Bekijk volle/desktop versie : metal



Pagina's : [1] 2

17-08-2005, 11:46
Ik heb een vraag, ik weet niet of die hier helemaal thuishoort, maar ik weet niet waar ie anders moet.

Veel christenen luisteren liever geen metal. Ze hebben daar verschillende redenen voor. Nou is mijn vraag aan jullie: Vinden jullie dat je als Islamiet naar metal kan luisteren? Vinden jullie zowiezow dat je naar andere muziek dan islamitisch religieuze muziek mag luisteren? Graag argumenten (vanzelfsprekend)

17-08-2005, 11:53



Citaat door fem:
Ik heb een vraag, ik weet niet of die hier helemaal thuishoort, maar ik weet niet waar ie anders moet.

Veel christenen luisteren liever geen metal. Ze hebben daar verschillende redenen voor. Nou is mijn vraag aan jullie: Vinden jullie dat je als Islamiet naar metal kan luisteren? Vinden jullie zowiezow dat je naar andere muziek dan islamitisch religieuze muziek mag luisteren? Graag argumenten (vanzelfsprekend)
Ik luister naar lala bouya tazdak tazdak joejoejoeeeeeeee

17-08-2005, 12:32
Wat ik weet
is dat muziek verboden is in de Islam op enkele uitzonderingen

Op een huwlijk bij vrouwen mag er op de daf (soort handtrommel) geslagen worden en erbij gezongen worden maar alleen als er alleen maar vrouwen zijn

En er is natuurlijk anasheed dat is Arabische of welke taal dan ook maar meestal arabisch religieuze muziek, meestal gezongen door mannen met begeleiding van de daf (vind ik wel heel mooi)

Iemand nog aanvullingen??

ps je hebt ook Christelijk Metal ;-)zolang er maar geen satanische boodschap inzit maar een goddelijke boodcshap kan het allemaal (er is dit weekend ee groot festival geweest voor Christelijke jongeren in de Flevopolder )

17-08-2005, 15:34
Ze mogen helemaal geen muziek luisteren of maken????
Die religieuze muziek, moet dat nog een bepaalde stijl muziek zijn? Mag elke moslim zulke muziek maken?
Waarom mogen ze dat niet? Staat dat in de Koran?


ps: ik ben zelf op dat festival geweest het was onwijs tof, heb voor het eerst in mn leven gepogo't en ik zei, veel christen luisteren liever geen metal, niet alle christenen, ik had even geen zin om mijn mening over muziek te geven omdat daar dit topic niet over gaat. Maar ik luister zelf wel christelijke metal. o.a.
btw: dat festival heet het flevo-festival maar is niet in de flevopolder maar ergens in brabant ofzow.

17-08-2005, 20:19


[/font" -->

[font=Arial Black][size=7]Heerscht


18-08-2005, 02:22
Ben zelf een tekno en Hard-style liefhebber.

18-08-2005, 08:09

Citaat door fem:
Ze mogen helemaal geen muziek luisteren of maken????
Die religieuze muziek, moet dat nog een bepaalde stijl muziek zijn? Mag elke moslim zulke muziek maken?
Waarom mogen ze dat niet? Staat dat in de Koran?


ps: ik ben zelf op dat festival geweest het was onwijs tof, heb voor het eerst in mn leven gepogo't en ik zei, veel christen luisteren liever geen metal, niet alle christenen, ik had even geen zin om mijn mening over muziek te geven omdat daar dit topic niet over gaat. Maar ik luister zelf wel christelijke metal. o.a.
btw: dat festival heet het flevo-festival maar is niet in de flevopolder maar ergens in brabant ofzow.
Klopt ze mogen geen muziek maken met andere instrumenten, maar ben geen geleerde of zo...
Het staat in de sounna geloof ik , jammer dat er niet iemand reargeert die het echt weet en ook de betreffende koran passage of hadieth(overlevering van de profeet Mohammed(vzmh))

Ik luister wel muziek ik houd van muziek van allerlei soorten (jaren 80 disco , NL (goede doel, van dik hout etc, af en toe lekkere stevige rock errug tof)
Ik vind Arabische anasheed ook heel mooi, ik denk dat jij dat misschien ook wel kan waarderen omdat het a-capella wordt gezongen en het is heel ritmisch..
je hebt ook muziek half engels /hals arabisch vind ik leuker omdat ik ook dingen goed kan verstaan

ken je Cat Stevens die heet nu Yusuf Islam(is bekeerd in Marokko in de jaren ??)
google maar eens dan kan je zien wat hij doet..


haha dacht dat festival in de Flevo polder was, ik woon in Brabant heb het dus op tv gezien..hihi
Tof dat je het leuk vind!!

18-08-2005, 10:12
Naar wat ik gelezen heb is muziek inderdaad Haram voor moslims, behalve wanneer het word gemaakt volgens bepaalde regels. De Anasheed voldoet hieraan, net als het spelen op de daf en zingen door vrouwen als er geen mannen in de buurt zijn.
Ik vind zelf, dat een boek als de Qu'raan nooit helemaal letterlijk hoeft te worden genomen. Het merendeel van dat boek is opgemaakt door mensen, en ik zou zeggen dat je er je eigen lering uit moet trekken. Maar dat is een andere discussie. Waar ik op doel, is dat ik vind dat muziek moet kunnen als gelovige, zolang er geen boodschap inzit die rechtstreeks tegen je geloof ingaat. Dat is gewoon niet goed. Zelf ben ik trouwens een grote fan van Folkmetal/Gothic doom. Voor mij dus geen leven zonder muziek.

18-08-2005, 10:30

Citaat door Nightwolf:
Naar wat ik gelezen heb is muziek inderdaad Haram voor moslims, behalve wanneer het word gemaakt volgens bepaalde regels. De Anasheed voldoet hieraan, net als het spelen op de daf en zingen door vrouwen als er geen mannen in de buurt zijn.
Ik vind zelf, dat een boek als de Qu'raan nooit helemaal letterlijk hoeft te worden genomen. Het merendeel van dat boek is opgemaakt door mensen, en ik zou zeggen dat je er je eigen lering uit moet trekken. Maar dat is een andere discussie. Waar ik op doel, is dat ik vind dat muziek moet kunnen als gelovige, zolang er geen boodschap inzit die rechtstreeks tegen je geloof ingaat. Dat is gewoon niet goed. Zelf ben ik trouwens een grote fan van Folkmetal/Gothic doom. Voor mij dus geen leven zonder muziek.
De koran is idd opgeschreven door mensen net als de sounna
Ik denk ook niet dat je het letterlijk moet nemen, maar dat je idd het ook moet bekijken in de tijd, bv uitzoeken wat het woord in het arabisch betkend en ook in de tijd van de profeet

Ik ben het eens met jouw, zoalng de muziek geen duivel aanbid is het voor mij ok
en ook ik zou niet zonder muziek kunnen als ik mag kiezen radio of tv zou ik echt voor radio kiezen...

leuk net als vroeger met Candlelight en hoorspelen was heel leuk..

18-08-2005, 11:36

Citaat door zoekertje75:
De koran is idd opgeschreven door mensen net als de sounna
Ik denk ook niet dat je het letterlijk moet nemen, maar dat je idd het ook moet bekijken in de tijd, bv uitzoeken wat het woord in het arabisch betkend en ook in de tijd van de profeet

Ik ben het eens met jouw, zoalng de muziek geen duivel aanbid is het voor mij ok
en ook ik zou niet zonder muziek kunnen als ik mag kiezen radio of tv zou ik echt voor radio kiezen...

leuk net als vroeger met Candlelight en hoorspelen was heel leuk..
Fijn dat ik een medestander heb gevonden.
Natuurlijk is het zo, dat in de kern, de Qu'raan een heilige boodschap bevat. (Net als alle andere heilige boeken, overigens.) Die heilige boodschap is uitgedragen door alle profeten, van Mozes tot Mohammed to Jezus en alle anderen. Die boodschap is heel simpel: Heb uw naaste lief, zondig niet teveel (en de zonden die beschreven staan, zoals vraatzucht, zijn inderdaad niet goed) en probeer anderen te helpen. Jezus hielp mensen, Mozes hielp mensen, Mohammed hielp mensen. En veel ongelovigen (Ik ben er zelf ook een hoor) roepen maar dat de Qu'raan oproept tot geweld. Voordat je dat roept, moet je de tijdsgeest begrijpen waarin de Qu'raan geschreven werd. Het was een tijd van oorlog, en de moslims werden onderdrukt en vermoord. De oproepen tot geweld die in de Qu'raan staan zijn slechts een afspiegeling van de situatie toen. Mensen moesten zich verdedigen.
Om terug te komen bij de kern: De qu'raan roept op sommige vlakken op tot geweld, maar dat is niet nodig in de huidige tijd in Nederland. Er is godsdienstvrijheid, dus er hoeft niet te worden gestreden. De meeste moslims die ik ken, nemen dat geweld dus ook niet letterlijk.
Het is hetzelfde met muziek, er word in de Qu'raan opgeroepen geen onzin te verkopen. Daar uit leid men af dat er automatisch geen muziek mag worden gemaakt. Dat is prima, kwakzalverij en afzetterij zou verboden moeten zijn. En er is muziek die slechts over seks, drugs en moord gaat. Dat is ook niet goed. Maar muziek hoeft geen negatieve boodschap uit te dragen, het kan wel degelijk inhoud hebben en over iets anders gaan dan moord. Teksten kunnen hele filosofieen bevatten.

Zo. Dat was een hele lap tekst. Maar heb ik iets duidelijk gemaakt?

18-08-2005, 12:35

Citaat door Nightwolf:
Fijn dat ik een medestander heb gevonden.
Natuurlijk is het zo, dat in de kern, de Qu'raan een heilige boodschap bevat. (Net als alle andere heilige boeken, overigens.) Die heilige boodschap is uitgedragen door alle profeten, van Mozes tot Mohammed to Jezus en alle anderen. Die boodschap is heel simpel: Heb uw naaste lief, zondig niet teveel (en de zonden die beschreven staan, zoals vraatzucht, zijn inderdaad niet goed) en probeer anderen te helpen. Jezus hielp mensen, Mozes hielp mensen, Mohammed hielp mensen. En veel ongelovigen (Ik ben er zelf ook een hoor) roepen maar dat de Qu'raan oproept tot geweld. Voordat je dat roept, moet je de tijdsgeest begrijpen waarin de Qu'raan geschreven werd. Het was een tijd van oorlog, en de moslims werden onderdrukt en vermoord. De oproepen tot geweld die in de Qu'raan staan zijn slechts een afspiegeling van de situatie toen. Mensen moesten zich verdedigen.
Om terug te komen bij de kern: De qu'raan roept op sommige vlakken op tot geweld, maar dat is niet nodig in de huidige tijd in Nederland. Er is godsdienstvrijheid, dus er hoeft niet te worden gestreden. De meeste moslims die ik ken, nemen dat geweld dus ook niet letterlijk.
Het is hetzelfde met muziek, er word in de Qu'raan opgeroepen geen onzin te verkopen. Daar uit leid men af dat er automatisch geen muziek mag worden gemaakt. Dat is prima, kwakzalverij en afzetterij zou verboden moeten zijn. En er is muziek die slechts over seks, drugs en moord gaat. Dat is ook niet goed. Maar muziek hoeft geen negatieve boodschap uit te dragen, het kan wel degelijk inhoud hebben en over iets anders gaan dan moord. Teksten kunnen hele filosofieen bevatten.

Zo. Dat was een hele lap tekst. Maar heb ik iets duidelijk gemaakt?
nou ik ben het niet 100% eens met jou , maar wel een groot deel
Als je kijkt bv naar het geweld dat komt ook in de bijbel voor, hoe je iemand mag straffen en waarom , wat mij dus opvalt in de koran er wordt zeker over geweld gesproken maar pas in het laatste geval
Bv Jihad je hebt twee soorten Jihad al Nafs da's zeg maar Jihad tegen je iegen slecht gewoontes , dus het verbeteren van je gewoontes en houding (heel goed ding!!!en heel belangrijk) Allah prijst de mensen die de strijd met zichzelf aangaan
je hebt dan ook nog Jihad (weet het arabische even niet meer) maar oorlog bv
of tegen de ongelovigen
Maar geef mij dan eerst een definitie van ongelovig, iemand die in God geloofd ook al hangt ie geen religie aan is geen ongelovige mijn inziens
maar vraag je dit bv aan een geboren moslim zal het antwoord heel anders zijn..

Ook met de strafmaat met overspel bv , je moet vier getuigen hebben die de daad hebben gezien dan mag er pas gestrafd worden zo staat het in de Koran, ik denk dan ok waar zijn die 4 mensen dan die de daad hebben gezien en getuigen , leggen hun een valse getuigenis af, oei oei dan staan pas straffen op in het hiernamaals..

maar weet je zeker dat je ongelovig bent of je geloof je wel in God maar niet in een Dogmatische religie

Ik voel het zo, ik geloof met heel mijn hart dat God er is, dat voel ik ook in mijn hart, ik geloof ook in alle profeten, maar ik ben heel kritisch met wat je voorgeschreven wordt zowel in het Christendom als in de Islam
Ik zal alles onderzoeken en het beste er uit halen.
Ik ben boven alles vreedzaam......

ciao

18-08-2005, 17:59
Aah, ok bedankt, maar dus het verbod dat je geen muziek mag maken behalve volgens bepaalde regels komt dus alleen vanuit de tekst dat je geen onzin uit moet kramen? Wordt dat verbod door iedere moslim nageleefd of maar door een kleine groep? Mogen kleuters dan ook niet zingen op de kleuterschool? Ik zou niet kunnen leven zonder te kunnen zingen! Hoe zou ik me moeten uiten! Als allah je talent voor zingen of muziek heeft gegeven mag je alleen maar die bepaalde manier van muziekmaken gebruiken?
Denken de meeste moslims er zo over als jullie erover denken?

18-08-2005, 18:22


van al-islaam site ofzow:

De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: “Bij de ene in wiens hand mijn ziel is, er is niets wat mij dichter naar Al-Al-DJannah en mij verder van de nar (het vuur) brengt behalve dat ik jullie ernaar heb bevolen en er is niets dat je dichter naar de nar brengt terwijl het je verder van Al-Al-DJannah brengt behalve dat ik het jullie heb verboden.” (Ahmed Ibn Khoezaymah).


Deze hadieth laat ons dus het principe zien waar de gehele islam voor staat en wat we op vele plaatsen in de koran en de Soenna terug kunnen vinden. Alles wat de mens bevolen is te doen is voor zijn eigen goed en voordeel en alles wat verboden is, is kwalijk, slecht en nadelig voor zijn welzijn.


Vanuit dit gegeven kunnen we dus stellen dat muziek verboden is binnen de islam.


De bewijzen hiervoor vinden we in de koran en Soenna. Imam Al-Qoertoebie heeft drie ayaat als bewijs genoemd.


De eerste aya vinden we in Soerah al-qamar ayah 62: “Verwonderen jullie je dan over deze recitatie en lachen jullie erom en jullie huilen niet? Verspillen jullie je leven met tijdverdrijf en vermaak (muziek, zingen enz.) (wa entoem saamidoen). Valt neer in aanbidding aan Allah en aanbidt hem alleen”


“Wa entoem saamidoen” betekent luid zingen en muziek maken, hoofd ophouden in arrogantie extreme haat en woede voelen bij het horen van Qor’aan. Ook betekent het: onachtzaam zijn en verwerpen.

er staat, verspil je tijd niet met vermaak maar val neer in aanbidding aan allah, maar kun je dan allah niet met muziek aanbidden? Behalve dan met asheed of hoe het ook heet, kun je met gewone muziek niet allah aanbidden?

18-08-2005, 18:35
sorry voor mijn vele reacties.
Ik was net wat asheed aan het luisteren, maar het is allemaal steeds hetzelfde. Ze verzinnen een wijsje voor een coupletje van vijf regels, en hebben dan vijf of meer van die coupletjes ofzow, en dan herhalen ze vaak ook nog steeds de helft. beetje boring. Doe mij dan maar liever van die negermuziek, black gospel, als het om voorzingen en nazingen gaat. Wanneer gebruiken ze die muziek? Mag je die muziek wel altijd en overal luisteren en maken?

18-08-2005, 19:02

Citaat door fem:
sorry voor mijn vele reacties.
Ik was net wat asheed aan het luisteren, maar het is allemaal steeds hetzelfde. Ze verzinnen een wijsje voor een coupletje van vijf regels, en hebben dan vijf of meer van die coupletjes ofzow, en dan herhalen ze vaak ook nog steeds de helft. beetje boring. Doe mij dan maar liever van die negermuziek, black gospel, als het om voorzingen en nazingen gaat. Wanneer gebruiken ze die muziek? Mag je die muziek wel altijd en overal luisteren en maken?
Kan, niet alle anasheeds zijn hetzelfde, en je hoeft het niet leuk te vinden, ik neem aan dat je geen moslima bent..?

Pagina's : [1] 2