Bekijk volle/desktop versie : Stelling Van Vandaag!!!!!



12-09-2005, 13:19
Stelling: zwarten in de VS worden op sociaal, maatschappelijk en juridisch gebied achtergesteld op blanken.

Om dan nu te komen met feiten:


Juridisch:

Zwarten en blanken in de Verenigde Staten zijn in bijna gelijke mate slachtoffers van moord, desondanks was 82 procent van de gevangenen die sinds 1977 werd terechtgesteld, veroordeeld wegens moord op een blanke. (de Humanist)

Volgens een in juni 1998 openbaar gemaakte studie was de kans dat men in Philadelphia ter dood werd veroordeeld bijna vier keer zo hoog als de aangeklaagde zwart was. (de Humanist)

In vele arrondissementen worden zwarte gegadigden voor een jury onevenredig vaak door de openbare aanklager geweerd tijdens de selectie. (de Humanist)

In Georgië waren zes van de twaalf zwarten die sinds 1983 waren terechtgesteld, veroordeeld door een geheel blanke jury nadat alle zwarte gegadigden waren verwijderd. (de Humanist)

In augustus 2001 kwam een commissie van de Verenigde Naties tot de slotsom dat in de Verenigde Staten 'een verontrustend verband bestaat tussen ras… en het opleggen van de doodstraf.' (de Humanist)

In 2000 bepaalde een onderzoek van het federale ministerie van Justitie dat de Afdeling Straatmisdaad van de NYPD, waar de agenten deel van uitmaakten, zich schuldig maakte aan raciale profilering, een praktijk waarbij zwarten en latino's onevenredig vaak het slachtoffer worden van aanhoudingen en zoekacties. Naar verluidt was het ministerie in onderhandeling met de autoriteiten over het doorvoeren van diverse hervormingen bij de NYPD, waaronder verbeteringen van het disciplinaire systeem. (Amnesty)

12-09-2005, 13:25


Nou Mensen???

12-09-2005, 15:58
Tja, is een nogal ware stelling waar naar ik denk niemand van zal zeggen dat hij niet waar is...

12-09-2005, 17:22
Het is nogal appels met peren vergelijken.

Ik zal niet ontkennen dat ik ook het vooroordeel heb, dat kleurlingen in de USA gestigmatiseerd zijn als kansarmen, en daarom als lastposten worden beschouwd van de maatschappij.

Maar zo kan het ook zijn dat blanken relatief meer moorden plegen in de relationele sfeer (wat bij kleurlingen natuurlijk ook veel voorkomt, maar toch), en dat kleurlingen meer moorden plegen in de criminele sfeer (roofmoorden en afrekeningen in het criminele circuit).

Roofmoordenaars en andere criminele moordenaars, zeker als de moordenaar al een flink strafblad had, kunnen worden beschouwd als hopeloze gevallen, die daarom het doodsvonnis opgelegd krijgen.

In de relationele sfeer wordt een moord veel eerder licht gestraft, vooral omdat de kans op herhaling klein is en de moordenaar geen strafblad had.

Ik zeg niet dat dit reële factoren zijn die hier een rol spelen, ik probeer alleen maar te nuanceren dat kleurlingen rücksichtlos de doodstraf krijgen. Ik denk ook dat kleurlingen eerder zwaarder gestraft worden dan blanken uit racistische motieven.

Maar je moet toch altijd voorzichtig zijn door waarnemingen die stroken met je vooroordeel, direct te zien als een bevestiging van DE waarheid.

Ik denk dat de werkelijkheid een mix is van vooroordelen, racisme, maar toch ook een onevenredige vertegenwoordiging van kleurlingen in het totale palet van misdaden (geen rook zonder vuur).