Bekijk volle/desktop versie : Italië wil af van moslimscholen



Pagina's : [1] 2 3 4

11-09-2005, 08:17
De Italiaanse regering is met een beroep op de staatsveiligheid een offensief begonnen tegen 'broeinesten van moslim-fundamentalisme'. Gisteren zei de christen-democratische minister van Binnenlandse Zaken Beppe Pisanu dat alle islamitische scholen dicht moeten.

De maatregelen vinden brede steun bij de regeringspartijen; de oppositie is er verdeeld over. Pisanu vindt dat de moslim-scholen 'getto's en enclaves creëren'. Die passen volgens Pisanu niet in een 'Italiaanse islam'. ''Er moet respect zijn voor de islamitische cultuur, maar tegelijkertijd dienen Italiaanse wetten en tradities te worden gevolgd,'' zei Pisanu.

Moslim-kinderen moeten volgens hem onderwijs volgen op de staatsscholen. Hij voegde daar aan toe dat op de (voornamelijk katholieke) privéscholen het lesprogramma en de bevoegdheden van de leerkrachten door de staat worden bepaald en voorgeschreven.

In het openbaar onderwijs wordt ruimte gegeven aan (niet verplicht) godsdienstonderwijs, maar dat geldt alleen voor door de staat erkende religies. Dat is de islam niet.

Italië heeft ongeveer een miljoen moslims binnen de landsgrenzen. Het precieze aantal islamitische scholen is niet bekend. Volgens het rechtse dagblad Il Giornale gaat het om 53 scholen, waar door niet erkende leerkrachten volgens een geheel eigen lesprogramma voornamelijk uit de koran wordt gedoceerd, vaak niet in het Italiaans.

Pisanu zegt in dialoog te willen blijven met de gematigde moslims. Binnen de moslimgemeenschap wordt daar echter zeer kritisch op gereageerd.

Wetten aangescherpt

Na de bomaanslagen in Londen in juli is het islamdebat in Italië breed op gang gekomen. Mede vanwege het feit dat een van de verdachten naar Italië was gevlucht en in een Romeinse moskee werd opgepakt. De anti-terrorismewetgeving werd aangescherpt en op die basis zijn alleen al deze week vier als radicaal beschouwde islamieten het land uitgezet.

Ook dat beleid is omstreden omdat de mannen pardoes op het vliegtuig worden gezet en geen juridische stappen kunnen ondernemen om uitzetting te verhinderen. Tegenstanders zeggen bovendien dat het harde beleid voor radicalisering binnen de islamitische gemeenschap zorgt.

In de Italiaanse media is veel aandacht gegeven aan uitlatingen van de twee jaar terug uitgewezen imam van Carmagnola, Mamour Fall. ''De politiek van uitwijzing werkt als een boemerang. Jullie regeringen doen het werk voor ons want wie is uitgezet wordt kwaad. Dat is in ons voordeel,'' zei hij onlangs.

Parool
[/SIZE]

11-09-2005, 09:51


Als een islamitische school een broeinest is, is het goed hem te sluiten, ook in Italië

11-09-2005, 10:10
Dit soort stigma's mobiliseren juist fundi's onder de moslims broeinesten te creeeren.

Ik vind het een grof schandaal.

Dit kan anders.

11-09-2005, 10:37

Citaat:
Nee, dit kan niet anders. Ik ben tegen moslimscholen. Naar mijn opvatting zou emigratie moeten impliceren dat je je gaat aanpassen aan de nieuwe cultuur. Als je geen zin hebt om je aan te passen aan de Nederlandse taal, kleding, wetten, normen en waarden, dan zou je niet naar Nederland moeten emigreren.
Vooral als jij je toekomst daar ziet liggen. TJA er zit veel in in deze redenering

11-09-2005, 10:54



Citaat door Meester_E:
Ik vind dat moslims best wel een nationale islam mogen uitoefenen. De Arabische identiteit van Mohammed (VZMH) zou echter zo veel mogelijk moeten worden onderdrukt. Daarvoor in de plaats zou een soort Hansje Brinkers figuur moeten komen die Nederland redde van een overstroming of iets dergelijks. Een beetje geschiedvervalsing maar dat kan geen kwaad om een horde goedgelovige doch bloeddorstige gelovigen in toom te houden.
Mee eens, en hier een nationale Nederlandse islam.

11-09-2005, 11:43

Citaat door Meester_E:
Nee, dit kan niet anders. Ik ben tegen moslimscholen. Naar mijn opvatting zou emigratie moeten impliceren dat je je gaat aanpassen aan de nieuwe cultuur. Als je geen zin hebt om je aan te passen aan de Nederlandse taal, kleding, wetten, normen en waarden, dan zou je niet naar Nederland moeten emigreren.

Als ik bijvoorbeeld drie weken op vakantie naar Brazilie ga, dan ga ik vantevoren de grondslagen van de Portugese taal leren om me in Brazilie in de taal van de lokale bevolking te kunnen communiceren. Ook pas ik me op andere gebieden aan zodat ik geen ergernis wek en niet opval als toerist/buitenlander (bv schoenen uitdoen in een Indiase tempel). Ik vind het onbeschoft en van geen respect getuigen om die moeite niet te doen, 'lekker jezelf' te blijven en je niet aan te passen. Ik erger me aan veel Nederlandse toeristen in het buitenland en ook aan de vele onaangepaste buitenlanders in Nederland. Ze hoeven van mij onaangepast gedrag niet te verbieden (de wet hoeft dus niet te worden aangepast), maar ze moeten ook niet gaan klagen als ze met de nek worden aangekeken wanneer ze een klein-Marokko creeren in plaats van te integreren.

Wat een stom geblaat maar weer. Typische lekenpraat.

Een geloof is een geloof. En geen cultuur in den beginsel. Ik ben voorstander van het toegankelijker maken van Islamitisch onderwijs. Zoals dit ook is met Christelijk onderwijs. Waarom zou je tegen Islamitisch onderwijs zijn? Het gaat er om hoe de school is en hoe de kwaliteit van het onderwijs is. Ik vind dat iedere vorm van onderwijs op de eerste plaats toegankelijk moet zijn voor kinderen met allerlei soorten achtergronden.

Als je naar een school zou gaan in Bos en Lommer. Dan zitten daar toch 90% Islamitische kinderen op de lokale scholen, waarom zou je er dan geen Islamitische school van maken?

Het is de vervreemding van de Islam dat mensen zo doet blaten zoals jij hier doet. Een typisch geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. De Islam is een gewoon geloof netals ieder ander geloof. Dat onderscheid maken.. Daarmee bagataliseer jij automatisch je recht op je eigen ideeen, het recht op je eigen fundament.

Om vrij te zijn moet je anderen hun vrijheid gunnen. Volledige vrijheid kan nooit. Er moeten regels zijn om vrijheid in stand te houden. Wij mensen, als onderdeel van de maatschappij moeten ons aanpassen. Maar dit werkt niet 1 kant op. Het mes snijdt aan twee kanten!

Ik ben hier voor de nuance. Het is absurt om te eisen dat Islamitische scholen maar de deuren moeten sluiten. Dat lost problemen niet op. En het getuigt van vergaande arrogantie om de Islam, een geloof met 1 miljard volgelingen, als niet volwaardig, niet op zichzelf staand of zelfs als minderwaardig aan het Christendom of Jodendom te beschouwen.

11-09-2005, 11:55
Wat is toch het toch precies het onderscheid tussen geloof en cultuur waarop steeds gehamerd wordt?

Volgens Van Dale betekent "cultuur" het geheel van voortbrengselen van een gemeenschap en is geloof (of godsdienst) het geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap.

Ik meen dat het onderscheid gemaakt wordt op basis van de aanname dat godsdienst door God gegeven is, maar dat is nu juist een van de leerstellingen van de moslimgemeenschap en daarmee onderdeel van de cultuur van die gemeenschap.

Kan iemand mij het duidelijk maken als ik het mis heb?


Citaat:
Moslim-kinderen moeten volgens hem onderwijs volgen op de staatsscholen. Hij voegde daar aan toe dat op de (voornamelijk katholieke) privéscholen het lesprogramma en de bevoegdheden van de leerkrachten door de staat worden bepaald en voorgeschreven.

In het openbaar onderwijs wordt ruimte gegeven aan (niet verplicht) godsdienstonderwijs, maar dat geldt alleen voor door de staat erkende religies. Dat is de islam niet.

Italië heeft ongeveer een miljoen moslims binnen de landsgrenzen. Het precieze aantal islamitische scholen is niet bekend. Volgens het rechtse dagblad Il Giornale gaat het om 53 scholen, waar door niet erkende leerkrachten volgens een geheel eigen lesprogramma voornamelijk uit de koran wordt gedoceerd, vaak niet in het Italiaans.

11-09-2005, 11:56

Citaat door frank herbert:
[SIZE=2][FONT=Arial]Wat is toch het toch precies het onderscheid tussen geloof en cultuur waarop steeds gehamerd wordt?

Volgens Van Dale betekent "cultuur" het geheel van voortbrengselen van een gemeenschap en is geloof (of godsdienst) het geheel van de leerstellingen en plechtigheden van een volk of kerkgenootschap.

Ik meen dat het onderscheid gemaakt wordt op basis van de aanname dat godsdienst door God gegeven is, maar dat is nu juist een van de leerstellingen van een gemeenschap en daarmee onderdeel van de cultuur van die gemeenschap.

Kan iemand mij het duidelijk maken als ik het mis heb?

Wat is volgens jou dan integratie?

11-09-2005, 12:01
Nee Heiba hij was eerst, wat is het verschil tussen religie en cultuur?

11-09-2005, 12:03

Citaat door Heiba:
Wat is volgens jou dan integratie?
Het is niet netjes om een vraag te beantwoorden met een wedervraag.

11-09-2005, 12:08
De grondwet voorziet in de vrijheid van godsdienst en in de praktijk werd die vrijheid door de overheid geëerbiedigd.

De wet voorziet de status van "erkende godsdienst" voor het rooms-katholicisme, het protestantisme (met inbegrip van de evangelische kerk), het judaïsme, het anglicanisme, de islam en de orthodoxe christenen (Grieken en Russen). De erkende godsdiensten kregen subsidies van de overheid. De niet-confessionele filosofische organisaties (leken) werden erkend als zevende “religieuze” groep en de overheidsfondsen en voordelen voor hun overkoepelend orgaan, de Centrale Raad van Niet-Religieuze Filosofische Gemeenschappen van België, waren vergelijkbaar met die voor de zes erkende godsdiensten.

Volgens de wet heeft elke erkende godsdienst het recht op kosten van de overheid onderwijzers aan te stellen voor religieus onderricht in openbare en privé-scholen. Voor de erkende godsdiensten betaalde de overheid de lonen, de huisvesting en de pensioenen van de geestelijken en trok middelen uit voor de bouw en de renovatie van kerken. Ook de niet officieel erkende godsdienstige groeperingen konden vrij hun geloof belijden en de burgers werden daarbij in het algemeen niet gehinderd door de overheid.

http://www.usembassy.be/nl/nlpolicy/nl.Humanrightsreport2004.0204.htm
[/QUOTE]

Volgens mij zijn de genoemde scholen meer dan een zondags- of koranschool en nemen ze de plaats in van het regulier onderwijs. De islamitische scholen volgen echter niet het officiële lesprogramma en de leerlingen worden daarmee aan de leerplicht onttrokken.

11-09-2005, 12:14
Ik ben zoiezo voorstander van openbare scholen, dus dat houd uiteraard ook in dat christelijke scholen moeten worden opgeheven.
Vind het typisch dat Beppe Pisanu die zelf behoord tot een christelijk democratische partij alle islamitische scholen het liefst gesloten ziet. Ik weet niet hoe de situatie in Italie is maar als daar christelijke scholen zijn, is het onrechtvaardig islamitische scholen te sluiten. Als alle andere scholen openbare scholen zijn kan ik zijn standpunt begrijpen.

11-09-2005, 12:18


In Italie zijn de eigen ruiten dus ook al ingegooid.

11-09-2005, 12:21
Het probleem dat voortvloeit uit het idee dat godsdienst geen voortbrengsel is van mensen maar door God gegeven, is dat het integratie en godsdienstvrijheid uitsluit. Immers, als in een land godsdienstvrijheid geldt, dan zou zowel de islam als het hindoeisme door God gegeven zijn. Een vreemde situatie: de ene god betwist het bestaan en bestaansrecht van de andere god. Het is nog een geluk dat mensen er volgens het idee niets mee te maken hebben.

11-09-2005, 12:34

Citaat door muslim_4_ever:
Hier had mijn mening kunnen staan.
Haal in hemelsnaam die gigantische taalfout uit je ondertekening.

Pagina's : [1] 2 3 4