Bekijk volle/desktop versie : Een Gesprek Met Een Roker..



15-10-2005, 16:22
Een gesprek met een roker


Mijn broeder,

Vang je bij het opsteken van een sigaret aan met de naam van Allah?

Prijs je Allah wanneer je klaar bent met je sigaret?

Is er ander eten of drinken, behalve sigaretten, dat je met je schoeisel uitdooft?

Zou het je verblijden als jij je zoon of dochter ziet roken?

Is het aanbevolen om het vasten te verbreken met een sigaret?

Als er van jou wordt gevraagd om al het voedsel in de categorieën goedaardig en kwaadaardig onder te brengen, onder welke categorie zou je sigaretten dan onderbrengen?

Behoort roken tot de prijzenswaardige eigenschappen die jij graag wenst door te geven aan je kinderen?

Als een praktiserende moslim jou ziet eten of drinken met je linkerhand, dan zal hij jou adviseren over te gaan op je rechterhand, maar waarom doet hij dat niet als hij jou ziet roken met je linkerhand?

Valt het schenken van een sigaret aan je broeder onder de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Geeft elkaar geschenken, dan zullen jullie van elkaar houden”?

Bestaat er ander eten of drinken waarvan op de verpakking staat dat het dodelijk is?

Heb je wel eens de moeite genomen om de houdbaarheidsdatum van een pakje sigaretten te achterhalen? Weet je trouwens wat een sigaret betekent voor jouw persoonlijke houdbaarheidsdatum?

Jij beweert steeds dat roken slechts afkeurenswaardig is en niet verboden. Zelfs als dit waar zou zijn, heb je jezelf dan wel eens afgevraagd Wie Diegene is Die hierover Zijn afkeuren heeft uitgesproken; is dat niet Allah?

Jij beweert dat roken slechts een kleine zonde is. Dit terwijl je per dag meer dan twintig sigaretten er doorheen jaagt. Staat volgens jou het roken van deze twintig sigaretten dan niet gelijk aan één grote zonde?

Hoe kan je in alle tevredenheid al dit geld aan sigaretten uitgeven, terwijl je moeite ervaart in het onderhouden van je gezin?

Wie is het minst gestoord? Degene die geld uitgeeft om sigaretten te kopen om zichzelf daarmee schade te berokkenen, of degene die dit bedrag verbrand of in de prullenbak gooit?

Heb jij jouw antwoord gereed als de Heer van de dienaren op de Dag des Oordeels jou vraagt naar de reden waarom jij geen geld hebt uitgegeven aan de armen, wezen en buren die van de honger vergaan? Zal jouw antwoord dan zijn dat jij het extra geld hebt gebruikt om sigaretten te kopen?

Zijn de volgende woorden wel tot jou doorgedrongen? (interpretatie van de betekenis)

“En hij beveelt hen het goede en verbiedt hen het kwaadaardige.” (Soerat al-Acraaf: 157)

En de volgende woorden? (interpretatie van de betekenis)

“En stort jullie niet door eigen toedoen in de ondergang.” (Soerat al-Baqarah: 195)

Mijn broeder, hou jezelf niet voor de gek en stel jezelf niet hoogmoedig op als het gaat om het accepteren van de waarheid. Stel je vertrouwen in Allah en verlaat deze verdorvenheid voordat het jouw dood zal betekenen. Dan zal spijt jou namelijk niet meer baten. Mocht je erin slagen afstand te nemen van deze zonde, dan kun jij je beloning vergroten door ten minste één van je broeders hiervan af te helpen. Zie dit als een gelegenheid om een doorlopende beloning te verkrijgen. Moge Allah jou en ons rijkelijk belonen.







Ya Agie ya oegt geef alstjeblieft je geld niet uit aan sigaretten geef het dan aan een persoon die het meer nodig heeft dan jou..moge allah jou leiden insha allah

15-10-2005, 19:33


dat je tegen iemand zegt dat ie moet stoppen is makkelijk als je verslaafd bent is het toch iets moeilijker om te stoppen
de beste oplosing is stoppen met roken door de hulp van je geloof want als je imaan echt groot is stop je

je hebt verslaving geestelijk en lichaamlijk

lichaamlijk is erger
lichaamlijk is wanneer je lichaam echt dernaar vraagt en je geniet nadat je het zo lang hebt uitgesteld je geniet hoe je jezelf vergiftigd

en je hebt geestelijk deze is wanneer je denk dat je het nodig hebt bv als je verveelt of stoer wil overkomen je zelf een houding geeft dus je lichaam vraagt der niet om maar je geest je weet wel het slechte wat elke mens in zich heb
want deze slechte heeft je ook laten beginnen met roken je begint om stoer te doen of je een houding te geven zoals je in films ziet het is zelfs sijek

dus er is een sigaret opsteken omdat je lichaam dernaar vraagt en er is een sigaret opsteken op anders te overkomen of uit verveling of je zelf een houding geven of voor je zelfvertrouwen

de grootste zelfvertrouwen zul je in de islam vinden

stop eerst met de geestelijke want dat is makkelijker
het beste is natuurlijk om gelijk te stoppen

ja maar ik ben verslaafd?
mieschien helpt het als je zo denk je hebt eten nodig zonder ga je dood je hebt zuurstof nodig anders ga je dood je hebt water nodig anders ga je dood wat gebeurt er als je niet rookt? ga je dan dood?

maar ga niet stoppen omdat het schadelijk voor je is of omdat je deraan dood gaat maar stop om de reden omdat het haram is

hoe stop je gooi alle asbakken weg

(en ga niet eerst je pakje opmaken of naar een lichtere sigaret of pleisters en onzin gebruik pepermunt en elke keer neem je pepermunt)

als je het in de prullebak gooit maak het eerst nat want satan zal je proberen om het weer deruit te laten pakken ga dermee vechten want hij zal steeds op je weg komen op tv op straat maar als je de satan derin ziet als je de viezigheid derin ziet wordt het makkelijker

selaam alaykom

15-10-2005, 20:32
ik heb niet gezegt je moet stoppen ..


en inderdaad je kan alleen stoppen vanwege je imaan en daar gaat dit stukje ook over..

Kheir insha allah

15-10-2005, 20:46
nee maar mijn verhaal is ook meer gericht op de roker

de niet rokers weten niet hoe het is om verslaafd te zijn

de rokers zullen mieschien beter mijn tekst berijpen dan nier rokers kwa geestelijke en lichaamlijke verslaving

15-10-2005, 20:51


toch wil ik wete wat je met dat stukje duidelijker wil maken dan wat in ik geplaatst als je me dat ff kan pmen???

15-10-2005, 21:02
in princiepe zegt jouw verhaal ook hezelfde als de mijne dat roken haram is

ik heb de verhaal niet geschreven om de roker te verdedigen

maar om de niet roker een beeld te geven over een roker

en over de 2 soorten verslaving die een roker heeft
en advies waarom en hoe een roker kan stoppen

maar niet alleen roken is haram maar ook het verkopen ervan zoals ik welleens vrouwen met hoofdoek achter sigaretten counters zie in supermarkten

selaam alaykom

15-10-2005, 21:05
en nog iets passief meeroken is ook haram als je niet wegkunt van die plek en je hebt het niet in je hand is een ander verhaal

15-10-2005, 21:06
oooowhh

Nu begrijp ik je barakallahoe fik

Dat is waar het verkopen ervan ook dat is de reden dat ik dus nooit in een supermarkt zal werken maar dan kan die persoon die het verkoopt ook net zo goed zegge van jah is verleiding en die moet je dan kunnen weerstaan maar ik ga er verder niet op in anders komt er een hele discussie

Djazaak allah ghairan lieve agie

15-10-2005, 21:19
satan zal in het hiernamaals zeggen jullie zaten fout niet ik ik kon jullie niet dwingen en dat satan de mens alleen maar heeft uitgenodigd tot de zonde en de mens kwam

is net als de gene die sigaretten verkoop en zegt het is niet mijn schuld het is de schuld van de koper

als een drugsdealer zegt ik zouw niet verkopen als er geen verslaafden waren
en als een verslaafde zegt als er niet gedeald werd zouw ik ook niet gebruiken

ze weten allebei dat ze een zonde plegen
maar de dealer werkt met satan samen die maakt de mensen kapot en satan betaalt hem

snap je me een beetje?

15-10-2005, 21:21
jah ik snap je

15-10-2005, 21:32

Citaat door ×:
Een gesprek met een roker


Mijn broeder,

Vang je bij het opsteken van een sigaret aan met de naam van Allah?

Prijs je Allah wanneer je klaar bent met je sigaret?

Is er ander eten of drinken, behalve sigaretten, dat je met je schoeisel uitdooft?

Zou het je verblijden als jij je zoon of dochter ziet roken?

Is het aanbevolen om het vasten te verbreken met een sigaret?

Als er van jou wordt gevraagd om al het voedsel in de categorieën goedaardig en kwaadaardig onder te brengen, onder welke categorie zou je sigaretten dan onderbrengen?

Behoort roken tot de prijzenswaardige eigenschappen die jij graag wenst door te geven aan je kinderen?

Als een praktiserende moslim jou ziet eten of drinken met je linkerhand, dan zal hij jou adviseren over te gaan op je rechterhand, maar waarom doet hij dat niet als hij jou ziet roken met je linkerhand?

Valt het schenken van een sigaret aan je broeder onder de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Geeft elkaar geschenken, dan zullen jullie van elkaar houden”?

Bestaat er ander eten of drinken waarvan op de verpakking staat dat het dodelijk is?

Heb je wel eens de moeite genomen om de houdbaarheidsdatum van een pakje sigaretten te achterhalen? Weet je trouwens wat een sigaret betekent voor jouw persoonlijke houdbaarheidsdatum?

Jij beweert steeds dat roken slechts afkeurenswaardig is en niet verboden. Zelfs als dit waar zou zijn, heb je jezelf dan wel eens afgevraagd Wie Diegene is Die hierover Zijn afkeuren heeft uitgesproken; is dat niet Allah?

Jij beweert dat roken slechts een kleine zonde is. Dit terwijl je per dag meer dan twintig sigaretten er doorheen jaagt. Staat volgens jou het roken van deze twintig sigaretten dan niet gelijk aan één grote zonde?

Hoe kan je in alle tevredenheid al dit geld aan sigaretten uitgeven, terwijl je moeite ervaart in het onderhouden van je gezin?

Wie is het minst gestoord? Degene die geld uitgeeft om sigaretten te kopen om zichzelf daarmee schade te berokkenen, of degene die dit bedrag verbrand of in de prullenbak gooit?

Heb jij jouw antwoord gereed als de Heer van de dienaren op de Dag des Oordeels jou vraagt naar de reden waarom jij geen geld hebt uitgegeven aan de armen, wezen en buren die van de honger vergaan? Zal jouw antwoord dan zijn dat jij het extra geld hebt gebruikt om sigaretten te kopen?

Zijn de volgende woorden wel tot jou doorgedrongen? (interpretatie van de betekenis)

“En hij beveelt hen het goede en verbiedt hen het kwaadaardige.” (Soerat al-Acraaf: 157)

En de volgende woorden? (interpretatie van de betekenis)

“En stort jullie niet door eigen toedoen in de ondergang.” (Soerat al-Baqarah: 195)

Mijn broeder, hou jezelf niet voor de gek en stel jezelf niet hoogmoedig op als het gaat om het accepteren van de waarheid. Stel je vertrouwen in Allah en verlaat deze verdorvenheid voordat het jouw dood zal betekenen. Dan zal spijt jou namelijk niet meer baten. Mocht je erin slagen afstand te nemen van deze zonde, dan kun jij je beloning vergroten door ten minste één van je broeders hiervan af te helpen. Zie dit als een gelegenheid om een doorlopende beloning te verkrijgen. Moge Allah jou en ons rijkelijk belonen.







Ya Agie ya oegt geef alstjeblieft je geld niet uit aan sigaretten geef het dan aan een persoon die het meer nodig heeft dan jou..moge allah jou leiden insha allah