Bekijk volle/desktop versie : moeten we dit serieus nemen?

11-04-2003, 10:39
salamoe alaikoem, ik heb via email dit ontvangen mijn probleem is nu moet ik het doorsturen ik geloof het wel maar stel ik stuur het door en diegene stuurt het niet door of gelooft het niet dan kan tie misschien iemand verliezen of wat dan ook dat kan ik ze niet aandoen, ik weet niet of ik het serieus moet nemen, ik vind je moet alleen in allah en zijn profeet vzmh geloven en je moet de regels naleven die allah ons heeft opgedragen, en wat ze zeggen je kunt er beloningen mee krijgen maar wat heb je aan een beloning hier in deze wereld je moet een goeie moslim zijn in hart en niet door wat door te sturen, ik zou graag meningen van jullie willen horen over dit en of we het wel serieus moeten nemen, groetjes een moslim zuster

Hallo. Ik ben een jongeman van bijna 20 jaar.Ik wil jullie iets
>heel belangrijks vertellen.Ik heb een mailtje gekregen over de
>boodschap uit Medina.Dit is waar uit Medina:Sheikh Ahmed heeft dit
>nieuws verspreidt.Op een vrijdag, Sheikh Ahmed viel in slaap tijdens
>het lezen van de koran.Dan droomde hij dat de profeet Mohammed
>vzmh.Voor hem stond en zei dat in 1 week 7000 mensen stierven en
>geen enkel van hen was moslim.Niemand deed wat Allah zei.Hij zei ook
>dat het nu slechte tijden zijn.Vrouwen van tegenwoordig zorgen niet
>voor hun mannen, meisjes gaan overal zonder zich te bedekken.Zij
>respecteren hun ouders en andere niet.Rijken zorgen niet voor
>armen.Zij geven geen geld of zakaat. Zij bidden niet of vasten
>niet.De dag des oordeels is nabij.Wanneer 1 enkele ster aan de hemel
>hangt, zal het bad van vergiffenis sluiten.Het geschrift in de koran
>zal verdwijnen. De zon zal zakken tot op de hoogte van de aarde.De
>profeet zei dat hij, voor degenen die dit nieuws lezen voor anderen,
>plaats zal maken in het paradijs op het dag des oordeels,
>en al degenen die dit nieuws niet geloven zullen verbannen worden
>van het paradijs.Als een persoon dit nieuws print en hem dan aan
>andere
>mensen geeft, zal zijn wens uitkomen.Sheikh Ahmed zei dat als
>dit nieuws niet waar was , hij zal sterven als geen moslim. De
>profeet zei: Bid 5x per dag, geef zakaat, heb respect voor anderen,
>lieg niet, steel niet en help de armen. Alle personen die dit 35x
>printen
>en dit verspreiden, zullen worden beloond in 3 dagen.Een persoon
>heeft dit
>gedaan en kreeg 3000 aandelen in zijn bedrijf. Een persoon
>geloofde dit nieuws niet en zijn zoon stierf. Een persoon bleef
>maar zeggen dat hij dit vandaag of morgen gaat printen en hij
>stierf ook.
>
>
>Alstublieft denk niet dat dit niet waar is. Negeer dit boodschap
>niet, print dit en verspreidt hem aan alle moslim broeders en zussen
>en stuur dit ook via e-mail naar andere moslimvrieden
>

11-04-2003, 12:32

Lieve zuster,

Aub doe niet mee aan zulke waanzin. Het is een soort kettingbrief. Die zegt jouw lot te bepalen. Alleen Allah bepaaldt jouw lot.

Ketting brieven

Vertaald door: Team Overgave
Overgave.nl © 2001 alle rechten voorbehouden

Heb je ooit een e-mail ontvangen over iemand die een droom had over Zaynab of Aisha (moge God tevreden over hen zijn), de heilige profeet (vzmh), of over een oude man met een witte baard die aan jou vraagt om deze e-mail naar een x-aantal mensen door te sturen waardoor je dan geluk zult krijgen?
En dat diegene die de e-mail niet door sturen, vervloekt zullen worden of zware tijden van God (de Verhevene, de Allerhoogste) zullen krijgen?
Als je ooit zoiets hebt ontvangen, en als je onzeker was over wat je met zo’n mail moest doen, lees dan alsjeblieft het volgende artikel….
Om kort te zijn, mijn broeders en zusters, zulke e-mails moeten NIET doorgestuurd worden en in plaats daarvan moet je de delete knop gelijk indrukken, zonder te twijfelen. Zulke e-mails zaaien twijfel in de harten en vallen onder het hoofdje afgoderij (oftewel het associëren van partners aan God, shirk).
Dit is de enige zonde welke (indien we hiermee zouden sterven), nooit vergeven zal worden, zoals God ons heeft geïnformeerd.
Om te denken dat door de e-mail door te sturen, ons lot op enige manier zal veranderen, hetzij in positieve, hetzij in negatieve zin, is in feite ons vertrouwen stellen in iets anders dan de Machtige Wil van God (de Almachtige, de Verhevene).
Beste broeders en zusters, we zouden moeten weten dat er geen enkele gebeurtenis plaatsvindt zonder de kennis van onze Schepper, de Alwetende.
Weet, dat ALLES wat bestaat al 50.000 jaren voor de schepping van de hemelen en de aarde was voorbeschikt. En weet, dat elke laatste ademteug, beweging, en gebeurtenis was neergeschreven door God (de Almachtige, de Verhevene) in 'de moeder van het Boek', (dat wil zeggen; "het tablet die in de hemelen bewaard wordt". al-Lauh ul-Mahfudh)
God, de Almachtige, verteld ons in de Koran:
"Weet je niet dat God al hetgeen in de hemelen en op aarde is, kent? Voorwaar dat is vastgesteld in een Boek, dat is gemakkelijk voor God" . 22:70
Met betrekking tot het ontvangen van de e-mail, zouden we moeten weten dat het versturen of zelfs het niet versturen ervan ons lot geenszins verandert, behalve wat God al heeft beschikt. In de wijze woorden gegeven aan Ibn Abbas, zei onze profeet (vzmh), "onthoudt, dat als alle mensen samen zouden komen om jou voordeel te geven, zij dat niet zouden kunnen behalve dat wat God heeft neergeschreven. Aan de andere kant, als ze samen zouden komen om jou kwaad te berokkenen, zij dat niet zouden kunnen behalve dat wat God heeft neergeschreven. De pennen zijn neergelegd, en de rollen zijn opgedroogd". (overgeleverd door al Tirmidhi).
Je kunt je nu afvragen, wat als het je lot is om deze e-mail te ontvangen en dat jouw Qadr (Godsbeschikking) diengevolge was besloten. Het antwoordt hierop ligt in de Koran en in de soena (handelingen en uitspraken) van onze heilige profeet (vzmh) en de simpele regel is om nergens vertrouwen in te hebben behalve in de Wil van God. Geen enkele man of vrouw kan jou informeren over je toekomst, zoals we verteld zijn:
Zeg: "Niemand in de hemelen en op aarde kent het onzienlijke, behalve God;...
Koran 27:65.
Vergelijkbare situaties bestonden in de tijd van onze nobele profeet (vzmh) en de bewijzen zijn oneindig. Een voorbeeld zoals verteld door Imraan ibn Husayn, onze profeet (vzmh) zag eens een koperen armband om iemands bovenarm, en hij zei tegen deze man, "Wee jou, Wat is dit?" De man antwoordde dat het hem beschermde tegen een ziekte. De profeet (vzmh) zei toen: "Gooi het ver weg van jou, want het zal alleen maar jouw zwakte versterken en als je zou sterven terwijl je het draagt, zul je nooit tot de winnaars behoren". (verzameld door Ahmad, ibn Maajah en ibn Hibbaan).
Ook heeft de profeet (vzmh) gezegd (zoals verteld door Abu Hurayrah en al-Hasan), dat: "Een ieder die naar een toekomstvoorspeller toe gaat en gelooft in wat hij zegt, geen geloof heeft in wat is geopenbaard aan Mohammed". (verzameld door Ahmad, abu Dawud).
Daarom vraag ik jullie beste broeders en zusters, hoe kan het zijn dat een elektronisch getypte boodschap (ongeacht hoe religieus de mensen zijn die het hebben geschreven, of hoeveel mensen het versturen of ontvangen), ook maar het kleinste verschil kunnen uitmaken ten opzichte van dat wat God, de Almachtige, heeft beschikt?
Om deze redenen, zou ik jullie oprecht willen adviseren om deze boodschap te verspreiden onder degene die jullie oorspronkelijk de kettingbrief hebben gestuurd, niet omdat het jullie geluk zou brengen of dat het jullie zal beschermen tegen slechte dingen, maar om anderen te informeren over wat correct is.
Tenslotte, al hoewel we verdrietig kunnen worden over hoe makkelijk en snel twijfel geplaatst kan worden in de harten van de gelovigen, zouden we ons altijd de woorden van onze profeet Mohammed (vzmh) moeten herinneren uit zijn laatste toespraak:
"Wees op jullie hoede voor Satan, voor de veiligheid van jullie geloof. Hij heeft alle hoop verloren om jullie ooit nog te misleiden met grote dingen, dus let er op om hem niet te volgen in kleine dingen".

--------------------------------------------------------------------------------
Vertaald uit: The modern Religion

11-04-2003, 12:38
ik vindt ook allemaal onzin.

bedank oemlaila, ik hoop dat ze ook op tijd weten de gene die twijvelen.

liefs naima

11-04-2003, 12:47
salamoe alaikoem lieve zuster je weet niet hoe blij ik ben dat ik dit nu weet ik zal het kopieren aan aan diegene die het mij verstuurt heeft naar m terugsturen en zal zeggen dat ie het naar iedereen ook moet sturen naar wie hij het heeft gestuurd, ik wist wel dat het niet goed zat maar nu weet ik het zeker choekran zuster echt ik ben er heel blij mij, moge allah je belonen en beschermen insha allah, je weet niet hoe je me hebt geholpen ik wist echt niet wat ik moest doen

ma3a salama een moslimzuster

11-04-2003, 12:52

Nog even iets over shirk (Ik wijk een beetje af, maar vind dit toch ook erg belangrijk)

Veel moslims dragen een ketting met koran erop of een handje van Fatima etc. Men denkt dat dit hangertje ze beschermt. Dat is niet zo. Allah beschermt jou en niet een gouden hangertje.

Shirk :

Nog een andere vorm van shirk is geloven dat zekere zaken voordeel kunnen brengen terwijl de schepper ze niet zo heeft gemaakt
Sommige mensen geloven bijvoorbeeld in amuletten en betoveringen, of het dragen van zekere soorten parels of zeeschelpen of metalen oorringen etc, op het advies van waarzeggers of tovenaars of in overeenstemming met geërfde gebruiken. Dus zij hangen ze om hun eigen nek of om de nek van hun kinderen om het boze oog tegen te gaan –zoals zij beweren; of ze binden hen vast aan hun lichamen of hangen ze in hun auto’s of huizen, of dragen ringen met speciale stenen, denkend dat deze dingen hun nood kan verlichten of afweren. Dit is zonder enige twijfel in tegenstelling tot het idee van vertrouwen op Allah, en zal alleen maar resulteren in het nog zwakker maken van een persoon, net als het zoeken van medicijnen op een manier die verboden is. Deze amuletten bevatten duidelijk veel shirk, net als het vragen van hulp aan Djinns en duivels, of vage tekeningen en onleesbare schrijven. Sommige van deze leugenaars schrijven zelfs ayaat uit de Qor’aan, mengen ze met woorden van shirk, of schrijven ze met onreine oplossingen zoals menstruatiebloed. Het ophangen van deze amuletten of ze vastbinden aan iemands lichaam is h’araam, omdat de Profeet heeft gezegd: “Een ieder die een amulet ophangt is schuldig aan shirk.” [1]

Als degene die dit doet, gelooft dat deze dingen voordeel of schade kunnen veroorzaken in plaats van Allah, is hij een Moeshriek die schuldig is aan as-shierk al-akbar. Als hij gelooft dat zij een extra middel zijn om voordeel of schade te veroorzaken, dan is hij een Moeshriek die schuldig is aan as-shierk al-akbar. Dit houdt in dat oorzaken toegeschreven worden aan zaken anders dan Allah.

[1] Overgeleverd door Ah’mad, 4/156; zie ook Sielsielat As-sah’ieh’ah, nr. 492.

11-04-2003, 12:55
Alhamdoulilah zuster dat je het terug gaat sturen, met uitleg erbij. Wellicht wist deze persoon het ook niet. Moge Allah ons allen leiden op de enige weg.

Liefs, oemlaila

11-04-2003, 15:30
Salaam Alikoem Warahamtoehoe Wabarakatoehoe,

Moge Allah ons vergeven. Wie gelooft deze onzin? Een 'jongeman van bijna 20 jaar' die ons bericht over 'de boodschap uit Medina'. (Merk op: niet zomaar 'een' boodschap, nee 'de' boodschap.) Ene Sheikh Ahmed uit Medina (die we natuurlijk allemaal kennen, dus toelichting is klaarblijkelijk overbodig) viel TIJDENS het lezen van de Koran in slaap - het is ook zo vermoeiend... dat lezen - en droomde vervolgens over de Profeet (SAWS) die hem een en ander vertelde over de huidige situatie in de wereld, althans dat vermoed ik. De boodschap was namelijk dat in '1 week 7000 mensen stierven en geen enkel van hen was moslim'. Volgens mij sterven er elke week wel 7000 mensen die geen moslim zijn, maar kennelijk is het de bedoeling dat ik na deze mededeling van verbazing van mijn stoel val. Immers, wederom is van toelichting geen sprake.
Maar goed, het gaat verder: 'niemand deed wat Allah zei' en dit zijn 'slechte tijden'. Natuurlijk zijn de vrouwen (wie anders?) hoofdschuldigen: "Vrouwen van tegenwoordig zorgen niet voor hun mannen, meisjes gaan overal zonder zich te bedekken. Zij respecteren hun ouders en andere[n] niet." Na nog meer misstanden te hebben opgesomd, worden we met het onvermijdelijke geconfronteerd (ik voelde al nattigheid): "De dag des oordeels is nabij."
En dan de tekenen van de Laatste Dag: "Wanneer 1 enkele ster aan de hemel hangt, zal het bad van vergiffenis sluiten. Het geschrift in de koran zal verdwijnen. De zon zal zakken tot op de hoogte van de aarde." Verwijzingen naar hadithboeken hoeft men - om begrijpelijke redenen - niet te verwachten, want van duidelijkheid moet deze schrijver het sowieso niet hebben.
Maar het is nog niet afgelopen, na al deze verzinsels komt dan echt de spreekwoordelijke aap uit de mouw: "De profeet zei dat hij, voor degenen die dit nieuws lezen voor anderen[?], plaats zal maken in het paradijs op het dag des oordeels, en al degenen die dit nieuws niet geloven zullen verbannen worden van het paradijs. Als een persoon dit nieuws print en hem dan aan andere mensen geeft, zal zijn wens uitkomen." Wat een anticlimax: het blijkt uiteindelijk gewoon een bijzonder slechte variant te zijn van de bekendere 'urban legends', maar dan in islamitische vorm gegoten. Deze keer is het niet zo dat ik een jaar ongeluk zal hebben (o.i.d.) als ik niet meedoe, nee, ik ga regelrecht naar de hel!
De waarschuwingen zijn niet mis: "Alle personen die dit 35x [waarom 35? Verzin een 'islamitisch' getal: 77] printen en dit verspreiden, zullen worden beloond in 3 dagen [waarom niet 7? Veel geloofwaardiger]. Een persoon heeft dit gedaan en kreeg 3000 aandelen in zijn bedrijf [oooh!]. Een persoon geloofde dit nieuws niet en zijn zoon stierf [aaah!]. Een persoon bleef maar zeggen dat hij dit vandaag of morgen gaat printen en hij stierf ook [aiaiai!]."
En dan nog onze hooggeleerde Sheikh Ahmed: "Sheikh Ahmed zei dat als dit nieuws niet waar was, hij zal sterven als geen moslim." Ik vrees het ergste voor Ahmed...
Tot slot, het feit dat dit bericht talloze malen is doorgestuurd door moslims is opmerkelijk. Dat het aan de nodige basiskennis van de islam ontbreekt bij de meeste moslims is duidelijk, maar zelfs een leek met een beetje kritische houding prikt zo door deze 'crap' heen. Dus: waarom verspreiden we deze onzin?

Wa salaam Aleikum,

PS: NIET DOORSTUREN!!!

11-04-2003, 15:56
salamoe alaikoem nadoria en oem laila dank jullie wel zusters en ik was al zo ie zo niet van plan het door te sturen ik vond het raar klinken en wilde zekerheid en geloof me die heb ik nu wel en diegene die het aan mij heeft gestuurt wist ook niet wat er mee te doen en heeft m toch maar gestuurd maar ik dacht dit kan niet zomaar vandaar dat ik m hier heb geplaatst maar nu weet ik het in iedergeval zeker choekran en moge ALLAH jullie beschermen en belonen voor jullie hulp

ma3a salama een moslimzuster

17-09-2014, 21:22
Hahahahahhahahahahhahahahha zo grappig jullie mensen van vroeger

17-09-2014, 21:27
Ik vraagme echt af welke achterlijke randdebiel deze doorstuur berichten maakt.