ramadan2005
22-10-2005, 02:43
Dit artikel bekijken als pdf bestand, zodat de opmaak makkelijker te lezen is? Klik dan hier!
Islaam, de Complete en Definitieve Boodschap
aan de Mensheid
Een advies aan Moslims en Niet-Moslims
Door: Dr. Saleh as-Saleh
Oorspronkelijke titel: Islaam The Complete and Final Message to Man - An Advice to
Muslims and Non-Muslims
De haat jegens Islaam en de kwalijke praktijken van sommige Moslims
zouden het zoeken naar de waarheid niet in de weg moeten staan.
God (Allah) verklaart dat:
-[ En degenen die voor Ons enorm inspant, die zullen Wij zeker Leiding
schenken op Onze Wegen (d.w.z. Allah's religie, Islamitisch monotheïsme) En
waarlijk, Allah is zeker met de weldoeners.]-
(Soerah 29: Al-'Ankaboet, ayah 69)
Gedurende Hadjatoel Wadaa'1, en op de dag van 'Arafah - die op de vrijdag was, werd de
Nobele ayah (vers) geopenbaard:
-[ …Vandaag heb Ik jullie Dien2 voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn
Gunst voor jullie volledig gemaakt en heb ik Islaam als jullie Dien
gekozen… ]- (Soerah 5: Al-Ma'idah, ayah 3)
Allah verklaart duidelijk dat de Dien is vervolmaakt en het geen toevoeging of weglating
nodig heeft. Daarom heeft Allah (de Allerhoogste) de functie van Boodschapper bezegeld
met de Profeet Mohammed صلى ال عليه وسلم- als de definitieve en laatste Boodschapper. Het
feit dat Allah Islaam heeft gekozen als de Dien voor de mensheid, betekent dat Hij niets
anders dan Islaam accepteert van wie dan ook:
-[ En wie er een andere godsdienst dan Islaam zoekt: het zal nooit van hem
worden aanvaard en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers ]-
(Soerah 3: Aal-'Imraan, ayah 85)
En Allah, de meest Verhevene, zegt ook:
-[Waarlijk, de enige "godsdienst" bij Allah is Islaam…]-
(Soerah 3: Aal-'Imraan, ayah 19)
Als een Complete Boodschap van Allah, definieert Islaam:
· Het Doel van ons Bestaan: Het leven van de mens is niet zinloos. De grote wijsheid
achter de schepping van de mens is de onderwerping aan zijn Schepper, Allah, Zijn
geboden te volgen en zich te onthouden van Zijn verboden. Gedurende het leven
worden mensen onderworpen aan kwellingen en beproevingen. Dit zal de ware
onderwerpers en aanbidders van Allah onthullen van degenen die anders kiezen. De
weg naar het succes in het leven en het Hiernamaals is daarom om Allah te aanbidden
alsof de onderworpene Hem ziet, en wanneer hij Hem niet ziet, te beseffen dat
waarlijk, Hij hem wel Ziet.
De rechten van Allah over Zijn onderdanen: Om Allah alléén te aanbidden en niets
met Hem te veréénzelvigen in aanbidding.
· De rechten van de mensen over hun Schepper: Om te worden toegelaten tot het
Paradijs (door Allah) wanneer zij Hem correct aanbidden.
· De Eénheid en Uniciteit (Tawhied) van Allah en de invloed ervan op de
schepping: De mensheid zou de Namen, Eigenschappen en Handelingen van Allah
moeten kennen, zodat hij Hem correct kan aanbidden. Weten dat Hij De Enige ware
God is Die het verdient aanbeden te worden, Hem geen deelgenoten toe te schrijven,
wat dan ook in aanbidding. Weten dat Hij, Allah, Degene is Die Steunt, Voorziet,
Gunsten verleent, Leven geeft en Dood veroorzaakt; de Ene Die meest Genadevol is,
Streng in kwelling, Vergevensgezind, Rechtvaardigst, Alwetend en al van dat
waarmee Hij in staat is te doen. Niets is als Allah. Al Zijn Eigenschappen zijn waar
en echt. Het hoe, de manier waarop, aangaande Zijn Eigenschappen, zijn alléén bij
Hem bekend.
· Kennis: De Boodschap nodigt degenen uit die de Islaam aanneemt tot het opdoen van
kennis over alle aspecten van Islaam, en Allah heeft speciale graden in het Paradijs
voor de mensen van kennis. Als we over enig onderwerp van Islaam spreken, moeten
we er eerst kennis over hebben. En als we die niet hebben, moeten we de betrouwbare
en goed geïnformeerde geleerden raadplegen.
· Waarschuwing: De gelovige voelt en erkent dat Allah Alwetend is over hem en zijn
verborgen en zichtbare daden. Niets ontsnapt aan Allah's kennis. Hij is de
Allerhoogste, boven de schepping, en Zijn Kennis omvat alles.
· Rechtmatigheid: Daden zijn slechts rechtmatig als ze
I. puur zijn verricht omwille van Allah
II. de weg (authentieke Soennah) van de Profeet Mohammed صلى ال عليه وسلم- volgen,
en
III. zijn gebouwd op de de correcte 'Aqiedah (geloofsleer), volgens de leerstellingen
van de Profeet - صلى ال عل يه و سلم , zoals die zijn begrepen door zijn Metgezellen
(sahabah) moge Allah's tevredenheid met hen zijn.
De daden vormen het gebouw en de 'Aqiedah is de fundering ervan.
Interactie
· De Boodschap behandelt uitgebreid de inrichting van de maatschappij. Het
omvat de leiders en hun onderdanen. De leiders moeten rechtvaardig zijn met hun
onderdanen en de Moslims gehoorzamen hun leiders zolang deze hen niet oproepen
tot het verrichten van (aan Allah) ongehoorzame daden. Rebellie jegens hen
daarentegen is niet toegestaan indien dit leidt tot meer kwellingen en rampspoeden.
· Leiders en onderdanen zijn allen verantwoordelijk in het toepassen van de
Islamitische wetten. De onderdaan verdraagt de onrechtvaardige heerser en geeft de
heerser zijn rechten, en in gevallen van onrecht vraagt hij (de onderdaan) Allah om
zijn recht. Geduld in deze toestanden en het zich oprecht wenden tot Allah,
minimaliseert of voorkomt volledig de ernstige kwellingen die met
meningsverschillen gepaard gaan.
· De Moslims zijn broeders van elkaar. Ze genieten rechten en verbieden onrecht
naar (al) hun mogelijkheden en op manieren die niet leiden tot meer onheil. Ze
werken samen op wat juist is en steunen elkaar niet in het onjuiste. Ze blijven op
afstand van het invoeren van bida' (toevoegingen in de Dien)3. Op de schaal van de
mini-samenleving van het gezin, zou de gelovige zijn uiterste best moeten doen in het
wegleiden van de gezinsleden van het Hellevuur. De man is een leider voor zijn
gezin, en de vrouw is verantwoordelijk voor haar huis. Beiden zouden met
standvastigheid en vergevensgezindheid moeten handelen. Allah gebiedt
rechtvaardigheid en Hij houdt ervan. Hij heeft een afkeer van achterdocht, verraad,
spot, roddel, bespieden, verdorvenheid en alle vormen van kwade zaken.
· Incorrecte overtuigingen en dwalingen. De Boodschap nodigt uit tot het
distantiëren van welke vorm van dwaling dan ook, zoals de mystieke wegen van
Soefisme. Dit is geen onderdeel van Islaam. Wegen die sommige mensen en/of
voorwerpen goddelijk maken zijn niet Islamitisch, wat de naam ervan ook moge zijn.
· Wettig en onwettig. De inkomsten van de Moslim moeten wettig zijn. Uitgeven moet
gebeuren op een gematigde wijze. Islaam verwerpt ellende en onbeheerst uitgeven.
De Moslim moet voorgeschreven hoeveelheden aan liefdadigheid geven wanneer
men aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn.
· Migratie. De Moslim die niet in staat is zijn Dien te praktiseren moet emigreren van
het niet-Moslimland naar het Moslimland4. Het is aanbevolen voor zij die wel in
staat zijn Islaam te praktiseren. Als migratie niet mogelijk is, dan zouden zij
Moslimgemeenschappen (geen groeperingen!) moeten vestigen binnen hun
verblijfplaatsen. Ze zouden moeten verhuizen naar dezelfde buurt als dat mogelijk is.
Ze zouden het als volgt kunnen bekijken: laten we Moslimbuurten hebben!
Gemeenschappen zouden een raadgevende "voorzitter van de gemeenschap" of iets
dergelijks kunnen hebben, die zijn best doet om de 'Aqiedah van de Moslims te
versterken en die hun zaken coördineert inzake hun Islamitisch welzijn. Het meest
belangrijke waar ze aan moeten werken is het vestigen van de correcte 'Aqiedah, de
'Aqiedah van Tawhied, en zichzelf en hun familieleden doen afkeren van het imiteren
van de ongelovigen, als ze werkelijk het impact van ongeloof in Allah in alle uitingen
willen minimaliseren.
De ongelovigen willen dat we zoals hen zijn! We moeten ons niet laten bedriegen.
Willen we zijn zoals de mensen van ongeloof? Het antwoord kan beter begrepen
worden als we denken aan de Hel!
Islaam, de Complete en Definitieve Boodschap
aan de Mensheid
Een advies aan Moslims en Niet-Moslims
Door: Dr. Saleh as-Saleh
Oorspronkelijke titel: Islaam The Complete and Final Message to Man - An Advice to
Muslims and Non-Muslims
De haat jegens Islaam en de kwalijke praktijken van sommige Moslims
zouden het zoeken naar de waarheid niet in de weg moeten staan.
God (Allah) verklaart dat:
-[ En degenen die voor Ons enorm inspant, die zullen Wij zeker Leiding
schenken op Onze Wegen (d.w.z. Allah's religie, Islamitisch monotheïsme) En
waarlijk, Allah is zeker met de weldoeners.]-
(Soerah 29: Al-'Ankaboet, ayah 69)
Gedurende Hadjatoel Wadaa'1, en op de dag van 'Arafah - die op de vrijdag was, werd de
Nobele ayah (vers) geopenbaard:
-[ …Vandaag heb Ik jullie Dien2 voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn
Gunst voor jullie volledig gemaakt en heb ik Islaam als jullie Dien
gekozen… ]- (Soerah 5: Al-Ma'idah, ayah 3)
Allah verklaart duidelijk dat de Dien is vervolmaakt en het geen toevoeging of weglating
nodig heeft. Daarom heeft Allah (de Allerhoogste) de functie van Boodschapper bezegeld
met de Profeet Mohammed صلى ال عليه وسلم- als de definitieve en laatste Boodschapper. Het
feit dat Allah Islaam heeft gekozen als de Dien voor de mensheid, betekent dat Hij niets
anders dan Islaam accepteert van wie dan ook:
-[ En wie er een andere godsdienst dan Islaam zoekt: het zal nooit van hem
worden aanvaard en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers ]-
(Soerah 3: Aal-'Imraan, ayah 85)
En Allah, de meest Verhevene, zegt ook:
-[Waarlijk, de enige "godsdienst" bij Allah is Islaam…]-
(Soerah 3: Aal-'Imraan, ayah 19)
Als een Complete Boodschap van Allah, definieert Islaam:
· Het Doel van ons Bestaan: Het leven van de mens is niet zinloos. De grote wijsheid
achter de schepping van de mens is de onderwerping aan zijn Schepper, Allah, Zijn
geboden te volgen en zich te onthouden van Zijn verboden. Gedurende het leven
worden mensen onderworpen aan kwellingen en beproevingen. Dit zal de ware
onderwerpers en aanbidders van Allah onthullen van degenen die anders kiezen. De
weg naar het succes in het leven en het Hiernamaals is daarom om Allah te aanbidden
alsof de onderworpene Hem ziet, en wanneer hij Hem niet ziet, te beseffen dat
waarlijk, Hij hem wel Ziet.
De rechten van Allah over Zijn onderdanen: Om Allah alléén te aanbidden en niets
met Hem te veréénzelvigen in aanbidding.
· De rechten van de mensen over hun Schepper: Om te worden toegelaten tot het
Paradijs (door Allah) wanneer zij Hem correct aanbidden.
· De Eénheid en Uniciteit (Tawhied) van Allah en de invloed ervan op de
schepping: De mensheid zou de Namen, Eigenschappen en Handelingen van Allah
moeten kennen, zodat hij Hem correct kan aanbidden. Weten dat Hij De Enige ware
God is Die het verdient aanbeden te worden, Hem geen deelgenoten toe te schrijven,
wat dan ook in aanbidding. Weten dat Hij, Allah, Degene is Die Steunt, Voorziet,
Gunsten verleent, Leven geeft en Dood veroorzaakt; de Ene Die meest Genadevol is,
Streng in kwelling, Vergevensgezind, Rechtvaardigst, Alwetend en al van dat
waarmee Hij in staat is te doen. Niets is als Allah. Al Zijn Eigenschappen zijn waar
en echt. Het hoe, de manier waarop, aangaande Zijn Eigenschappen, zijn alléén bij
Hem bekend.
· Kennis: De Boodschap nodigt degenen uit die de Islaam aanneemt tot het opdoen van
kennis over alle aspecten van Islaam, en Allah heeft speciale graden in het Paradijs
voor de mensen van kennis. Als we over enig onderwerp van Islaam spreken, moeten
we er eerst kennis over hebben. En als we die niet hebben, moeten we de betrouwbare
en goed geïnformeerde geleerden raadplegen.
· Waarschuwing: De gelovige voelt en erkent dat Allah Alwetend is over hem en zijn
verborgen en zichtbare daden. Niets ontsnapt aan Allah's kennis. Hij is de
Allerhoogste, boven de schepping, en Zijn Kennis omvat alles.
· Rechtmatigheid: Daden zijn slechts rechtmatig als ze
I. puur zijn verricht omwille van Allah
II. de weg (authentieke Soennah) van de Profeet Mohammed صلى ال عليه وسلم- volgen,
en
III. zijn gebouwd op de de correcte 'Aqiedah (geloofsleer), volgens de leerstellingen
van de Profeet - صلى ال عل يه و سلم , zoals die zijn begrepen door zijn Metgezellen
(sahabah) moge Allah's tevredenheid met hen zijn.
De daden vormen het gebouw en de 'Aqiedah is de fundering ervan.
Interactie
· De Boodschap behandelt uitgebreid de inrichting van de maatschappij. Het
omvat de leiders en hun onderdanen. De leiders moeten rechtvaardig zijn met hun
onderdanen en de Moslims gehoorzamen hun leiders zolang deze hen niet oproepen
tot het verrichten van (aan Allah) ongehoorzame daden. Rebellie jegens hen
daarentegen is niet toegestaan indien dit leidt tot meer kwellingen en rampspoeden.
· Leiders en onderdanen zijn allen verantwoordelijk in het toepassen van de
Islamitische wetten. De onderdaan verdraagt de onrechtvaardige heerser en geeft de
heerser zijn rechten, en in gevallen van onrecht vraagt hij (de onderdaan) Allah om
zijn recht. Geduld in deze toestanden en het zich oprecht wenden tot Allah,
minimaliseert of voorkomt volledig de ernstige kwellingen die met
meningsverschillen gepaard gaan.
· De Moslims zijn broeders van elkaar. Ze genieten rechten en verbieden onrecht
naar (al) hun mogelijkheden en op manieren die niet leiden tot meer onheil. Ze
werken samen op wat juist is en steunen elkaar niet in het onjuiste. Ze blijven op
afstand van het invoeren van bida' (toevoegingen in de Dien)3. Op de schaal van de
mini-samenleving van het gezin, zou de gelovige zijn uiterste best moeten doen in het
wegleiden van de gezinsleden van het Hellevuur. De man is een leider voor zijn
gezin, en de vrouw is verantwoordelijk voor haar huis. Beiden zouden met
standvastigheid en vergevensgezindheid moeten handelen. Allah gebiedt
rechtvaardigheid en Hij houdt ervan. Hij heeft een afkeer van achterdocht, verraad,
spot, roddel, bespieden, verdorvenheid en alle vormen van kwade zaken.
· Incorrecte overtuigingen en dwalingen. De Boodschap nodigt uit tot het
distantiëren van welke vorm van dwaling dan ook, zoals de mystieke wegen van
Soefisme. Dit is geen onderdeel van Islaam. Wegen die sommige mensen en/of
voorwerpen goddelijk maken zijn niet Islamitisch, wat de naam ervan ook moge zijn.
· Wettig en onwettig. De inkomsten van de Moslim moeten wettig zijn. Uitgeven moet
gebeuren op een gematigde wijze. Islaam verwerpt ellende en onbeheerst uitgeven.
De Moslim moet voorgeschreven hoeveelheden aan liefdadigheid geven wanneer
men aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn.
· Migratie. De Moslim die niet in staat is zijn Dien te praktiseren moet emigreren van
het niet-Moslimland naar het Moslimland4. Het is aanbevolen voor zij die wel in
staat zijn Islaam te praktiseren. Als migratie niet mogelijk is, dan zouden zij
Moslimgemeenschappen (geen groeperingen!) moeten vestigen binnen hun
verblijfplaatsen. Ze zouden moeten verhuizen naar dezelfde buurt als dat mogelijk is.
Ze zouden het als volgt kunnen bekijken: laten we Moslimbuurten hebben!
Gemeenschappen zouden een raadgevende "voorzitter van de gemeenschap" of iets
dergelijks kunnen hebben, die zijn best doet om de 'Aqiedah van de Moslims te
versterken en die hun zaken coördineert inzake hun Islamitisch welzijn. Het meest
belangrijke waar ze aan moeten werken is het vestigen van de correcte 'Aqiedah, de
'Aqiedah van Tawhied, en zichzelf en hun familieleden doen afkeren van het imiteren
van de ongelovigen, als ze werkelijk het impact van ongeloof in Allah in alle uitingen
willen minimaliseren.
De ongelovigen willen dat we zoals hen zijn! We moeten ons niet laten bedriegen.
Willen we zijn zoals de mensen van ongeloof? Het antwoord kan beter begrepen
worden als we denken aan de Hel!