Bekijk volle/desktop versie : Discussie; Hijaab verplicht of niet ?



14-09-2005, 18:30
Assalamoun aleikoum iedereen!

Ik zat laatst met een groepje vriendinnen, en nog een paar andere meisjes die ik vaag kende, aan een tafeltje op school.
Het ging over de hijaab, of het volgens de Islam nou wel of niet verplicht is.
Deze discussie heeft me erg in de war gebracht, iedereen was zo zeker van haar mening...

Wie helpt mij, is hijaab nou wel of niet verplicht, en vermeld er ff bij waar uit de quoran je dat vandaan hebt ?

Heel erg bedankt iedereen ( alvast )!

Salamou aleikoum,

Aicha

14-09-2005, 18:43


Vraag: mijn vraag gaat over het dragen van een hoofddoek. ik ben een moslima en draag een hoofddoek. op school hadden we een discussie over de hoofddoek. ik ben er heilig van overtuigd dat een hoofddoek een verplichting is in de islam en ik draag hem ook vol overtuiging! nu zegt de godsdienstlerares dat een hoofddoek geen verplichting is en dat het niet in de heilige Qor-aan staat!!! mijn vraag is dus: kunnen jullie mij een aantal bronnen mailen waarin duidelijk staat dat de hoofddoek een verplichting is in de islam. ik wil haar heel graag laten zien dat het wel een verplichting is. alvast bedankt

Antwoord: Bismillah, wasalatoe wassalamoe 'ala rasoelillah,

Zuster, de hijab (hoofdoek) dragen is verplicht in de islaam, In de Qor'aan is het twee keer genoemd. In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)

In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)

De Aura (zoals genoemd in Soerat an-Noer) betekent de lichaamsdelen van de mannen en vrouwen die niet getond mogen worden. Welke deze lichaamdelen zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt. Zo kunnen wij in het algemeen samengevat onderscheiden; de ' Aurat tussen:

1. Mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
2. Vrouwen onderling: Voor details omtrent de aura voor vrouwen verwijzen we u naar vraag 0275.
3. Vrouwen tegenover mannen, die niet in Vers 31 genoemd worden: haar gehele lichaam, behalve haar gezicht en handen. In het bijzijn van mannen die wel in dit Vers genoemd worden mogen zij hun hoofddoek of sluier afnemen.
4. Mannen tegenover vrouwen, het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.

Er zijn ook talloze Ahadith die het dragen van hoofddoek verplicht stellen. Hier gaan we echter niet op in omdat de lerares zegt dat het niet in de Qor'aan staat. Wij hopen dat bovenstaand antwoord voldoende is om haar onwetendheid over dit onderwerp te verwijderen.

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

14-09-2005, 18:44
Is het niet dragen van een hoofddoek een grote zonde?


Vraag:

Is het niet dragen van een hoofddoek een grote zonde?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het vertonen van haar aantrekkelijkheden door de vrouw en het zich niet houden aan de correcte Islamitische kledingvoorschriften, waaronder het dragen van de hidjaab, staat voor ongehoorzaamheid aan de Bevelen van Allah, Die zegt (interpretatie van de betekenis):

“O Profeet, zeg tot jouw echtgenoten en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevingsgezind, Meest Barmhartig.” (Soerat al-Ahzaab: 59)

“En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun Khimaar (een kledingstuk waarmee de vrouw haar hoofd, hals, nek en oren mee bedekt) over hun Djayb (opening van de kraag) dragen.” (Soerat an-Noer: 31)

“En blijft in jullie huizen en vertoont jullie aantrekkelijkheden niet zoals in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan.” (Soerat al-Ahzaab: 33)

Er bestaat geen twijfel over dat het niet dragen van de hidjaab behoort tot de grote zonden omdat de Profeet (vrede zij met hem) in de volgende overlevering waarschuwt voor een strenge bestraffing voor de vrouwen die hun aantrekkelijkheden openlijk tonen, hij (vrede zij met hem) zei: “Twee groepen inwoners van het Vuur heb ik (in mijn tijd nog) niet gezien: ,,Een volk met zwepen, als de staarten van de koeien, waarmee zij de mensen slaan. En vrouwen die gekleed doch naakt zijn. Heupwiegend en anderen hiertoe (ook) brengend. Hun hoofden zijn als de bulten van wiegende kamelen. Zij zullen het Paradijs niet binnentreden en zij zullen haar geur niet ruiken ook al is haar geur, waarlijk, van zo en zo een afstand te ruiken.” (Moeslim)

En Allah weet het beter.

Fawaz Jneid
al-yaqeen.com

14-09-2005, 18:56
Salamoun aleikoum beautyrozes en Abou Jabir,

heel erg bedankt voor jullie antwoorden,

het zit namelijk zo, ik ben een Nederlands meisje, sinds 4 jaar dus Moslima hamdoulilah.
Ik besef heel goed dat ik hijaab moet dragen, maar of het verplicht was was ik niet zeker over. Ik heb 2 vertalingen in het nederlands van de Quoran, maar de manier waarop het geschreven is vind ik persoonlijk een beetje onduidelijk. Dus dat kon ik niet met zekerheid zeggen.

Omdat ik Nederlandse ben, gaan er meer verbaasde blikken verschijnen, daar ben ik van overtuigd. Vooral van mijn klasgenootjes. Vandaar dat ik komende vrijdag tijdens de mentorles, mijn verhaal wil vertellen en erbij wil vermelden waarom ik hoofddoek ga dragen. Zodat zij ( allemaal nederlanders ) het begrijpen en achteraf geen rare vragen gaan stellen. Want dat is een van de dingen waar ik tegenop zie, en ik niet eerder hijaab opdeed.

Nu kan ik erin vermelden dat het idd verplicht is, en is het voor hen ook duidelijker.

Ontzettend bedankt.

Aicha

14-09-2005, 19:20


ya moslimas.....