Bekijk volle/desktop versie : Antwoord alleen met....



20-10-2005, 00:32
Assalamoe3alajkoem waragmatoelahie wabarkatohoe,

Zijn jullie het ook zat om telkens maar die dichte deur tegen je aan te krijgen? Je wijst iemand op iets, maar de ander is meer bezig om zn handelen goed te praten en tegelijkertijd jou de grond in te krijgen dan de moeite te doen om je te begrijpen en/of iets er van op te steken.

Nou dacht ik laatst; wwet je; la maar >> als je nie luisteren wil, dan kom je er zelf wel achter. Maar tegelijkertijd kan ik dat niet maken. Iedereen wordt op de een of andere manier geleid. De een in meerder mate dan de ander. Wie ben ik dan om die deur niet (voorzichtig) te openen? Als ik het erbij laat zitten, dan heb ik het irritante gevoel dat k denk dat ik beter ben dan zij, terwijl ik dat helemaal niet wil!!!

Dus wat dacht ik laatst;
Als ik er nou voor zorg dat ik strakke, duidelijke aya's en ahadiths betreffende de meeste zaken uit mn hoofd ken, zorg dat ik eventueel een goede uitleg erbij heb, dan probeer ik het op die manier. Geen ellelange discussies meer waarbij we elkaar alleen maar willen overtreffen ( en mn doel dus uit ogen haal), maar gewoon op een rustige wijze manier duidelijk maken. De keus wat de ander ermee doet, is aan de ander.

HAhahahha; leuk bedacht; maar daar heb ik jullie hulp bij nodig.

Dus willen jullie alert zijn op goed bruikbare aya's en ahadiths en die hier plaatsen?

Barrakalahoefiekoem.

Wa3alajkoem assalam.

20-10-2005, 02:26


zal ik je mee proberen te helpen, met dank aan degene die mij ermee heeft geholpen.

#Groet altijd terug#

4.86. En wanneer gij met een groet wordt begroet, groet dan terug met een betere groet, of geeft deze althans terug. Voorzeker, Allah houdt rekening met alle dingen.

4.94. O, gij die gelooft, wanneer gij voor Allah's zaak oprukt, onderzoekt dan en zegt niet tegen iemand die u met de vredesgroet begroet: "Gij zijt geen gelovige".

#Spreek altijd goede woorden #

14.24. Ziet gij niet hoe Allah de gelijkenis van een goed woord geeft? Het is als een goede boom, waarvan de wortel hecht is en zijn takken reiken tot in de hemel. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1]14.25. Deze brengt door het gebod van zijn Heer zijn vrucht voort in ieder jaargetijde. En Allah geeft de gelijkenissen voor de mensen, opdat zij lering mmogen trekken.

#Wees bescheiden en praat rustig #

31.19. En loop met gewone stap en verzacht uw stem; want de meest onaangename stem is het gebalk van een ezel."

#Nodigt uit tot Allah met wijsheid #

16.125. Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze. Voorzeker uw Heer weet het beste wie van Zijn weg is afgedwaald; en Hij kent degenen goed die juist geleid zijn.

3.159. Door de barmhartigheid van Allah zijt gij (de Profeet) zachtmoedig jegens hen (gelovigen); als gij ruw en hardvochtig waart geweest zouden zij zich zeker uit uw omgeving hebben verwijderd. Vergeef hen daarom en vraag voor hen vergiffenis en raadpleeg hen in belangrijke zaken en wanneer gij vastbesloten zijt, leg dan uw vertrouwen in Allah. Voorzeker, Allah heeft degenen lief die vertrouwen in Hem hebben.

#Wees aardig tegen je ouders #

17.23. Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders. Indien één hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1]

[/SIZE][/FONT][FONT=Comic Sans MS][SIZE=1]17.24. En wees teder voor hen in erbarming. En zeg: "Mijn Heer, ontferm u over hen daar zij mij opvoedden toen ik jong was."

#Onderdruk je boosheid en vergeef! #

3.134. Zij, die in voorspoed en in tegenspoed wel doen en zij, die toorn
onderdrukken en mensen vergeven; Allah heeft hen die goed doen, lief.

#Bestrijdt het kwade met het goede #

41.34. Het goede en kwade zijn niet gelijk. Daarom weerstaat (het kwade) door hetgeen best is. Dan ziet, degene met wie gij vijandschap hebt, hij zal als uw boezemvriend worden. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1]13.22. En degenen, die volharden in het zoeken naar de gunst van hun Heer en het gebed houden en van hetgeen waarvan Wij hen hebben voorzien, heimelijk en openlijk weggeven en die het kwade met het goede afwenden, dezen zijn het die de beloning en het goede tehuis zullen ontvangen.

#Spreek geen slechte woorden #

14.26. En een slecht woord is als een slechte boom die ontworteld ter aarde ligt en geen vaste grond meer heeft.

#Wees niet arrogant en patserig #

31.18. En keer uw gelaat niet (in verachting) van de mensen af noch wandel in hoogmoed op aarde; want Allah heeft de hoogmoedige noch de pocher lief.

#Scheld de andersdenkenden niet uit #

6.108. En scheldt degenen, die zij naast Allah aanroepen niet uit, anders zullen zij uit nijd in hun onwetendheid Allah uitschelden. Zo hebben Wij voor elk volk hun daden schoon doen schijnen. Dan zullen zij tot hun Heer terugkeren en Hij zal hen inlichten over hetgeen zij plachten te doen.

#Bespot een ander niet #

49.11. O, gij die gelooft! Laat een volk het andere volk dat waarschijnlijk
beter is dan zij, niet bespotten, noch vrouwen andere vrouwen, die misschien beter zijn dan zij. En belastert elkander niet, noch noemt elkaar bij scheldnamen. Kwaad is (het geven van) een slechte naam na de aanvaarding van het geloof, en zij die geen berouw tonen zijn de onrechtvaardigen.

#Wees niet achterdochtig en spioneer niet #

49.6. O gij gelovigen, indien een slecht persoon u nieuws brengt, onderzoekt het nauwkeurig opdat gij sommige mensen niet in onwetendheid schaadt en naderhand spijt krijgt van hetgeen gij hebt gedaan. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1]49.12. O, gij die gelooft! Vermijdt in het algemeen verdenking want achterdocht is een zonde. En spioneert niet, noch belastert elkander. Lust iemand onder u het vlees van zijn dode broeder? Gij verafschuwt het zekerlijk. Vreest Allah voorzeker, Allah is Berouwaanvaardend, Genadevol.

#Wees geen racist #

49.13. O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkander moogt kennen. Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij Allah. Voorwaar, Allah is Alwetend, Alkennend.

#Vraag toestemming als je binnen gaat #

O jullie die geloven! Gaat geen huizen binnen, behalve jullie (eigen) huizen,
totdat jullie toestemming hebben gevraagd en salam hebben gegeven aan haar bewoners. Dat is beter voor jullie, hopelijk zullen jullie je laten vermanen.
(24:27)


#Verberg de waarheid niet#

En vermengt de Waarheid niet met de valsheid en verbergt de Waarheid niet terwijl jullie het weten (2:42)


#Vermijdt beledigende taal #

Allah houdt er niet van dat er openlijk slechte woorden worden gesproken, behalve door wie onrecht aangedaan is. En Allah is Alhorend, Alwetend. (4:148)


#Volg niet wat jezelf niet weet #

En volg niet dat waarover je geen kennis hebt. Voorwaar, het gehoor en het gezichtsvermogen en de harten: die zullen allen erover ondervraagd worden.
(17:36)


#Eet geen varkensvlees, Eet niet van gestorvene, Eet geen vloeiend bloed #[/SIZE][/FONT][FONT=Comic Sans MS][SIZE=1]

[/SIZE][/FONT][FONT=Comic Sans MS][SIZE=1]Voorwaar, hij heeft slechts voor jullie verboden het gestorvene, het bloed, het varkensvlees, en dat waarover een andere naam dan die van Allah is uitgesproken. Maar wie door nood gedwongen is, zonder dat hij het wenst, en niet overdrijft, dan is het voor hem geen zonde. Voorwaar, Allah is Meest Vergevensgezind, Meest Barmhartig.(2:173)
[/SIZE]

19-11-2005, 09:56
Assalamoe3alajkoem waragmatoelahie wabarakatoehoe,

Lahgiedjaziekbiegair Dromer!!!!!!!!! Echt toppie!!!!
Helemaal competo met Aya- en soera-aanduiding.

Hoe gebruik jij ze?

Wie kan nog verder helpen?

Barrakalahoefiekoem.

Wa3alajkoem assalm

19-11-2005, 10:22
Zo mashAllah