Bekijk volle/desktop versie : Voor degene die frans beheersen en begijpen



20-10-2005, 18:34
wie kan me uitleggen hoe de passe simple gebruikt moet worden en wat deze tijd precies inhoudt. ik snap wel de andere tijden, zoals passe compose en futur en present etc. etc. maar de passe simple????? dat is me een raadsel...

20-10-2005, 19:39


De passe simple is gewoon de (onvoltooid) verleden tijd. Ik kwam, jij kwam, hij ging, zij deed, enz enz.

Kijk op http://www.languageguide.org/francais/grammar/conju/passesimple.html voor wat franse woordjes. Hoop dat je engels wel beter is

Wa'assalaamou alaykoum wa rahmatoullah

20-10-2005, 21:08
ik wil eigelijk meer uitleg over deze tijd, zeg maar wat voor ezelbruggetjes je hebt om te herkennen wanneer je deze tijd kunt gebruiken en wanneer die gebruikt moet worden, ik snap deze tijd niet helemaal eerlijk gezegd

20-10-2005, 23:05
salaam

de passé simple gebruik je voor eht verre verleden. Het is een tijd die eigenlijk nooit mondeling wordt gebruikt. maar wel schriftelijk.

vb; handelingen in de middeleeuwen of vorige eeuw, 19 eeuw, 20 eeuw daarvoor gebruik je de passé simple. dus die al langgggggggg gepasseerd zijn in de tijd.

een klein schema met de tijd het verst in verleden;
passé simple: verst in de tijd dan imparfait is ook afgerond herken je aan hier, déjà passé, dan passé composé is net voorbij of ant einde toe

veel succes en raadpleeg grammaticaboeken

bousa

20-10-2005, 23:21


kun je me ook de uitgangen van deze tijd geven + de vertaling, bijv: je suis = ik ben, alleen is deze tijd van present, ik wil het van passe simple op een rijtje zeg maar, maak niet uit wat voor een werkwoord je neemt....