Bekijk volle/desktop versie : HACCP, dringend



17-09-2005, 16:47


Ik heb dringende vragen mbt haccp. wie wil me helpen?

het gaat om de volgende vragen:

wat is haccp?
wat ishet doel van haccp?
hoe moet ermee gewerkt worden?
wie voert controle uit op haccp?
hoe moet je met haccp werken tijdens het bereiden van voeding?

het is echt dringend ik kijk naar jullie uit. alvast bedankt!!!!

kuzzies.

17-09-2005, 20:19


Dringend lieve mensen

18-09-2005, 14:33
nou ja zeg wel bekijken maar niet reageren ?

18-09-2005, 15:03
Hey meis, kheb ERGENS wel een bundeltje over HACCP... Maar dan moetik tussen mijn miljoen bladen gaan zoeken en dus weetik niet of ik die snel ga vinen...By the way, heb je niets gevonden opt net??

18-09-2005, 15:04


Voor wanneer heb je het nodig?

18-09-2005, 15:06
http://www.vwa.nl/php/page_sub.php?structure_id=23

en hier vindt je nog meer site hierover

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=haccp&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

18-09-2005, 15:06

Citaat door Kielsegirl:
Hey meis, kheb ERGENS wel een bundeltje over HACCP... Maar dan moetik tussen mijn miljoen bladen gaan zoeken en dus weetik niet of ik die snel ga vinen...By the way, heb je niets gevonden opt net??
niet echt

en ik heb het nodig voor volgende week maandag

shokran namens me vriendin

18-09-2005, 15:08

Citaat door tharifith:
http://www.vwa.nl/php/page_sub.php?structure_id=23

en hier vindt je nog meer site hierover

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=haccp&btnG=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl
daar heb ik al gekeken thnx

maar daar vind k mn vragen niet echt

18-09-2005, 20:05
HACCP is dat je meot schoomaken, verzorgen , bestelen en het word gecontoleerd door de kuring diens van waren en dat soort dingen heb net een cursus gemaakt bij mijn werke weet er best veel van af dus als je meer wilt weten stuur me een pm oke ???

18-09-2005, 21:15

Citaat door mocroyassin:
HACCP is dat je meot schoomaken, verzorgen , bestelen en het word gecontoleerd door de kuring diens van waren en dat soort dingen heb net een cursus gemaakt bij mijn werke weet er best veel van af dus als je meer wilt weten stuur me een pm oke ???
thnx me vriendin bedankt je

19-09-2005, 13:56
[SIZE=7][FONT=Times New Roman]HACCP = Hazard Analysis Critical Control Point

Of Gevarenanalyse en beheersing van kritieke punten


Met HACCP is het mogelijk:

de gevaren in de verschillende stadia van het productie- of behandelingsproces van voedingsmiddelen te identificeren en te analyseren,

de middelen aan te geven die nodig zijn om deze te beheersen,

zich ervan te vergewissen dat deze middelen efficiënt en daadwerkelijk in de praktijk worden gebracht.


Het systeem is ontstaan tegen het einde van de jaren zestig in de Amerikaanse chemische industrie en is vanaf 1972 ook in de landbouw- en voedingsnijverheid doorgedrongen.

Wat is HACCP?
HACCP staat voor Hazard Analysis Critical Control Points. Vrij vertaald: een analyse van kritische punten waarop extra goed gelet moet worden. Bij HACCP wordt het hele productieproces nagelopen op mogelijke gevaren voor de voedselveiligheid. Die gevaren worden in HACCP benoemd en de daaraan verbonden risico's worden beheerst.

Omdat elk productieproces anders is, moeten bedrijven HACCP toespitsen op de eigen situatie. Bedrijven geven daarbij in hygiëneplannen aan waar en in welke fase van productie- en distributieprocessen er gevaren voor de gezondheid zouden kunnen ontstaan. Vervolgens leggen zij vast welke maatregelen er genomen worden om risico's te verminderen, welke controles worden uitgevoerd en wat de resultaten zijn.

HACCP, meer dan alleen een verplichting.
Kwaliteit en veiligheid moeten in de voedingsmiddelenindustrie te allen tijde gewaarborgd zijn. Ieder aspect van de werkzaamheden dat bepalend is voor de veiligheid van produkten, wordt bij Revago nauwkeurig in kaart gebracht. Er wordt gewerkt volgens de richtlijnen van het HACCP-systeem (Hazard Analysis and Critical Control Points - risico-analyse en kritische beheerspunten).

Hiervoor wordt binnen Revago allereerst onderzocht welke gevaren kunnen optreden bij de produktie van gehaktballen en andere snacks. Vervolgens wordt bepaald welke punten/procedures/processtappen binnen de produktie beheersbaar zijn om zodoende deze gevaren uit te sluiten (bijvoorbeeld voldoende verhitting tot in de kern van het produkt) of te verkleinen. Dit zijn de Kritische Beheerspunten (CCP's). Aan deze CCP's worden vervolgens normen gesteld en er wordt een procedure opgesteld om die normen van een CCP te meten en te registreren (bijvoorbeeld temperatuur van grondstoffen). Als de normen van de CCP worden overschreden dan dient er een corrigerende actie plaats te vinden. Tenslotte wordt er een procedure opgesteld voor de beoordeling van het systeem en het geheel wordt goed gedocumenteerd.

Personeel speelt bij HACCP een sleutelrol. De medewerkers van Revago worden dan ook nauwkeurig ingelicht over zaken als persoonlijke hygiëne en hygiënisch werken. Een ander belangrijk aspect is de inrichting van de bedrijfsruimten. Deze moet zodanig zijn dat de kans op kruisbesmetting zo klein mogelijk is. Verschillende werkzaamheden vinden in afzonderlijke bedrijfsruimten plaats. Een in de produktielijn opgestelde metaaldetector voorkomt dat per ongeluk een met metaal `besmet' produkt de ruimte verlaat.

Ook reiniging en desinfectie zijn van groot belang bij de kwaliteitsbewaking in de voedingsmiddelenindustrie. Dagelijks, na afloop van de produktie, wordt de gehele produktieruimte met gebruikmaking van de nieuwste technieken grondig gereinigd en gedesinfecteerd. Alleen dan kan de volgende dag de produktie weer op een verantwoorde manier worden hervat.

De verpakking
Alle diepvriesprodukten zijn verpakt in handige kartonnen dozen met een afmeting van 30 x 30 x 10 cm. Door deze geringe afmeting hoeft de gebruiker niet teveel produkten tegelijk ontdooien. De verpakkingen zijn voorzien van duidelijke produktinformatie en van het EAN-code systeem (streepjescode)

[COLOR=RoyalBlue]
ik zou gewoon je vraag intikken bij google, daar heb ik bovenstaande ook vandaan. Hope it helps a little

19-09-2005, 22:50
laboratorium haccp??