Bekijk volle/desktop versie : Oproep voor Berbernamen in Libië



Pagina's : [1] 2 3

14-09-2005, 23:46


A charity headed by the Libyan leader Muammar Gaddafi's son has called on the government to lift a 1970s ban on the registration of non-Arab names.

It follows a visit by Seif al-Islam Gaddafi to the minority Amazigh communities in the west of the country.

They voiced their frustration to him at not being able to register traditional names at local municipalities.

The Amazigh in Libya have few rights and their language is not taught in state schools or used in the media.

Tala, Mazir, Numdia and Manzoo are just a few examples of Amazigh names that are considered to be non-Arab and are banned under a law that came into existence in the 1970s.

The law, infringes on people's liberty and prevents them from choosing a name that reflects their cultural heritage, the Gaddafi Charity Foundation says.

The Amazigh, who are also known as Berbers, make up more than 10% of the population and consider themselves to be Libyans, but not Arabs.

Muammar Gaddafi has long proclaimed that the Berbers are originally pure Arabs.

But Berbers claim to have occupied the mountains and deserts of northern Africa before the Arabs arrived.

They take pride in their cultural identity and have a long tradition of rejecting cross-cultural marriages in an effort to protect their heritage.

In neighbouring Algeria and Morocco, Berbers enjoy more rights, with their language being taught in schools and used in the media.

While Libyan Amazigh privately wish such practices would spill over to their country, they are, for now, only asking for the right to name their children in their own language.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4240898.stm


15-09-2005, 09:19


Ik geef mijn kinderen later zoiezo Amazigh-namen, of het nou mag of niet .

15-09-2005, 11:19
Het is toch gek voor woorden om zo de oorpronkelijke bewoners van het land te behandelen, Het is puur discriminiatie, Islam leert ons dat alle moslims gelijk zijn en dus ook gelijke rechten moeten hebben

15-09-2005, 11:30
Raar dat het niet mag discriminatie!

Maar ik zou me kinderen gewoon namen geven die in de islam toegestaan zijn.
Manzoo vind ik niet echt een mooie naam. Overgens heb ik dat met veel berbernamen en dat is gewoon de smaak. Ik heb genoeg berber vrienden die arabische namen hebben zoals Fouad/Ismael etc etc...

15-09-2005, 11:41




Een kopie van de wet van Libië die aangeeft dat het spreken en schrijven in het Tamazight verboden is, en dat er bovendien een straf staat op het geven van Amazigh namen aan straten, steden en de mensen zelf.

15-09-2005, 11:44

Citaat door Dxxxxxxxxx:


Een kopie van de wet van Libië die aangeeft[B] dat het spreken en schrijven in het Tamazight verboden is, en dat er bovendien een straf staat op het geven van Amazigh namen aan straten, steden en de mensen zelf.[/B]
Wat een onzin-wet, zeg

15-09-2005, 11:44

Citaat door MrMaRouaN:
Raar dat het niet mag discriminatie!

Maar ik zou me kinderen gewoon namen geven die in de islam toegestaan zijn.
Manzoo vind ik niet echt een mooie naam. Overgens heb ik dat met veel berbernamen en dat is gewoon de smaak. Ik heb genoeg berber vrienden die arabische namen hebben zoals Fouad/Ismael etc etc...
Ewa ja dat is hun keus, het is zo dat de Islam het toelaat om andere namen te geven. Het is aan de ouders welke namen ze mogen geven aan hun kinderen enniet aan de Arabische regimes

15-09-2005, 11:46

Citaat door MrMaRouaN:
Ik heb genoeg berber vrienden die arabische namen hebben zoals Fouad/Ismael etc etc...
Ismael is geen arabische naam,want profeet Ibrahim{as},de vader van Ismael, was geen arabisch.

16-09-2005, 14:28

Citaat door Dxxxxxxxxx:
Ewa ja dat is hun keus, het is zo dat de Islam het toelaat om andere namen te geven. Het is aan de ouders welke namen ze mogen geven aan hun kinderen enniet aan de Arabische regimes
Idd.

16-09-2005, 14:55
Ik ben ook een Amazigh maar wat heb je aan Amazigh namen gewoon islamitische namen geven aan de kinderen is het beste.

Niemand in deze tijd spreekt meer goed Tamazight iedereen spreekt het met 30 procent arabisch ertussen, en veel franse en spaanse woorden.

16-09-2005, 15:02

Citaat door ElBerkani82:
Ik ben ook een Amazigh maar wat heb je aan Amazigh namen gewoon islamitische namen geven aan de kinderen is het beste.

Niemand in deze tijd spreekt meer goed Tamazight iedereen spreekt het met 30 procent arabisch ertussen, en veel franse en spaanse woorden.
Ken zat mensen die nog goed Tamazight spreken en helemaal niet verarabiseert zijn .

En ik wil mijn kinderen juist wel Amazigh namen geven, omdat dat er gewoon bij hoort .
Ben geen Arabier, dus waarom zouden mijn kinderen een Arabische naam moeten hebben

16-09-2005, 15:14

Citaat door Sugah_:

Ben geen Arabier, dus waarom zouden mijn kinderen een Arabische naam moeten hebben
Ja dat komt omdat Marokkanen denken dat alles wat Arabisch is ook islamitisch is.

Turken zijn ook moslim gebruiken zij Turkse namen? Ja
Pakistanen zijn ook moslim gebruiken zij Pakistaanse namen? Ja
Zo ook met Indonesiers, Afrikanen, Algerijnen, Bosniers etc etc.

Marokkanen zijn zo verarabiseert dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen wat Arabisch is en wat Islamitisch is.

De ISlam zegt dat namen van kinderen niet aanstootgevend moeten zijn. Dus je mag je kind geen Poep ofzo noemen (volgens de Nederlandse wet trouwens ook niet).

Weet je wat vreemd is. Waarom mag je je dochter bij Marokkaanse consulaat wel Qamaar(maan) noemen , maar geen Thaziry (maan in het berbers)??

Dus mensen hang dus geen lu.lverhaal dat je kiest voor Islamitische namen. Niet alles wat Arabisch is is Islamitisch!!!

GEgroet,

Malika

16-09-2005, 15:16



Citaat door illah:
Ismael is geen arabische naam,want profeet Ibrahim{as},de vader van Ismael, was geen arabisch.
Heel goed gezien.

16-09-2005, 15:22

Citaat door MrMaRouaN:
Raar dat het niet mag discriminatie!

Maar ik zou me kinderen gewoon namen geven die in de islam toegestaan zijn.
Manzoo vind ik niet echt een mooie naam. Overgens heb ik dat met veel berbernamen en dat is gewoon de smaak. Ik heb genoeg berber vrienden die arabische namen hebben zoals Fouad/Ismael etc etc...
Nou daar zitten wel namen tussen die mooi kunnen zijn. Siliya, Massiliya, Silina bijvoorbeeld.

ik ken ook iemand die zijn dochter numidia heeft genoemd. Vind ik ook mooi. Maar goed smaken verschillen.

Alleen hier gaat het om het recht een naam voor je eigen kind te kiezen. Het komt nog vaak voor dat Arabische autoriteiten het voor het zeggen hebben in Marokko.

Zo mocht iemand uit Amsterdam hier in Nederland zijn dochter geen Jihaad noemen, terwijl dat wel door de gemeente van Amsterdam is opgenomen.

Ik snap niet waarom Marokkanen wel voor Palestijnen, Irakezen etc de straat opgaan om voor hun rechten op te komen, maar gaat het om hun eigen schending van mensenrechten dan doen ze alsof koning Hassan II nog elk moment uit de dood kan opstaan!

Groet,

Malika

16-09-2005, 19:44
De Amazigh erfenis is wat Marokko en andere Noord Afrikaanse landen uniek en anders maakt dan de Arabische landen in het Midden Oosten. Het proberen terugdringen en negeren van die erfenis maakt de zogenaamde Umma el3arabia niet groter.

Hoe dan ook, het Amazighhart klopt sterker dan ooit opdat de Imazighen opkomen tegen de culturele discriminatie en voor hun recht op eigen identiteit.

Pagina's : [1] 2 3