Bekijk volle/desktop versie : Rasmussen sceptisch over toetreden Turkije



27-09-2005, 17:42
Rasmussen sceptisch over toetreden Turkije
KOPENHAGEN - De Deense minister-president Rasmussen heeft zich een week voor het begin van de onderhandelingen tussen de Europese Unie uiterst sceptisch getoond over de opname van dat land. In een bijdrage aan de Deense krant Politiken schreef hij dinsdag dat het nakomen van de toetredingscriteria door Turkije niet meer toereikend is.



De liberale politicus schrijft verder dat "wij moeten erkennen dat er grenzen zijn aan hoe groot de EU kan worden en hoe snel dit bereikt kan worden" als de EU tenminste verder goed wil blijven functioneren en integreren. Het is volgens hem een feit dat veel Europeanen door het perspectief van een Turks EU-lidmaatschap onzeker zijn. Hierover moeten politici een "open en eerlijke discussie durven te voeren", meent Rasmussen.

Een uitdrukking van het scepticisme is volgens de regeringschef het afwijzen van de EU-grondwet door Frankrijk en Nederland. "Mijn algemene conclusie luidt daarom dat wij het tempo moeten verminderen en de huidige EU moeten verstevigen." Hij gaat zich er voor inzetten dat de kwestie-Turkije hoog op de agenda van de EU-leiders blijft staan.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/26104111/Rasmussen_sceptisch_over_toetreden_Turkije.html

27-09-2005, 20:38


Stelletje domme Turken. Ze denken echt dat ze bij de E.U. mogen komen, ze lopen bijna openlijk te smeken. Ze zien toch dat er keer op keer en week in week uit negatieve berichten zijn over de Turkse toetreding. De stumpers hebben gezamenlijk met de V.S. en E.U. diverse christelijke oorlogen gevoerd en anti-islamitische regels opgesteld in hun eigen land, dit om tot de E.U. te mogen toetreden. Arme stakkers. Stop met bedelen en bouw je land zelf op, desnoods met Arabische landen in de regio. Ikzelf vind eigenlijk ook dat Turkije niet bij de E.U. kan horen, simpelweg omdat Turkije voor het grootste gedeelte echt niet in Europa ligt.

Een optie: Het Turkse deel op Europese vasteland (grenst tegen Griekenland aan) volledig E.U. gebied maken, het is toch bijna zo groot als Nederland. Turkije aan de overzijde van de Bosporus een geprivilegieerd E.U. lid maken , dus niet volledig, maar wel met vele privileges. De Turken kunnen dan zelf kiezen of ze E.U-of Azie-Turk worden of blijven.

27-09-2005, 23:56
Van mij mogen ze er morgen bij als ze aan alle eisen voldoen die men ook stelt aan de toetreding van andere lidstaten.
De culturele verschilllen zijn volgens mij niet onoverbrugbaar. Turkije is meer Europees dan Arabisch. Zeker vandaag de dag.

Ik weet niet wat de toelatingseisen zijn. Ik kan me levendig voorstellen dat Europa erg voorzichtig is.
Wellicht een proefperiode?