Bekijk volle/desktop versie : Blijdschap om bewegende druppel



29-08-2005, 12:28
Blijdschap om bewegende druppel
GRONINGEN - Wetenschappers uit Groningen, Edinburgh en Bologna zijn er voor het eerst in geslaagd een druppel vloeistof te laten bewegen met kunstmatige moleculen. De met het blote oog waarneembare druppel werd met behulp van zogenoemde moleculaire motoren, die op licht reageren, verplaatst. Dat maakte de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) maandag bekend.

In het menselijk lichaam zijn volop moleculaire motoren in de weer om objecten te verplaatsen, zoals bij het samentrekken van spieren. Wetenschappers waren er tot op heden echter nog niet in geslaagd deze beweging na te doen. "Dit is uniek", aldus onderzoekster P. Rudolf van de RuG. "Ik was nog nooit zo blij met een bewegende druppel."

Het gevonden principe zal goed gebruikt kunnen worden om bij bloedonderzoek uiterst kleine hoeveelheden vloeistoffen te verpompen in 'laboratoria op een chip', voorspelt Rudolf. Uit de medische hoek bestaat daarvoor veel belangstelling.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24708031/Blijdschap_om_bewegende_druppel.html

29-08-2005, 12:30


Leve de wetenschap hier in het westen. Echt fantastisch hoeveel er toch nog in Nederland aan wetenschappelijke vondsten gedaan worden.

29-08-2005, 12:58

Citaat door an3sdej:
Leve de wetenschap hier in het westen. Echt fantastisch hoeveel er toch nog in Nederland aan wetenschappelijke vondsten gedaan worden.
Hmmmm, valt tegen hoor. Alsmaar krimpende budgetten... Politici die enerzijds lopen te blaten dat Nederland een kennisland moet worden, en anderzijds de budgetten voor wetenschappelijk onderzoek kabinet na kabinet verlagen... Het levert op de korte termijn te weinig op, en korte termijn is toch het referentiekader van een politicus.


29-08-2005, 14:57
Ik hoop nog oud genoeg te worden om de voordelen van deze ontdekkingen mee te maken

29-08-2005, 15:39


Heel mooi. Zoals ik het lees kan een dergelijk iets ook gebruikt worden in bionische spieren voor bijvoorbeeld betere kunstmatige ledematen of de verdere ontwikkeling van motorieke ledematen voor robots in vrijwel alle sectoren waar robotica wordt gebruikt. (mits nuttig natuurlijk)