Bekijk volle/desktop versie : Zuidelijke sjiieten Irak willen zelfbestuur



11-08-2005, 23:54
Zuidelijke sjiieten Irak willen zelfbestuur
NAJAF - Een machtige sjiitische politicus heeft donderdag autonomie geëist voor het olierijke zuiden van Irak. Het vraagstuk of het land een federale staat moet worden, speelt een hoofdrol in de onderhandelingen over een nieuwe grondwet. Het ontwerp van de nieuwe constitutie moet op 15 augustus aan het parlement worden voorgelegd.

REUTERS
Aziz al-Hakim
Foto: REUTERS
"Wij zien behoefte voor een autonome zone in het centrum en zuiden van irak", zei Abdel Aziz al-Hakim in Najaf tegen journalisten. Hij is de leider van de Opperste Raad voor de Islamitische revolutie in Irak (Sciri). De partij maakt deel uit van de Verenigde Iraakse Alliantie die de parlementsverkiezingen eind januari met overmacht won.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/23995861/Zuidelijke_sjiieten_Irak_willen_zelfbestuur.html

12-08-2005, 03:39



Citaat door 7najim9:
dat zat er dik aan te komen

heeft het westen nu wat het wilt ?
Het westen heeft liever dat ze elkaar bestrijden, ik zie liever voor elke bevolkingsgroep een eigen zelfbestuur hebben.

12-08-2005, 03:44
Geef ze lekker allemaal zelfbestuur, en laat ze het vervolgens zelf maar uitvechten. Ik wordt af en toe zo moe van die kutlanden.
Gewoon een heel groot hek eromheen en handen er vanaf trekken.

12-08-2005, 03:47

Citaat door Deliana:
Geef ze lekker allemaal zelfbestuur, en laat ze het vervolgens zelf maar uitvechten. Ik wordt af en toe zo moe van die kutlanden.
Gewoon een heel groot hek eromheen en handen er vanaf trekken.
Ja maar daar denken westerse politieke machten er anders over zolang er olie valt te halen !

12-08-2005, 03:51



Citaat door Sahbi:
Ja maar daar denken westerse politieke machten er anders over zolang er olie te halen valt!

Moet je eens opletten als het westen echt zijn handen aftrekt van die hele chaos daar, dan liggen ze binnen no time op hun knieen te smeken of we aub hun olie willen kopen. Krijgen we er nog kristalzegels bij ook, of misschien wel airmiles.

12-08-2005, 03:58

Citaat door Deliana:
Moet je eens opletten als het westen echt zijn handen aftrekt van die hele chaos daar, dan liggen ze binnen no time op hun knieen te smeken of we aub hun olie willen kopen. Krijgen we er nog kristalzegels bij ook, of misschien wel airmiles.
Dat denk ik niet... De hele wereld is te afhankelijk van olie, ben bang dat wij eerder gaan smeken omdat de hele wereldeconomie in elkaar stort om maar een kleine onthulling te geven hoe groot de belangen zijn bij olie!

12-08-2005, 09:14
extra reden voor kernenergie. Dan wordt het MO binnen 5 jaar armer dan Afrika. En waar gaan we dan het kernafval dumpen vraag je je af?
Precies.

12-08-2005, 09:17
De grote verliezers binnen Irak zullen de soenieten zijn, en buiten Irak wij in het westen aan de benzinepomp.

12-08-2005, 09:18

Citaat door Madrileen:
Denk je dat we met kernenergie onze wagen kunnen laten bollen?
ja hoor, met waterstof. In Duitsland zijn al een paar waterstof pompen en in IJsland rijdt het meerendeel van de auto's er al op.
http://waterstof-energie.pagina.nl/

12-08-2005, 09:21

Citaat door Madrileen:
Ok, dat had ik wel door, maar kernenergie en waterstof.
Kernenergie + water = waterstof

Maar windenergie kan ook.

12-08-2005, 09:23

Citaat door Arthas:
Kernenergie + water = waterstof

Maar windenergie kan ook.
yep. Ik had ook een voorkeur voor de alternatieve energiebronnen, maar ik denk dat kernenergie toch wel noodzakelijk is. Niet alleen voor het milieu, maar vooral vanwege de sponsoring dmv olie van het Midden Oosten. Zonder de olie kunnen ze niks, behalve elkaar afmaken natuurlijk. Maar dan weer zonder onze wapens, die kunnen ze dan niet meer kopen.

http://www.wired.com/wired/archive/11.04/hydrogen_pr.html

12-08-2005, 09:30

Citaat door Madrileen:
Een auto met zeilen?
Nee een propellor maar dan moet je zelf blazen.

12-08-2005, 09:43


Uiensoep

3 liter water
1/2 kg aardappelen
1/2 kg ajuin
3 eetlepels olie
teentje knoflook
peper, zout, laurierblad