Bekijk volle/desktop versie : Amerika sneller vetter !



Pagina's : [1] 2

26-08-2005, 10:28
,,OBESITAS-EPIDEMIE BEREIKT KRITIEK PUNT''
Van onze redactrice

Als de Amerikanen zo verder vreten, is over drie jaar bijna driekwart van de bevolking te dik.

BRUSSEL - De Amerikanen stevenen nog sneller dan verwacht af op een vetinfarct. Bijna een kwart van hen is ziekelijk te dik; nog eens veertig procent is gewoon te dik.

AUTOBOUWERS passen hun wagens voor de Amerikaanse markt aan de steeds omvangrijker buiken aan. Honda bouwt zijn Accord vijf centimeter breder in de Verenigde Staten dan Europa of Japan. Nog volgens The Times laten sommige vliegtuigmaatschappijen tijdschriften, zitjes en soms reddingsvesten achterwege om de kosten voor de extra brandstof die het vervoer van extra kilo's vraagt, te dragen. Het Amerikaanse leger maakt zich zorgen over de paraatheid van zijn dikker wordende soldaten.

Volgens de recentste cijfers van het Amerikaanse Centre for Disease Control die de onafhankelijke denktank Trust for America's Health analyseerde, is zestien procent van de Amerikaanse militairen te zwaar; het is de belangrijkste reden voor ontslag in het leger. Daarmee zitten ze onder het gemiddelde: 24,5 procent van de Amerikanen lijdt aan obesitas ( obees , in het jargon). Dat is een stijging met 0,8 procent tegenover vorig jaar. Nog eens veertig procent is gewoon te zwaar. In 48 staten gingen de cijfers sinds vorig jaar nog omhoog. Als het land zo verder vreet, is over drie jaar bijna driekwart van de Amerikanen te dik.

In tien staten is een kwart van de inwoners obees . De drie 'dikste' staten zijn Mississippi (29,5 procent), Alabama (28,9 procent) en West-Virginia (27,6 procent). Ze zijn niet toevallig de armste van de VS. Hoewel rijken langzaam inhalen, is overgewicht nog altijd een aandoening van de armen, die hun toevlucht moeten nemen tot goedkoop junkfood. In West-Virginia leeft meer dan een op de vier kinderen onder de armoedegrens.

Ook niet toevallig zijn de staten met de meeste zwaarlijvigen die in het midden van de VS, waar bijna alle restaurants fastfoodtenten zijn en verse groenten en fruit op vele plaatsen nauwelijks te verkrijgen zijn. Eerder dit jaar stuurde het Centre for Disease Control een interventieteam naar West-Virginia om de oorzaken van de vetepidemie te onderzoeken. Het bekeek onder meer of er voldoende voetpaden zijn; of werknemers aangemoedigd worden om aan sport te doen en of scholen naast frisdrank ook water aanbieden.

Spectaculair was het wel, maar de oorzaken van de epidemie zijn al lang bekend, zeggen experts: ongezond eten en te weinig beweging. De gevolgen ook: hoge bloeddruk, hartkwalen, suikerziekte - 18 miljoen volwassen Amerikanen lijden aan diabetes.

Volgens de American Obesity Association kost de ziekte jaarlijks 100 miljoen dollar aan medische uitgaven en sterven 300.000 Amerikanen aan de gevolgen ervan.

Toch doet de overheid volgens Trust for America's Health nog altijd te weinig tegen de kwaal. Zelfregulering blijft het toverwoord voor de regering van president George Bush. Individuele staten proberen wel actiever in te grijpen. Zeventien van hen hebben onlangs nog een wet uitgevaardigd die obesitas bij kinderen wil aanpakken. Maar de druk van de fastfoodindustrie is enorm. In juni haalde de gouverneur van Connecticut haar veto boven tegen een verbod op ongezond eten op scholen. Om haar zo ver te krijgen had de fastfoodindustrie een kwart miljoen dollar overgehad voor lobbywerk.

Volgens Trust for America's Health zijn scholen waar kinderen gezonde voedingsgewoonten ingelepeld krijgen, de beste garantie om de ziekelijke trend om te buigen. Scholen vervangen steeds vaker frisdrank en chips door yoghurt en gezondere snacks. Maar ook daar is de druk van de industrie groot. Vorig jaar haalden frisdrankbedrijven 700 miljoen dollar uit de verkoop op scholen.

http://www.healthyamericans.org

Wat een vettig boeltje die Amerikanen !!!

Sword

26-08-2005, 10:32



26-08-2005, 10:37
En terwijl er zoveel goeie boeken zijn:






Ik begrijp die amerikanen niet.

26-08-2005, 10:40
Je wil geen euro betalen voor alle dikke Marokkaanse vrouwen die ik al gezien heb.

26-08-2005, 12:00


Mwa, de meeste mensen zijn gewoonweg niet geestelijk bereid om te gaan sporten. Ze proberen niet te gaan sporten omdat ze niet sterk genoeg zijn om de eerste stap te zetten. Het gevolg is dat ze dik worden. De fastfood industrie werkt hier natuurlijk bij in de hand. Wie gaat er nu nog koken als je friet kunt afhalen, wie eet er nu nog boterhammen als je in de locale kantine of MacDrek een snelle hap kunt afhalen, smaakt lekker...maar is wel vet.

De recente groei van 'light' en 'dieete' producten zijn een direct gevolg van de vet-epedimie in de VS alsook in Europa. De staat kan buiten voorlichting verder ook weinig doen omdat de gewone man (en vrouw) niet verplicht kunnen worden om een sport te doen. Dit zou immers de vrijheid beperken, bovendien zou het in de hand werken van sportverenigingen en sportbedrijven en dus als marketinginvloed door de staat kunnen worden gezien.

hoewel in de VS de jeugd vaak aan sport doet, alsook in Nederland ligt het probleem naar mijn mening bij de werkklasse. De meeste mensen slapen, staan op, werken, komen moe thuis, zitten voor de TV en dat vrijwel altijd. De dagelijkse bezigheden zoals kleding wassen , schoonmaken en ook het gewone werk (in de meeste gevallen) zijn niet voldoende om de verzadigde vetten te verbranden.

Ik ben van mening dat scholen meer en\of langer gym zouden moeten hebben. Maar vooral om de werkende klasse te treffen met positieve maatregels; Adviseren om te sporten (al is het maar 's morgens joggen), gezond eten stimuleren. Maar ook controleren of zogenaamd 'light' eten ookwel light is en niet gewoon geen suiker maar wel vet bevat of geen verzadigd vet, maar onverzadigde vetten die achteraf in het lichaam wel tot vet worden omgezet.
Persoonlijk weet ik dat in sommige asiatische landen 's morgens vaak in grote groepen door de werkende klasse (alsook ouderen) in de buitenlucht wordt getrained alvorens er wordt gewerkt. Dergelijke in initiatieven uit de samenleving zelf zijn ook immens belangrijk. Vooral in een samenleving zoals de Nederlandse waar de meeste mensen hun buren slechts oppervlakkig kennen.

/Edit; maar hee....wie ben ik...

26-08-2005, 12:13
Vroeger was 'dik zyn' meer iets voor de ryken. & nu is het helemaal anders.

Die Junk Food is niet normaal meer want ze krygen daar echt een DIK probleem.

Kan toch niet zo verder gaan? & sommigen zyn meer dan 'normaal dik' sporten is hopeloos.

Dieten ook - want eenmaal gehecht aan eten dan is het moeilyk om ervan af te blyven.

Ik denk zelfs dat eten voor hen een obsessie is geworden.

26-08-2005, 12:20

Citaat door Naughty:
Vroeger was 'dik zyn' meer iets voor de ryken. & nu is het helemaal anders.

Die Junk Food is niet normaal meer want ze krygen daar echt een DIK probleem.

Kan toch niet zo verder gaan? & sommigen zyn meer dan 'normaal dik' sporten is hopeloos.

Dieten ook - want eenmaal gehecht aan eten dan is het moeilyk om ervan af te blyven.

Ik denk zelfs dat eten voor hen een obsessie is geworden.
Idd, vroeger was vet zijn een teken dat je jezelf goed kon voorzien. Maar vroeger wisten ze ook vrijwel niets van gezondheid af. Veel vet verstopt je aders, waaronder de hartaders en dat is allerminst prettig.
Maar al dat extra gewicht van vet put je ook sneller uit en je spieren hebben minder energie voor andere zaken.
In principe is te veel vet een enorme berg problemen, het zorgt zowiezo voor ongemak psychisch en fysiek en kan ook zeer kwalijke kwalen ontwikkelen tot de dood erop toe.

Veel mensen eten uit verveling of uit problemen. Als ze er eenmaal zijn begonnen krijgen ze een hongergevoel of de neiging tot eten en voor ze het weten zijn ze verslaafd aan het schransen van voedsel. Wat me eraan herrinert dat ik maar weer eens een eindje moet gaan fietsen door de Duitse bossen hier nabij.

26-08-2005, 12:27
Hier komt die probleem niet zo vaak voor hé? Ik bedoel er zyn wel obeze mensen maar die probleem word hier aangepakt omdat er verschillende centrums zyn waar je u kunt inschryven om een eventuele dieet te volgen onder begeleiding.

Ik denk dat zulke centra's er meer van moeten zyn in Amerika of houden die zich enkel bezig door zich te bemoeien met andere landen zoals Irak terwyl hun eigen land er DIK van af ziet.

& een prettige fietstocht toegewenst


Citaat door Blade20:
Idd, vroeger was vet zijn een teken dat je jezelf goed kon voorzien. Maar vroeger wisten ze ook vrijwel niets van gezondheid af. Veel vet verstopt je aders, waaronder de hartaders en dat is allerminst prettig.
Maar al dat extra gewicht van vet put je ook sneller uit en je spieren hebben minder energie voor andere zaken.
In principe is te veel vet een enorme berg problemen, het zorgt zowiezo voor ongemak psychisch en fysiek en kan ook zeer kwalijke kwalen ontwikkelen tot de dood erop toe.

Veel mensen eten uit verveling of uit problemen. Als ze er eenmaal zijn begonnen krijgen ze een hongergevoel of de neiging tot eten en voor ze het weten zijn ze verslaafd aan het schransen van voedsel. Wat me eraan herrinert dat ik maar weer eens een eindje moet gaan fietsen door de Duitse bossen hier nabij.

26-08-2005, 12:35
Nederland wordt ook zwaar, weegt te veel. Helaas is Drenthe bijv. de meest dikke provincie in Nederland.

26-08-2005, 12:41
Kijk gewoon eens naar Supersize Me.

De belangen zijn ook ontzettend groot. De meeste mensen willen zich gewoon volvreten. Iedereen snapt dat als je te veel vet eet en je beweegt niet (extra), je aankomt. In plaats van meer bewegen, vergrijpen Amerikanen zich aan wonderpillen (afslanken terwijl je zit). Zoals je ziet werken die niet maar elke keer komt er wel weer een ander product op de markt die het onmogelijke belooft. Het probleem is gewoon de mentaliteit. Er wordt van alles bedacht. Nu heb ik laatst gehoord dat men als men kip bakt er een speciaal chemisch goedje bij gooit dat zich mengt met de olie zodat de kip zelf minder olie opneemt. De kip bevat du uiteindelijk minder calorieen. Kan zijn, maar het probleem is dat ze er dan gewoon meer van eten om hetzelfde verzadigde gevoel te krijgen. De simpele gedachte iets minder eten schijnt gewoon bij een hoop mensen niet op te komen.

26-08-2005, 14:36
Hier in het noorden zie je veel van dat soort winkels. Trouwens, een dagje winkelen laat je zien waarom. De patat-zaken staan praktisch naast elkaar. En dan de vele koffie-shops, in de juiste zin van het woord, waar je even kan zitten met een kop koffie en appelgebak. Voor 11.00 uur is een tweede kop gratis.

Er is al opgemerkt dat de jeugd minder in beweging is, hier gaan de kinderen nog 20 km. fietsen om naar school te gaan. Toch zijn ze de dunste niet, 't zal toch niet van alleen aardappels en bloemkool komen.

In de plaatselijk shoarma kun je pizza 'van het platte-land' bestellen: pizza met, spare-ribs, kip, groenten en shoarma-vlees'.....

Ja, ik kon het ook niet geloven.

26-08-2005, 15:26

Citaat door Borteccin:
EN NU MAAR HOPEN DAT ZE NOG VETTER WORDEN EN DAN ONTPLOFFENx :
xJa, ik ben heeel erg aardig
Helaas (voor jou?), is het niet iets wat zich tot de VS zal beperken.
Volgens het WHO zal obesitas razendsnel over de hele wereld een plaag zijn.

Citaat:

Ongezond eten in overvloed en te weinig beweging. Daarom is het aantal mensen met (extreem) overgewicht de afgelopen decennia wereldwijd fors toegenomen. Ook kinderen zijn steeds vaker te zwaar. Inmiddels wordt het probleem serieus genomen. Want op lange termijn leidt overgewicht tot ernstige gezondheidsklachten.

Een straatbeeld met veel dikke mensen is allang niet meer voorbehouden aan de Verenigde Staten. Obesitas komt voor in West-Europese en rijke Aziatische landen. Ook de middenklasse in China, Afrika en Latijns-Amerika wordt steeds dikker. Boosdoener is de omschakeling naar een westers dieet dat rijk is aan vet, zout en suiker. ‘Globesitas' wordt de wereldwijde epidemie van overgewicht wel genoemd. Volgens schattingen is een miljard mensen, een zesde deel van de wereldbevolking, te zwaar.

Behalve klachten aan bijvoorbeeld knieën, heupen en voeten hebben te zware mensen een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, type 2 diabetes (ouderdomssuikerziekte) en kanker. Diabetes komt het meest voor, zegt professor Jaap Seidell, hoogleraar voeding aan de Vrije Universiteit Amsterdam. "Deze ziekte verspreidt zich even snel over de wereld als de toename van overgewicht."
klikkerdeklik

26-08-2005, 15:33



Citaat door KenNet:
Helaas (voor jou?), is het niet iets wat zich tot de VS zal beperken.
Volgens het WHO zal obesitas razendsnel over de hele wereld een plaag zijn.


klikkerdeklik
Op Discovery Channel heb ik ooit eens een Indiase wetenschapper (die in Amerika werkt) gezien die stelde dat het allemaal door een virus komt. Dat verklaarde dan ook meteen waarom sommige eeneiige tweelingen zoveel van elkaar verschillen qua gewicht. Of het waar is weet ik niet, ik vond het alleen wel een grappige theorie.

26-08-2005, 15:34

Citaat door Borteccin:
Ach, aangezien ''wij'' moslims Mc hebrew niet steunen (en hetw orden er steeds minder die dat wel doen) zullen "wij" hoog uit anorexia nervosa krijgen en dat is hartstikke hip!
Weenie, immers fat is the new thin.

26-08-2005, 15:35

Citaat door Pace:
Op Discovery Channel heb ik ooit eens een Indiase wetenschapper (die in Amerika werkt) gezien die stelde dat het allemaal door een virus komt. Dat verklaarde dan ook meteen waarom sommige eeneiige tweelingen zoveel van elkaar verschillen qua gewicht. Of het waar is weet ik niet, ik vond het alleen wel een grappige theorie.
Klopt, sommige vormen van obesitas lijken veroorzaakt te worden door een virus.

Pagina's : [1] 2