Bekijk volle/desktop versie : dua's voor een dode



21-10-2005, 18:41
Salaam zusters en broeders,

Een vriend van me is een paar uurtjes geleden overleden (alla y rahmoe) , mijn vraag is welke dua's kan ik doen voor hem.

Ik probeer niet te huilen ik wil gewoon echt dat hij in het paradijs komt en gelukkig is en niet naar ons kijkt en ziet dat het een groot verlies is.

Jullie zouden me erg behulpzaam zijn om het een beetje te verwerken. Ik zou jullie echt dankbaar zijn.

Sokran

21-10-2005, 19:30


salaam aaleikom wa ragmatoeh wa barakatoe,

ik vind het heel erg voor jou. a'dhazama llaahoe adjrak wa ah'sana azaaak wa ghafara liemayyietiek.

moge allah uw beloning vergroten en uw sterfgeval vergemakkelijken en uw overledene vergeven.

ik hoop insha allah dat je hier wat aan hebt

smeekbede voor de overledene bij het begrafenisgebed.

allahoemma ghfier lahoe warh'amhoe wa aafiehie wa'foe 'anh, wa akriem noezoelah, wa wassie moedkhalahoe wa ghsielhoe bie lmaa-ie wa tthaldjie wa lbarad, wa naqqiehiemiena l-khaataayaa kamaa naqqayta tthawba l- abyada miena ddanas, wa abdielhoe daaran khayran mien daarieh, wa ahlan khayran mien ahlieh, wa zawdjan khayran mien zawdjieh, wa adkhielhoe al-djannata wa a'iedz-hoe mien adzaabie l-qabr ( waadzaabie nnaar).

o allah vergeef hem, schenk uw genade aan hem, geef hem kracht en aanvaard zijn brouw. geef hem een voortreffelijke eindbestemming en maak zijn ingang naar (het graf) wijd, reinig hem met water, sneeuw en hagel en zuiver hem van zijn zonden zoals witte kleding gezuiverd word van vlekken. geef hem een beter onderkomen dan dat hij heeft gekenden een betere partner dan zijn partner op aarde. neem hem op in het paradijs (en bescherm hem tegen de bestraffing van het helle vuur)


salaam alleikom wa ragmatoelah wa barakatoeh

22-10-2005, 10:28
Het is aanbevolen om soera yassin te lezen als iemand overleden is. En dan namens hem lezen dan krijgt ie die beloning en ook jij.

22-10-2005, 10:54
AssaalamuAlaykumWarahmatulahi

Ik vind het heel erg voor je en heb een aantal Dua'as voor je opgezocht!!

Allahoema abdoeka wabnoe amatikah
tadja ila rahmatika, wa Anta ghaniijoen an adzabihi, in kana moehsinan fazid fie
hassanathi, wa in kana moesie'an fata-djawaz anhoe

O Allah, Uw dienaar en het kind van Uw slavin heeft uw genade nodig en u hebt zijn marteling niet nodig. Als hij vroom was vergroot zijn beloning dan en als hij een overtreder was begenadig hem.

Allahoemma inna foelanabna foelanin(naam de persoon)fie dzimmatika, wa habli djiwarika, faqihi min fitnatil qabri wa adzabin nari, wa Anta ahloel waf'i wal haqqi.
Faghir lahoe war hamhoe innaka Antal Ghafoeroer rahiem

O Allah waarlijk(naam van de persoon) is onder Uw bescherming en in Uw handen, red hem dus van de beproeving van het graf en van de bestraffing van het vuur. U bent de Behoeder van de oprechten en waarachtigen, vergeef hem dus en wees hem genadig. Waarlijk u bent de grootste Vergever, de Genadigeste

22-10-2005, 18:16


Salaam zusters en broeder,

Moge Allah jullie belonen voor jullie hulp. Echt sokran ben jullie echt dankbaar.

Allaikom salaam

22-10-2005, 18:24
Ina Ilahi Wa Ina Ileyhi Radjioen...

Allah i rahmo, moge Allah hem een plaatsje in de djenna geven inshaAllah.
Allah i rezkek esbar zuster.

Salaam alaikom warahmatoAllah wa barakatoe..

22-10-2005, 18:33
Allahoema Ameen

23-10-2005, 03:00
Ameen

24-10-2005, 02:12

Citaat door Waarom:
Het is aanbevolen om soera yassin te lezen als iemand overleden is. En dan namens hem lezen dan krijgt ie die beloning en ook jij.

Het lezen van de Koran voor de overledenen
Vraag & antwoord


Vraag:

Mag je naar de begraafplaatsen gaan om daar Koran te lezen voor de overledenen?

Vraag ontvangen op 11 oktober 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het is niet toegestaan om de Koran te reciteren voor de overledenen, niet op begraafplaatsen, noch elders. Dit omdat zowel de Profeet (vrede zij met hem) als de metgezellen dit niet hebben gedaan. Ook is het niet bekend dat degenen die behoorden tot de drie beste generaties dit hebben gedaan. Sterker nog, dit is een bidcah (religieuze innovatie) die in het leven is geroepen door mensen van de laatste tijd. Wat wel gewenst is, is het verrichten van smeekbeden, het vragen van vergeving en het uitgeven van liefdadigheid voor de overledenen. Dit kan op welk tijdstip dan ook en niet zoals een aantal mensen veronderstelt op specifieke tijden, zoals de dag van de graflegging, na de derde dag, na een week of na veertig dagen.

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

Bron: http://www.al-yaqeen.com bij vragen en antwoorden en bij Fiqh

25-10-2005, 02:05
Salaam 3alaikom wa ra7mato allah,
Allahoma aghfir li7ajina wa majitina wa saghirina wa kabierina wathakarina wa onthana wa chahidina wa ghaibina. Allahoma men a7jajtaho minna fa a7jihi 3ala alislaam wa men tawafejtaho mina fatawafeho 3ala el iemaan.Allahoma arhamho wa aghfir laho.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en lees koran voor hem.

P.s: Hetgeen AMAtRahmaan hier boven gezet heeft; ik leid hieruit dat het over koran lezen op de begraafplaats van iemand gaat, en niet gewoon thuis lezen en dan aan de overledene opdragen. Zou je het misschien wat duidelijker kunnen zeggen. Dank je wel


wa 3alaikom asalaam

05-11-2005, 21:48

Citaat door drissxx:
allahoema amien!!

selaam zuster ik wou je vragen of je nog meer van deze du3a's hebt.
shoekran alvast. al heb je ze niet

ma3a salama

wa alleikom salaam wa ragmatoelah wa barakatoeh broeder,

ik heb er zat zeg maar gewoon welke je wilt en insha allah heb ik het.

salaam alleikom wa ragmatoelah wa barakatoeh


13-11-2005, 22:57
beste broeders en zusters ,,

ik had ook een vraag.. wat kan je het beste zeggen als iemand tegen je zegt allah i rahmoe...alvast bedankt

13-11-2005, 22:59


niemand ......

13-11-2005, 23:01
Inna lillahi wa inna Ilayhi a arji3oen...

Moge Allah hem het paradijs Firdous schenken, en de nabestaanden veel sbar geven..

Ma3a sallama

28-11-2005, 00:10
Salaam 3alaikom wa ra7mato allah,


Citaat door latino:
beste broeders en zusters ,,

ik had ook een vraag.. wat kan je het beste zeggen als iemand tegen je zegt allah i rahmoe...alvast bedankt
Ik zeg dan Amien, jar7amho wa jar7am zjamie3 almuslimien.