Bekijk volle/desktop versie : Murat D. hoort 15 maanden eisen voor zware mishandeling



Pagina's : [1] 2

07-10-2005, 19:47

Citaat:
Murat D. hoort 15 maanden eisen voor zware mishandeling

Uitgegeven: 6 oktober 2005 13:45
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2005 14:35

DEN HAAG - Hij zat al een straf uit wegens het doodschieten van conrector Hans van Wieren van het Haagse Terra College en nu hangt Murat D. nog een tweede straf boven het hoofd. Het Openbaar Ministerie eiste donderdag voor de rechtbank in Den Haag vijftien maanden celstraf, waarvan drie maanden voorwaardelijk, tegen de Hagenaar wegens zware mishandeling van een medegedetineerde.

Dit maakte zijn advocaat A. Moszkowicz na de zitting bekend. De rechtszaak tegen de 18-jarige Murat werd achter gesloten deuren behandeld, omdat hij ten tijde van het strafbare feit nog minderjarig was.


Dat geldt ook voor drie medeverdachten. Tegen hen eiste het OM alleen drie maanden voorwaardelijke celstraf. In de namiddag behandelt de rechtbank de zaken van twee meerderjarige verdachten.

Moord

Het OM wilde Murat in eerste instantie poging moord ten laste leggen, maar zwakte de aanklacht af tot zware mishandeling met voorbedachten rade. Die had eind maart plaats in jeugdinrichting Teylingereind in Sassenheim, waar alle verdachten en het slachtoffer destijds vast zaten.

Na afloop van een kerkdienst werd Rizvy B. in het gebedshuis gemolesteerd door medegevangenen.

Bewusteloos

"Men heeft op hem ingeschopt en geslagen, en daarbij is gebruik gemaakt van stoelen", aldus B.'s advocaat X. Sijmons. "Het heeft iets van een kwartier geduurd en uiteindelijk is hij bewusteloos afgevoerd naar een ziekenhuis."

Volgens Sijmons liep zijn cliënt een hersenschudding op, maar kon hij dezelfde dag nog terugkeren naar de jeugdgevangenis. B. eiste 1100 euro schadevergoeding van zijn belagers.

Inrichting

Inmiddels verblijven de diverse verdachten en het slachtoffer in andere (jeugd)gevangenissen. Murat D. is overgeplaatst naar penitentiaire inrichting De Hartelborgt in Spijkenisse.

Over de toedracht voor het geweld in de kerk doen verschillende verhalen de ronde. Volgens een lezing zou het slachtoffer zich schuldig hebben gemaakt aan afpersingspraktijken tegenover vrienden van zijn belagers. Andere bronnen stellen dat het slachtoffer graag de baas wilde zijn in de groep, hetgeen niet werd gewaardeerd.

Minderjarig

Murat D. was al veroordeeld tot vijf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging volgens het strafrecht voor volwassenen. Dat was opmerkelijk, aangezien de jongeman minderjarig was toen hij Van Wieren in januari 2004 doodschoot in de schoolkantine.

Zijn raadsman A. Moszkowicz is daartegen in het verweer gekomen en heeft een procedure bij de Hoge Raad aangespannen. Uitspraak 20 oktober.

http://www.nu.nl/news/604514/15/Murat_D._hoort_15_maanden_eisen_voor_zware_mishand eling.html
Droevig hoor, nog amper begonnen met het uitzitten van een lange straf en dan al weer in herhaling vallen. Nota bene iemand in elkaar slaan in een gebedshuis.

Deze Murat D. heeft duidelijk een probleem met zijn zelfbeheersing. Die jongen heeft een hele goede therapie nodig.

07-10-2005, 19:56


Die knaap is zwaar gestoord.Die mag nooit geen deel meer uitmaken van de maatschappij.

07-10-2005, 20:15
De slachtoffer was blijkbaar ook geen lieverdje en wie de baas wilt spelen moet ook op de blaren zitten als het niet word gewaardeerd...ik kan dit namelijk wel begrijpen..in de bajes heerst de wet van de sterkste...de slachtoffer wilde de sterkste zijn en dit is zijn straf.

07-10-2005, 23:22

Citaat door Peej:
Droevig hoor, nog amper begonnen met het uitzitten van een lange straf en dan al weer in herhaling vallen. Nota bene iemand in elkaar slaan in een gebedshuis.

Deze Murat D. heeft duidelijk een probleem met zijn zelfbeheersing. Die jongen heeft een hele goede therapie nodig.
Sorry hoor maar was toch allang bekend,vader deugde niet toen die moord op die leraar hoezo een ontspoort gezin.

07-10-2005, 23:24



Citaat door Rachid_Breda:
De slachtoffer was blijkbaar ook geen lieverdje en wie de baas wilt spelen moet ook op de blaren zitten als het niet word gewaardeerd...ik kan dit namelijk wel begrijpen..in de bajes heerst de wet van de sterkste...de slachtoffer wilde de sterkste zijn en dit is zijn straf.
Daarom verbaast het me te lezen dat deze mishandeling een kwartier heeft kunnen duren.
De bewaking zou hier toch op ingespeeld moeten zijn?


Citaat:
"Men heeft op hem ingeschopt en geslagen, en daarbij is gebruik gemaakt van stoelen", aldus B.'s advocaat X. Sijmons. "Het heeft iets van een kwartier geduurd en uiteindelijk is hij bewusteloos afgevoerd naar een ziekenhuis."

07-10-2005, 23:28

Citaat door a.damse:
Daarom verbaast het me te lezen dat deze mishandeling een kwartier heeft kunnen duren.
De bewaking zou hier toch op ingespeeld moeten zijn?
Ja die waren effe buiten aan het roken.

08-10-2005, 01:29

Citaat door a.damse:
Daarom verbaast het me te lezen dat deze mishandeling een kwartier heeft kunnen duren.
De bewaking zou hier toch op ingespeeld moeten zijn?
De mishandeling vond plaats in de gebedsruimte. De enige ruimte binnen de PI waar de gevangenen nog een beetje privacy hebben.

Het feit dat ze met 5 man iemand in elkaar trappen in een GEBEDSRUIMTE zegt genoeg over dit smerige tuig.

08-10-2005, 01:30

Citaat door Rachid_Breda:
De slachtoffer was blijkbaar ook geen lieverdje en wie de baas wilt spelen moet ook op de blaren zitten als het niet word gewaardeerd...ik kan dit namelijk wel begrijpen..in de bajes heerst de wet van de sterkste...de slachtoffer wilde de sterkste zijn en dit is zijn straf.
Inderdaad, 18 maanden langer zitten wordt de straf van Murat D.

08-10-2005, 01:43

Citaat door rianne:
Sorry hoor maar was toch allang bekend,vader deugde niet toen die moord op die leraar hoezo een ontspoort gezin.
ontspoord gezin produkt van een ontspoorde maatschappij

08-10-2005, 02:26

Citaat door why:
het recht van de sterkste is oer instinct bij primitieve mens en dieren
wij leven in en land waar het recht van de normen en waarden heersen
dat dan is het maar goed dat hij opgesloten zit daar waar dieren en oer mensen horen te zitten.
Sorry dat ik het moet zeggen hoor maar welke normen en waarden??
De normen van ik heb schijt aan mijn ouders of de normen van ik ga vreemd bij de vleet ookal woon ik samen man en vrouw...of bedoel je toch de normen van ik ga met mijn vrouw gezellig naar de paren club?....of de normen van ik ga naar de wallen om mijn kwakje kwijt te raken.....of zet naar 11 uur TV aan om dan te zien war voor reclame er constant op tv komt?..of nee jij bedoeld natuurlijk de normen en van ik ga vandaag weer ff flink wat drugs gebruiken dat op elke hoek van de straat te koop is...of nee van incest plegen en er dan met een taakstraf afkomen van 70 uur....ja als we over de Hollandse waarden en normen gaan hebben dan kan ik nog een uur doorgaan....maarja gelukkig hou ik me meer met mezelf bezig dan met de 'normen en waarden' van andere...moet jij ook maar eens gaan doen..

08-10-2005, 02:28

Citaat door Peej:
Inderdaad, 18 maanden langer zitten wordt de straf van Murat D.
Dat is dan weer zijn eigen schuld en ook hij moet daar voor op de blaren gaan zitten..heb ook geen medelijden met hem ofzo.

08-10-2005, 02:51

Citaat door Peej:
Droevig hoor, nog amper begonnen met het uitzitten van een lange straf en dan al weer in herhaling vallen. Nota bene iemand in elkaar slaan in een gebedshuis.

Deze Murat D. heeft duidelijk een probleem met zijn zelfbeheersing. Die jongen heeft een hele goede therapie nodig.
Lijkt me vrij zinloos om die gast nog therapie aan te bieden.

08-10-2005, 02:53



Citaat door Rachid_Breda:
Sorry dat ik het moet zeggen hoor maar welke normen en waarden??
De normen van ik heb schijt aan mijn ouders of de normen van ik ga vreemd bij de vleet ookal woon ik samen man en vrouw...of bedoel je toch de normen van ik ga met mijn vrouw gezellig naar de paren club?....of de normen van ik ga naar de wallen om mijn kwakje kwijt te raken.....of zet naar 11 uur TV aan om dan te zien war voor reclame er constant op tv komt?..of nee jij bedoeld natuurlijk de normen en van ik ga vandaag weer ff flink wat drugs gebruiken dat op elke hoek van de straat te koop is...of nee van incest plegen en er dan met een taakstraf afkomen van 70 uur....ja als we over de Hollandse waarden en normen gaan hebben dan kan ik nog een uur doorgaan....maarja gelukkig hou ik me meer met mezelf bezig dan met de 'normen en waarden' van andere...moet jij ook maar eens gaan doen..
Je bedoelt de normen en waarden van: hoe maak ik een goede autobom, of: wat is het beste moment om mezelf in een grote menigte op te blazen, tja, als je elkaars slechte kanten op gaat zoeken, komt er nooit eens rust... tenminste, niet voor je dood...

08-10-2005, 03:11

Citaat door Peej:
De mishandeling vond plaats in de gebedsruimte. De enige ruimte binnen de PI waar de gevangenen nog een beetje privacy hebben.

Het feit dat ze met 5 man iemand in elkaar trappen in een GEBEDSRUIMTE zegt genoeg over dit smerige tuig.
Dat lijkt me ook. Geen enkel respect. En dat er hier dan mensen zijn die dat goedpraten, zucht

08-10-2005, 03:38

Citaat door DutchBart:
Je bedoelt de normen en waarden van: hoe maak ik een goede autobom, of: wat is het beste moment om mezelf in een grote menigte op te blazen, tja, als je elkaars slechte kanten op gaat zoeken, komt er nooit eens rust... tenminste, niet voor je dood...
Ik ben niet degene die hier schijnheilig komt doen over de 'mooie normen en waarden' van NL...als je goed leest dan zie je dat ik zeg dat ik het met mijn eigen normen en waarden bezig ben...ik ga jou niet zeggen hoe jij moet leven zolang je mij daar niet mee lastig val en dat verwacht ik van ieder ander ook...dus dat door Balkenende aangepraate onzin van normen en waarden slaat totaal nergens op...het gaat om respect niet meer en minder....en dat geld voor ieder persoon op zich...dat heeft niks met Marokkanen te maken of met Nederlanders..beoordeel mij op mijn fouten en ik zal jou ook beoordelen op jou fouten...zo simpel is het.

Pagina's : [1] 2