Bekijk volle/desktop versie : Hoe noemen jullie je oudere broers en zussen???



01-04-2003, 18:58
Velen van jullie noemen jullie ze gewoon bij naam maar ik heb het oude soussgebruik meegekregen. Oudere zussen noem ik: lalla plus naam en oudere broers: dadda plus naam.
Als ik gewoon de naam gebruik dan zeggen mijnouders: waar is je respect !!!
Thuis wordt er arabisch of soussia gesproken geen nederlands woord. Mijn vader zegt dan altijd: we zijn nog steeds marokkanen waar we ook wonen.

Hoe is het bij jullie? en in welke taal spreken jullie met jullie broers of/en zussen?

01-04-2003, 19:03


ik noem me broer bij zn naam en mn zusje bij haar naam. Tegen pappie zeg ik pappa of bebba en tegen mammie mama of yemma

01-04-2003, 19:06

Citaat:
Origineel gepost door flour
Velen van jullie noemen jullie ze gewoon bij naam maar ik heb het oude soussgebruik meegekregen. Oudere zussen noem ik: lalla plus naam en oudere broers: dadda plus naam.
Als ik gewoon de naam gebruik dan zeggen mijnouders: waar is je respect !!!
Thuis wordt er arabisch of soussia gesproken geen nederlands woord. Mijn vader zegt dan altijd: we zijn nog steeds marokkanen waar we ook wonen.

Hoe is het bij jullie? en in welke taal spreken jullie met jullie broers of/en zussen?
mijn zussen noem ik rare wijven en mijn broers noem ik nurdjes
en thuis praten we alleen met onze ouders berbers, maar met elkaar gewoon nederlands

01-04-2003, 19:08
Mijn ouders hebben nog steeds die oude tradities in hun hoofd zitten en ze geven get door aan mij

01-04-2003, 19:20


wahahaa lala fatima ik sluit me helemaal bij je aan.......100%....

01-04-2003, 19:27
Ik ben het nu gewend, ik zou het raar vinden ze bij naam aan te spreken. Altijd dadda mohammed of lalla fatima...

01-04-2003, 20:22
Nieuwsgierige vraag van een nieuwsgierige hollandse:
Wat betekent 'lalla' en 'dadda'? Begrijp ik het goed dat het titels zijn om je respect aan te geven voor je oudere broers en zussen? Maar verdienen je jongere broers en zussen dat dan niet? Ik heb net zo veel respect voor mijn jongere zusje als voor mijn oudere broer. Of zijn voor de jongeren weer aparte benamingen?

01-04-2003, 20:25

Citaat:
Origineel gepost door tonk
Nieuwsgierige vraag van een nieuwsgierige hollandse:
Wat betekent 'lalla' en 'dadda'? Begrijp ik het goed dat het titels zijn om je respect aan te geven voor je oudere broers en zussen? Maar verdienen je jongere broers en zussen dat dan niet? Ik heb net zo veel respect voor mijn jongere zusje als voor mijn oudere broer. Of zijn voor de jongeren weer aparte benamingen?
De correcte vertaling kan ik je helaas niet geven simpel weg omdat ik het niet weet. Lalla gebruikt men ook tegen vrouwen waarvan je de naam niet weet.
Ik ben de jonste van het gezin en ik word gewoon bij naam genoemd. Het is respect betoon jegens je oudere broer of zus.

01-04-2003, 20:36
Ik noem mijn zus gewoon bij naam, en ik wist niet eens dat de gewoonte bestond, om oudere zussen/broeren met een titel aan te spreken.

Ik noem zelfs mijn ooms en tantes bij de voornaam. Ze zouden me echt wel voor gek verklaren als ik dat niet meer zou doen. Daar zijn we gewoon aan gewend geraakt. (redelijk weinig leeftijdsverschil)

Verder spreken we altijd Nederlands tegen elkaar. Dat is de taal waar ik me het beste in kan uitdrukken.

01-04-2003, 20:39
Ik noem bijna iedereen in mijn familie niet bij naam. Het is altijd lalla dit of ghelto dat

01-04-2003, 20:43
Hmmmzzz ik moet me een beetje aansluiten bij lala_fatima:

Meestal idd scheldwoordjes als nurd etc. en anders gewoon bij naam of afkortingen van de naam. Bijv. Mo ipv Mohammed
Uiteraard doen ze dit ook bij mij dus

Met me broers en zus praat ik 98% nederlands en 2% arabisch.
Met me pa 90% arabisch en 10% nederlands ---> als ik het niet kan uitleggen in het arabisch en met me ma fifty-fifty.


01-04-2003, 20:47
Ik zie dat veel van jullie veel nederlands spreken. Bij mij thuis hoor je geen enkel woordje Nederlands vallen. Misschien is dit de reden dat mijn Nederlands niet perfect is

01-04-2003, 21:45


wat is dit voor taal zeg hahahaahaha