Bekijk volle/desktop versie : De ophitser en zijn boze lezers



29-09-2005, 15:15
Ephimenco / De ophitser en zijn boze lezers
door Sylvain Ephimenco

Zaterdag, in de brievenrubriek van het Parool, stak bij de lezers van de krant een kleine storm van verontwaardiging op. De man die de toorn van de brievenschrijvers had gewekt schijnt een obscure antropoloog te zijn die graag met zijn GroenLinks-lidmaatschap en diverse politieke functies binnen die partij schermt. Een zekere Hans Feddema. Het grappig van dit voorval is dat de man die ook met de term ’vredesactivist’ zijn publieke bijdragen tekent, nu door de lezers van het Parool voor ’ophitser’ werd uitgemaakt die andersdenkenden ’criminaliseerde’.

Een criminaliserende ophitser binnen de vredesbeweging? Het lukte me om het omstreden opiniestuk te pakken te krijgen dat de man enkele dagen ervoor in het Parool had gepubliceerd. Alleen al de titel van het stuk leek een uitnodiging voor de Mohammed B.’s in wording om hun messen alvast te slijpen: ’Een stel gevaarlijke islamofoben’. Volgens die Feddema zijn er niet alleen blanke racisten in New Orleans (!) maar ook bij ons in de polders: ’Ook in Nederland steekt het racisme weer de kop op. Niet alleen in de volkswijken in de grote steden, maar ook bij mensen aan de top. Zij noemen het echter verhullend islamkritiek. Maar is dat geen hypocrisie?’ Daarop volgde met precisie, dat wil zeggen met naam, functie en naam van de werkgever, een zwarte lijst van acht schrijvers, journalisten en hoogleraren. Dat stel gevaarlijke islamofoboracisten dus. Nou, waarom niet? Ook al is de zware beschuldiging van meneer de Prominente Groenlinkser volstrekt niet onderbouwd en verder lasterlijk, eerrovend, beledigend, onterend en diffamerend, die jongens die in hun bidkelders aan het radicaliseren zijn geslagen moeten toch ook weten wie ze straks moeten uitschakelen?

Er is bovendien niets nieuws onder de zon. Sinds de rituele moord op Van Gogh zijn dergelijke lijsten met bijna altijd dezelfde namen veelvuldig in de schrijfsels van Feddema’s geestverwanten opgedoken. Oud links is dol op lijstjes met potentiële doelwitten. Het is efficiënt en praktisch: je hoeft niet meer je ongelijk te bewijzen maar plakt gewoon je rijtje namen midden in je stuk, zoals soortgelijke lijsten, in andere tijden en omstandigheden, op de muren van de stad werden gespijkerd. Zelfs zijn partijleider is onze vredesactivist onlangs in een congrestoespraak voorgegaan.

Ik heb al die opgesomde namen bekeken en ik moet zeggen dat ik een zeker gevoel van trots niet kon onderdrukken toen ik mij in gezelschap van zulke illustere knappe koppen terugvond. ’Zal ik alvast een kortgeding aanvragen, je bent toch door die onbenul publiekelijk voor racist uitgemaakt?’ belde later een bevriend advocaat. ’Ho, ho, antwoordde ik, moet ik je nu met Voltaire om de oren slaan?’ Ik legde neer en ging vervolgens op de site van Hans-on-line even neuzen. Daar stond ook zijn opruiende stuk naast het trotse embleem van GroenLinks. Door erop te klikken kwam ik terecht op de site van de ’linkse lente.’ Raar seizoen met grimmige trekken en de stank van het riool, als u het mij vraagt.

http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article22085.ece/+Ephimenco+%2F+De+ophitser+en+zijn+boze+lezers

29-09-2005, 15:33


Goed weerwoord op Feddema's collumn in het Parool.

29-09-2005, 15:51
welterusten

29-09-2005, 19:07
Welterusten? Midden op de dag?

Lees dit scherp geformuleerde artikel van Ephimenco eerst eens voor het slapen gaan.