Bekijk volle/desktop versie : Medicijnen en ramadan?



22-09-2005, 15:17
Ik heb een vraag over medicijnen en ramdan hoop dat jullie het antwoordt erop weten...

Ik moet tot 7 oktober medicijnen slikken en ook overdag, maar ik heb gehoord dat de ramdan rond 5 oktober begint... kan ik dan de 1e 2 dagen niet vasten en die later inhalen?

22-09-2005, 19:14


maar stel je voor je moet de heel maand ramadan medicijnen slikken.

22-09-2005, 21:37
Hey allemaal,

ik zelf slik ook medicijnen (maar dan voor altijd) en omdat ik dus met dezelfde vraag zat heeft mijn vader het aan een imam gevraagt en die zei: " als je de medicijnen op een andere tijd kunt innemen is het aan te raden om dat te doen, want zo hoef je niks in te halen. Maar als je de medicijnen echt op tijd moet in nemen MOET je dat doen (want anders richt je schade aan je lichaam toe en dat is niet de bedoeling van de ramadan), als je na een bepaalde tijd stopt met de medicijnen of ze wel op een andere tijd in kan nemen moet je het gewoon inhalen. Is het onmogelijk om ze op een ander tijdstip in te nemen en kun je de dagen ook niet voor de volgende ramadan inhalen dan moet je geld betalen aan de armen (of moskee "zakaat" ) voor iedere dag dat je niet vast" volgens mij is dat iets van 4 euro.

ik hoop dat jullie er wat aan hebben

24-09-2005, 14:20
ja zoiets heb ik ook gehoord bedankt zuster

24-09-2005, 14:55


ik raad jullie het boek alwadjiz te lezen of te laten lezen. het is een arabische boek die over dit soort vragen gaat.
de regel hieromtrent is dat iemand die ramadan niet kan vasten om wat voor reden dan ook het later in moet halen(voor de volgende ramadan). is dit echter niet mogelijk, moet men voor elke dag dat men gegeten heeft één arme te eten geven. er is een geld bedrag hiervoor(ik weet niet hoeveel). dit kan 4euro zijn zoals hierboven staat of iets in die richting(kan je vragen). allah heeft het voor de mens makkelijk gemaakt. voor de duidelijkheid, dit mag alleen als men gedwongen is medicijnen te nemen of te eten(zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven) en niet voor iemand die zomaar eet of drinkt.

wassalaam