Bekijk volle/desktop versie : Geheim agent gezocht: AIVD is gewilde werkgever



06-10-2005, 08:40
[URL="http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=70012"]AIVD is gewilde werkgever [/URL]
van onze redactie politiek
DEN HAAG - De inlichtingendienst AIVD is een populaire werkgever. Het aantal reacties op vacatures is nog steeds groot. Bovendien blijkt uit onderzoek dat de geheime dienst een zeer goede naam heeft bij sollicitanten.

Dat heeft minister Remkes van Binnenlandse Zaken gisteren gezegd in de Tweede Kamer. Volgens de bewindsman slaagt de AIVD er daardoor goed in alle vacatures te vervullen. De dienst krijgt er tot 2009 585 mensen bij. ,,Als we naar de instroom voor 2005 kijken dan liggen we volstrekt op schema'', aldus Remkes. ,,Voor dit jaar betekent dat dat we er tweehonderd man bij krijgen.''

De minister erkent wel dat veel mensen solliciteren met een verkeerd beeld van de dienst. De kandidaten die denken dat ze 'James Bond' zijn, worden al bij de poort geweerd. ,,Ze komen niet in de procedure terecht'', zei Remkes.

De AIVD blijft grote moeite houden om voldoende tolken en vertalers te werven. Er zijn te weinig gekwalificeerde mensen en bovendien worden er hoge eisen gesteld aan de betrouwbaarheid van de tolken. ,,Zeker na dat ene, zeer betreurenswaardige incident het afgelopen jaar'', aldus Remkes.

Hij doelde daarmee op de tolk Outman ben A., die geheime stukken lekte naar leden van het extremistische Hofstadnetwerk. Ook zou hij een vrouwelijke geheim agent van de AIVD hebben verlinkt. De man staat vandaag terecht voor de rechtbank in Rotterdam.

Remkes wil niet zeggen of er nog meer verdachte personen hebben gesolliciteerd als tolk bij de AIVD. ,,Daarover doen we in het openbaar geen mededelingen.''

De minister zei wel dat de intense aandacht bij de AIVD voor terrorisme en radicalisering inmiddels niet meer ten koste gaat van andere belangrijke terreinen, zoals de extremistische milieubeweging, rechts-extremisme en de verspreiding van massavernietigingswapens. ,,Dat hebben we inmiddels weer terug kunnen draaien. De aandacht voor die andere onderwerpen is volledig op peil.''

06-10-2005, 09:23


Misschien ga ik er op een dag soliciteren

06-10-2005, 09:32
Ik heb ook wel eens gesolliciteerd, maar heb er nooit meer iets over gehoord. Waarschijnlijk zijn ze niet bang voor India en niet bang voor Hindoes!

06-10-2005, 11:48

Citaat door talwar:
Ik heb ook wel eens gesolliciteerd, maar heb er nooit meer iets over gehoord. Waarschijnlijk zijn ze niet bang voor India en niet bang voor Hindoes!
Misschien niet hooggenoeg opgeleid?

06-10-2005, 12:37


Ik heb bij de KMar gezeten en nog steeds bij defensie heb de hoogste screening gehad kan daar zo aan de slag. Ken daar zelfs paar mensen maar heb het hier wel naar me zin nog bij Defensie

06-10-2005, 12:49

Citaat door MrMaRouaN:
Ik heb bij de KMar gezeten en nog steeds bij defensie heb de hoogste screening gehad kan daar zo aan de slag. Ken daar zelfs paar mensen maar heb het hier wel naar me zin nog bij Defensie
Waar staar doe R dan voor vroeger toen ik daar zat hete he KMA (koningkljke Militaire Acedmie)
Je heet toch niet per ongeluk [URL="http://www.powow.com/fraude/leger2graf.htm"]Piet Pineut[/URL]?

06-10-2005, 12:56

Citaat door LanterFanter:
En als er binnen 1 jaar geen aanslag wordt gepleegd sta je met zn allen zo weer op straat bij "Blunder & Co"
Heb jij geen vertrouwen in de Moslims?

06-10-2005, 13:22

Citaat door rikus:
Waar staar doe R dan voor vroeger toen ik daar zat hete he KMA (koningkljke Militaire Acedmie)
Je heet toch niet per ongeluk [URL="http://www.powow.com/fraude/leger2graf.htm"]Piet Pineut[/URL]?
KMar is Koninklijke Marechaussee

06-10-2005, 13:44

Citaat door MrMaRouaN:
KMar is Koninklijke Marechaussee
Ja zou kunnen er is in 45 jaar nogal wat veranderd