Bekijk volle/desktop versie : Even voorstellen...

03-04-2003, 12:29
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zie al aardig wat interessante topics. Ik hoop hier dus ook regelmatig te reageren.

Ik ben bang dat ik een beetje vreemde eend in de bijt ben. Ik ben christen en mijn ouders zijn afkomstig/gevlucht uit het midden-Oosten. Ik ben dus erg geinteresseerd in onderwerpen waarin de positie van het christendom en islam tegen elkaar afgewogen worden. En dat niet direct in termen van pro en contra, maar ik denk dat islam en christendom hand in hand kunnen gaan.

Ik ben eigenlijk niet erg islamitisch opgevoed, dus ik zal over de Koran weinig kunnen zeggen. Wel over de Bijbel. Maar ik houd van nette discussies, waarin de rede de boventoon voert.

Ik denk dat er over 'christenen' en 'christendom' nogal wat indianenverhalen de ronde doen, daarom denk ik dat het eens goed is voor sommige moslims van gedachten te wisselen met een 'echte' christen... Ik zal zeerzeker niet zeggen dat ik 'de waarheid' in pacht heb, maar ik geloof wel met mijn hart in enkele essentiele waarden uit het christendom...

Ik wil wel benadrukken dat de 'christelijke cultuur' niet altijd hetzelfde is als het christelijk geloof, net zoals ik dat denk van de islamitische. Sowieso bestaat is de 'christelijke cultuur' een waanzinnig veelkleurige dus je kan nooit spreken over 'de', net zoals ik geloof dat 'de' islamitische veelkleurig is.

Ik hoop hier veel te leren van een geloof waarin ik mij, qua achtergrond en levensbeschouwing, erg mee verwant voel,

tot ziens en je mag mij altijd mailen...

Arabchrstn

03-04-2003, 13:36

De stelling was Christendom bedreiging.....volgens mij zijn ze geen bedreiging voor elkaar, ieder mens heeft zijn/haar eigen vrijheid is religie.
Ik ben Christelijk opgevoed maar bekeerd tot de Islam.
En zie heel veel overeenkomsten in deze twee religies.
Voor mij bleef het Christendom op bepaalde zaken haken, maar dat is mijn mening.
Vroeger ging het ook goed samen de 3 monotheistische geloven waarom nu niet meer?.....
Ik hoop dat er ooit meer begrip en wederzijds respect zal ontstaan.

03-04-2003, 13:45
"Vroeger ging het ook goed samen de 3 monotheistische geloven waarom nu niet meer?....."

Dat is een interessante vraag. Ik vraag ook af of het zo is, denk aan de kruistochten e.d. vroeger. Daarnaast geloof ik dat het in veel landen wle samen gaat, islam en christendom. Ik ken echter wel meer landen waar christenen in de gevangenis belanden vanwege hun geloofsbeleving dan omgekeerd islamieten in christelijke landen.

Mijn meeste vrienden zijn moslim, we hebben respect voor elkaar, zijn oprecht geinteresseerd in elkaar. Maar als een de christen een islamiet wat aandoet, dan slaat dat direct de vlam in de pan en is het de schuld van 'de christenen'.

Ik ben erg geinteresseerd in je bekering, heb je daar een beschrijving van op deze site staan?

03-04-2003, 14:06
Ik wil hier graag op reageren..

Volgens de Koran wordt het christendom volledig geaccepteerd..
Een goede moslim mag dus niks tegen een goede christen hebben.

Wel vraag ik me een ding af... In de bijbel staat toch dat God nog een laatste profeet zou sturen..

Toen Mohammed (SWS) is gestuurd waarom geloofden de christenen daar toen niet in?

03-04-2003, 14:42

Ik weet niet precies of dat ergens staat... Het zou kunnen. Maar darvoor moet je weten dat er vele profeten in de bijbel waren, en ook na de komst van Jezus waren er profeten en profetessen (mannen en vrouwen dus). Maar hun positie, hun functie was heel verschillend. Wat jij als islamiet gelooft is dat Jezus (Isah) ook zo'n profeet was. Als christen geloof ik dat Jezus de heilsweg is. Ik ben de weg, de waarheid en het leven heeft hij gezegd.

Ik acht het niet onmogelijk dat Mohammed geen profeet zou zijn geweest. De afronding van de bijbelse canon is echter gebeurt voor de komst van Mohammed. Mohammed en Jezus staan voor een christen (uiteraard generaliseer ik) dus niet op een lijn. En als je de Koran leest (hetgeen door de meeste moslims als uitspraken van Mohammed wordt beschouwd) dan is dat toch nogal tegenstrijdig met waarvoor Jezus stond. Dat is het essentiele verschil tussen een christen en een moslim m.i. Voor de Moslim is de weg tot het heil de Koran en andere heilige geschriften. Voor een christen Jahweh (Jezus), die de zonden van de mens als vergeven heeft door zijn vrijwillig gekozen kruisdood.

De vergelijking

Jezus vs Mohammed
Bijbel vs Koran

gaat dus niet op...

eerder Jezus - Koran
Bijbel - Mohammed

04-04-2003, 17:20
Ik vind niet dat de Islam door een van deze dingen bedreigd word.
De grootste bedreiging voor de Islam is op dit moment; onwetendheid over de Islam.

Ik vind het raar dat je zegt dat Mohammed SAWS en Jezus AS weinig overeenkomsten hebben, terwijl je zelf al zegt dat je de Qur'an niet goed kent. Waar baseer je dat dan op?

Waarom geloof je trouwens dat Jezus de zoon van God is?

06-04-2003, 01:01
CyberMujahida: Vind jij dan ook dat Islamieten dan niet de grootste bedreiging voor zichzelf zijn. Ik merk ontstellend vaak dat mensen die zich 'moslim' noemen, totaal niets van hun eigen geloof weten... Ik vraag mij dan af...wat betekent dat 'moslim-zijn' dan precies voor jou als persoon... (Is bij christenen ook het geval hoor, howel christen zijn in de huidige samenleving niet echt in de mode is.

Amitaf: Er zijn ook mensen die nogal atheistisch opgegroeid zijn. Zo is dat met mij. Mijn ouders hebben erg geleden onder fundamentalistiscch bewind, en hebben zich gedistantieerd van geloof in het algemeen.

Overigens zitten er nogal grote verschillen tussen hindoeisme en boeddhisme. Zij geloven ook niet in beelden. Sowieso is het boeddhisme niet echt een religie, maar meer een levensbeschouwing. Er wordt wel geofferd bij beelden, maar zo'n beeld vertegenwoordigt een veel diepere lading.

Evenzo vind je in het christendom beelden. Toch vertegenwoordigen zij naar mijn gevoel niet veel. Sommige mensen vinden het echter fijn om iets tastbaars te hebben. De christelijke 10 geboden verbieden in die zin het 'maken van een gesneden beeld van God'. Binnen de islam is het echter totaal verboden, maar dat komt ook doordat regels een andere functie hebben in de islam dan binnen het christendom...

06-04-2003, 01:14
Ik vind niet dat de Islam door een van deze dingen bedreigd word.
De grootste bedreiging voor de Islam is op dit moment; onwetendheid over de Islam.

Denk ik ook. Maar ik vraag mij ook af of er een alwetendheid bestaat binnen de islam. Ik zie zulk oneindige verschillen, en die houden niet op als men alles denkt te weten over de islam...

Ik vind het raar dat je zegt dat Mohammed SAWS en Jezus AS weinig overeenkomsten hebben, terwijl je zelf al zegt dat je de Qur'an niet goed kent. Waar baseer je dat dan op?

Volgens mij heb ik niet gezegd dat ze weinig overeenkomsten hebben, daarvoor weet ik iets te weinig over Mohammed SAWS qua persoonlijkheid. Wat mij wel tamelijk duidelijk is, is dat hun functie nogal verschilt. Ik weet op zich wel wat over Islam en Qur'an, lees het regelmatig en kom vaak in contact met broeders die moslim zijn.

Waarom geloof je trouwens dat Jezus de zoon van God is?

Dat is een lang en ingewikkeld verhaal. Dat is aan de ene kant een zaak van het hart, de diepe spiritualiteit van het zoeken naar een verlossing van schuld. Anderzijds, als je Jezus bestudeert, dan ervaar je een ongelooflijke radicaliteit. Een geleerde heeft ooit gezegd: 'Of Jezus was een gek, of hij is de Messias'. En die beide kanten heeft hij dus zelf ervaren. 'Weten' is voor mij niet zozeer een kwestie van verstandelijk redeneren, maar van geloven... Wat is geloof voor mij? Een combinatie van voelen (gevoel), weten (verstand) en spriritualiteit (de ziel).

06-04-2003, 11:28

Citaat:
Origineel gepost door samira_el
Ik wil hier graag op reageren..

Volgens de Koran wordt het christendom volledig geaccepteerd..
Een goede moslim mag dus niks tegen een goede christen hebben.

Wel vraag ik me een ding af... In de bijbel staat toch dat God nog een laatste profeet zou sturen..

Toen Mohammed (SWS) is gestuurd waarom geloofden de christenen daar toen niet in?
Soebhanallah ... "volgens de koran wordt het christendom volledig geaccepteerd"??????

âWie iets anders dan de Islam (de overgave aan God) als godsdienst wenst, van hem zal het dan niet worden aanvaard. Hij behoort in het hiernamaals tot de verliezers.(Al âImraan 3:85).

Er wordt verhaald door Abou Hoerayrah dat de Boodschapper van Allah (Allahâs vrede en zegen zij met hem) zei: âBij de Ene in wiens hand de ziel van Mohammed ligt, niet een van deze natie, Jood of Christen, zal van mij horen en zal sterven zonder geloofd te hebben in dat met wat ik ben gezonden, of hij zal een van de bewoners van het Hellevuur zijn.â (Overgeleverd door Muslim, 153).

06-04-2003, 11:44
âWie iets anders dan de Islam (de overgave aan God) als godsdienst wenst, van hem zal het dan niet worden aanvaard. Hij behoort in het hiernamaals tot de verliezers.(Al âImraan 3:85).

Volgens mij is dat niet het verschil tussen de monotheistische godsdiensten. Dat zal een jood en een christen ook erkennen. Het grote verschil is echter de wijze van 'overgave' en de positie van de 'overgave'...

06-04-2003, 13:40

Citaat:
Origineel gepost door arabchrstn
Mohammed en Jezus staan voor een christen (uiteraard generaliseer ik) dus niet op een lijn. En als je de Koran leest (hetgeen door de meeste moslims als uitspraken van Mohammed wordt beschouwd ) dan is dat toch nogal tegenstrijdig met waarvoor Jezus stond.
Ik wilde even reageren op dit stukje omdat het niet klopt.
De Koran is het boek dat het woord van Allah bevat. Mohamed (saw) is de boodschapper die Allahs woord verkondigde.
Het zijn dus niet de uitspraken van Mohamed (vzmh) maar die van Allah .

Maar als je dat bedoelde....no problem...zo niet....dan is het hierbij gecorrigeerd.

06-04-2003, 16:10

Citaat:
Origineel gepost door ElHaqqa
Ik wilde even reageren op dit stukje omdat het niet klopt.
De Koran is het boek dat het woord van Allah bevat. Mohamed (saw) is de boodschapper die Allahs woord verkondigde.
Het zijn dus niet de uitspraken van Mohamed (vzmh) maar die van Allah .

Maar als je dat bedoelde....no problem...zo niet....dan is het hierbij gecorrigeerd.
Inderdaad bedoelde ik dit niet. Ik begrijp inderdaad dat een moslim gelooft dat de woorden van Mohammed vzmh direct van Allah swt komen. Vandaar dat die woorden juist de heilsweg vormen naar Allah, en vandaar dat moslims teksten zo ontzettend belangrijk vinden. Getuige ook dit forum, waar er gedebatteerd wordt over (in mijn 'christelijke' ogen, veel te extreem) de meest kleine dingen...

Voor een Christen is de Bijbel belangrijk, maar het essentiele in het geloof is of je je hart openstelt voor vergeving, erkenning van zonden ed. Daarmee bedoel ik dus dat Jezus het kernpunt is naar verlossing, terwijl dat binnen de Islam die positie ingenomen wordt door de Woorden van Allah swt

-> Vraagje (aan iedereen): Christenen zijn gewend om te gaan met schriftkritiek. Vroeger had iemand per definitie ongelijk als hij/zij kritiek leverde op de teksten. Tegenwoordig zijn we erachter gekomen dat geloven niet hangt op een tekst, maar via het hart van de mens.

De vraag dus: Hoe gaat een moslim om met kritieken op Koranteksten? ALs per definitie onwaar (en heiligschennis). Of stelt men zich open en staat men openvoor discussie...?

-> Nog iets anders: een islamitische geleerde vertelde mij dat de Koran waarschijnlijk geschreven is door de mensen direct om Mohammed heen. Deze schreven zijn uitspraken (Allah's swt uitspraken) op en dat vormde de Koran...

Mee eens of klopt dat niet. En zo niet...hoezo niet?

V