Bekijk volle/desktop versie : Islam, de Complete en Definitieve Boodschap aan de Mensheid



22-10-2005, 02:43
Dit artikel bekijken als pdf bestand, zodat de opmaak makkelijker te lezen is? Klik dan hier!

Islaam, de Complete en Definitieve Boodschap
aan de Mensheid
Een advies aan Moslims en Niet-Moslims
Door: Dr. Saleh as-Saleh
Oorspronkelijke titel: Islaam The Complete and Final Message to Man - An Advice to
Muslims and Non-Muslims
De haat jegens Islaam en de kwalijke praktijken van sommige Moslims
zouden het zoeken naar de waarheid niet in de weg moeten staan.

God (Allah) verklaart dat:
-[ En degenen die voor Ons enorm inspant, die zullen Wij zeker Leiding
schenken op Onze Wegen (d.w.z. Allah's religie, Islamitisch monotheïsme) En
waarlijk, Allah is zeker met de weldoeners.]-
(Soerah 29: Al-'Ankaboet, ayah 69)
Gedurende Hadjatoel Wadaa'1, en op de dag van 'Arafah - die op de vrijdag was, werd de
Nobele ayah (vers) geopenbaard:
-[ …Vandaag heb Ik jullie Dien2 voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn
Gunst voor jullie volledig gemaakt en heb ik Islaam als jullie Dien
gekozen… ]- (Soerah 5: Al-Ma'idah, ayah 3)
Allah verklaart duidelijk dat de Dien is vervolmaakt en het geen toevoeging of weglating
nodig heeft. Daarom heeft Allah (de Allerhoogste) de functie van Boodschapper bezegeld
met de Profeet Mohammed صلى ال عليه وسلم- als de definitieve en laatste Boodschapper. Het
feit dat Allah Islaam heeft gekozen als de Dien voor de mensheid, betekent dat Hij niets
anders dan Islaam accepteert van wie dan ook:
-[ En wie er een andere godsdienst dan Islaam zoekt: het zal nooit van hem
worden aanvaard en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers ]-
(Soerah 3: Aal-'Imraan, ayah 85)
En Allah, de meest Verhevene, zegt ook:
-[Waarlijk, de enige "godsdienst" bij Allah is Islaam…]-
(Soerah 3: Aal-'Imraan, ayah 19)
Als een Complete Boodschap van Allah, definieert Islaam:
· Het Doel van ons Bestaan: Het leven van de mens is niet zinloos. De grote wijsheid
achter de schepping van de mens is de onderwerping aan zijn Schepper, Allah, Zijn
geboden te volgen en zich te onthouden van Zijn verboden. Gedurende het leven
worden mensen onderworpen aan kwellingen en beproevingen. Dit zal de ware
onderwerpers en aanbidders van Allah onthullen van degenen die anders kiezen. De
weg naar het succes in het leven en het Hiernamaals is daarom om Allah te aanbidden
alsof de onderworpene Hem ziet, en wanneer hij Hem niet ziet, te beseffen dat
waarlijk, Hij hem wel Ziet.
De rechten van Allah over Zijn onderdanen: Om Allah alléén te aanbidden en niets
met Hem te veréénzelvigen in aanbidding.
· De rechten van de mensen over hun Schepper: Om te worden toegelaten tot het
Paradijs (door Allah) wanneer zij Hem correct aanbidden.
· De Eénheid en Uniciteit (Tawhied) van Allah en de invloed ervan op de
schepping: De mensheid zou de Namen, Eigenschappen en Handelingen van Allah
moeten kennen, zodat hij Hem correct kan aanbidden. Weten dat Hij De Enige ware
God is Die het verdient aanbeden te worden, Hem geen deelgenoten toe te schrijven,
wat dan ook in aanbidding. Weten dat Hij, Allah, Degene is Die Steunt, Voorziet,
Gunsten verleent, Leven geeft en Dood veroorzaakt; de Ene Die meest Genadevol is,
Streng in kwelling, Vergevensgezind, Rechtvaardigst, Alwetend en al van dat
waarmee Hij in staat is te doen. Niets is als Allah. Al Zijn Eigenschappen zijn waar
en echt. Het hoe, de manier waarop, aangaande Zijn Eigenschappen, zijn alléén bij
Hem bekend.
· Kennis: De Boodschap nodigt degenen uit die de Islaam aanneemt tot het opdoen van
kennis over alle aspecten van Islaam, en Allah heeft speciale graden in het Paradijs
voor de mensen van kennis. Als we over enig onderwerp van Islaam spreken, moeten
we er eerst kennis over hebben. En als we die niet hebben, moeten we de betrouwbare
en goed geïnformeerde geleerden raadplegen.
· Waarschuwing: De gelovige voelt en erkent dat Allah Alwetend is over hem en zijn
verborgen en zichtbare daden. Niets ontsnapt aan Allah's kennis. Hij is de
Allerhoogste, boven de schepping, en Zijn Kennis omvat alles.
· Rechtmatigheid: Daden zijn slechts rechtmatig als ze
I. puur zijn verricht omwille van Allah
II. de weg (authentieke Soennah) van de Profeet Mohammed صلى ال عليه وسلم- volgen,
en
III. zijn gebouwd op de de correcte 'Aqiedah (geloofsleer), volgens de leerstellingen
van de Profeet - صلى ال عل يه و سلم , zoals die zijn begrepen door zijn Metgezellen
(sahabah) moge Allah's tevredenheid met hen zijn.
De daden vormen het gebouw en de 'Aqiedah is de fundering ervan.
Interactie
· De Boodschap behandelt uitgebreid de inrichting van de maatschappij. Het
omvat de leiders en hun onderdanen. De leiders moeten rechtvaardig zijn met hun
onderdanen en de Moslims gehoorzamen hun leiders zolang deze hen niet oproepen
tot het verrichten van (aan Allah) ongehoorzame daden. Rebellie jegens hen
daarentegen is niet toegestaan indien dit leidt tot meer kwellingen en rampspoeden.
· Leiders en onderdanen zijn allen verantwoordelijk in het toepassen van de
Islamitische wetten. De onderdaan verdraagt de onrechtvaardige heerser en geeft de
heerser zijn rechten, en in gevallen van onrecht vraagt hij (de onderdaan) Allah om
zijn recht. Geduld in deze toestanden en het zich oprecht wenden tot Allah,
minimaliseert of voorkomt volledig de ernstige kwellingen die met
meningsverschillen gepaard gaan.
· De Moslims zijn broeders van elkaar. Ze genieten rechten en verbieden onrecht
naar (al) hun mogelijkheden en op manieren die niet leiden tot meer onheil. Ze
werken samen op wat juist is en steunen elkaar niet in het onjuiste. Ze blijven op
afstand van het invoeren van bida' (toevoegingen in de Dien)3. Op de schaal van de
mini-samenleving van het gezin, zou de gelovige zijn uiterste best moeten doen in het
wegleiden van de gezinsleden van het Hellevuur. De man is een leider voor zijn
gezin, en de vrouw is verantwoordelijk voor haar huis. Beiden zouden met
standvastigheid en vergevensgezindheid moeten handelen. Allah gebiedt
rechtvaardigheid en Hij houdt ervan. Hij heeft een afkeer van achterdocht, verraad,
spot, roddel, bespieden, verdorvenheid en alle vormen van kwade zaken.
· Incorrecte overtuigingen en dwalingen. De Boodschap nodigt uit tot het
distantiëren van welke vorm van dwaling dan ook, zoals de mystieke wegen van
Soefisme. Dit is geen onderdeel van Islaam. Wegen die sommige mensen en/of
voorwerpen goddelijk maken zijn niet Islamitisch, wat de naam ervan ook moge zijn.
· Wettig en onwettig. De inkomsten van de Moslim moeten wettig zijn. Uitgeven moet
gebeuren op een gematigde wijze. Islaam verwerpt ellende en onbeheerst uitgeven.
De Moslim moet voorgeschreven hoeveelheden aan liefdadigheid geven wanneer
men aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn.
· Migratie. De Moslim die niet in staat is zijn Dien te praktiseren moet emigreren van
het niet-Moslimland naar het Moslimland4. Het is aanbevolen voor zij die wel in
staat zijn Islaam te praktiseren. Als migratie niet mogelijk is, dan zouden zij
Moslimgemeenschappen (geen groeperingen!) moeten vestigen binnen hun
verblijfplaatsen. Ze zouden moeten verhuizen naar dezelfde buurt als dat mogelijk is.
Ze zouden het als volgt kunnen bekijken: laten we Moslimbuurten hebben!
Gemeenschappen zouden een raadgevende "voorzitter van de gemeenschap" of iets
dergelijks kunnen hebben, die zijn best doet om de 'Aqiedah van de Moslims te
versterken en die hun zaken coördineert inzake hun Islamitisch welzijn. Het meest
belangrijke waar ze aan moeten werken is het vestigen van de correcte 'Aqiedah, de
'Aqiedah van Tawhied, en zichzelf en hun familieleden doen afkeren van het imiteren
van de ongelovigen, als ze werkelijk het impact van ongeloof in Allah in alle uitingen
willen minimaliseren.
De ongelovigen willen dat we zoals hen zijn! We moeten ons niet laten bedriegen.
Willen we zijn zoals de mensen van ongeloof? Het antwoord kan beter begrepen
worden als we denken aan de Hel!

22-10-2005, 02:44


· Jihaad. Allah verordende Jihaad (strijden voor de zaak van Allah) zodat Tawhied
heerst (en niet politiek en politieke doelstellingen), en opdat de aarde gereinigd zal
zijn van de kwelling die leidt tot de vernietiging van de mens, d.w.z. van Shirk:
aanbidding van mensen of wat dan ook naast Allah of het ontkennen van Allah.
· Tawhied is de grootste rechtvaardigheid op aarde. Islaam is niet passief als het
aankomt op de waarheid. Allah gebiedt de verspreiding van de waarheid op iedere
vreedzame wijze. Als valsheid staat tegenover de verspreiding van Tawhied, zegt
Allah, de Heilige en de Allerhoogste:
-[ En bestrijdt hen tot er geen Fitnah meer is (ongeloof en afgoderij) en (iedere
vorm van) aanbidding behoort aan (alléén) Allah (toe), maar als zij dan
ophouden, dan is er geen vijandschap, behalve tegen de Ath-thalimien
(polytheïsten en onrechtplegers, etc) ]-
(Soerah 2: al-Baqarah, ayah 193)
Ibn Jarier5 (Moge Allah’s Genade met hem zijn) zei in de Tafsier van het
bovenstaande vers: "En bestrijdt de Moeshrikien (mensen van Shirk) totdat er geen
kwelling is, d.w.z. totdat er geen Shirk meer is en totdat de aanbidding van
afgodsbeelden en valse goden is verdwenen, en totdat de gehoorzaamheid alléén aan
Allah is." Qoetadah6 zei: "Totdat er geen Shirk is."
Jihaad is geen militaire, territoriale, nationale, of strategische uitdrukking. Het
wordt niet verricht voor enig werelds doel. Jihaad verwijdert minachting en
arrogante gebreken die tussen de mensen en de waarheid van Islaam instaan, om hen
zodoende de mogelijkheid te geven zichzelf te bevrijden van alle soorten van
dwalende en onderdrukkende aanbidding.
Jihaad heeft op welke wijze dan ook zijn voorwaarden en regels hetgeen bepaald
wanneer en óf het kan worden uitgevoerd, evenals de afweging van de consequenties
tot het uitroepen (van Jihaad). Dit alles wordt aan de Moslimleider overgelaten in
welke tijd dan ook.
Een Advies
Aan de Profeet Mohammed صلى ال عل يه و سلم- werd de boodschap van de Qoraan
toevertrouwd. Hij wist en begreep wat het betekende, want hij bevond zich onder Allah's
inspiratie. Ieder aspect dat leed tot het begrip van de Boodschap is uitgelegd door de
Profeet - صلى ال عل يه و سلم , zo ook hoe anderen uit te nodigen tot het aannemen van deze
nobele Boodschap van Allah. De fundamenten van Da'wah (anderen uitnodigen tot
Islaam) zijn gegrondvest in de Qoraan en in de leerstellingen van
de Profeet - صلى ال عل يه و سلم . Niemand kan een nieuw fundament uitvinden. Ja, iemand
kan de methode van een boek, cassettebandje, lezing, etc. gebruiken om Da'wah te
verrichten, op voorwaarde dat deze materialen of lezingen het begrip van de Vrome
Voorgangers, as-Selefoes Saalih, onderschrijven. Vanwege hun vasthouden aan de
Qoraan en Soennah, waren zij geschikt voor het ontvangen van de hulp, steun en
overwinning van Allah. Hun weg gaat voort tot op de Dag des Oordeels, zoals
de Profeet - صلى ال عليه وسلم uitlegde:
"Er zal altijd een groep van mijn gemeenschap op de Waarheid blijven,
overwinnend, onaangetast door degenen die hen verlaten of tegen hen
ingaan. Zij zullen in deze staat blijven totdat het Bevel van Allah7 hen
overkomt, terwijl zij nog steeds (overwinnend en op de Waarheid) zijn"8
De Volgelingen van de Geredde en Overwinnende Groep:
· Volgen de Qoraan.
· Houden vast aan de Soennah (leerstellingen, aanbevelingen, adviezen, bevelen en
goedkeuringen van de Profeet - صلى ال عل يه و سلم inzake Islamitische fundamenten en
juridische aangelegenheden).
· Begrijpen de Qoraan en de Soennah in overeenkomst met de leerstellingen van de
Profeet - صلى ال عل يه و سلم , zoals verduidelijkt door zijn Metgezellen, moge Allah's
tevredenheid met hen zijn.
De Da'wah naar Allah mag niet afwijken van het pad dat is gevolgd door as-Selefoes
Saalih.
Deze uitnodiging richt zich op de volgende basiszaken:
1. Uitleggen dat Allah de Ware God is Die het alléénrecht heeft om aanbeden te
worden. Het benadrukt de Eénheid en Uniciteit van Allah en Zijn Eigenschappen
en Zijn invloed hiervan op de mensen. Mensen worden uitgenodigd na te denken
over Allah's Eigenschappen en Zijn invloed in het universum.
2. De teksten gebruiken uit de authentieke bronnen, de Qoraan en de Profetische
Soennah, zonder enige twijfel en het vermijden van blindelings volgen van
partijen, geleerden en persoonlijkheden. Dit kleineert géénszins de grote rol van
de geleerden. Het is eerder iets dat de ware geleerden verwerpen en zij nodigen
uit tot het volgen van wat wettig toegestaan is met betrouwbaar bewijs.
3. Benadrukken dat alle afgoden (dat wat wordt aanbeden anders dan of naast
Allah), geschapen voorwerpen/wezens zijn en zodoende behoeftig zijn en
bewijst dat ze niet goddelijk zijn.
4. Alle vraagstukken relateren aan de fundamenten. Het meest belangrijke ervan is
de Tawhied (Eénheid en Uniciteit van Allaah) en de betekenis hiervan. Als
mensen het gebed, Hijaab (wettige kledingsdracht voor Moslimvrouwen) of ander
aspect van Islaam in twijfel trekken, relateer dit dan aan de Tawhied van Allah:
alle kwesties moeten overeenkomen met Allah's bevel, omdat Hij de Enige Ware
God is Die aanbidding waard is.
5. Zaken betreffende het leven en de dood relateren aan de Laatste Dag. Geef
verheugende tijdingen die de gelovigen tegemoet zien, en de waarschuwingen die
Allah verklaard heeft in de Qoraan en op de tong van de Profeet Mohammed
صلى ال عليه وسلم- voor degenen die het verwerpen.
6. Een voorbeeld zijn. Zelfs als je zondigt, vraag Allah om vergeving, toon berouw
en ga dan verder. Houd vast aan de Waarheid, zelfs al ben je alleen. Vraag Allah
constant om leiding, moed, volharding en geduld.
7. Vertrouwen op Allah, en de resultaten aan Hem overlaten, de Allerhoogste.
Herinner de Boodschapper Noeh (Noah) (vrede zij met hem): negenhonderdvijftig
jaar van Da'wah en slechts een handjevol beantwoordde zijn uitnodiging.
8. De feiten aantonen: anderen uitnodigen naar de acceptatie van Islaam. Neem geen
neutrale positie in en wees niet alleen theoretisch. Da'wah is levendig en actief.
Het staat tussen twee extremen: mystiek (d.w.z. Soefisme) en 'Ilmoel Kalaam
(Schoolachtige en filosofische wegen die alleen de logische en rationalistische
benadering gebruiken om Islaam uit te leggen).
9. De rol van de Boodschappers en Profeten, vrede zij met hen allen, begrijpen
vanuit hun verhalen in de Qoraan en de Soennah.
10. Een geleidelijke en consequente Manhadj (Pad) voor Da'wah praktiseren. Het
belang van 'Aqiedah en de authentieke Soennah eerst benadrukken. De mensen
onderwijzen over Allah, de Qoranische betekenissen, Ahadieth, moraal, etc., en
altijd de Profeet صلى ال عليه وسلم- en dan zijn metgezellen, moge Allah's tevredenheid
met hen zijn, nemen als voorbeeld om te volgen.
11. Toestaan wat goed is en verbieden wat slecht is volgens iemands eigen vermogen,
zich te realiseren dat als het toestaan van het goede of het verbod van het slechte
leidt tot grotere wantoestanden en kwaden, het dan de plicht is geduldig te zijn,
verdraagzaam te zijn, afhankelijk zijn van Allah's steun en op Zijn Laatste Woord
af te wachten. De moslim is gedurende dit proces gehoorzaam aan Allah Die
niet eist wat Zijn dienaars overbelast. Dit is een hele moeilijke taak voor zij die
uitnodigen naar Allah. Het is wellicht makkelijk om met de emoties van mensen
te laaien, maar het is moeilijk om de consequenties te beheersen. De verandering
van het kwade zou het pad moeten volgen dat werd genomen door de Profeet
صلى ال عل يه و سلم- en de wijsheid gebruiken die hij gebruikte, in het bijzonder
wanneer de Moslims in een staat van zwakheid zijn.
12. Realiseren dat Da'wah geen politieke partij is. Moderne politiek is een spelletje
van belangen, leugens en een uitvinding van de ongelovigen om hun belangen te
voorzien. Helaas behoren vele Moslims tot politieke partijen die politiek
benadrukken en niet de nadruk leggen op Tarbiyyah (Islamitisch cultiveren).
Daarom zien we deze partijen of groeperingen vaak opsplitsen in andere
groeperingen. De nieuwe zijtak beschuldigt de "originele" groep ervan "te
gematigd", of "te radicaal" te zijn en vice versa. Partijen in onze tijd bekommeren
zich meestal alleen om de welvaart van de partij.
Er zijn groeperingen die manieren in Da'wah verzinnen die niet Tawhied
benadrukken en de bewijzen ervan, terwijl dit het meest belangrijke zaak is om te
beklemtonen in lijn met het pad van de profeten, vrede zij met hen. Binnen hun
rangen zijn mystieke leiders en "persoonlijkheden" die niet de manier van de
Profeet - صلى ال عليه وسلم van aanbidding onderwijzen en blindelings hun zogenaamde
ouderen volgen, die in hun steden allerlei vormen van Shirk zien, maar niets
ondernemen om het te corrigeren.
13. De ware gelovigen zijn één groep, met één referentie: Allah's Boek en de
authentieke Soennah van Zijn Boodschapper - صلى ال عل يه و سلم overeenkomstig met
het pad van de Vrome Voorgangers. In hun geschillen moeten ze deze referentie
raadplegen en niets anders. Ze geven loyaliteit aan Allah en de gelovigen en
distantiëren zich van ongeloof en ongelovigen, maar zijn rechtvaardig met de nietstrijders
en niet-overtreders onder hen.

22-10-2005, 02:44
14. Het pad van verandering waar de ware volgelingen van Islaam zich aan houden, is
de gematigde koers: de manier om kwaad te veranderen, is de weg van de Profeet
صلى ال عل يه و سلم- en niet de wegen van "moderne" politieke partijen of dat wat zal
leiden tot meer onheil, bloedvergieten en meer kwaad. Ze staan toe wat goed is en
verbieden wat slecht is naar het beste van hun mogelijkheden. Ze beantwoorden
het ene onrecht niet met een ander onrecht. Ze zijn enthousiast over het vestigen
van de Algehele Moslim Staat (Khilaafah), maar zij realiseren zich dat dit slechts
kan worden bereikt middels het volgen van de manier van de Profeet صلى ال عليه-
وسلم van het vestigen van de Moslimgemeenschap die sterk is in haar geloofsleer
van Tawhied. Ze zijn bereid om de onderdrukking en het onrecht te ondergaan
totdat Allah bevrijding verordent. De consequenties van het haasten in de Da'wah
naar spoedige confrontaties, zijn rampzalig. Het verscheurt de gemeenschap en
kwetst de mensen, zonder dat er enige concrete resultaten worden geboekt. De
Da'wah is gebaseerd op 'Aqiedah, kennis, vasthouden aan de waarheid, advies en
volharding. Dit is het pad van as-Selefoes Saalih.
Vandaar het Advies:
Hier is een advies aangereikt voor alle Moslims om hun standpunt richting het geloof
opnieuw na te gaan en om te weten waartegen de Profeet - صلى ال عليه وسلم waarschuwde:
"En deze Oemmah zal zich opsplitsen in drieënzeventig groeperingen die
allemaal de Hel zullen betreden behalve één en zij (de Geredde Groep) zijn
degenen die op datgene zijn waarop ik en mijn metgezellen zijn (of: zij die
mijn weg volgen en de weg van mijn metgezellen."9)
Dus we worden opgeroepen om altijd stevig vast te houden aan het Pad dat niet misleidt,
het pad van de vroege generaties, waarvan de Profeet - صلى ال عليه وسلم zei:
"De beste der mensen zijn mijn generatie, dan de generatie die erop volgt,
dan zij die na hen komen (d.w.z. de eerste drie generaties."10)
De geloofsleer van deze generaties was correct, hun Manhadj (methodologie van het
praktiseren van de Dien) was correct en hun karakters waren gevuld met moraliteit. Zij
zijn de Oemmah en de Djama'ah (groep van Moslims), want zij verenigden niet op
onjuistheid en waren op de waarheid, getuigend aan de uitspraak van de Profeet
:صلى ال عليه وسلم-
"Mijn Oemmah verenigt zich niet op onjuistheid"11
In onze tijden, de aanmoediging tot Islaam, kan alleen slagen als die direct is gericht aan
het Pad van as-Selefoes Saalih. Imaam Malik zei (Moge Allah hem Zijn genade
schenken):
"De laatsten van deze Oemmah zullen niet deugdzaam worden, behalve met
datgene waarmee de eersten deugdzaam geworden zijn"12
Alle moslims zouden de hervormingen onder het vaandel van as-Salaf moeten steunen
die deze Oemmah verenigt. Ze worden gevraagd te herinneren wat Abdoellah Ibn
Mas'oed, moge Allah's tevredenheid met hen beiden zijn, zei:
"Wie van onder jullie een weg wil aannemen, laat hem de weg aannemen van
zij die overleden zijn13 (want de levenden zijn niet veilig voor Fitnah14), zij
waren de Metgezellen van de profeet صلى ال عل يه و سلم- , die de beste harten
hebben van deze Oemmah, het meest diepgaand in kennis, het nederigst in
plichtplegingen, Allah koos hen om Zijn profeet - صلى ال عليه وسلم te vergezellen,
en om Zijn Dien te vestigen. Allah keek in de harten van zijn dienaars en zag
dat Mohammed - صلى ال عل يه و سلم zijn hart het beste was. Aldus koos Hij hem
voor Zichzelf en zond hem met Zijn Boodschap. Toen keek Hij in de harten
van Zijn dienaars na Zijn kijk in Mohammed - صلى ال عليه وسلم zijn hart, en zag
dat de harten van Mohammed - صلى ال عليه وسلم zijn metgezellen de beste harten
waren. Aldus koos Hij hen als steuners van Zijn profeet - ; صلى ال عل يه و سلم
strijdend voor de zaak van Zijn Dien. Wat de Moslims dan ook als goed
beschouwen, dan is het goed bij Allah, en wat zij dan ook als slecht
beschouwen, dan, bij Allah, is het eveneens slecht; {En alle Metgezellen
waren het erover eens om Aboe Bakr als Khaliefah (de leider om de Moslims
te leiden na de dood van de Profeet - صلى ال عليه وسلم te hebben. )}"15
Zulke hervormingen verblijden Allah en doet Zijn steun aan de Moslims toenemen; dus
we zouden eerbiedig de rol van as-Selefoes Saalih moeten inzien en aan hun leiding
moeten vasthouden, omdat zij op de Rechte Weg waren.
De profeet - صلى ال عليه وسلم tekende met zijn hand een rechte lijn en zei:
"Dit is de Rechte weg van Allah."
Vervolgens tekende hij verschillende lijnen links en rechts ervan en zei:
"Deze zijn As-Subul (de andere wegen), en aan elk van deze staat een duivel
die (mensen) ernaar uitnodigt."
Vervolgens reciteerde hij:
-[ Voorwaar dit is Mijn Rechte Weg, dus volgt het en volgt geen (andere)
wegen, want die zullen jullie doen afsplitsen van Zijn Weg. ]-
(Soerah 6: al-An'aam, ayah 153)16
Ik adviseer mezelf en alle Moslims om te werken om het ware Weg van Allah te volgen
en ik vraag Hem om ons te redden van alle wegen van dwaling.
De dienaar van Allah, Saleh as-Saleh.
Sha'baan 1425 Hj.
18 september 2004
Ik vraag Allah zus Oem Ahmed al-Kanadiyyah met alle goeds te belonen voor haar
uitstekende bewerkingen.
Bron: http://www.understand-islam.net
Vertaald door: Hoedhayfah al-Hollandie
__

1 Afscheidsbedevaart van de Profeet Mohammed - صلى ال عليه وسلم (sal-Allaahoe aleyhi wa salam; de
Zegening en Vrede van Allah zij met hem).
2 Het Arabische woord Dien is alomvattender in de betekenis dan het Westerse concept van 'godsdienst' (of:
'religie'). Elk aspect van het leven onderschrijft de openbaring van Allah. Daarom, Dien omvat leven in al
haar verschillende stadia en moeilijkheden. Het is eenvoudigweg een richtlijn voor het leven.
3 Bida'. Meervoud van bid'a, wat betekent "een nieuw geïnnoveerde weg in de Dien, waarbij (een) middel
van toenadering tot Allah wordt nagestreefd dat niet wordt ondersteund door enig authentiek bewijs, noch
de daad op zich, noch de manier waarop deze wordt uitgevoerd."
4 Zelfs in het land van Islaam zou de Moslim moeten emigreren van ongehoorzame omgevingen naar meer
gehoorzamende omgevingen. Binnen de eigen buurt, zou de Moslim moeten zoeken naar de goede en
praktiserende Moslims en hen als buren moeten nemen.
5 At-Tabarie, Abu Ja'far Ibn Jarier (224(225)-310 Hj/839-923 CE.). Een grote geleerde van Tafsier (uitleg
van de Qoraan, vertaler), 'Aqiedah, geschiedenis en literatuur. Hij werd geboren in Tabaristan in noordelijk
Iran.
6 Al Sadoesi, Aboe Al-Khattaab Al-Basrie, Qoetadah ibn D'aamah (60-117(118) Hj/680-736 CE.). De
geleerde van Tafsier en Ahadieth (overleveringen over de Profeet Mohamed –zegening en vrede van Allah
zij met hem-) die overleveringen rapporteerde van sommige van de Sahabah (Metgezellen van de Profeet -
صلى ال عليه وسلم , moge Allah tevreden zijn met hen allen) en at-Taabi'ien, de generatie die volgde op die
van de Sahabah, moge Allah's tevredenheid met hen zijn.
7 Het Bevel van Allah wijst op de wind die Allah verordent te waaien, die iedere gelovige ziel meeneemt.
Dit vindt plaats als het Laatste Uur (de Laatste Dag) op het punt staat te vallen.
8 Verzameld door Imaam Moeslim, zie Sahieh Moeslim (Engelse vertaling), V.3, PP 1061-1062
9 Een authentieke Hadith, overgeleverd door At-Tirmidhie.
10 Boekharie en Moeslim.
11 As-Sakhawie zei: "Dit is een bekende Hadieth tekst, verteld door vele overbrengers en heeft meerdere
ondersteunende overleveringen…" Genoemd in zijn boek Al-Maaqasied Al-Hassanah, De Goede
Doelstellingen. P. 460. Sheikh Al-Albanie citeerde deze Hadieth in zijn boek 'Aadaboez Zafaf, De Etiketten
van het Huwelijk en Bruiloft. P. 240. Tweede druk 1414/1993.
12 Zie Al-'Aqiedah as-Salafiyyah, vijfde deel, “Het Positie van Malik Ibn Anass”, door Mohammed Al-
Maghrawie. P.46. Gepubliceerd door Daarur Manaar, Riyad, KSA.
13 Van de metgezellen voor hem, zoals hij later uitlegt in de tekst.
14 Fitnah: leed, kwellingen, beproevingen, etc.
15 Overgeleverd door Ahmed, Al-Baz'zaar, At-Tabaraanie, At-Tayalisie en Al-Khatieb. Al-Hakiem zei dat
het authentiek is en Ad-Dhahabie was het ermee eens. Velen denken dat deze verwijzing een Profetische
Hadieth is, en dat is het niet. Het is authentiek gerelateerd aan Abdoellah Ibn Mas'oed, moge Allah met
hem tevreden zijn. Een groot profijt wordt behaald uit Ibn Mas'oed zijn uitleg over wat Ijmaa' (consensus,
overeenstemming tussen de moslims) vormt. In het laatste deel van deze verklaring, gemarkeerd met { },
zoals vermeld door Al-Hakiem, legt hij duidelijk uit dat de eenstemmigheid tussen de Sahabah, moge
Allah's tevredenheid met hen zijn, de staat van Ijmaa’ vormt. Daarom, in iedere generatie, de consensus
van het oordeel onder de wijze, vrome en rechtschapen geleerden die het pad van de metgezellen volgen
inzake welke kwestie dan ook, die niet direct is aangegeven in de Qoraan of de Soennah, vormt een staat
van Ijmaa'. Blindelings volgen en innovaties zijn geen onderdeel van Ijmaa'.
16 Overgeleverd door Ahmed, An-Nasaa’ie, Ad-Dharimie en authentiek verklaard door Al-Hakiem en
anderen. Zie Moeskhatoel Masaabieh, Hadith nr. 166, vol. 1, herzien door Al-Albanie.

(http://www.selefie.com)

22-10-2005, 13:42
lezen mensen, dit moeten we weten!!

23-10-2005, 20:38



Citaat door wutefuc:
Voorlopig doen de ongelovigen het vele malen beter dan de islam, met hun zogenaamde complete boodschap voor de mensheid. De feiten zijn dat de islam steeds verder achterop raakt. Economisch kunnen ze zichzelf niet bedruipen.
Honger, armoede, een veel lagere levensverwachting. Wees toch realistisch.
De islam heeft niks positiefs teweeggebracht.
Blijkbaar meet u goedheid in economisch gewin en levensduur en andere wereldse zaken. Dat is ook de insteek van de meeste ongelovigen en dat is de reden dat er zoveel verdorvenheid op aarde is. Wij moslims streven een ander geluk na. En wat uw laatste opmerking betreft: hiermee geeft u weinig blijk van historische kennis betreffende de islam. Gegroet.