Bekijk volle/desktop versie : Surinaamse hindoes



20-09-2005, 17:04
Ik wil niet spotten met deze topic, maar ik kom zelf uit India en op mijn werk werd me gevraagd hoe het toch komt dat sommige Surinaamse mensen er nogal Indiaans/hindoestaans uitzien?

Ik denk zelf doordat eeuwen gelden van India naar Suriname zijn geemigreerd om te werken en dat de generaties erna gewoon daar zijn gebleven!

Ik denk dat ik mis zit met deze theorie

20-09-2005, 19:09


Eh..klopt wel..
Indiers werden indertijd gelokt met een flutkontrakt naar Suriname om te werken op plantages. Maar dat bleek een valse belofte, het werk was erg zwaar en onderbetaald. Zij waren een substituut voor de donkere slaven. Zij kwamen veelal uit de provincie Gujarat.

20-09-2005, 19:10

Citaat door Shere Khan:
Ik wil niet spotten met deze topic, maar ik kom zelf uit India en op mijn werk werd me gevraagd hoe het toch komt dat sommige Surinaamse mensen er nogal Indiaans/hindoestaans uitzien?

Ik denk zelf doordat eeuwen gelden van India naar Suriname zijn geemigreerd om te werken en dat de generaties erna gewoon daar zijn gebleven!

Ik denk dat ik mis zit met deze theorie
Volgens mij komt het ook door de emigratie vanuit india. In Suriname zijn de hindoestaanse bevolking generatie op generatie nog vaak ook met hindoestaanse partners getrouwd waardoor deze generatie ook nog op hindoestanen van India lijken.

20-09-2005, 19:16
In Suriname wonen trouwens: Indianen (inheems), Javanen (uit Java), negers (uit Afrika), hindoestanen, Chinezen, Nederlanders (waaronder veel Joden), en nog een paar rassen, waaronder de laatset tijd veel Brazilianen.

20-09-2005, 19:34


Dat wilde ik net zeggen, sommige mensen die zijn er echt uit alsof ze uit India or Bengladesh of ander omliggend hindoestaans land Azië komen, maar komen gewoon uit Suriname!

Maar het meeste in Nederland wonen dacht ik de Afrikaanse bewoners van Suriname of heb ik het mis? ( Voor de duidelijkheid, dit is niet kwadelijk bedoeld )

20-09-2005, 19:47

Citaat door Shere Khan:
Dat wilde ik net zeggen, sommige mensen die zijn er echt uit alsof ze uit India or Bengladesh of ander omliggend hindoestaans land Azië komen, maar komen gewoon uit Suriname!

Maar het meeste in Nederland wonen dacht ik de Afrikaanse bewoners van Suriname of heb ik het mis? ( Voor de duidelijkheid, dit is niet kwadelijk bedoeld )
nee, de surinaamse hindustaan is in Nederland goed vertegenwoordigd...of kom jij ze nooit tegen?

20-09-2005, 21:31
Jewel hoor! Maar ze lijken echt net Indiaans!

25-09-2005, 19:18

Citaat door Shere Khan:
Ik wil niet spotten met deze topic, maar ik kom zelf uit India en op mijn werk werd me gevraagd hoe het toch komt dat sommige Surinaamse mensen er nogal Indiaans/hindoestaans uitzien?

Ik denk zelf doordat eeuwen gelden van India naar Suriname zijn geemigreerd om te werken en dat de generaties erna gewoon daar zijn gebleven!

Ik denk dat ik mis zit met deze theorie
Sinds wanneer verander je van uiterlijk als je een eeuw lang in een ander land woont? Mijn voorouders komen uit india. Denk je dat we opeens blank worden als we opeens van india naar suriname naar nl zijn gekomen?

25-09-2005, 19:29
Ik vat 'm echt niet. :S

25-09-2005, 20:22

Citaat door xSairax:
Sinds wanneer verander je van uiterlijk als je een eeuw lang in een ander land woont? Mijn voorouders komen uit india. Denk je dat we opeens blank worden als we opeens van india naar suriname naar nl zijn gekomen?
Uit India, dus ook uit het land van de tijger! Mooi toch!

27-09-2005, 15:29
Shere Khan,

In Rusland heb je ook veel mensen die een beetje Aziatisch uitzien, vooral in de koude gebieden als Siberië, maar in Mongolië heb je ook weer hele volkeren die er behoorlijk Europees uitzien en niet Chinees.

Zo heb je in de Russische deelrupublieken veel moslims en zo.

Dus het zit allemaal ingewikkeld met die roots.

27-09-2005, 17:24

Citaat door Ill_brains:
Eh..klopt wel..
Indiers werden indertijd gelokt met een flutkontrakt naar Suriname om te werken op plantages. Maar dat bleek een valse belofte, het werk was erg zwaar en onderbetaald. Zij waren een substituut voor de donkere slaven. Zij kwamen veelal uit de provincie Gujarat.
Ze kwamen juist niet uit Gujarat maar voor het merendeel uit de United Provinces en uit Bihar.