Bekijk volle/desktop versie : Wie kan mij helpen of dit mag.....



19-08-2005, 14:19
Beste mensen,

ik wou graag weten of je de koran mag lezen als je ongesteld bent, ik wil het zo graag verder lezen maar ik durf het niet. Ik hoor verschillende verhalen..

ALvast bedankt

19-08-2005, 14:34


ik had een tijdje terug op een topic gelezen dat je wel de vertaalde koran mocht lezen yuz30 maar alawa3lem

19-08-2005, 14:39
allahoe a3lam.....zou het ook wel willen weten.....

19-08-2005, 14:54
Assalamoe Alaikoem,

Het is verboden oegty om de koran aan te raken, als je onrein bent.
Wel heb ik gehoord, wa Allahu a3lem.. dat je de koran wel aan mag raken, zolang die níet in t arabisch is, dus een vertaling ervan in het nederlands bijv. zou dan weer wel mogen, en Allah weet het beste.

Maar zodra je dus onrein bent, mag al Kitabu Llah niet aangeraakt worden.
Wel mag het opgezegd worden.

19-08-2005, 16:17




Wanneer de gelovigen tot Allah en Zijn boodschapper worden geroepen opdat Hij over hen moge recht spreken, zeggen zij slechts: "Wij horen en wij gehoorzamen." Dezen zijn het die zullen slagen. [al-Noor 24:51]


Ten tweede:

De gelovige zou met zekerheid moeten geloven dat Allah Wijs is en dat Hij slechts iets voorschrijft in overeenstemming met Zijn ultieme wijsheid en Hij niets verplicht behalve datgene wat in het beste belang van de mensen is en Hij verbiedt niks behalve om de mensen te beschermen van het schadelijke en kwade ervan. Ibn Kathir heeft het goed verwoord in al-Bidaayah wa’l-Nihaayah (6/79) toen hij zei:

De wet van de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) is de meest complete der wetten; het heeft niets goeds uitgesloten dat door de wijzen als iets goeds wordt herkend, of het heeft het opgelegd en het heeft niets kwaads uitgesloten dat door de wijzen als iets kwaads wordt erkend of het heeft het verboden. Het heeft niets opgelegd waarvan mensen kunnen zeggen: “Was dit maar niet opgelegd,” en er is niets verboden waarvan mensen kunnen zeggen: “Was dit maar niet verboden.”

We kunnen de redenen begrijpen of ze zijn verborgen voor ons en het meeste of een gedeelte ervan kan voor ons verborgen zijn.


Ten derde:

De geleerden zijn unaniem overeengekomen dat het voor een menstruerende vrouw verboden is om te vasten en dat ze de dagen in moet halen die ze gemist heeft vanwege haar menstruatie als het een verplicht vasten was, zoals in de Ramadan.

Ze zijn ook overeengekomen dat als ze wel vast, haar vasten niet geldig is.

De geleerden verschilden van mening over de reden waarom het vasten van een menstruerende vrouw niet geldig is.

Sommigen van hen zeiden dat de reden niet bekend is bij ons.

Imam al-Haramayn heeft gezegd: “We weten niet waarom haar vasten niet geldig is want reinheid is er geen hoofdvereiste voor.”

Uit al-Majmoo’, 2/386

Anderen zeiden: “De reden waarom Allah het voor menstruerende vrouwen verboden heeft gemaakt om te vasten tijdens hun menstruatie is uit barmhartigheid tegenover hen, omdat het bloedverlies hen verslapt en als een vrouw zou vasten tijdens haar menstruatie, zou ze zowel door de menstruatie als door het vasten verzwakken, waarbij het vasten een oneerlijke last zou zijn en zelfs schadelijk zou kunnen zijn.

Shaykh al-islam [Ibn Taymiyyah] heeft in Majmoo’ al-Fataawa (25/234) gezegd:

Met betrekking tot menstruatie zeggen we:

De islam brengt gematigdheid in alle dingen en tot uitersten gaan in aanbidding is een soort van oneerlijkheid die de Wetgever verbiedt en de islam gebiedt ons om gematigd te zijn in aanbidding. Daarom vertelt de islam ons dat we moeten haasten om het vasten te verbreken en dat we suhoor moeten vertragen en het verbiedt onafgebroken vasten. De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: “Het beste en meest gematigde van vasten is het vasten van Dawud (alaihi salaam). Hij vastte afwisselende dagen en hij vluchtte niet wanneer hij de vijand ontmoette.” Gematigdheid in aanbidding is één van de grootste doelen van de Wetgever. Daarom zegt Allah (interpretatie van de betekenis):

“O, gij die gelooft, maakt de goede dingen die Allah voor u wettig heeft gemaakt, niet onwettig en overtreedt niet.” [al-Maa'idah 5:67]

Het verbieden van toegestane zaken wordt beschouwd als een overtreding die in strijd is met gematigdheid. En Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En vanwege het onrecht van de Joden, hebben Wij voor hen (bepaalde) goede toegestane soorten voedsel verboden en vanwege hun veelvuldig afhouden van de Weg van Allah.

En (vanwege) hun nemen van rente, hoewel dat hun verboden was.” [al-Nisa’ 4:160-161]

Omdat zij overtraden, werden ze gestraft doordat goede dingen verboden werden, in tegenstelling tot de ummah die de middenweg volgt, voor wie goede dingen toegestaan zijn en slechte dingen verboden zijn. Aangezien dit het geval is, is het voor de vastende persoon verboden om dingen te eten en te drinken die hem versterken en hem voeden en het is verboden voor hem om zijn lichaam opzettelijk dingen uit te laten werpen die hem zouden kunnen verzwakken. Als hij dit wel mocht doen, zou hij een overtreder zijn en iemand die tot uitersten gaat in aanbidding en hij zou niet gematigd zijn.

Dingen die uit het lichaam komen bestaan uit twee soorten. Het eerste soort is datgene wat onvermijdelijk is of dat er op een manier uitkomt die geen schade aanricht. Hier is niets mis mee, zoals urine en ontlasting, omdat dit geen schade aanricht en dit niet vermeden kan worden. Als dit naar buiten moet komen, is dat niet schadelijk voor de persoon, het is juist beter voor hem. Hetzelfde geldt voor een persoon die overgeeft en er niets aan kan doen, of een natte droom heeft, wat ook niet kan worden tegengegaan. Maar als een persoon opzettelijk overgeeft en voedsel en drinken uitspuwt die hem voeden of als hij masturbeert met lustgevoelens (&hellip en de menstruatie die het bloed laat vloeien. Een menstruerende vrouw kan op een ander moment vasten dan het moment waarop ze menstrueert want dan zal ze vasten op een tijdstip waarop ze in goede staat is, wanneer ze geen bloed verliest dat kracht aan het lichaam geeft. Vasten op het moment waarop ze bloedt, zou haar fysiek verzwakken en zou betekenen dat ze vast op een moment waarop ze niet in goede staat is, dus wordt haar opgedragen om te vasten op andere tijden dan de menstruatie.

19-08-2005, 16:18
Bron: www.islamqa.com
Vertaald door www.AlMutaqqun.tk[/size]


[size=2]Een vrouw die menstrueert kan alle handelingen van aanbidding verrichten behalve salaat verrichten, vasten, rond de Ka’bah gaan en i‘tikaaf in de moskee verrichten.

Het is overgeleverd dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) gewoon was om gedurende de laatste tien nachten van de Ramadan op te blijven. Al-Bukhari (2401) en Muslim (1174) hebben overgeleverd dat ‘Aishah (radiAllahu ‘anha) gezegd heeft: “Wanneer de laatste tien nachten van de Ramadan aanbraken, weerhield de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) zich van echtelijke verhoudingen, bleef ’s nachts op en wekte zijn familie.”

’s Nachts opblijven is niet alleen om te bidden, het omvat alle soorten handelingen van aanbidding. Dit is hoe de geleerden het interpreteerden:

Al-Hadiz heeft gezegd: “’s nachts opblijven” betekent opblijven om handelingen van aanbidding te verrichten.

Al-Nawawi heeft gezegd: ’s nachts opblijven om te bidden enz.

In ‘Awn al-Ma’bud heeft hij gezegd: in gebed, dhikr en het reciteren van de Qur’aan.

Het bidden van qiyaam is de beste handeling van aanbidding die een persoon kan verrichten tijdens Laylat al-Qadr. De Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft gezegd: “Degene die de nacht van Laylat al-Qadr in gebed doorbrengt vanuit geloof en hopend op een beloning, zijn voorgaande zonden zullen worden vergeven.” (Overgeleverd door al-Bukhari, 1901; Muslim, 760)

Omdat de vrouw die menstrueert niet mag bidden, kan ze de nacht doorbrengen met het verrichten van andere handelingen van aanbidding zoals:

1. Qur’aan lezen en reciteren.

2. Dhikr, zoals het zeggen van Subhan-Allah, La illaha illa-Allah, al-Hamdu Lillah enz. Ze kan de woorden “Subhan-Allah wa’l-hamdu Lillah wa la illaha illa-Allah wa Allahu akbar (Geprezen zij Allah, lof is aan Allah, er is geen god dan Allah en Hij is de Grootste)” en “Subhan-Allah wa bi hamdihi, subhan-Allah il-‘Azeem (Geprezen en geloofd zij Allah, geprezen is Allah de Almachtige)” enz. herhalen.

3. Istighfaar (bidden om vergeving) door de woorden “Astaghfir-Allah (Ik vraag Allah om vergeving)” te herhalen.

4. Du’a (smeekbeden). Ze kan smeekbeden verrichten tot Allah en Hem vragen om het goede in deze wereld en in het Hiernamaals want du’a is één van de beste handelingen van aanbidding. De Profeet (sallAllahu ‘alayhi wa salaam) heeft gezegd: “Du’a is ‘ibaadah (aanbidding)” (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 2895; geclassificeerd als sahih door al-Albaani in Sahih al-Tirmidhi 2370)


De vrouw die menstrueert kan deze en andere handelingen van aanbidding verrichten tijdens Laylat al-Qadr.



We vragen Allah om ons te helpen om datgene te doen waar Hij van houdt en wat Hem pleziert. Moge Allah onze goede daden accepteren.


19-08-2005, 16:59

Citaat:
As salaam alaikoem zusters,
Wel, ik heb je vraag gelezen en zal deze voor je beantwoorden, er bestaat onder vrouwen nogal wat onduidelijkheden hierover inderdaad. Maar de regel zijn toch duidelijk hierover.



[SIZE=3]Verboden zijn:[/SIZE]
[[SIZE=2]B]Bidden,[/B] dus de shalât mag niet verricht worden. De gemiste Shalât hoeven niet ingehaald te worden. In een overlevering (hadith) kunnen we lezen:
“Van Moe’âdza: een vrouw vroeg Aïsha: ”Moeten wij de verzuimde Shalâts inhalen als de menstruatie voorbij is?” Ze antwoordde: ”Kom jij soms uit Haroeraa?” Wij waren ongesteld in het bijzijn van de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam), maar hij heeft ons dat nooit opgedragen.” (Al-Buchari, Vol.1 Book 6 nr. 20)

Vasten, het is niet toegestaan voor een menstruerende vrouw om op welke manier dan ook te vasten, verplicht of vrijwillig. Het is echter verplicht om de gemiste verplichte vastendagen in te halen.

De Tawaf mag niet uitgevoerd worden, dit is de rondgang om de Ka’aba tijdens de Hadj of ‘Oemra.

Sexuele gemeenschap is verboden, echter omhelzen, zoenen, strelen etc. zijn wel toegestaan, alleen de sexuele gemeenschap is verboden.

In de moskee in de gebedsruimte komen is alleen verboden betreffende de Shalât (het gebed), maar lezingen en dergelijke voor vrouwen die elders in een ruimte van de moskee gegeven worden zijn gewoon toegestaan.

Tijdens de menstruatie is het niet verboden om Dikr (gedenken van Allah) te verrichten, dus de Takbier zeggen- Allahoe Akbar, Tasbieh zeggen-Soebhânallâh, Tahmied zeggen- Al-Hamdoe-lillâh, Tahliel zeggen- La ilâha il-Allah, of het zeggen van Bismillah voordat er iets ondernomen wordt, zoals eten en drinken etc.

Hadith lezen, islamitische discussie houden zijn gewoon toegestaan, evenals het aanroepen van Allah in doe’a (smeekbeden) en het luisteren naar het reciteren van de Qor’aan.

Er is bevestigd in een hadith door Aïsha dat de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) gewend was om: “op mijn schoot te leunen en de Qor’aan te reciteren terwijl ik mijn menstruatie periode had.” (Al-Buchari Vol.1 Book 6 nr.296/ Muslim Cap.1 Book 3 kitab Al-Hayd nr.591)

Ook vertelde Oem Atiya dat zij de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) hoorde zeggen:” De ongehuwde jonge maagden en de volwassen meisjes die dikwijls afgeschermd blijven of de jonge ongehuwde maagden die afgeschermd blijven en de menstruerende vrouwen moeten naar buiten komen en deelnemen aan de goede daden, als ook aan religieuze bijeenkomsten van de trouwe gelovigen, maar de menstruerende vrouwen moeten wegblijven van de moesalla (gebedsplaats). (Sahih Al-Buchari vol.1 Book 13 nr 15 en Muslim Book 8 kitab Al-Nikah)

Dit betekent dus dat zij de Shalât niet mogen verrichten, en niet dat ze er niet voor andere doeleinden zouden moeten wegblijven, zoals bijv. lezingen, die kunnen gewoon bijgewoond worden.

In een hadith van Aïsha staat dat de profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) haar iets liet halen in de moskee. De Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei tegen mij: ”Haal voor mij de mat eens uit de moskee!” Aïsha zei:”Maar ik menstrueer” De Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei:”Je menstruatiebloed zit niet aan je handen.” (Muslim Cap.1 Book 3 kitab Al-Hayd nr.587)

Het reciteren van de Qor’aan door een menstruerende vrouw ofwel door het direct kijken of zwijgend (in haar hart) zonder het werkelijk uiten met de tong is toegestaan.

Het merendeel van de geleerden is van mening dat het niet verboden is om de Qor’aan-Ayaat te reciteren. Imam Al-Buchari, ibn Djabier, At-Tabaarie en ibn Al-Moenthir, imam Malik en imaam Ash Shâfi’i zijn van mening dat het is toegestaan dat zij (de vrouw) ayaat (verzen uit de Qor’aan) reciteert. Sheich Al-Islâm Ibn Taymiyah zei: ”In feite is er geen soennah die haar (de vrouw) er van weerhoudt de Qor’aan te lezen of reciteren.” De Hadith dat een menstruerende vrouw en degene die in staat van Djannâbah is, niet moet reciteren van de Qor’aan” is een Da'eef (zwakke) hadith waar de welbekende geleerden van de ahadith het met elkaar over eens zijn. In feite waren vrouwen in de tijd van de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) gewend net als wij hun maandelijkse cyclussen te hebben. Als de recitatie van de Qor’aan verboden zou zijn geweest voor hen (zoals wel het geval is met de shalât, oemrah en sexuele gemeenschap) zou de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) het duidelijk hebben gemaakt aan zijn oemmah (gemeenschap) en zijn vrouwen, en zouden zij er over geweten hebben. Bovendien zouden zij deze kennis aan de mensen hebben overgedragen. Omdat niemand een verbod over deze kwestie van de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) had vernomen, kan het niet onwettig gemaakt worden. In het bijzonder omdat bekend is dat hij het niet verbood in een tijd waarin menstruatie duidelijk aanwezig was. Dus dienovereenkomstig is de recitatie met de tong niet haram (verboden). (Ibn Taymiyah in Al-Fatwa vol.26, pagina 191) De mening van Ibn Othaimien hierover is dat het beter is voor de menstruerende vrouw geen Qor’aan met de tong te reciteren, door een menstruerende vrouw ofwel door het direct kijken of zwijgend (in haar hart) alleen wanneer het noodzakelijk is, bijvoorbeeld als zij lerares is of als zij bijvoorbeeld studeert.

Wa alikoem salaam wa Rahmatoelahi wa Barakatoeh


Oegtikoem fie dien Selima el Adel

Bronnen: el-Tawheed, en “The natural blood of woman” Sheikh Mohammed bin Saleh Al-Othaimien. Al-Buchari Kitab Al-Hayd, Muslim kitab Al-Nikah


Wa Allahu A3lam
.



€ 3,75

Dit boek is een poging om moeslims van kennis te voorzien over een welbesproken onderwerp,namelijk:"Het natuurlijke bloed van vrouwen".
Veel vrouwen hebben vragen over dit onderwerp.Vandaar dat we het belangrijk vonden een boek in de Nederlandse taal uit te geven om op die manier een bijdrage proberen aan te leveren aan kennis over dit welbesproken onderwerp.Het boek van de moeslim-geleerde Sheich Mohammed Bin Saleh al-Othaimien, getiteld"Het natuurlijke bloed van vrouwen" hebben wij daarvoor gebruikt en vertaald.