Bekijk volle/desktop versie : Merkkleding Haram?



27-08-2005, 15:10
[]






Salam O 3alaikom allemaal,

Ik had een vraagje voor jullie..
Want is het nou HALAL of HARAM om merkkleding te dragen??
En wil je er ook bij uitleggen waarom het HALAL of HARAM is??

Dus vanaf vandaag kan iedereen mee discusseren over merkkleding.

Ik hoor het erg graag van jullie Ma3a Salama Broeders en Zusters

27-08-2005, 15:21


Selam oe 'Alaykoum wa Rahmato Lah!

Of het Haram is, Allahoe A'lam. Maar het lijkt me zeker niet, dat de Islaam dit adviseert [Ga merk kleding dragen ] Zeer zeker niet dus.

By the way, 't is maar wat je wilt hoor. Net een wandelend reclamebord ..

Ougtek fie Deen,
Wa 'Alaykoum oe Selam wa Rahmato Lah!

27-08-2005, 16:54

Citaat door xLeLa_MeryeMx:
[]






Salam O 3alaikom allemaal,

Ik had een vraagje voor jullie..
Want is het nou HALAL of HARAM om merkkleding te dragen??
En wil je er ook bij uitleggen waarom het HALAL of HARAM is??

Dus vanaf vandaag kan iedereen mee discusseren over merkkleding.

Ik hoor het erg graag van jullie Ma3a Salama Broeders en Zusters
Volgens mij is t niet Haram, het gaat meer om de SOORT kleding of t al dan niet bedekkend is. Vroeger hadden ze trouwens niet eens merkkleding, dus in de overleveringen zul je er (bijna) niets over terug vinden.

27-08-2005, 17:00

Citaat door Atlasleeuw:
Volgens mij is t niet Haram, het gaat meer om de SOORT kleding of t al dan niet bedekkend is. Vroeger hadden ze trouwens niet eens merkkleding, dus in de overleveringen zul je er (bijna) niets over terug vinden.
Kleding voor een vrouw mag niet te mooi zijn

27-08-2005, 17:26



Citaat door xLeLa_MeryeMx:
[]






Salam O 3alaikom allemaal,

Ik had een vraagje voor jullie..
Want is het nou HALAL of HARAM om merkkleding te dragen??
En wil je er ook bij uitleggen waarom het HALAL of HARAM is??

Dus vanaf vandaag kan iedereen mee discusseren over merkkleding.

Ik hoor het erg graag van jullie Ma3a Salama Broeders en Zusters
Asalaam aleikum,

Zolang kleding aan de volgende eisen voldoet is het halal inchaAllah...

Regels met betrekking tot kleding.



Print paginaVraag: Zijn er regels voor het kleren? Kunt u deze gedetailleerd uitleggen a.u.b.?

Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Een belangrijke regel in het islamitische jurisprudentie is dat alles wat te maken heeft met het omgang met mensen en levenszaken toegestaan is, behalve hetgeen wat Allah en Zijn boodschapper (vrede en zegening van Allah zij met hem) verboden hebben gesteld in de Qor'aan en de Soenna.

1. Kleding die een moslim draagt moeten zijn aura beddekken, Aura zijn lichaamsdelen van de mannen en de vrouwen die niet getoond mogen worden. Welke lichaamsdelen dat zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt. Zo kunnen wij in het algemeen samengevat onderscheiden;
De 'Aura tussen mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
Vrouwen onderling: Voor details omtrent de awraa verwijzen we u naar vraag 0275.
Mannen tegenover vrouwen: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
Vrouwen tegenover mannen: Alles behalve het gezicht en handen, voor mannen die niet met desbetreffende vrouw mogen trouwen (een mahram) mogen de haren en voeten van de vrouw gezien worden.
"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtegenoten, of hun vader, of de vaders van hun echtegenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtegenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'auraat van vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen" (Soerat An-noer aya 31).

2. Kleding die moslims dragen dienen niet gelijkwaardig te zijn aan de kleding van de niet-moslims. De boodschapper van Allah heeft ons aangeraden in verschillende ahadith om ongelovigen niet na te apen. De profeet heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " (Overgeleverd door Boekharie 3197).

3. Mannen mogen geen zijde dragen. Dit is terug te vinden in verschillende Ahadith. Overgeleverd door Al baraa' ibn 'aazieb (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft de boodschapper van Allah ons verplicht om 7 dingen te vermijden: het dragen van goud, zijde......etc" (Boekharie 5414).

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com

27-08-2005, 17:34
Maar tegenwoordig is elk kledingstuk toch van een bepaald merk?