billijkheid en werkt teveel in nadeel van de werknemer, terwijl het arbeidsrecht juist ter bescherming van de werknemers is.

Je hebt niet zozeer een notaris nodig om jezelf te beschermen. Goede afspraken met elkaar maken en elke afspraak in de overeenkomst vermelden. Dan sta je sterk genoeg wanneer er een arbeidsconflict ontstaat.

27-10-2005, 00:36
Het zit dus nu zo, dat CWI mij heeft verteld dat zolang de zaak niet opgelost is mijn WW afgewezen wordt. Ik werd dus door hun geadviseers om gewoon te stoppen met dat advocaten gedoe omdat dit maanden kan duren, en wat schiet je er mee op, misschien wel helemaal niks.
Ik ga dit morgen ochtend met mijn advocaat bespreken, alleen zit het dus wel zo dat die mevrouw voor wie ik gewerkt heb, al toestemming heeft aangevraagd via het CWI om mij te ontslaan. Ze denkt nl dat zij echt in haar recht staat, maar goed, heel gedoe dus.

27-10-2005, 23:02



Citaat door marjam1983:
Het zit dus nu zo, dat CWI mij heeft verteld dat zolang de zaak niet opgelost is mijn WW afgewezen wordt. Ik werd dus door hun geadviseers om gewoon te stoppen met dat advocaten gedoe omdat dit maanden kan duren, en wat schiet je er mee op, misschien wel helemaal niks.
Ik ga dit morgen ochtend met mijn advocaat bespreken, alleen zit het dus wel zo dat die mevrouw voor wie ik gewerkt heb, al toestemming heeft aangevraagd via het CWI om mij te ontslaan. Ze denkt nl dat zij echt in haar recht staat, maar goed, heel gedoe dus.
Om recht op een WW-uitkering te hebben, moet je ook aan allerlei eisen voldoen. Bespreek met je advocaat of je uberhaupt in aanmerking zou kunnen komen voor een WW-uitkering. Zoniet, dan is het wellicht de moeite waard om door te procederen en ondertussen elders een nieuw baantje te vinden, wat zou kunnen aansluiten bij het contract die nu nog geldig is.

27-10-2005, 23:29

Citaat door noor78:
Om recht op een WW-uitkering te hebben, moet je ook aan allerlei eisen voldoen. Bespreek met je advocaat of je uberhaupt in aanmerking zou kunnen komen voor een WW-uitkering. Zoniet, dan is het wellicht de moeite waard om door te procederen en ondertussen elders een nieuw baantje te vinden, wat zou kunnen aansluiten bij het contract die nu nog geldig is.
Ik heb recht op WW-uitkering. Maar goed mijn advocaat raadt me aan om gewoon door te gaan met de zaak, omdat ik heel eerg sterk sta.
Nou heeft die troela mijn vanmiddag gebeld en heeft ze gezegd dat zij aan juridische zaken gaat zeggen dat ik ontslag heb genomen. 3la onzin. Maar goed volgens mijn advocaat moet zij dat altijd aan tonen nog!
Wens me succes mensen.

27-10-2005, 23:37
Beste Marjam,
om dit gedoe wat simpeler te maken; jouw werkgeefster heeft weliswaar een aanvraag ingediend bij het CWI, maar deze moet eerst worden beoordeeld voordat er een beslissing komt. In die beoordeling krijg jij als werkneemster sowieso de gelegenheid schriftelijk verweer in te dienen. Doe dat me behulp van jouw advocaat! Pas als het CWI heeft beslist is er een rechtsgeldig einde aan de arbeidsovereenkomst gekomen.
Tot die tijd ben je formeel nog steeds in dienst van de betreffende dame. Dat is ook de reden waarom het CWI nu nog geen WW-uitkering kan toekennen. Daarvoor moet je immers aan enkele eisen voldoen, waaronder beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt (lees: einde huidig dienstverband). Hoe dan ook, je hebt de mogelijkheid om je recht te halen. Een schadevergoeding of iets dergelijks wordt mijns inziens wat lastiger. Veelal moet je als werknemer dan kunnen aantonen dat je 'arbeidsverleden' hebt opgebouwd bij de werkgever. Concentreer je met andere woorden op een goed verweer met behulp van jouw advocaat en je komt denk ik nog een heel eind. Succes!