Bekijk volle/desktop versie : Verloving alla Tetouan style



Pagina's : [1] 2

02-10-2005, 07:35
Salaam dames,

Kan iemand mij helpen bij het volgende, me zusje gaat inchallah van de zomer verloven met iemand uit Tetouan en we willen het ook daar vieren. Nou hou heb ik al wat topics gelezen hoe het bij jullie gaat maar dat was meer bruiloft gericht.

Ik vroeg me nou af hoe ze in Tetouan een verloving organiseren, heb t al bij kennissen gevraagt uit tetouan maar de 1 zegt dat het sober word gedaan en de 1 zegt juist dat het heel groots word uitgepakt, met verschillende kleding (zelfs bruidsjurk), zaal, band en catering!!! Klopt dit?

Wij willen het gewoon graag doen zoals elk meisje dat in tetouan doet, zonder dat we iets te kort komen, of dat we belazerd worden door de schoonfamilie, want beperking in de kosten probeert iedereen ( voor de rest schatten van mensen hoor )

Dus onze vraag is nu "what's hot and not" voor n verlovingfeest en wat zijn jullie ervaringen want willen graag alles op tijd kunnen plannen mocht het zo zijn dat het toch n "mini bruiloft" word.

Alvast bedankt allemaal

02-10-2005, 11:04


gewoon klein houden met alleen jullie familie en hun familie echt besloten in een zaal ook niet te groot ze moet gewoon 1 lebsa aan en 1 simpele witte jurk dus geen super bruidsjurk. een bruidstaart niet te overdreven en gwoon normaal eten. dus waar het op neer komt is dat het een mini bruiloft wordt.

Wat ook vaak gedaan word is dat ze gwoon alleen eten geven nadat de akte is ondertekent aan de familie dus niet teveel mensen. En klaar. Deze manier wordt vaak genomen is kosten besparend en zokan je je bruiloft nog groter geven succes verder

02-10-2005, 14:01
ik sluit me helemaal bij tempted 2 touch aan, zo is het ook bij mij gegaan, ik heb een lebsa aangehad met johar en een simpele bruidsjurk, we hadden onze verlovingsfeest ook gewoon bij mijn schoonouders thuis gehouden in tetouan verder hadden we familie en wat kenissen en buren uitgenodigd,we hadden geen eten gemaakt maar koekjes en pastilla, en daarnaast nog een bruidstaart,niet overdreven groot als bij een bruiloft, en ik vind het wel een goed plan van je dat je zusje haar verloving in tetouan wil gaan houden,het is gewoon veel voordeliger en leuker.
ik wens jullie veel succes en alles zal wel goedkomen inshallah.
veel liefs me

02-10-2005, 14:11
ooh jah bytherway ik las dat iemand je vertelde dat ze bij een verloving een zaal huren en een band huren,catering!!!!! nou sorry maar dat vind ik echt overdreven voor een verloving,want als ze haar bruiloft gaat houden zal er niet veel verandering zijn, of ze wil haar bruiloft op een jacht houden hihiih maar jah ieder zijn mening, als hun daar de middelen voor hebben jah dan moeten ze het zelf weten, maar sowieso hoe minder je aan je verloving/bruiloft uitgeeft hoe meer zegeningen je van allah zult krijgen inshallah, ik denk dat je zusje wel de juiste beslissing maakt inshallah
groetjes

02-10-2005, 16:34


Salaam dames,

Alvast bedankt voor jullie reacties, De mening van ons familie willen wij het t liefst thuis en besloten doen, maar zusje lief wil het precies zoals die meiden het daar doen. maar wat doen ze nou meestal in Tetouan, thuis? zaal? en klopt het dat ze thuis ook n band en dakka marakchia doen?

02-10-2005, 17:20
Soms wordt er wel dakka marekchia gehaald, maar dat is geloof ik een uitzondering op de regel.

Gewoon 2 lebsa's; 1 in een kleur die ze zelf kan kiezen en 1 witte lebsa. Melk, dadels, taart en ringen. En de grote maaltijd: vlees met lews en kip met zaitoen.

Een band vind ik een beetje overdreven, een ziana of mechta (zoals we het in tetouan noemen) kan wel.

02-10-2005, 17:22
[QUOTE=Amani]Salaam dames,

Alvast bedankt voor jullie reacties, De mening van ons familie willen wij het t liefst thuis en besloten doen, maar zusje lief wil het precies zoals die meiden het daar doen. maar wat doen ze nou meestal in Tetouan, thuis? zaal? en klopt het dat ze thuis ook n band en dakka marakchia doen?[/QUOTE

als je het besloten doet is er vaak geen muziek band gewoon zelf muziek doen besloten met 1 lebsa aan. als je het in een zaal doet gewoon bandje ofsow dj kan ook tegenwoordig, dakka doen we niet op een verloving das pas op een bruiloft. met een labanda, ghaita of een dakka marakcia

02-10-2005, 17:22
Oh ja en het gebeurt meestal thuis. Bij het familielid die het grootste huis heeft haha.

Je hebt veel zalen in Tetouan (bered, hammama, kasr zohor etc) maar die worden voor bruiloften gebruikt en die zijn waarschijnlijk al helemaal volgeboekt voor aankomende zomer.

02-10-2005, 18:06
Dus als ik het goed begrijp: Negaffa, 2 kledingstukken, taart, eten op de ouwe manier en geen poespas met bandjes enzo. Ik ben allang blij dat het zo gaat, dat scheeld weer regelen van zalen en bandjes

Maar als laaste vraag weten jullie ook, welke negaffa daar het meest word gebruikt. want heb ook topics gelezen over negaffat die uit nl komen en ook in de zomer in tetouan werken, maar denk niet dat ze voor n kleine verloving op hun vakantie willen werken Dus als jullie 1tje weten die goed is en in tetouan woont dan scheeld het ons ook weer.

Iedergeval ben al blij met jullie hulp tot zover

02-10-2005, 18:36
gewoon simpel mogelijk er is vast wel een ziyana die dat doet hoor kan me niet voorstellen dat ze allemaal hebzuchtig zijn. veel succes ermee

03-10-2005, 15:14
lieve schat!

Het is niet eens nodig om een ziana te nemen.
Je kan de sieraden huren en zo ook heel veel kosten besparen en het door een van de meiden of een ander familielid laten plaatsen dat is echt niet zo heel moeilijk. Ik heb het ook voor me vriendin gedaan. Want je haar en make-up worden door een kapster gedaan als het goed is. Meestal wil de kapster die dingen oo kwel voor je doen.

Verder is 2 jurken echt overdereven vind ik, 1 hele mooie jurk is ook al genoeg. Wat ook wel vaak wordt gedaan in Tetouan tijdens de verloving, is dat de man de sieraden die hij voor zijn vrouw heeft gekocht bij haar omdoet. Natuurlijk niet te vergeten de melk voor de gasten uit een kom (tasa).

Hoop dat het wat duidelijk is, is dat niet het geval geef ik graag nadere
toelichting!

Groetjes Naziha

03-10-2005, 23:15

Citaat door smahen:
lieve schat!

Het is niet eens nodig om een ziana te nemen.
Je kan de sieraden huren en zo ook heel veel kosten besparen en het door een van de meiden of een ander familielid laten plaatsen dat is echt niet zo heel moeilijk. Ik heb het ook voor me vriendin gedaan. Want je haar en make-up worden door een kapster gedaan als het goed is. Meestal wil de kapster die dingen oo kwel voor je doen.

Verder is 2 jurken echt overdereven vind ik, 1 hele mooie jurk is ook al genoeg. Wat ook wel vaak wordt gedaan in Tetouan tijdens de verloving, is dat de man de sieraden die hij voor zijn vrouw heeft gekocht bij haar omdoet. Natuurlijk niet te vergeten de melk voor de gasten uit een kom (tasa).

Hoop dat het wat duidelijk is, is dat niet het geval geef ik graag nadere
toelichting!

Groetjes Naziha
ligt allemaal aan je budget

04-10-2005, 00:13


Lekker joh.. Dat de verlovingen zo goedkoop zijn bij jullie in Tetouan

Bij ons betaal je je blauw, alleen al aan het eten..


En dan nog de rest..




04-10-2005, 09:25
De verloving van mijn broer was in tetouan en het was gewoon bij het meisje thuis maar wel druk. Ik was er zelf niet bij. Ik heb alleen de videoband gezien. Ze had een negaffa en een fotograaf ingehuurd. Veel eten en veel gasten.

De bruiloft was ook in Tetouan en dat was gewoon gigantisch. Ik hou daar niet echt van. We hadden zo'n vrouwenband van tetouan en een dakka ingehuurd. Wij komen zelf niet uit tetouan en hebben in onze geboorteplaats een eigen band ingehuurd, van die jballa. Nou het was echt groot.
Mijn schoonzus had twee takschitas en een bruidsjurk aan. En verder waren er iets van 400 gasten. Niet normaal.

Mijn bruiloft wordt lekker klein inchAllah...

04-10-2005, 12:18
hey amani ik ben ook afgelopen zomer verloofd in tetouan was echt super we hebben inderdaad alles erop en eraan maar je kunt ook een verloving hebben met alleen fam eten en klaar wil je details weten mail ik je graag pm sturen ik hoor van je


veel suc6 er alvast mee oeallahyekemel belgair

Pagina's : [1] 2