Bekijk volle/desktop versie : spoed



07-10-2005, 12:23
Wie heeft hier antwoord op:

In hoeverre kan men redelijke afwegingen maken tussen de diverse
levensbeschouwelijke visies?

07-10-2005, 16:48


Hmmm, lastige vraag. Kijk ik denk dat de intentie/doel van het geloof het belangrijkste afwegingspunt is. Consistentie binnen geloof vind ik ook wel belangrijk (zelf snap ik namelijk de goddelijke status van Jezus binnen cristendom niet zo en dadat ze beeldjes van hem vereren). Ik denk dat je geloof allesomvattend moet zijn, dan gaat het alleen om God dus.

En wat je aanspreekt natuurlijk. Kijk als jij gelooft dat je zelf heel goed kan beoordelen wat goed of slecht is, is islam niet erg praktisch omdat er vrij veel regels zijn.

Met andere woorden: wat jezelf belangrijk vindt in geloof, dat zou het afwegingpunt moeten zijn...

07-10-2005, 17:15

Citaat door Zebulon:
Hmmm, lastige vraag. Kijk ik denk dat de intentie/doel van het geloof het belangrijkste afwegingspunt is. Consistentie binnen geloof vind ik ook wel belangrijk (zelf snap ik namelijk de goddelijke status van Jezus binnen cristendom niet zo en dadat ze beeldjes van hem vereren). Ik denk dat je geloof allesomvattend moet zijn, dan gaat het alleen om God dus.

En wat je aanspreekt natuurlijk. Kijk als jij gelooft dat je zelf heel goed kan beoordelen wat goed of slecht is, is islam niet erg praktisch omdat er vrij veel regels zijn.

Met andere woorden: wat jezelf belangrijk vindt in geloof, dat zou het afwegingpunt moeten zijn...
maar dan loop je toch tegen een ander probleem aan? wat voor de een belangrijk is, hoeft voor een ander totaal niet zo te zijn...

07-10-2005, 17:16

Citaat door tatouania_025:
Wie heeft hier antwoord op:

In hoeverre kan men redelijke afwegingen maken tussen de diverse
levensbeschouwelijke visies?
Als je het zelf vanaf (neutrale) diverse perspectieven kan bekijken... en er voor openstaat...

09-10-2005, 20:36



Citaat door tatouania_025:
Wie heeft hier antwoord op:

In hoeverre kan men redelijke afwegingen maken tussen de diverse
levensbeschouwelijke visies?
Als het voor jezelf is kan dat wel. Dan moet je voor jezelf bepalen wat het doel van een goede levensbeschouwelijke visie moet zijn.

Als het in algemene zin is, lijkt het mij onmogelijk (op zijn minst heeeel moeilijk), omdat je niet kan beoordelen of iets van een geloof goed of slecht. Je zal dan uitgangspunten moeten nemen... Ga je uit van de intentie van het geloof, de gevolgen, etcetera.