Bekijk volle/desktop versie : Tandpasta gebruiken na het fjargebed tijdens de ramadan



20-09-2005, 11:59
Salaam Ou3alaikoem zusters en broeders,

Ik heb een belangrijke vraag over het poetsen van je tanden na het fjargebed(tijdens de ramadan). Dus met andere woorden nadat men het vasten ingaat.
Mag het of niet? ( Allah weet het uiteraard beter)

Alvast bedankt.

M3a Salaam

20-09-2005, 12:25


Ja dat wil ik ook weleens weten!!

20-09-2005, 13:41
Het gebruik van Tandpasta tijdens het Vasten


Vraag: “Is het toegestaan voor iemand die vast, om tandpasta gedurende die dag te gebruiken?”

Antwoord: “ Het is toegestaan voor iemand die vast, om tandpasta te gebruiken, maar wel voorzichtig blijft dat niets van de oplossing zijn keel binnen gaat. Bij vookeur maakt hij zijn mond schoon met miswaak en andere zoals deze, van hetgeen dat de keel niet bereikt, net zoals iemand niet moet overdrijven wanneer men met water gorgelt in de mond tijdens het verrichten van de kleine wassing (wudhoe).”

Shaych Saalih Ibn Fawzaan


Bron: Fataawa Ramadaan – Volume2, Pagina 496, Fatwa Nummer 445:
Al-Muntaqaa min Fatawaa ash-Shaych Saalih ibn Fawzaan – Volume 3, Fatwa Nummer 158
Engelse bron: http://www.fatwa-online.com
Vertaald door Amin Tap

20-09-2005, 14:04
Salaam ou3alaikoem,

Hoe zit het dan met de geur van de tandpasta, want dan zou je ook kunnen zeggen dat je kauwgom mag kauwen want dat slik je ook niet in. Het blijft heel verwarrend. Maar Allah weet het beter.

M3a Salaam.

20-09-2005, 14:11



Citaat door leilalaila84:
Salaam ou3alaikoem,

Hoe zit het dan met de geur van de tandpasta, want dan zou je ook kunnen zeggen dat je kauwgom mag kauwen want dat slik je ook niet in. Het blijft heel verwarrend. Maar Allah weet het beter.

M3a Salaam.
wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Uit kauwgom haal je toch de 'sappen' die je inslikt dus dat lijkt me geen vergelijking.

20-09-2005, 14:18

Citaat door UmmHanifa:
wa aleikoum assalaam wa rahmatullah,

Uit kauwgom haal je toch de 'sappen' die je inslikt dus dat lijkt me geen vergelijking.
Dat denk ik ook, en vaak zitten er toch bepaalde smaakstoffen in, of suiker....

20-09-2005, 14:22
persoonlijk geef ik de voorkeur aan stokje arak uit onderzoeken bleek deze bepaalde stoffen te bevatten waarmee je gebit langer meegaat en het is een soena die bijna verplicht werd

20-09-2005, 14:27
Bijna Ramadan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alhamdulilah!!!

20-09-2005, 21:14
Salam alaikoum

Ik denk altijd zelf bij twijfel het zekere voor het onzekere nemen.
Poets je tanden voordat je het vasten begint. Of gebruik zo een miswak stokje.