Bekijk volle/desktop versie : Kennen jullie het verhaal van Jan Janse.. Alias Mourad Rais?



05-04-2003, 13:48
Kennen jullie het Verhaal van Jan Janse?

De Nederlander die Marokkaan werd?

Het verhaal speelt zich af in de 16e eeuw.

Jan Janse werd matroos op een Nederlands schip, dat voor de kust van de kanarische Eilanden werd gekaapt door moorse piraten.

Jan Janse kwam terecht in Algiers, waar hij zich bekeerde tot de ISLAM, en een piraat werd, een nederlands islamitsche piraat!

Jan Janse, werd dus moslim en kreeg de naam MOURAD RAIS.

Jan Janse a.k.a. Mourad Rais voer voor de kust van Ijsland en Ierland en Spanje om zijn buit binnen te halen. Hij was de kapitein, de meest gevreesde kapitein in zijner tijd!

Vele jaren gingen er voorbij en vele buiten werden er binnengehaald.

Mourad Rais werd dikke maties met de koning van Marokko.

Toen mourad ouder werd en hij het leven als kapitein van een piraten schip moest opgeven, kreeg hij in SALE (marokko) een groot fort tot zijn beschikking.

Mourad Rais had echter als Jan Janse nog een vrouw en kinderen in Nederland.
Zijn dochter kwam hem decennia later opzoeken... En ook zij bleef bij hem in zijn fort in SALE.


Dat was het verhaal van Mourad Rais, aka Jan Janse.
De NEDERLANDER die MAROKKAAN werd.







Name Jan Janse
Birth 1575, Haerlem, Holland, Netherlands3

Spouses
Children Antony Jansen (~1607-1676)

Notes for Jan Janse
He was said to be "a freebooter and pirate, who settled in Salee in Morocco, where he married, turned Turk or Mohammedan, deserting his lawful wife and children, whom he left at Haerlem."

05-04-2003, 13:50


Het Verhaal doet zich nu rond, Dat de zoon van Jan Janse

Anthony Janse (Verkregen uit een huwlijk met een noord-afrikaanse?),

Zich in Amerika heeft gevestigd en dat uit dit stamboom de volgende

bekende personen zijn voortgekomen:


- Humphrey Bogart (Ook bekend van de film CASABLANCA!!)

- Jackie Kennedy (weduwe van JFK en weduwe van ONASSIS)

05-04-2003, 13:56
76. Admiral Jan Jansze 1 was born in Haarlem, , , Netherlands. He died in (prob), , , Morocco. Jan married Moroccan Concubine.

77. Moroccan Concubine.

Jan Janszoon (alias Murat Reis) was one of the most succesful corsairs of the Mediterranean sea. Like so many Dutch pirates Jan, of the city Haarlem, began his career as a privateer. He sailed with a letter of Marque to capture pirates that operated from Duinkerken. Because this trade was not very lucrative he became a pirate. He eventually became Admiral of a pirate fleet and Governor of the quasi-independent state of Salee in Morocco. (1) (2)

(1) Phillip Gosse, History of Piracy, The, Tudor, 1934.
(2) Peter Lamborn Wilson, Pirate Utopias: Moorish Corsairs & European Renegadoes, Autonomedia, 1995

[Child]

05-04-2003, 13:57
Zijn zoon:

38. Anthony Jansen Van Salee 1 was born in 1607 in Fez, , , Morocco. He died 2 in 1676 in New York, New York, New York, USA. Anthony married Grietje Reiners. [Parents]

39. Grietje Reiners was born in (prob), , , Netherlands. She died 1 before 1669 in (prob) Gravesend, Kings, New York, USA.

Antony Jansen Van Salee, is thought to be the son of a Dutch buccaneer, Jan Jansen (born in Amsterdam in the late 1500's) and a Moroccan mother. Antony was born in the port of Fez but lived in Sale before he immigrated to New Amsterdam in 1630. He was known as "The Turk" or as the "Troublesome Turk" in some historical documents. He married Grietje Reiners (Reyniers) a barmaid from Amsterdam who arrived in New Amsterdam in 1633 on the 'Southberg'. History paints them as an extremely colorful couple with questionable reputations. They were involved in many petty slander suits. However, their four daughters were quite respectable and married into prominent families. (1) (2) (3)

(1) Early Settlers of Kings County, Long Island,
(2) Leo Hershkowitz, Troublesome Turk, The: An Illustration of Judicial Process in New Amsterdam, New York Histrory Quarterly, Vol. XLVI, No. 4, Oct. 1965.
(3) A Sweet and Alien Land

Antony immigrated 1630.
Grietje immigrated in 1633.

[Child]

05-04-2003, 13:59


kind van de zoon van Mourad:

19. Eva Antonise Van Salee was born 1 in 1641 in New Amsterdam, , , New Netherland. [Parents]

Ferdinando emigrated in 1652 and settled at first in New Amsterdam and then in Flatlands. He was a member of the Flatlands Dutch Church in 1677, and took the oath of allegiance in said town in 1687. On Dec. 6, 1669, he bought of Anthony Jansen, his father-in-law, plantation-lot No. 29, with the buildings thereon, in Gravesend, as per town records, to which he probably removed.(1) Bergen's book does not show Ferdinando as having a daughter named Ranscha. This datum came from Gulick's genealogy. (2)

(1) Teunis G. Bergen, Register of the Early Settlers of Kings County, Long Island New York, 1881.
2. David Gulick, Gulicks of the U. S. A., 1961.

Ferdinando immigrated in 1652.

[Child]

05-04-2003, 14:15
Wat een interessante geschiedenis!

ps: Waar was je al die tijd, Yasmina missed y!

05-04-2003, 15:52

Citaat:
Origineel gepost door MüeZli
Wat een interessante geschiedenis!

ps: Waar was je al die tijd, Yasmina missed y!
Heey, Kwas zwaar aan het blokken voor een tentamen die ik eindelijk gister heb afgelegd


maar ik zal denk ik veel minder verschijnen op dit forum aangezien ik een nieuwe bezigheid op de pc heb gevonden


Kben je trouwens niet vergeten! zodra ik meer info heb zal ik je laten weten


xxx

05-04-2003, 21:35
Ik heb er ook een stukje van gezien vandaag op TV.


IK VIND DAT JIJ EEN ENGE AVATAR HEBT, JEK.

05-04-2003, 22:15
nahhh zo eng is ie ook weer niet

05-04-2003, 22:22
Ja heb ik gezien