Bekijk volle/desktop versie : Thuis of in de moskee bidden??????



04-10-2005, 12:38
Salam aleikom,

Weet iemand of je als vrouw zijnde beter thuis kan bidden of in de moskee??

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen deze vraag te beantwoorden Insha Allah.

04-10-2005, 12:43


Als het kan dan natuurlijk in de moskee. Maar dat alleen als je daadwerkelijk kan. Als jij verplichtingen heb waardoor het voor jou onmogelijk is dan hoeft het niet. Ik heb weleens gehoord dat als je in de moskee bidt dat je dan iets van 27 hassanat krijgt en als je thuis bidt dat je dan 1 hassana krijgt. Ik weet niet of dat echt zo is. Maar uiteindelijk is bidden altijd goed of het nou thuis of in de moskee is!!!!

Groetjes

04-10-2005, 14:50
beste broeders en zusters het is ni verplicht voor een vrouw maar wel voor een man vergeet ni da er in de koran staat dat ALLAH zegd buig met de buigende en een andere vers kniel met hun die kniellen en als je eens goe nadenkt waar kniellen de mensen samen?

04-10-2005, 15:56

Citaat door kakie:
dat is voor mannen bedoeld omdat het verplicht is voor hun maar voor vrouwen is het beter om thuis te bidden maar het is niet erg als je in de moskee bid
Okey dan weten we dat ook weer wat betreft de mannen. Thanx kakie

Maarre het lijkt me een beetje stug dat je zegt dat het beter is om thuis in je eentje te bidden dan in een ruimte met meerdere vrouwen. Als ik de mogelijkheid heb dan ga ik liever in een moskee bidden hoor. Maar ja dat is ook echt alleen als je kan!!!

Groetjessss

04-10-2005, 15:58


Het gebed van een vrouw in de moskee.

Vraag: is het voor een meisje verplicht om naar de moskee te gaan in de ramadan en op de vrijdag? (En) mag een meisje met haar broer en klasgenoten een week weg naar een andere plaats voor een schoolactiviteit?

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige.

Het is beter voor een vrouw om thuis het gebed te verrichten, de beloning voor het gebed is niet meer dan wat zij dan in de moskee zal ontvangen. Mannen mogen hun vrouwen niet verbieden om moskeen te bezoeken.

Overgeleverd door Abdellah ibn Soewayd al ansaarie:" Dat de vrouw van Aboe Hoemayd Assaa'iedie naar de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) kwam en zei:"O, Boodschapper van Allah. Ik hou ervan om mijn gebeden met u te verrichten. Hij zei tegen haar:"Ik weet dat je ervan houdt om het gebed met mij te verrichten. Maar het is beter voor jou om je gebed in een gesloten kamer te verrichten dan in een binnenplaats. Je gebed in de binnenplaats (huis) verrichten is beter dan je gebed in de dichtstbijzijnde moskee. Je gebed in de dichtbijzijnde moskee is beter dan je gebed in mijn moskee. Daarna gebood zij om een gebedsplaats te bouwen voor haar in een afgezonderde donkere hoek van haar woning. Zij bleef daar haar gebeden verrichten tot haar dood." Ahmed 25842.

Overgeleverd door Abdellah ibn Omar (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd heeft: "Verbied de vrouwelijke dienaren van Allah niet om naar de moskee te gaan " Boekharie, Moesliem en anderen.

Als de vrouw thuis gezamenlijk met andere vrouwen kan bidden dan is dit beter voor haar. Vrouwen kunnen gezamenlijk het gebed verrichten, dit gebaseerd op de hadith die overgeleverd is door Oem Waraqah, waarbij de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) haar toestond om als imama te zijn voor haar dochters tijdens het gebed. Er is ook overgeleverd door Labietah Al h'anaffia, dat Aicha de moeder van de gelovigen als imama met hun gebeden heeft tijdens een verplichte gebed. Er is ook overgeleverd door Tamiemah bint Saliemah dat Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) als imama gebeden heeft tussen hen en met een luide stem de Qor'aan gereciteerd. Ook is er overgeleverd dat Oem salama de moeder van de gelovigen in de Ramadan als imama heeft gebeden met de vrouwen, ze bad in de rij (tussen de eerste rij, niet zoals het bij mannen is dat de imam voor de mensen bid). Ibn Omar gebood één van zijn vrouwen om voor te bidden met vrouwen tijdens de Ramadan. (zie Al moeh'alla 4/119-200).

Wat betreft uw andere vraag: Zolang de vrouw met een mahrem ergens is dan is het voor haar toegestaan om te reizen en ergens anders te verblijven. Een mahrem is een man waarmee de vrouw niet kan trouwen, hetzij haar vader, broer, oom, opa..etc

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

04-10-2005, 16:00
Het gebed van een vrouw is beter in haar huis.

Vraag: Mijn vraag luidt als volgt:Waar heeft de vrouw meer hassanat als ze thuis bid of in de moskee?

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige.

Het is beter voor een vrouw om thuis het gebed te verrichten, de beloning voor het gebed is niet meer dan wat zij dan in de moskee zal ontvangen. Mannen mogen hun vrouwen niet verbieden om moskeen te bezoeken.

Overgeleverd door Abdellah ibn Soewayd al ansaarie:" Dat de vrouw van Aboe Hoemayd Assaa'iedie naar de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) kwam en zei:"O, Boodschapper van Allah. Ik hou ervan om mijn gebeden met u te verrichten. Hij zei tegen haar:"Ik weet dat je ervan houdt om het gebed met mij te verrichten. Maar het is beter voor jou om je gebed in een gesloten kamer te verrichten dan in een binnenplaats. Je gebed in de binnenplaats (huis) verrichten is beter dan je gebed in de dichtstbijzijnde moskee. Je gebed in de dichtbijzijnde moskee is beter dan je gebed in mijn moskee. Daarna gebood zij om een gebedsplaats te bouwen voor haar in een afgezonderde donkere hoek van haar woning. Zij bleef daar haar gebeden verrichten tot haar dood." Ahmed 25842.

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot vraag nummer 087. Wij wijzen de bezoekers erop dat er zo nu en dan vragen binnenkomen die al beantwoord zijn. Wij verzoeken u hierbij om eerst te zoeken in de database voor een vraag te verzenden. Jazakum Allahu ghayran.

En Allah weet het het beste.Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com