Bekijk volle/desktop versie : Discussie over rente, wel of niet haram?!



Pagina's : [1] 2

13-09-2005, 19:36
Hoe zit dat nou, rente?
Ik heb met mijn eigen ogen gelezen in de Koran dat elk vorm van rente haram is. Waarom hoor ik toch van verschillende mensen dat bijvoorbeeld een huis kopen wel mag omdat het behoort bij je eerste levensbehoefte. Excuse die ze dan gebruiken is dan omdat we niet anders kunnen en wel moeten, hoezo moeten...zoalng je toch maar een dak boven je hoofd hebt?! Dat we in een ander tijd leven (wake-up de woorden van Allah swt waren niet alleen voor TOEN of een bepaald tijd maar voor alle tijden) waarom gebruiken mensen datgene, wanneer het hun toevallig goed uitkomt?

Mijn vraag is, waarom zou een lening tegen rente toegestaan zijn? Graag wil ik weten hoe jullie erover denken.

M3a Salama

13-09-2005, 19:57



Citaat door 1980:
Hoe zit dat nou, rente?
Ik heb met mijn eigen ogen gelezen in de Koran dat elk vorm van rente haram is. Waarom hoor ik toch van verschillende mensen dat bijvoorbeeld een huis kopen wel mag omdat het behoort bij je eerste levensbehoefte. Excuse die ze dan gebruiken is dan omdat we niet anders kunnen en wel moeten, hoezo moeten...zoalng je toch maar een dak boven je hoofd hebt?! Dat we in een ander tijd leven (wake-up de woorden van Allah swt waren niet alleen voor TOEN of een bepaald tijd maar voor alle tijden) waarom gebruiken mensen datgene, wanneer het hun toevallig goed uitkomt?

Mijn vraag is, waarom zou een lening tegen rente toegestaan zijn? Graag wil ik weten hoe jullie erover denken.

M3a Salama
Salam alaykoem,

Dit is de Tafsier/uitleg van de koran van Ibn Kathier rahimeoAllah...

Lees het eens...de waarheid is glashelder broeders en zusters..



The Punishment for Dealing with Riba (Interest and Usury)
http://tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=7242

Allah Does Not Bless Riba
http://tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=7302

The Necessity of Taqwa and Avoiding Riba
http://tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=7332


Riba Constitutes War Against Allah and His Messenger
http://tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=7344

Heel simpel zuster, wij zijn een gemeenschap van bewijzen en de bewijzen staat in de koran en de hadieth...

Het is Allah (de Verhevene) zegt, de profeet sallahoe alaihie waslaam zegt, zijn vrienden (Moge ALlah tevreden zijn met hen) zeggen... en niet mensen die een eigen mening hierover hebben...

De islaam is voor alle tijden, en voor de gehele wereld.

Laat je niet misleiden, naar de mensen die zeggen dat het HALAAL, terwijl Allah een aantal verzen in soerah baqarah erover heeft neergedaald.. en dat Hij en zijn boodschapper de oorlog verklaard aan hen...

En de mens die zegt, ohhh ik heb geen geld meer, of ik heb geld nodig om te leven..enz... roep Allah aan en ook met zijn Namen, want waarlijk hij is de Voorziener, en voorziet Wie Hij wil...

Rente/Intrest, is ten alle tijden Verboden...Het mag niet, en is 1 v.d. grootste zonden.

Discussie hierover is bij voorbaat al een verloren zaak. Mocht je vragen hebben, dan kun je het altijd aan de grote geleerden van ahlous sounna wal djama3a vragen inschaAllah...

Dit is ten eerste aan mij zelf gericht..en het is zeer zeker niet de bedoeling dat het hard aan moet komen of zo...indien wel...mijn excuses..

ps.. kan je eventueel aya;s/hadieth erover geven..

wa salam zuster

13-09-2005, 20:35
Subhanna 'Allah ik had hier gisteren nog een discussie over met iemand..
Hij zei: '' Je hebt geleerden die zeggen dat het haram is. En je hebt geleerden die zeggen dat er uitzonderingen zijn...

1 uitzondering is..
Stel je gaat binnen nu en een jaar trouwen. Maar je krijgt maar geen huis toegewezen. En de wachttijd is ongeveer 4 jaar.
Dan mag je een huis kopen omdat je je vrouw onderdak moet aanbieden. Je kan moeilijk 4 jaar gaan wachten op een huis en dan trouwen..

Dit is wat een geleerde zei... Maar allahoe a3lam..

En Allah weet het het beste!!

13-09-2005, 20:41

Citaat door Sweet Baby:
Subhanna 'Allah ik had hier gisteren nog een discussie over met iemand..
Hij zei: '' Je hebt geleerden die zeggen dat het haram is. En je hebt geleerden die zeggen dat er uitzonderingen zijn...

1 uitzondering is..
Stel je gaat binnen nu en een jaar trouwen. Maar je krijgt maar geen huis toegewezen. En de wachttijd is ongeveer 4 jaar.
Dan mag je een huis kopen omdat je je vrouw onderdak moet aanbieden. Je kan moeilijk 4 jaar gaan wachten op een huis en dan trouwen..

Dit is wat een geleerde zei... Maar allahoe a3lam..

En Allah weet het het beste!!
Tja, je zegt het al een "geleerde", die of afgedwaald is, of een moderne gedacht heeft, of de kennis is hem niet bereikt..


Als je weet dat het de woorden van Allah zijn, DAT HIJ het VERBODEN heeft. Wie gehoorzamen wij Allah, of die Broeder??

Heel simpel ALlah...

Beste zuster, laat je niet misleiden, door al die mensen die zeggen dat het is toegestaan, omdat we in zulke moelijke tijden leven.... oh ik ga dan maar rente nemen he.. HARAM..1 v.d. grootste zonden...

Als die mensen gewoon geduld zou hebben,,,, dan zal Allah ze belonen...inschaAllah.. Weet dat je altijd beproefd wordt...

En zeer zeker, Allah is de Alwetende..

PS. Er is geen Uitzondering om Rente te nemen...

Dit is ten eerste aan mij zelf gericht..en het is zeer zeker niet de bedoeling dat het hard aan moet komen of zo...indien wel...mijn excuses..


Lees Soerah Baqara, Vers 275 t/m 280 en er zijn ook sahih hadieth hierover..lees het aub

wa salam zuster

13-09-2005, 20:48



Citaat door Karim4islaam:
Tja, je zegt het al een "geleerde", die of afgedwaald is, of een moderne gedacht heeft, of de kennis is hem niet bereikt..


Als je weet dat het de woorden van Allah zijn, DAT HIJ het VERBODEN heeft. Wie gehoorzamen wij Allah, of die Broeder??

Heel simpel ALlah...

Beste zuster, laat je niet misleiden, door al die mensen die zeggen dat het is toegestaan, omdat we in zulke moelijke tijden leven.... oh ik ga dan maar rente nemen he.. HARAM..1 v.d. grootste zonden...

Als die mensen gewoon geduld zou hebben,,,, dan zal Allah ze belonen...inschaAllah.. Weet dat je altijd beproefd wordt...

En zeer zeker, Allah is de Alwetende..

PS. Er is geen Uitzondering om Rente te nemen...

Dit is ten eerste aan mij zelf gericht..en het is zeer zeker niet de bedoeling dat het hard aan moet komen of zo...indien wel...mijn excuses..


Lees Soerah Baqara, Vers 275 t/m 280 en er zijn ook sahih hadieth hierover..lees het aub

wa salam zuster
Lieve lieve broeder karim...

Dit zijn niet mijn woorden..
Ik volg en gehoorzaam alleen Allah ik zal nooit maar dan ook nooit een huis kopen of wat dan ook..
Beste broeder ik laat me zeker niet misleiden.
Zoals ik al zei .. dit zijn de woorden van een '' Geleerde ''

En ik heb mijn reactie afgemaakt met de woorden..
Allahu a3lem..
Allah weet het het best...
Je doet netalsof ik die woorden heb gezegd

Wa salaam oe 3alaikoem...

13-09-2005, 20:48
Dit is de Tafsier/uitleg van de koran van Ibn Kathier rahimeoAllah...

Lees het eens...de waarheid is glashelder broeders en zusters..



The Punishment for Dealing with Riba (Interest and Usury)

http://tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=7242

Allah Does Not Bless Riba
http://tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=7302

The Necessity of Taqwa and Avoiding Riba
http://tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=7332


Riba Constitutes War Against Allah and His Messenger
http://tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=7344

13-09-2005, 20:52

Citaat door Sweet Baby:
Lieve broeder karim...

Dit zijn niet mijn woorden..
Ik volg en gehoorzaam alleen Allah ik zal nooit maar dan ook nooit een huis kopen of wat dan ook..
Beste broeder ik laat me zeker niet misleiden.
Zoals ik al zei .. dit zijn de woorden van een '' Geleerde ''

En ik heb mijn reactie afgemaakt met de woorden..
Allahu a3lem..
Allah weet het het best...

Wa salaam oe 3alaikoem...
Beste zuster,

Het was niet aanvallend bedoeld ofzo, zeer zeker, als het toch zo overkwam, mij excuses...maar het is jammer genoeg dat veel mensen twijfelen.... Als we weten dat Allah het heeft gezegd, en er zijn een aantal hadieth van de profeet mohamed sallahoe alahiwasalaam..

Dan is het:;; Wij Luisteren en Wij Gehoorzamen..

en het is jammer dat steeds meer mensen maar een interpretatie aan aanhouden...

Moge Allah ons leiden naar het recht pad..amien

wa salam zuster

13-09-2005, 20:56
Ik weet maar al te goed dat rente haram is...

Allah Ta'ala zegt :

'' O jullie die geloven. Vrees Allah en geef ( van nu af aan) op wat overblijft van de rente (riba) als jullie ware gelovigen zijn! En als jullie dat niet doen, hoed jullie dan voor de aankondiging van oorlog van Allah en zijn Boodschapper '' ( Qor'aan 2:278-9)

'' Degene die rente eten zullen niet opstaan behalve zoals iemand die door shitan geslagen is '' ( Qor'aan 2:275) tot '' Maar iedereen die terugkeert ( tot de rente) zijn de bewoners van het Vuur '' ( Qor'aan 2:275)

Deze bedreiging in harde woorden is zodanig dat wie riba gebruikt nadat hij ervoor gewaarschuwd is dat het verboden is voor altijd in de hel zal verblijven..
Er is geen macht of kracht buiten Allah ta'ala de Uitmuntende.

13-09-2005, 21:02

Citaat door Karim4islaam:
Beste zuster,

Het was niet aanvallend bedoeld ofzo, zeer zeker, als het toch zo overkwam, mij excuses...maar het is jammer genoeg dat veel mensen twijfelen.... Als we weten dat Allah het heeft gezegd, en er zijn een aantal hadieth van de profeet mohamed sallahoe alahiwasalaam..

Dan is het:;; Wij Luisteren en Wij Gehoorzamen..

en het is jammer dat steeds meer mensen maar een interpretatie aan aanhouden...

Moge Allah ons leiden naar het recht pad..amien

wa salam zuster
A salaam oe 3alaikoem..

Sorry dat ik dit zeg, maar ik voelde me een beetje aangevallen...Terwijl die woorden niet uit mijn mond kwamen maar uit die van een '' Geleerde '' Maar het is je vergeven mijn broeder..
Het is zeker jammer dat vele mensen nog twijfelen..
En het meeste wat pijn doet is als zogenaamde geleerden deze uitspraken uiten....

Klopt er zijn een paar hadith's van de profeet...

De Profeet zei : Allah Ta'ala vervloekt zowel degene die riba verdient als degene die het betaalt '' (Muslim)

De Profeet zei: Wie riba verdient, het toestaat en het contract ervan schrijft zijn allen vervloekt door de Profeet Mohammed op de Dag Des Oordeels, Als zij weten dat het contract er één van riba is en weten dat het verboden is '' ( Betrouwbare hadith An-Nasa'i )

Wa salaam oe 3alaikoem
Sweet Baby

13-09-2005, 21:39

Citaat door Sweet Baby:
Subhanna 'Allah ik had hier gisteren nog een discussie over met iemand..
Hij zei: '' Je hebt geleerden die zeggen dat het haram is. En je hebt geleerden die zeggen dat er uitzonderingen zijn...

1 uitzondering is..
Stel je gaat binnen nu en een jaar trouwen. Maar je krijgt maar geen huis toegewezen. En de wachttijd is ongeveer 4 jaar.
Dan mag je een huis kopen omdat je je vrouw onderdak moet aanbieden. Je kan moeilijk 4 jaar gaan wachten op een huis en dan trouwen..

Dit is wat een geleerde zei... Maar allahoe a3lam..

En Allah weet het het beste!!
Nood breekt inderdaad wet maar in bepaalde gevallen.

Geld lenen van de bank is geen nood, je moet altijd proberen geld te lenen van een broeder of zusters waarop geen rente zit. Zorg ervoor dat je alleen het geleende bedrag terug betaald, niet meer en niet minder.

Kan die geleerde jou ook laten zien wat zijn bewijzen zijn vannuit de Koran en de Sunnah dat het toegestaan is om met geleent geld te trouwen of dergelijke.

Een simpele oplossing is om tijdelijk bij je ouders te wonen, dan heb je 2 vliegen in een klap. Je hoeft geen geld te lenen om een huis te kopen wat immers haram is, en je kan je ouders verzorgen en goed behandelen wat zeer belangrijk in de Islaam is.

Ik wil ook graag trouwen alleen ik heb niet genoeg geld, mag ik dan tijdelijk criminele activiteiten verrichten omzo geld te sparen. Ik denk zelf van niet, als iets haram is dan is het haram.

13-09-2005, 21:42

Citaat door Mocrobrains:
Nood breekt inderdaad wet maar in bepaalde gevallen.

Geld lenen van de bank is geen nood, je moet altijd proberen geld te lenen van een broeder of zusters waarop geen rente zit. Zorg ervoor dat je alleen het geleende bedrag terug betaald, niet meer en niet minder.

Kan die geleerde jou ook laten zien wat zijn bewijzen zijn vannuit de Koran en de Sunnah dat het toegestaan is om met geleent geld te trouwen of dergelijke.

Een simpele oplossing is om tijdelijk bij je ouders te wonen, dan heb je 2 vliegen in een klap. Je hoeft geen geld te lenen om een huis te kopen wat immers haram is, en je kan je ouders verzorgen en goed behandelen wat zeer belangrijk in de Islaam is.

Ik wil ook graag trouwen alleen ik heb niet genoeg geld, mag ik dan tijdelijk criminele activiteiten verrichten omzo geld te sparen. Ik denk zelf van niet, als iets haram is dan is het haram.
Ik ga me nu inschallah voorbereiden op het laatste gebed .
En dan kom ik terug op jou reactie broeder..
Tot straks..
En als je ook gaat bidden.. Allah itaqabel salaatak wa doe3aak...
Wa salaam...

13-09-2005, 21:48

Citaat door Sweet Baby:
Ik ga me nu inschallah voorbereiden op het laatste gebed .
En dan kom ik terug op jou reactie broeder..
Tot straks..
En als je ook gaat bidden.. Allah itaqabel salaatak wa doe3aak...
Wa salaam...
Bij mij is het ook zo tijd om het Isha gebed te verrichten dus ik ben ook zo terug.

Inchallah zal Allah swt onze zondes vergeven en onze daden accepteren.

De Sahada is zo mooi, Er is geen God dan God en Mohammed saaw is zijn Boodschapper. Inchallah zullen wij ons leven op deze korte zin met grote inhoud richten en behoren tot de geslaagde.

Salaam oegtie

13-09-2005, 21:55


Selam ou alaikom..

Het is inderdaad haram en één van de grootste zonden..

Het consumeren van rente
Allah swt zegt:

"O jullie die geloven. Vrees Allah en geef ( van nu af aan) op wat overblijft van de rente (riba), als jullie ware gelovigen zijn! En als jullie dat niet doen, hoed jullie dan voor de aankondiging van oorlog van Allah en Zijn Boodschapper..." (Qor'aan 2:278-9)

13-09-2005, 22:31
Nood breekt inderdaad wet maar in bepaalde gevallen.

Hier ben ik het mee eens

Geld lenen van de bank is geen nood, je moet altijd proberen geld te lenen van een broeder of zusters waarop geen rente zit. Zorg ervoor dat je alleen het geleende bedrag terug betaald, niet meer en niet minder.

Helemaal mee eens. leen nooit geld van de bank maar van broeders of zusters

Kan die geleerde jou ook laten zien wat zijn bewijzen zijn vannuit de Koran en de Sunnah dat het toegestaan is om met geleent geld te trouwen of dergelijke.

Ik heb zelf die geleerde nooit gesproken, zoals ik al zei heeft iemand die ik ken deze vraag gesteld aan een geleerde..
Die jongen vroeg : '' Stel je wil binnen nu en een jaar trouwen, maar je krijgt geen huis toegewezen, en bij me ouders gaan wonen is moeilijk want er is niet zoveel plek, ik slaap zelf al met mijn 2 broers op 1 kamer. Mag ik dan een huis kopen? omdat ik geen enkele mogelijkheid zie of moet ik wachten totdat ik een huis heb en dan gaan trouwen...

Toen antwoorde de geleerde dan het onder deze omstandigheden wel toegestaan was... Wie deze geleerde is of hoe hij heet weet ik niet, maar ik zal navraag doen..

Een simpele oplossing is om tijdelijk bij je ouders te wonen, dan heb je 2 vliegen in een klap. Je hoeft geen geld te lenen om een huis te kopen wat immers haram is, en je kan je ouders verzorgen en goed behandelen wat zeer belangrijk in de Islaam is.
Maar stel dat je geen genoeg ruimte hebt bij je ouders. Je weet hoeveel kinderen marokkanen nemen het zijn er niet 1 of 2

Ik wil ook graag trouwen alleen ik heb niet genoeg geld, mag ik dan tijdelijk criminele activiteiten verrichten omzo geld te sparen. Ik denk zelf van niet, als iets haram is dan is het haram.

Nee tuurlijk mag dat niet.. Je kunt je vader vragen om je financieel te helpen. Dat is verplicht voor elke vader...

Wa salaam oe 3alaikoem

13-09-2005, 22:41

Citaat door Sweet Baby:
Nood breekt inderdaad wet maar in bepaalde gevallen.

Hier ben ik het mee eens

Geld lenen van de bank is geen nood, je moet altijd proberen geld te lenen van een broeder of zusters waarop geen rente zit. Zorg ervoor dat je alleen het geleende bedrag terug betaald, niet meer en niet minder.

Helemaal mee eens. leen nooit geld van de bank maar van broeders of zusters

Dan zijn we het daarover eens.

Kan die geleerde jou ook laten zien wat zijn bewijzen zijn vannuit de Koran en de Sunnah dat het toegestaan is om met geleent geld te trouwen of dergelijke.

Ik heb zelf die geleerde nooit gesproken, zoals ik al zei heeft iemand die ik ken deze vraag gesteld aan een geleerde..
Die jongen vroeg : '' Stel je wil binnen nu en een jaar trouwen, maar je krijgt geen huis toegewezen, en bij me ouders gaan wonen is moeilijk want er is niet zoveel plek, ik slaap zelf al met mijn 2 broers op 1 kamer. Mag ik dan een huis kopen? omdat ik geen enkele mogelijkheid zie of moet ik wachten totdat ik een huis heb en dan gaan trouwen...

Toen antwoorde de geleerde dan het onder deze omstandigheden wel toegestaan was... Wie deze geleerde is of hoe hij heet weet ik niet, maar ik zal navraag doen..

Je moet eens aan die jongen vragen dat hij van die geleerde bewijzen wil vannuit de Islaam, ben zeer benieuwd wat dat zou zijn.

Een simpele oplossing is om tijdelijk bij je ouders te wonen, dan heb je 2 vliegen in een klap. Je hoeft geen geld te lenen om een huis te kopen wat immers haram is, en je kan je ouders verzorgen en goed behandelen wat zeer belangrijk in de Islaam is.
Maar stel dat je geen genoeg ruimte hebt bij je ouders. Je weet hoeveel kinderen marokkanen nemen het zijn er niet 1 of 2

Als het te druk is om in het huis te wonen van je ouders dan moet men een andere oplossing proberen te zoeken. Een huis huren buiten zijn woonplaats, is dat ook geen mogelijkheid. Eens duidelijk gaan praten met de woningstichting, dat helpt heel vaak als je zeer goede redenen hebt en dat heeft deze persoon in dit geval. Mischien dat het zelfs mogelijk is om tijdelijk in te trekken bij je familie die wel genoeg ruimte heeft.

Ik wil ook graag trouwen alleen ik heb niet genoeg geld, mag ik dan tijdelijk criminele activiteiten verrichten omzo geld te sparen. Ik denk zelf van niet, als iets haram is dan is het haram.

Nee tuurlijk mag dat niet.. Je kunt je vader vragen om je financieel te helpen. Dat is verplicht voor elke vader...

Ik wil in dit geval alleen aangeven dat je de regels niet mag overschreiden in verband met trouwen. Er zijn genoeg oplossingen te vinden. Heeft deze persoon wel een vaste baan?, en je moet vertrouwen op Allah swt, dat is het belangrijkste. Vandaag is iets onmogelijk en morgen is het mogelijk met de Wil van Allah swt.
Wa salaam oe 3alaikoem

Pagina's : [1] 2