Bekijk volle/desktop versie : Rascisme op het werk

Pagina's : [1] 2

06-04-2003, 16:30
Ik ben enkele maanden geleden aangenomen in een firma, het werk is heel leuk, maar er is 1 probleem, ik ondervind er enorm veel rascime. Aangezien ik er als enigste marokkaanse meisje ben, is het moeilijk om te reageren op die rascistische uitlatingen van sommige collega's. Ik wil geen ontslag nemen, omdat ik het werk echt graag doe en het ook niet zo slecht betaald

Nu is mijn vraag, hoe zou ik eigenlijk moeten reageren? en zijn er nog mensen die met die probleem zitten en hoe reageren zij er dan op?

06-04-2003, 16:51

Citaat:
Origineel gepost door Imane20
Ik ben enkele maanden geleden aangenomen in een firma, het werk is heel leuk, maar er is 1 probleem, ik ondervind er enorm veel rascime. Aangezien ik er als enigste marokkaanse meisje ben, is het moeilijk om te reageren op die rascistische uitlatingen van sommige collega's. Ik wil geen ontslag nemen, omdat ik het werk echt graag doe en het ook niet zo slecht betaald

Nu is mijn vraag, hoe zou ik eigenlijk moeten reageren? en zijn er nog mensen die met die probleem zitten en hoe reageren zij er dan op?
Wanneer je je hoop vestigt op jouw heer(allah swt) dan zal geen onrecht of wat dan ook in de weg komen te staan, je hebt bepaalde smeekbedes die je in dit soort situaties kan reciteren, maar op één voorwaarde, jouw intentie moet zo zijn dat je niet gelijk iets moet verwachten of je word boos dat allah geen gehoor hieraan heeft gegeven, beetje sabr(gedult). wallahi voor alles heeft de islam een oplossing en ik kan hier zeker over meepraten want heb in hele moeilijke situaties gezeten en keer op keer laat mijn heer(allah swt) mij niet in de steek.

http://www.rifi.nl/smeekgebeden.htm

su6

Ik geef je hierbij een link naar een site waar al die smeekgebeden op staan, probeer ze te leren en als je goed bent in wiskunde formules uit je hoofd te kennen dan moeten en paar zinnetjes ook niet moeilijk zijn insha allah , wallahi ik wens je uit mijn hart dat jij je werk naar wens kan vervullen zonder obstakels.

06-04-2003, 16:52
discriminatie vind je overal. of je nou hier bent of in je geboorteland. er is geen ontkomen aan.......

06-04-2003, 17:08
voorbeeld: Er werd een mail gestuurd over heel de firma over een bende marokkanen die een jonge meisje verkrachte, direct daarna werden verschillende rascistische opmerkingen gemaakt over marokkanen.
voorbeeld: Ik kom de keuken binnen, eerste onderwerp, marokkaanse kinderen die "driekoningen" komen zingen, terwijl ze het niet vieren.
voorbeeld: de verkiezingen komen eraan, dus moeten ze wel bij vermelden woorom ze voor het vlaams blok zouden stemmen.

En zo gaat het maar verder, de opmerkingen zijn niet rechtstreeks naar mij gericht, maar worden wel telkens aan bod gebracht als ik in de buurt ben. Het is wel degelijk de bedoeling dat ik dit alles hoor. En ze maken me wel duidelijk dat ik niet gewenst ben.

06-04-2003, 17:22

............Mensen.......jo.den zijn geen mensen......dat zijn niet eens apen, dan nog geef je ze teveel credit.....
Tuurlijk zou je er geen bezwaar tegen hebben als je jo.den in je familie had.......kun je ook getraumatiseerd praten over de zogenaamde holocaust.......

Imane

Denk jij ook zo over joden??? Dit is de mening van een ander Marokkaans meisje (Bahjaouia). Racizme is dus iets wat ook best veel onder Marokkanen voorkomt, waar anderen weer veel last van hebben.

06-04-2003, 18:29

Citaat:
Origineel gepost door an3sdej
............Mensen.......jo.den zijn geen mensen......dat zijn niet eens apen, dan nog geef je ze teveel credit.....
Tuurlijk zou je er geen bezwaar tegen hebben als je jo.den in je familie had.......kun je ook getraumatiseerd praten over de zogenaamde holocaust.......

[b]Imane

Denk jij ook zo over joden??? Dit is de mening van een ander Marokkaans meisje (Bahjaouia). Racizme is dus iets wat ook best veel onder Marokkanen voorkomt, waar anderen weer veel last van hebben. [/B]
Nee, zo denk ik er niet over, joden zijn mensen als anderen, zolang ze mij niet hinderen in het uitoefenen van mijn geloof. Niet alle joden zijn slecht, en niet alle belgen, nederlanders, marokkanen zijn slecht, enz...

Maar nu in mijn geval: ik hinder niemand, maar toch kunnen ze het niet laten om die rascistische opmerkingen te hebben, hoe reageer je op zo'n mensen.

06-04-2003, 19:15
Als het zo bedoeld is zoals jij het schetst is dat ontzettend min. Het is zo simpel om individuen kapot te maken op de werkvloer.

06-04-2003, 19:26
......Haat degene die je onrecht aandoet zo erg dat het je geen moeite zal kosten om terug te slaan..........

Staat deze regel in de qur'an, of ahadieth, of is ie zelf verzonnen?

06-04-2003, 19:27
ik hoor ook weleens vooroordelen over marokanen
die rellen doen in de grote steden of die altijd in discotheken
vechten of in treinen problemen maken
maar nu hoor ik ook racistische opmerkeingen
vooral omdat ik moslim ben over de oorlog van irak
en deze mensen (niet allemaal) zijn gewoon voor de oorlog
elke dag weer hoor ik dit

06-04-2003, 21:19
gewoon net zo bijdehand doen zoals elk marokkaans meisje,meer scheit hebben aan die autochtonen. Ook moet je wat statistieken kennen die in jou voordeel zijn en dan ben je al op de goede weg en vertrouw in ALLAh, want wie het laatst lacht lacht het best.

06-04-2003, 21:59

Citaat:
Origineel gepost door Soraya18
Wat een gezeur alsof je als Marokaanse een grote waffel moet hebben, sorry dat ik het zeg, maar ik vind het een beetje ordinair staan. Je kan voor jezelf opkomen, maar je moet wel slim en doortastend te werk gaan.
Die je heb je wel degelijk nodig meid als je hier tussen die onwetende
hollanders wilt leven, net zo gehaaid en irritant als hun zijn anders blijf je het doelwit. Door middel van een grote waffel kom je heel ver, verder dan iemand zijn xxxx likken en gedogen. Ik word ziek van marokkanen die alles toelaten jah en alles inslikken. Dat jij het ordinair vind oke.

Ik weet eigenlijk niet wat ik sta te verdedigen want ik heb toch niet gezegd dat elke marokkaan een grote waffel moet hebben.

07-04-2003, 21:54

Citaat:
Origineel gepost door Amazoulou
IMANE20 je bent een meisje ? En Marokkaans ? De Marokkaanse meisjes die ik ken zijn verbaal zeer sterk . Die zijn in staat om iemand onmiddelijk de mond te snoeren en de grond in te boren . De TONG is toch een typisch vrouwelijk wapen ? Laat je je door mannen aftroeven op je eigen domein ?
IMANE20 ik hoop dat je iets hebt aan mijn raad :

xHaat degene die je onrecht aandoet zo erg dat het je geen moeite zal kosten om terug te slaan
xAls je terug slaat (verbaal bedoel ik) heb geen medelijden of schuldgevoelens
xProbeer degene die je uitdaagt (al is het langs een omweg) zo hard te treffen (speur naar zwakke plekken) dat ie het niet meer in zijn hoofd haalt om nog eens onnozel te komen doen

Zie je IMANE20 ik ben van mening dat wat je niet wilt dat je overkomt je anderen ook niet moet aandoen . OOG OM OOG , TAND OM TAND , OOR OM OOR EN NEUS OM NEUS.

Wees ervan overtuigd dat je alles aankan en je zult met plezier naar je werk vertrekken. Wat je zeker niet moet doen is alles te negeren .
Geniet van de oorlog in jouw firma en op het moment dat je als winnares uit die (psychologische) strijd komt zul je een sterkere IMANE20 geworden zijn .

Aarzel niet om bij de eerst volgende (verkapte) belediging ONMIDDELIJK de aanval te openen .
Wat wil je eigenlijk ? Met geheven hoofd door het leven gaan ? Of jezelf laten herleiden tot een zielig hoopje mens ?

Denk eraan dat bij alles waar je in je leven aan wil beginnen een van de belangrijkste dingen de INTENTIE is.
Om jezelf in een hardeving recht te houden is het soms noodzakelijk om jezelf te bedienen van harde middelen.

MA3A SALAMA

AMAZOULOU

DE MAN DIE ZIJN VOLK LEERT VECHTEN
Ja, ik zou kunnen reageren op elke opmerking die er gemaakt wordt, maar is het dan nog plezant om te gaan werken, als je weet dat elke dag, weer eens oorlogje zal zijn tussen jezelf en je collega's. En niet vergeten ik sta alleen in deze "strijd" tegen tientallen andere! ja, soms is het noodzakelijk om in de tegenaanval te gaan, maar in mijn geval betekent dit dan, geen enkel moment rust. Begrijp je mijn standpunt?

07-04-2003, 22:05

Citaat:
Origineel gepost door Diamond_Vert
Wanneer je je hoop vestigt op jouw heer(allah swt) dan zal geen onrecht of wat dan ook in de weg komen te staan, je hebt bepaalde smeekbedes die je in dit soort situaties kan reciteren, maar op één voorwaarde, jouw intentie moet zo zijn dat je niet gelijk iets moet verwachten of je word boos dat allah geen gehoor hieraan heeft gegeven, beetje sabr(gedult). wallahi voor alles heeft de islam een oplossing en ik kan hier zeker over meepraten want heb in hele moeilijke situaties gezeten en keer op keer laat mijn heer(allah swt) mij niet in de steek.

http://www.rifi.nl/smeekgebeden.htm

su6

Ik geef je hierbij een link naar een site waar al die smeekgebeden op staan, probeer ze te leren en als je goed bent in wiskunde formules uit je hoofd te kennen dan moeten en paar zinnetjes ook niet moeilijk zijn insha allah , wallahi ik wens je uit mijn hart dat jij je werk naar wens kan vervullen zonder obstakels.
Bedankt Diamond_vert,

Ik heb eens een kijkje genomen op die site en er zijn wel interessante dingen in te zien. Inschallah zal er in de toekomst verbetering komen in mijn situatie, maar in ieder geval, ik maak me er niet meer druk om, het is nu eenmaal moeilijk om mensen te veranderen, als zij zich gelukkig voelen met ander mensen te doen slech voelen dan is dat maar zo, maar ik zoals ik al zei ik maak me daar niet meer druk, nogmaals bedankt voor je advies.

07-04-2003, 22:08
Geloof me een keer uitgeluld is voor de rest van je leven uitgeluld.
Aan de andere kant kan je ook wachten tot de ultieme uitspraak tegen hen als dat niet helpt zou ik een bezem pakken en eentje op zijn kop slaan waar iedereen bij is en dat leert ze wel degelijk.

EN AMAZOULOU je loopt wel te lullen kom met advies ik gaf advies alleen soraya18 kraakte me af dus ik weet niet waar jij over praat,want jij houdt je er net zo mee bezig.

07-04-2003, 22:24
[QUOTE]Origineel gepost door misantazaghin
[B]Geloof me een keer uitgeluld is voor de rest van je leven uitgeluld.
Aan de andere kant kan je ook wachten tot de ultieme uitspraak tegen hen als dat niet helpt zou ik een bezem pakken en eentje op zijn kop slaan waar iedereen bij is en dat leert ze wel degelijk.

Ik vind niet dat dat de juiste manier is om dit aan te pakken (een bezem pakken en eentje op zijn kop slaan), ik denk dat ik dan op staande voet ontslagen zal worden en dan nog hebben zij dan gewonnen.

Pagina's : [1] 2