Bekijk volle/desktop versie : Broederschap in ONZE prachtige AL-Islaam!



11-04-2003, 14:38

Citaat door Oegtie_fi_Laah:
A3OEDOE BILLAH IMINA SJAITAAN IRAJEEM


BISMIALLAH IRAHMAAN IRAHEEM


Salam Aleikoem wa RahmatoeAllah wa Barakatoehoe Beste Broeders en Zusters.

Insha Allah gaat alles prima met jullie..
Ik plaats hier zo een prachtig Masha Allah stukje over broederschap in de Islaam, ja ONS prachtig geloof, alle DANK AAN ALLAH AZA WA JAL..
En vergeet dit niet a.u.b niet want als ik soms al die dingen lees dan vraag ik me af waar dit heen gaat..
En het is al zo vaak gezegd dat weet ik, dus ik hoop dat ik niet al te zeurderig overkom, ik vindt het alleen hardstikke jammer..
Jullie plaatsten hier echt zulke prachtige dingen waar we zoveel van kunnen leren Alhamdoelilah, maar anderzijds, vliegen jullie elkaar haast aan met jullie niet zulke lieve woorden, maar Gair Insha Allah..
Moge Allah swt mij vergeven als ik nu wat verkeerd heb gezegd, en weet lieve Broeders en Zusters dat ik het tegen niemand in het bijzonder heb! Ik hou allen van jullie omwille van Allah aza wa jal..
Fie Amanee Laah..

Salam Aleikoem wa RahmatoeAllah wa Barakatoehoe jullie Oegtie fi Laah!


Broederschap in ONZE prachtige AL-ISLAAM:

De profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft gezegd:

"Een moslim is een moslims broeder; hij doet hem geen onrecht aan, noch zal hij hem laten vallen. Als iemand voorziet in zijn broeders behoefte, dan zal Allah voorzien in zijn behoefte. Als iemand zijn broeders bezorgdheid verwijdert, zal Allah een van zijn bezorgdheden verwijderen op de Dag der Opstand.
Als iemand een moslims geheimen verzwijgt, zal Allah zijn geheimen verzwijgen op de Dag der Opstand."
(Verzameld door Boechari en Moslim)

Een van de basis elementen in het waarden/ en normen systeem van Islam is de waarde van menselijke broederschap. Menselijke broederschap in Islam is gebasseerd op een onwankelbaar geloof in de Eenheid en Universeeelheid van Allah , de Aanbedene; de eenheid van de mensheid, de aanbidders, en de eenheid van religie, het middel tot aanbidding. Voor moslims is Allah de Ene, de Eeuwige, en de Universele. Hij is de Schepper van alle mensen, de Voorziener van alle mensen, de Rechter over alle mensen, en de Heer voor alle mensen. Voor Hem zijn sociale status, nationale "oppermens"-schap en oorsprong van ras onbelangrijk. Voor Hem zijn alle mensen gleijk en broeders van elkaar.
Zo heeft de profeet Mohammed (vzmh) gezegd:
"De gelovigen zijn voor elkaar zoals een gebouw, welke delen elkaar ondersteunen." (Verzameld door Boechari en Moslim)
De Heilige Qor’aan vermeld diverse ayaat (verzen uit de Heilige Qor’aan) over broederschap gevormd door de Islam :

"En houdt u allen te samen vast aan het koord van Allah en weest niet verdeeld en gedenkt de gunst van Allah, die Hij u bewees toen gij vijanden waart en hij uw harten verenigde zo werd gij door Zijn gunst broeders en gij waart aan de rand van een vuurput en Hij redde u ervan. Zo legt Allah u Zijn geboden uit opdat gij zult worden geleid.
(Heilige Qor’aan Ali Imraan: 103)

En:

"De gelovigen zijn voorzeker broeders. Bewaart daarom vrede onder uw broeders en heb vrees voor Allah opdat u Barmhartigheid moge worden getoond."
(Heilige Qor’aan Al Hodjoraat: 10)

En over broederschap die een verbintenis vormt tussen verleden en toekomst:

"En de genenen die na hen kwamen, zeggen : "onze Heer vergeef ons en onze broeders, die ons vooraf gingen in het geloof en laat geen wrok in ons hart blijven tegen de gelovigen. Onze Heer, Gij zijt inderdaad Liefderijk, Genadevol.
(Heilige Qor’aan Al-Hasjr: 10)
Ten einde een goed klimaat van broederschap te ontwikkelen, is het belangrijk te weten hoe men het beste sociale contacten kan onderhouden. Daarbij is het belangrijk kennis te hebben over adaab (goede manieren in de Islam). Om een gezonde sociale verwantschap tot stand te brengen en te handhaven, is een van de noodzakelijke kenmerken een idiaale persoonlijkheid nodig. Deze moet gebaseerd zijn op eerlijkheid, respect voor anderen, eergevoel betonen t.o.v. iemands woorden, het in bedwang houden van boosheid, geduld , bescheidenheid, vriendelijkheid etc.
Deze deugdzaamheden verdrijven wantrouwen, en creeren vertrouwen, de noodzakelijke basis waarop alleen betrouwbare relaties kunnen worden gebouwd en ontwikkeld. Vanuit Islamitisch oogpunt is het niet voldoende om alleen simpelweg het te vermijden anderen kwaad te berokkenen, noch om alleen te wensen voor anderen wat je wenst voor jezelf. Wat noodzakelijk is voor moslims ten opzichte van elkaar is wederzijds verantwoordelijkheids gevoel en daadwerkelijke hulp. Tevens worden moslims aangemoedigd elkaar te ontmoeten, want dit verstevigd de sociale banden en beschermd het individu tegen de psychische gevolgen van sociale isolatie. Moslims worden zelfs aangemoedigd elkaar veelvuldig te ontmoeten. Het is taak van de gastheer/vrouw om gastvrij en goedgeefs te zijn voor de gasten. Toen de profeet Mohammed (vzmh) werd gevraagd welk aspect van de Islam het beste was, zei hij:

"Het verstrekken van voedsel (d.i. voor de gasten, de armen en de behoeftigen), en het groeten van degenen die je kent en hen die je niet kent."
(Verzameld door Boechari en Moslim)
En in een hadith verzameld door Ahmed, Tirmithi en Aboe Dawoed, heeft de profeet Mohammed (vzmh) gezegd:
"De gelovige is eenvoudig, en goedgeefs maar losbandigheid is bedrieglijk en schandelijk."
Het wordt aanbevolen een uitnodiging voor een maaltijd te accepteren, en wannneer er sprake is van een uitnodiging voor een huwelijks-maaltijd, is dit zelfs verplicht. Het bezoeken van de zieken, deelnemen aan een begrafenisstoet, het condoleren van de nabestaanden, hen troosten en aanmoedigen, het verstrekken van voedsel aan hen, het uitwissellen van geschenken, elkaar de hand geven bij het ontmoeten of uiteengaan, en het deelnemen aan blijde gelegenheden zoals huwelijks- en geboorte feesten etc., zijn allen manieren om sociale relaties te verstevigen en te ontwikkelen. Speciaal belang wordt gehecht aan dergelijke uitwisselingen tussen familie en buren. De profeet Mohammed (vzmh) heeft hierover het volgende gezegd :
"Degenen die de familiebanden verbreekt, zal het Paradijs niet betreden."
(Verzameld door Boechari en Moslim)

En m.b.t. tot de buren: "Hij voor wiens schadelijke gedrag de buren niet veilig zijn, zal het Paradijs niet betreden."
(Verzameld door Moslim)
De Islam schrijft het houden van feesten voor t.b.v. van speciale gelegenheden zoals huwelijk, geboorte, het offerfeest etc.
Het samen eten maakt de sociale banden sterker ongeacht sociale status. Dit is dan ook de reden dat de isalam die feesten afkeurt waarbij de rijken worden uitgenodigd en de armen worden buitengesloten, en beschouwt dit als de slechtste feesten. Sociale relaties zouden geheel vrij moeten zijn van persoonlijk belang, en volledig vervuld moeten zijn voor de zaak van Allah .

Enige aspecten die broederschap versterken, en hoe dit wordt bereikt: Hieronder volgen vier kenmerken die de basis vormen voor broederschap in de Islam:

Een moslim die goed praktiseert door het volgen van Al-Kitab (De Heilige Qor’aan) en de soennah ver van biddah (toevoegingen aan de Islam) en ver van slechte behoeften;


Zijn gedrag moet overeenkomstig de Islam zijn. In een hadith overgeleverd door Al-Boechari heeft rasoel-Allaah (vzmh) gezegd:
"Ik ben gezonden door Allah om het beste gedrag te onderwijzen."


Hij moet een schone nafs (ego,eigen ik) hebben. Hij moet geen ziekten of gebrek aan zijn karakter hebben, hij moet oprecht volgen datgene wat Allah en zijn profeet (vzmh) willen, en hij reinigt zichzelf zowel in woorden als daden, want er strekt geen voordeel in het omgaan met een zondaar tenzij men zo’n zondaar wil corrigeren, want de zondaar is niet te vertrouwen, en de vriendschap met hen die zondigen, en het zien van zonde, maakt de zonde makelijk voor het hart. Bovendien is het omgaan met hen, of het zitten bij hen zonder de intentie van da’awa (uitnodigen tot de religie van Islaam) zoals het zitten met slecht gezelschap, zoals de profeet Mohammed (vzmh) het ons heeft afgeraden. In een hadith verzameld door Al-Boechari en Moslim heeft de profeet Mohammed (vzmh) hierover het volgende gezegd:
"Een goede metgezel en een slechte zijn zoals iemand die muskeus draagt, en iemand die het vuur verhit (met een blaasbalg). Degenene die de muskus draagt kan jou er iets van geven, of je kunt ervan bij hem kopen, of je kunt de geur ervan ruiken. Maar degene die het vuur verhit kan je kleding doen branden of je bemerkt een slechte geur van hem"


Hij moet geen verlangen tonen voor doenja (het wereldse leven) want een kenmerk van broederschap voor doenja is dat deze alleen voor een bepaalde tijd en een bepaald doel wordt aangegaan. Als dit voltooid is, is de broederschap beeindigd. Eigenbelang staat voorop bij deze broederschap. Als hetgeen is bereikt wat iemand voor ogen had bij het aangaan van de broederschap, is de broederschap teneinde.
.

23-04-2003, 20:08


Girl power..... Masha Allah 7ayakom Allah

23-04-2003, 23:05
Wa 'aleikum asalaam warahmatAllahi Ta'ala wabarakatoe,

Zo wil ik mijn zusters zien! Djazaakoem Allah oe khayran.

As-salaam u'aleikum warahmatAllahi Ta'ala wabarakatoe