Bekijk volle/desktop versie : Vuil worden is goed voor kinderen



13-10-2005, 09:49
http://www.nu.nl/news/607718/12/Vuil_worden_is_goed_voor_kinderen.html

Uitgegeven: 12 oktober 2005 17:49

ZANDVOORT - Vuil worden is goed voor kinderen. Ze ontwikkelen zich beter als ze regelmatig buiten spelen en sporten, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Die boodschap was woensdagmiddag niet tegen dovemansoren gezegd voor een groep kinderen op scoutingterrein Stella Maris in Zandvoort. Daar gaven OMO en NOCNSF de aftrap voor de campagne 'Vuil is goed', om kinderen te stimuleren meer buiten te gaan spelen.


Buitenspeelbond

Vuil worden is nodig voor de groei en ontwikkeling van kinderen en voor hun welzijn en geluk, ontdekte klinisch psycholoog John Richer van de universiteit van Oxford. Hij deed het onderzoek in opdracht van Unilever. Samen met NOCNSF heeft wasmiddelenmerk OMO van Unilever de Buitenspeelbond opgericht. Via de gelijknamige website worden kinderen en hun ouders op ideeën gebracht voor buitenspelletjes. De bedoeling is dat volgend jaar op Papendal de Nationale Kampioenschappen Buitenspelen worden gehouden.

Vies

Woensdagmiddag was het een drukte van belang bij scoutinggroep Stella Maris in de Zandvoortse duinen. Presentator Jochem van Gelder gaf daar de aftrap voor de campagne 'Vuil is goed'. Hij maakte zichzelf ook bijzonder vies door samen met een groep kinderen een kist op te graven uit een modderpoel met daarin een ballon. Van Gelder vindt het niet erg als zijn drie zonen vies thuis komen. "Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten, want mijn vrouw doet de was. Dat is niet altijd een benijdenswaardige positie binnen het gezin."

Ook moeder Joyce Kinneging uit Zandvoort heeft geen moeite met vlekken na het buiten spelen. "Mijn dochters zijn dol op buiten spelen. Kleren die stuk zijn gegaan, vind ik alleen wat minder."

De tienjarige Mickey uit Zandvoort deed vol overgave mee aan het zeepglijden. "Ik vind het leuk dat je vies kan worden van spelletjes spelen." Sergio van acht schrok toch even dat zijn broek onder de verf zat van het verfspringen, maar lachte al weer toen hij hoorde dat het waterverf was. De moeder van de elfjarige Jean-Paul is er meestal niet zo blij mee als hij vuil thuiskomt. "Als mijn mobiel vies wordt, kan ik het schudden met mijn zakgeld."

NOCNSF hoopt dat kinderen die door de campagne meer buiten gaan spelen, ontdekken dat sporten leuk is en zich aansluiten bij een sportvereniging.


Buiten spelen, vies worden, dat hoort er toch gewoon bij, eerlijk gezegd ben ik meestal blij als ik mijn ventje ergens schoon krijg, dat hij het in de tussentijd niet snel voor elkaar krijgt om zich toch weer vies te maken

Maarja, ik woon heerlijk landelijk, dus buiten spelen is geen enkel probleem en wordt dan ook zo goed als dagelijks gedaan, zo nu en dan hou ik hem even binnen, is toch wel leuk om je kind af en toe te zien

17-12-2005, 10:00


Teveel tekst, kun je het samenvoegen tot een paar zinnen ?

17-12-2005, 10:02
Wat ben ik vroeger vuil geweest. Daar heb ik nu profijt van, ik heb een dikke huid waar een olifant U tegen zegt.

17-12-2005, 10:20

Citaat door Just_came_by:
Wat ben ik vroeger vuil geweest. Daar heb ik nu profijt van, ik heb een dikke huid waar een olifant U tegen zegt.
Die dikke olifantenhuid heb ik hier al dikwijls opgemerkt.
Die ontwikkelt men meestal om dingen te negeren en toch te doen alsof men ze niet negeert.
Rare combinatie, maar echt.

17-12-2005, 10:28



Citaat door rijmaran:
Die dikke olifantenhuid heb ik hier al dikwijls opgemerkt.
Die ontwikkelt men meestal om dingen te negeren en toch te doen alsof men ze niet negeert.
Rare combinatie, maar echt.
Dat is onzin wat je zegt.
Wat ik hier vaak hoor is dat Marokkanen/moslims geen dikke huid hebben, maar lange tenen.
Daar klopt natuurlijk ook geen ene reet van, maar daar zal ieder voor zich anders over denken.

17-12-2005, 10:29

Citaat door Just_came_by:
Dat is onzin wat je zegt.
Wat ik hier vaak hoor is dat Marokkanen/moslims geen dikke huid hebben, maar lange tenen.
Daar klopt natuurlijk ook geen ene reet van, maar daar zal ieder voor zich anders over denken.
Nu weet ik het alweer, ze hebben een dikke huid en lange tenen...dank je voor de hulp.

17-12-2005, 10:30
Dat kinderen vuil worden van spelen op straat kan zeker geen kwaad.
Het stimuleert de afweer en je wordt er minder kleinzielig van.

Hoewel.
Ik heb mijn kinderen NOOIT in een zandbak laten spelen, sinds ik ontdekte dat er ratten, katten in pisten en dat er ´s´ nachts konijnen in zaten.

Net als met die duiven. Vol ziektekiemen
En kinderen krijgen er ziektes van zoals Toxoplasmose en Mixomatose en bovendien vlooien.

17-12-2005, 10:35

Citaat door rijmaran:
Nu weet ik het alweer, ze hebben een dikke huid en lange tenen...dank je voor de hulp.
Aan je ondertekening te zien heb jij GEEN dikke huid, maar WEL lange tenen.
Misschien een dikke tekortkoming ?

17-12-2005, 10:35

Citaat door Just_came_by:
Dat is onzin wat je zegt.
Wat ik hier vaak hoor is dat Marokkanen/moslims geen dikke huid hebben, maar lange tenen.
Daar klopt natuurlijk ook geen ene reet van, maar daar zal ieder voor zich anders over denken.

O nee, het zijn geen tere poppetjes.

Het is algemeen bekend dat in ieder geval Marokkanen van origine wel degelijk grote voeten en lange tenen hebben. Dat is wetenschappelijk bewezen. Dat is een evolutiekwestie. Het schijnt meer grip te geven bij het lopen in woestijnzand.

Er zijn zelfs mensen die beweren dat sommige Marokkanen ook een soort zwemvliezen tussen de tenen hebben zitten.

17-12-2005, 10:39

Citaat door aplat:
O nee, het zijn geen tere poppetjes.

Het is algemeen bekend dat in ieder geval Marokkanen van origine wel degelijk grote voeten en lange tenen hebben. Dat is wetenschappelijk bewezen. Dat is een evolutiekwestie. Het schijnt meer grip te geven bij het lopen in woestijnzand.

Er zijn zelfs mensen die beweren dat sommige Marokkanen ook een soort zwemvliezen tussen de tenen hebben zitten.
Harry Potter fan zeker ? Geloof jij ook in het monster van Loch Ness ?

17-12-2005, 10:40

Citaat door Just_came_by:
Aan je ondertekening te zien ben jij GEEN dikke huid, maar WEL lange tenen.
Misschien een dikke tekortkoming ?
O, gaat het over racisme?
Ik hoor zo dikwijls Marokkanen brullen dat iemand een racist is enkel nog maar omdat ie een andere mening heeft, en aangezien ik geen racist ben heb ik die link erbij gezet, zo kan elke Marokkaan zonder probleem elk geval van racisme door geven.
Mooi toch van me...zou je moeten waarderen.

17-12-2005, 10:44

Citaat door Just_came_by:
Harry Potter fan zeker ? Geloof jij ook in het monster van Loch Ness ?

Ja,

en in UFO´s en ALIENS en in de BIGFOOT en in Djinns en andere spoken en geesten.

En vooral in de Duivel en de Engelen !


[COLOR=#ffff99][FONT=Verdana][/SIZE][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, Serif][SIZE=5ex" -->[COLOR=#ffff99][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#000000][/SIZE][/FONT]


[SIZE=2][FONT=Verdana]“En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen.” {al-Dhaariyaat 51:56}[/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[FONT=Verdana, Geneva, Arial, Sans-serif][SIZE=2]“O, gezelschap van djinn en mensen. Kwamen er niet uit uw midden boodschappers tot u die u Mijn tekenen verhaalden…” {al-An’aam 6:130}[/SIZE][/FONT]
[/COLOR][/COLOR]

17-12-2005, 10:50


Sorry aplat, maar ik heb reageer nooit op religieuze geschriften die gepost worden van welk geloof dan ook. Dat komt doordat ik me daar niet in verdiept heb, zo kan ik geen objectieve oordeel vellen over het schrijven.

17-12-2005, 10:55

Citaat door Just_came_by:
Sorry aplat, maar ik heb reageer nooit op religieuze geschriften die gepost worden van welk geloof dan ook. Dat komt doordat ik me daar niet in verdiept heb, zo kan ik geen objectieve oordeel vellen over het schrijven.
We zich niet verdiept in het geloof houdt het op bijgeloof.

Maar waarom vraag je dan wel mijn mening over Harry Potter,
die vraag van je is al te gemakkelijk gedaan dan.

Als je nu dat van te voren er bij had gezegd dat je bijgelovig bent was ik er niet over begonnen.