Bekijk volle/desktop versie : Stelling van de week



Pagina's : [1] 2 3

14-10-2005, 09:42

Citaat door Barcelona:
“Een deportatie van het Palestijns/Israelisch conflict is de oorzaak van het toenemend antisemitisme”

Marokko.nl wat vindt jij??

Barca
.

14-10-2005, 10:39


Ik ben het met deze stelling eens.

Ik bemerk vaak dat er in conversaties ook direkt wordt gelinkt naar palestina / israël. Daarbij worden de joden dan vaak onder dezelfde noemer geplaatst of ze nu hier wonen of in Israël / Palestina.
Of ze nu voor of tegen zionisme zijn.

Vooral onder vele marokkaanse jongeren bemerk ik vaak dat ze alle joden haten en niet één een kans geven om persoonlijk beter te leren kennen. Ze zijn volgens deze groep (dus niet alle marokkaanse jongeren, maar wel vele vele) allemaal slecht en allemaal zionist.
Dit is dan ook de groep die zich antisemitisch uitlaat en die soms zelfs over gaat tot antisemitisch vandalisme of lastig vallen van joden.

LET OP:
Met deze uitspraak over de deportatie van antisemisme is nog niets gezegd over het voor of tegen zionisme / Israël / zijn.
Dat is weer een heel andere discussie, daarom heb ik hier ook expres even niet mijn mening over gegeven. Want dat zou weer een heel brede discussie worden die ook al vaak gevoerd is.

Groet Perez

14-10-2005, 12:08

Citaat door LanterFanter:
Ik denk dat het eerder een Hamas/Israelisch probleem is,...
De gematigde palestijnen hebben meer last van wat Hamas uitvreet dan van Israel zelf.

Israel heeft ook met Egypte vrede kunnen sluiten na een lang getouwtrek over bv de Sinai.

Wat is er trouwens met de PLO gebeurd ?? Hoor ik niets meer van,..opgeheven?

Wat Peres zegt sta ik ook geheel achter, alleen vraag ik me af waarom veel Marokaanse jongeren meestal de kant van radicale hamas kiezen ipv de gematigde palestijnen die via een politieke weg naar oplossingen zoeken...
Ik denk dat dit met "het slachtoffer-rol" die ze zich zelf graag aanmeten te maken heeft.
De PLO (Fatah) is met de Oslo akkoorden de officieel door iedereen geaccepteerde Palestijnse Nationale Autoriteit geworden.

14-10-2005, 13:16
okay, dan effe anders barca;

wanneer je maar lang genoeg lult over de joden, en hun "bezetting" raakt vanzelf wel iedere labiel gebrainwashed met "onze zielige broeders en zusters die onderdrukt worden".

het zou daarom goed zijn om eens onderwerpen aan te prikken, die wat minder vrijblijvend zijn, omdat ze een beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid!

ten aanzien van allochtonen, en specifiek Marokkanen in Nederland zouden ze wel eens wat meer gekonfronteerd kunnen worden met de problemen in het eigen moederland, de diktatuur daar, en gebrek aan demokratische vrijheden, of mbt tot hun positie hier in het nieuwe vaderland, namelijk Nederland/Europa!

De golf van anti-israel hetze's die vanuit Arabische zenders niet alleen de bevolkingen van het Midden oosten vergiftigen, maar ook de mening van allochtonen met islamitiese achtergrond in Europa, en elders ter wereld trachten te beinvloeden, zijn niets meer dan afleidingsmanouvers om de eigen, binnenlandse problemen te maskeren, zoals gebrek aan vrijheid, armoede, onrechtvaardigheid , analfabetisme, en achterstelling van zekere groepen.

Dit is zo duidelijk, dat een "stelling van de week"over dit onderwerp niets anders is dan een uitgekauwde poging om wéér eens de aandacht te focussen op dit kleinere teritoriale conflikt in het Midden Oosten.

Er gebeurt daar 1000 voudig meer interessants( het Héle Midden Oosten is 1 grabbelton waar élk pakje een gigantisch probleem, en discussiestuk oplevert), dat wellicht de 'stelling van de week" méér eer aan doet, dan déze "een open deur intrappende"stelling. Die hier trouwens ongeveer elke dag wel een keer de revue passeert! Knap afgezaagd dus!

dat was mijn insteek.

14-10-2005, 17:39


Natuurlijk is dat zo, alleen begrijp ik niet waarom Marokkaanse jo,geren zich zo focussen op dit conflict.
Er zijn zovele andere conflicten, onderling tussen moslims, en daar hebben ze dan liefst weer geen aandacht voor.
Merkwaardig zou ik zeggen.
Natuurlijk is een degelijke opvoeding thuis van groot belang, maar ook daar schijnt wat te schorten.
Maar soit, haat is rap gezaaid in harten die er voor open staan.

14-10-2005, 17:58
mensen gaan zich steeds meer verdiepen in de geschiedenis van bepaalde volkeren en gebeurtenissen. mensen lezen steeds meer i.p.v. naar televisie en de standaard naar voren geschoven verhalen te luisteren/lezen.
mensen vinden de waarheid.
mensen krijgen terrecht anti joodse gevoelens.

14-10-2005, 19:06

Citaat door bullewijkII:
mensen gaan zich steeds meer verdiepen in de geschiedenis van bepaalde volkeren en gebeurtenissen. mensen lezen steeds meer i.p.v. naar televisie en de standaard naar voren geschoven verhalen te luisteren/lezen.
mensen vinden de waarheid.
mensen krijgen terrecht anti joodse gevoelens.
Waarom? Heb ik jou ooit iets aangedaan?

Dat is net zo silly als te zeggen dat ik steeds meer anti-"Marokkaanse" gevoelens krijg omdat de Marokkaanse koning een paar duizend hulpeloze mensen in de woestijn heeft gedumpt, ofzoiets.

14-10-2005, 19:17

Citaat door Barcelona:
“Een deportatie van het Palestijns/Israelisch conflict is de oorzaak van het toenemend antisemitisme”

Marokko.nl wat vindt jij??

Barca

[SIZE=3" -->Desalniettemin, als men op dit moment extreme uitingen beschouwt dan zijn deze gericht tegen de Joden als volk zelf maar ook tegen het terrorisme zelf, en daar worden helaas Moslims mee vereenzelfigd tegenwoordig. Dat dit tot gevolg heeft dat er antisemitisme om de hoek komt kijken en haat tegen alles wat maar enigszins "zweemt" naar een moslim die terrorist zou kunnen zijn, is iets dat gebruikt wordt als "bliksemafleider" maar eigenlijk de kern waar het conflict om draait niet echt raakt. Dat dit kan leiden tot wederzijdse intolerantie ziet men dan ook gebeuren.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]In de rest van de wereld (buiten Israel Palestina) ziet men dan ook dat dit conflict wordt aangegrepen door bepaalde groeperingen om enerzijds het antisemitisme aan te wakkeren of nieuw leven in te blazen en anderzijds niet zo zeer de Palestijnse bevolking maar wel het terroristisch deel daarvan te wantrouwen. Zo ook in Nederland. Deze deportatie leidt m.i. wel degelijk tot schade zowel aan de Moslimgemeenschap als aan de Joodse gemeenschap, uiteindelijk wereld wijd.Want het brengt, hoe men het ook wendt of keert schade toe aan de meningsvorming over Joden en Moslims en in het kielzog hiervan wederzijds wantrouwen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ik zou willen dat het anders was, maar ik ben wel van mening dat de hier geponeerde stelling juist is. Ookal ligt de principiele oorzaak van dit conflict in de geografisch-politieke context.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]

14-10-2005, 20:59

Citaat door bullewijkII:
mensen gaan zich steeds meer verdiepen in de geschiedenis van bepaalde volkeren en gebeurtenissen. mensen lezen steeds meer i.p.v. naar televisie en de standaard naar voren geschoven verhalen te luisteren/lezen.
mensen vinden de waarheid.
mensen krijgen terrecht anti joodse gevoelens.
Mensen??? Je bedoeld denk ik marokkaanse jongeren. Want die antisemitische gevoelens zijn volgens mij speciaal te vinden over onder deze groep.

De overigen beginnen kritisch te staan tegenover het doen en laten van Israël, maar zullen dit niet in antisemitisme laten uitlopen, omdat ze beseffen dat deze zaak vele kanten heeft, zoals een lange geschiedenis met feiten die erop betrekking hebben, misdaden aan beide kanten, bemoeienis en schuld van vele omliggende en andere landen (bijv. Engeland, Jordanie, Syrie, Libanon, enz.)
Verder ga ik op al die zaken niet in, want dit is een veel te ingewikkeld en veelzijdig probleem om kort te kunnen benoemen.

Antisemitisme en racisme zijn beiden erg verkeerde verschijnselen, omdat ze de ander niet respecteren en omdat ze generaliseren en omdat ze de zaak maar van één kant willen bezien.

14-10-2005, 21:19

Citaat door aplat:
[SIZE=3" -->Desalniettemin, als men op dit moment extreme uitingen beschouwt dan zijn deze gericht tegen de Joden als volk zelf maar ook tegen het terrorisme zelf, en daar worden helaas Moslims mee vereenzelfigd tegenwoordig. Dat dit tot gevolg heeft dat er antisemitisme om de hoek komt kijken en haat tegen alles wat maar enigszins "zweemt" naar een moslim die terrorist zou kunnen zijn, is iets dat gebruikt wordt als "bliksemafleider" maar eigenlijk de kern waar het conflict om draait niet echt raakt. Dat dit kan leiden tot wederzijdse intolerantie ziet men dan ook gebeuren.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]In de rest van de wereld (buiten Israel Palestina) ziet men dan ook dat dit conflict wordt aangegrepen door bepaalde groeperingen om enerzijds het antisemitisme aan te wakkeren of nieuw leven in te blazen en anderzijds niet zo zeer de Palestijnse bevolking maar wel het terroristisch deel daarvan te wantrouwen. Zo ook in Nederland. Deze deportatie leidt m.i. wel degelijk tot schade zowel aan de Moslimgemeenschap als aan de Joodse gemeenschap, uiteindelijk wereld wijd.Want het brengt, hoe men het ook wendt of keert schade toe aan de meningsvorming over Joden en Moslims en in het kielzog hiervan wederzijds wantrouwen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]-[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ik zou willen dat het anders was, maar ik ben wel van mening dat de hier geponeerde stelling juist is. Ookal ligt de principiele oorzaak van dit conflict in de geografisch-politieke context.
Beste Aplat,

Je hebt absoluut gelijk waar je zegt dat het 'gedoe' de verstandhouding tussen de beide geloofsgemeenschappen schade toebrengt.

De vraag blijft, keren de jongeren zich de Joden enkel vanwege het feit dat ze Jood zijn, of doen zij dat omdat ze vinden dat de betreffende Jood een rol heeft in het voortduren van het onrecht dat Palestijnen aangedaan wordt?

Mijn bezwaar tegen in het wilde weg smijten van dit soort begrippen als antisemitisme, racisme en fascisme, is dat ze op die manier een allerdaagse en dus aanvaarbare imperfectie van het menselijk ras worden, want iedereen maakt zich daar wel eens aan schuldig. Bovendien suggereren ze dat er geen compromissen mogelijk zijn en zodoende kan het taalgebruik ons in de val lokken van een self-fulfilling prophecy!

Maly Pense

14-10-2005, 23:50

Citaat door DxROLL:
Grootse bullshit.


Antisemitisme neemt niet toe. Die rakkers zijn over de eeuwen heen nooit geliefd geweest bij wat voor een volk dan ook. Of zijn er mensen in de zaal die beweren dat het de Marokkaanse jongeren zijn geweest die de joden als slaven gebruikten in Egypte, en ze vervolgens op treinen zette naar vernietigingskampen?

Kortom, hoogtijd dat joden bedanken voor de slachtofferrol en alvast het script van de antiheld doorneuzen.
Omdat ze "niet geliefd" waren? dus... eigenlijk aan zichzelf te danken....

14-10-2005, 23:51

Citaat door Barcelona:
“Een deportatie van het Palestijns/Israelisch conflict is de oorzaak van het toenemend antisemitisme”

Marokko.nl wat vindt jij??

Barca
Ik vind niet dat het de oorzaak is, maar dat het er wel toe bijdraagt.
Ik meen overigens dat in het topic anti-Judaisme wordt bedoeld.
Anti-semitisme is ook tegen andere Semitische volken gericht.
(op Arabische sites wordt soms Adolf H. verheerlijkt, die echter ook niets
heel zou laten van iedereen met Arabisch, dus Semitisch, bloed!)

15-10-2005, 00:45


Je moet eigenlijk een onderscheid maken tussen etnische polarisatie en ideologische polarisatie; ideologisch is verantwoord, etnisch niet. Anti Zionistisch kan je zijn en dat is bovendien goed voor het publieke debat. Net zoals iemand kan vinden dat de Sharia ondeugdelijk is. Echter wat je vaak ziet is dat veel Joodse organisaties zoals Cidi 'anti zionisme' brandmerken als antisemitisme, op zn manier maken ze een discussie bij voorbaat onmogelijk. Anti zionisme lijkt haast een taboe, ook in de media.

Wat betreft mijn mening op de stelling: het is inderdaad zo dat antisemitisme voor een groot deel wordt gevoed door Palestina/Israel conflicht, maar dat mag nooit een rechtvaardiging zijn.

15-10-2005, 00:48

Citaat door MooiRood:
Ik vind niet dat het de oorzaak is, maar dat het er wel toe bijdraagt.
Ik meen overigens dat in het topic anti-Judaisme wordt bedoeld.
Anti-semitisme is ook tegen andere Semitische volken gericht.
(op Arabische sites wordt soms Adolf H. verheerlijkt, die echter ook niets
heel zou laten van iedereen met Arabisch, dus Semitisch, bloed!)

Ja daar zit wel wat in.
Ik dacht er ook aan.

15-10-2005, 08:23

Citaat door appie666:
Je moet eigenlijk een onderscheid maken tussen etnische polarisatie en ideologische polarisatie; ideologisch is verantwoord, etnisch niet. Anti Zionistisch kan je zijn en dat is bovendien goed voor het publieke debat. Net zoals iemand kan vinden dat de Sharia ondeugdelijk is. Echter wat je vaak ziet is dat veel Joodse organisaties zoals Cidi 'anti zionisme' brandmerken als antisemitisme, op zn manier maken ze een discussie bij voorbaat onmogelijk.
Het bovenstaande kan ik geheel onderschrijven, Appie. Antisemitisme wordt door het CIDI gekoesterd als een gulden shekel in hun buidel: iedere keer dat Israel bekritiseerd wordt, is "jullie zijn antisemitisch" steevast het antwoord.


Citaat door appie666:
Wat betreft mijn mening op de stelling: het is inderdaad zo dat antisemitisme voor een groot deel wordt gevoed door Palestina/Israel conflicht, maar dat mag nooit een rechtvaardiging zijn.
Is er dan sprake van een noemenswaardige aandeel van antisemitisme, of etnische polarisatie zoals je zoeven hebt uitgelegd?

Maly Pense

Pagina's : [1] 2 3