Bekijk volle/desktop versie : vraagje



22-08-2005, 23:57
salaamoe3laikoem wara7matoellah

heb een vragje waar ik al een tijdje je mee zit........het zit als volgt:

ik ga heel vaak naar een moskee....waar ik lezingen volg. .....(zal liever nier de naam noemen van deze moskee).... elmoehiem wat ik dus heb gemerkt is dat er in die moskee dus geen dresscode is ...je mag komen hoe je wil ......ik vond dit best raar en dacht in mezelf subhanaallah dit is toch de huis van onze rab daar moet je toch recpect voor hebben.....soms komen er meiden helemaal opgemaakt en strakke kleding(allah yehdiehoem) dan doet het me eerlijk gezegd wel pijn

mijn vraag is dus:mag je zonder je hoofdoek de moskee intreden om lezingen te volgen?

barak allahoe fikoem

wa salaam

ps: voor de zusters die geen hoofddoek dragen dit is niet negatiev bedoelt...deze rubriek is om van elkaar te leren en elkaar advies te geven

23-08-2005, 00:11


het gebed dient met een bedekte hoofd gebeden te worden.

23-08-2005, 00:13
nee heb het niet over het gebed......maar over de lezingen ze komen de lezingen bij wonen in de moskee zonder zicht te bedekken........

23-08-2005, 00:20
Assalaamu aleikoum wa rahmatullah,

Ik heb geen direct antwoord op je vraag maar ik denk wel te weten over welke moskee je het hebt en wat ik altijd heb begrepen is dat het geven van de lezingen daar in principe los staat van de moskee en dat er alleen gebruik wordt gemaakt van de ruimte. Het punt is wel dat die ruimte ook als gebedsruimte gebruikt wordt voor de vrouwen. Uiteraard moet de vrouw correct bedekt zijn tijdens het gebed en op straat maar of dit ook geldt voor het bijwonen van een lezing met enkel vrouwen? Allahu alem. Het is wel zo dat deze moskee veel en veel meer meiden aantrekt die naar de lezingen komen luisteren dan andere moskeeen, juist omdat er geen dresscode is en de drempel dus vrij laag is. Veel meiden die niet correct gekleed zijn hebben toch een bepaalde afstand tot het bezoeken van een moskee omdat ze zich niet op hun gemak voelen of het schijnheilig zouden vinden om dan ineens wel hijaab te dragen, door geen dresscode vast te stellen bij lezingen maak je de stap voor hen om te komen veel gemakkelijker.

wa Allahu alem

23-08-2005, 00:26


allahoe a3lam.....

23-08-2005, 00:29

Citaat door The_Reporter:
Hijaab is verplicht tegenover iedere man die geen mahram is, zowel in de moskee als daarbuiten.

“… and not to reveal their adornment except to their husbands, or their fathers, or their husband’s fathers, or their sons, or their husband’s sons, or their brothers or their brother’s sons, or their sister’s sons…” [al-Noor 24:31]

Zie ook: http://www.tafsir.com/default.asp?sid=24&tid=35857

Wa salaam
barakAllahu fik maar het gaat nu om een moskee waar in de vrouwenruimte ook lezingen gegeven worden en daar zitten dames zonder hijaab, er zijn dus geen mannen bij. Is het verplicht om in de moskee hijaab te dragen, dus niet vanwege niet-mahram-mannen want die zijn er niet bij maar vanwege het feit dat je je in een moskee bevindt? Insha'Allah weet iemand daar het antwoord op.

23-08-2005, 14:58

Citaat door taznaktia:
salaamoe3laikoem wara7matoellah

heb een vragje waar ik al een tijdje je mee zit........het zit als volgt:

ik ga heel vaak naar een moskee....waar ik lezingen volg. .....(zal liever nier de naam noemen van deze moskee).... elmoehiem wat ik dus heb gemerkt is dat er in die moskee dus geen dresscode is ...je mag komen hoe je wil ......ik vond dit best raar en dacht in mezelf subhanaallah dit is toch de huis van onze rab daar moet je toch recpect voor hebben.....soms komen er meiden helemaal opgemaakt en strakke kleding(allah yehdiehoem) dan doet het me eerlijk gezegd wel pijn

mijn vraag is dus:mag je zonder je hoofdoek de moskee intreden om lezingen te volgen?

barak allahoe fikoem

wa salaam

ps: voor de zusters die geen hoofddoek dragen dit is niet negatiev bedoelt...deze rubriek is om van elkaar te leren en elkaar advies te geven
heey meid
je mag in een moskee nooit zonder hoofdoek en met strakke kleding en al helemaal niet opgemaakt komen ook al is het voor lezingen . Dus gewoon met lange kleding en hoofdoek. Zoals jij zei je moet respect hebben voor je moskee. Maar zeggen de andere mensen er niks van?