Bekijk volle/desktop versie : De Siwaak in Islam!!!



11-08-2005, 18:37


[SIZE=4]Siwaak versterkt de tanden, heeft een lekkere geur, het is een genezing voor sommige ziektes, het verstekt de smaak zenuwstellen, het verscherpt het geheugen, het is een medicijn tegen hoofdpijn, het brengt een noor op iemand's gezicht die het vaak gebruikt, het laat de tanden glanzen, het versterkt het gezichtsvermogen, het maakt je stem helderder, de grootste voordeel van Siwaak is dat het de tevredenheid van Allah met zich meebrengt, en het beloning van iedere gebed na Siwaak wordt ver 70 vuldigt. En het is een Sunnah om het te gebruiken voordat men de Qur'an leest, Wanneer iemand's adem stinkt, Wanneer men Allah gedenkt [Dhikrullah], Wanneer men het huis intreedt, Wanneer iemand is uitgenodigd voor een vergadering, tijdens honger en dorst, nadat de tekenen van iemand's dood zichtbaar zijn [Dat hij gaat sterven], Voordat men begint met eten, bij terugkomst van een reis, voordat men slaap, als men wakker wordt etc. Dus broeders en zusters, zien jullie de zegeningen van Siwaak? De Profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, heeft ons uitgelegd hoe belangrijk Siwaak is. Als een Siwaak aanwezig is en men het niet gebruikt, dan is de beloning van de Wuduh niet compleet. Abu Ayyub verhaalt dat de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, heeft gezegd, 'Vier dingen werden door alle Ambiyaa [i.e profeten] uitgevoerdt, besnijdenis, het gebruik van parfum, Siwaak en trouwerij'. [Overgeleverd door Ahmad en Tirmidhie]. Allamah Ibn Ismail zei, 'Het verbaast mij hoe mensen zo'n grote Sunnah kunnen achterwege kunnen laten, de gewichtigheid ervan wordt in vele hadith's van onze profeet, vrede zij met hem, uitgelegd. Weet dat het een grote verlies is wanneer men het Siwaak achterwege laat'.

Ibn Omar, moge Allah tevreden zijn over hem, verhaalt dat de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, zei, 'Maak geregeld gebruik van de Siwaak, want zeker, het is gezond voor de mond en het brengt tevredenheid van de Schepper met zich mee'. [Overgeleverd door Imaam Bukharie]. Dus Allah is tevreden over de moslims die vaak Siwaak gebruiken. En Imaam Ali, moge Allah tevreden over hem zijn, de vierde Khalif van Islam zei, 'Maak het gebruik van Siwaak een plicht over jezelf, en maak er vaak gebruik van, want Allah's tevredenheid wordt ermee bereikt, en het vermeerdert de beloning van het gebed van 99 tot wel 400 keer'. Abu Umamah, moge Allah tevreden over hem zijn, verhaalt dat de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, zei, 'Gebruik de Siwaak, want waarlijk, het reinigt de mond, en het brengt de tevredenheid van Allah met zich mee. Gibrail heeft me zo vaak aangeraden Siwaak te gebruiken, dat ik bang was dat het een verplichting zou worden voor mijn Ummah. Als ik het niet moeilijk had gevonden voor mijn Ummah, zou ik het gebruik ervan verplicht stellen voor mijn mensen. Waarlijk, ik gebruik zovaak de Siwaak dat ik vrees dat het voorste gedeelte van mijn mond vervelt'. [Overgeleverd in Ibn Majah]. Abu Hurairah, moge Allah tevreden over hem zijn, verhaal dat de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, zei, 'Was het niet door mijn vrees dat het te moeilijk zal worden voor mijn Ummah, [Omdat niet overal Siwaak te verkrijgen is] zou ik beveelt hebben om Siwaak te gebruiken voor iedere gebed'. [Overgeleverd door Imaam Bukharie].

Hadhrat Shah Waliullah, moge Allah tevreden over hem zijn, heeft de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, horen zeggen, 'Mij werd bevolen om zo vaak Siwaak te gebruiken, dat ik dacht dat het een plicht werd'. [Overgeleverd door Ahmad en Tabarani]. Ibn Abbas, moge Allah tevreden over hem zijn, verhaalt dat de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem zei, 'Mij werd bevolen om zo vaak Siwaak te gebruiken, dat ik dacht dat er een openbaring geopenbaard zou worden, over het gebruik ervan'. [Overgeleverd door Abu Ya'laa]. En hoewel het niet fard [Verplicht] werd gesteld voor ons was het gebruik van Siwaak wel verplicht voor de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem. Aisha, moge Allah tevreden zijn over haar, verhaalt dat de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, zei, 'Dit [i.e het gebruik van] Siwaak, voor het Witr gebed en het Tahajjud gebed, zijn Sunnah voor jullie en fard voor mij'. Abu Hurairah, moge Allah tevreden zijn over hem, verhaalt dat de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, zei, 'De boodschapper van Allah, [Allah's vrede en zegen zij met hem] gebruikte geregeld de Siwaak voordat hij sliep en nadat hij wakker werd'. [Muntakhab]. Shuraih verhaalt dat hij Aisha vroeg, 'Wat was het eerste dat de boodschapper van Allah deed als hij het huis binnenkwam?' Aisha antwoordde, 'De boodschapper van Allah, gebruikte het Siwaak'. [Overgeleverd door Muslim]. En het is ook Sunnah om Siwaak te gebruiken bij het verlaten van je huis. 'Als de boodschapper van Allah, Allah's vrede en zegen zij met hem, het huis verliet gebruikte hij Siwaak'. [Kashful Gummah].

Er is ook een hadith's overgeleverd van Abu Hurairah, moge Allah tevreden zijn over hem, waarin hij zegt dat de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, Siwaak gebruikte voor het eten en na het eten. [Overgeleverd door Ahmad]. Imaam Ali, moge Allah tevreden over hem zijn, zei, 'Waarlijk, jullie monden zijn de wegen van de Qur'an [i.e. je reciteert het met je mond], reinig daarom je mond met de Siwaak, geregeld'. [Ibn Majah]. Ibn Sabaaq, moge Allah tevreden over hem zijn, verhaalt dat de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, zei, 'O vergadering van moslims, Allah heeft deze Dag [Vrijdag] een dag van Eid gemaakt voor moslims, daarom moet je een bad nemen [Op deze dag], gebruik parfum en beschouw het gebruik van Siwaak als een verplichting op deze dag!' [Muatta Imam Mohammad]. En het is ook een Sunnah om het tijdens het vasten te gebruiken. Aamir Bin Rabiyah, moge Allah tevreden over hem zijn, zegt, 'Ik heb de boodschapper van Allah, Allah's vrede en zegen zij met hem, vaak het Siwaak zien gebruiken terwijl hij aan het vasten was'. [Ibn Majah]. In een andere overlevering zegt de boodschapper van Allah, vrede zij met hem, dat één van de beste dingen tijdens het vasten het gebruik van Siwaak is. Geleerden zijn het erover eens dat het gebruik van Siwaak tijdens het vasten iets heel goed's is en een grote Sunnah. Allamah Sha'rani, Allah's vreden en zegen zij met hem, zei in Kashful Ghummah dat de profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem zei, 'Wie zich tegen Siwaak verzet of het verwerpt behoort niet tot ons [Moslims]'. Hassaan Bin Atiyyah, moge Allah tevreden over hem zijn, heeft gezegd, 'Siwaak is de helft van de Imaan en Wuduh is de helt van de Imaan'. [Sharhu Ihya ul Uluum].

Hadhrat Ibn Mubarak, moge Allah tevreden over hem zijn, zei, 'Als de bewoners van een stad zich tegen het gebruik van Siwaak verzetten of [Het gebruik ervan] verwerpen, dan moet het leider een oorlog beginnen tegen hen, zoals hij een oorlog begint tegen de afvalligen of de murtaddeen'. [Khaniyah]. De Siwaak is een verloren of een vergeten Sunnah geworden. De profeet, Allah's vrede en zegen zij met hem, zei, 'Hij die zich stevig vasthoudt aan mijn Sunnah in een tijd waarin mijn Ummah het heeft verwaarloosd, zal het beloning ontvangen van 100 martelaren'. En inderdaar is de Siwaak een grote Sunnah. Abdul Aziz Abu Dawood, moge Allah tevreden over hem zijn, zei, 'Twee dingen van een moslims zijn het beste als hij ze praktiseert, het verrichten van de Tahajjud gebed en het geregeld gebruik van de Siwaak'. Shaukani zei, 'Siwaak is een van de wetten van Shariah. En dit feit is zo helder als het daglicht. Dit is toegegeven door de mensen van de wereld'. [Naili Autaarex" -->. Volgens alle geleerden is het gebed verricht na het gebruik van de Siwaak veel gewichtiger dan een gewone gebed. Auzaai zei dat Siwaak is de helt van het Wudu. De Siwaak moet niet gebruikt worden wanneer men ligt, de Siwaak moet schoon gewassen worden na en voor het gebruik, men moet niet zuigen aan de Siwaak, de Siwaak moet niet in de w.c gebruikt worden, de Siwaak moet niet van beide kanten gebruikt worden. En Siwaak is vuur voor Shajtaan.

11-08-2005, 18:55


gair inshaAllah voor de moeite die je geplaatst hebt, ik heb er nog een aantal thuis liggen
meteen gebruiken

11-08-2005, 20:08
Salaam ou alaikoum agie,

Wat is siwaak precies, is dat de schil van een walnoot, niet de harde maar als tie nog aan de boom hangt? Die ze ook in marokko gebruiken.

Ik verzet me er niet tegen, maar ik heb gehoord, dat dat slecht is voor je tanden, je tandvlees word er geel van en uiteindelijk vallen je tanden eruit, wa Allah ou a3lam, maar dat word er gezegd over de siwaak die in marokko wordt gebruikt.
salaam ou alaikoum
FesRose.

11-08-2005, 22:01

Citaat door FesRose:
Salaam ou alaikoum agie,

Wat is siwaak precies, is dat de schil van een walnoot, niet de harde maar als tie nog aan de boom hangt? Die ze ook in marokko gebruiken.

Ik verzet me er niet tegen, maar ik heb gehoord, dat dat slecht is voor je tanden, je tandvlees word er geel van en uiteindelijk vallen je tanden eruit, wa Allah ou a3lam, maar dat word er gezegd over de siwaak die in marokko wordt gebruikt.
salaam ou alaikoum
FesRose.
Assalaamoe 'alaykoem,

Siwaak betekent het reinigen van de mond en tanden met een siwaak, de naam die gegeven wordt aan het instrument dat ervoor gebruikt wordt. De siwaak is een stok of twijg die voor dit doel gebruikt wordt.

Siwaak is een methode om de mond te reinigen, die ook het genoegen van Allah verdient, zoals is bewezen in de hadith van 'Aisha (radiAllahu 'anha): "De Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zei: 'Siwaak reinigt de mond en pleziert de Heer.'" [Overgeleverd door al-Bukhaari in zijn Sahih (2/274), door Ahmad (6/47) en al-Nisaa'i (1/50). De isnaad is sahih, zie al-Irwa' 1/105]

Het gebruik van de siwaak wordt herhaaldelijk aangemoedigd, zoals in de hadith van Abu Hurayrah (radiAllahu 'anhu), die overgeleverd heeft dat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zei: "Als het niet zo zou zijn geweest dat ik de dingen niet te moeilijk wilde maken voor mijn ummah, dan zou ik hen opgedragen hebben om de siwaak bij elke tijd voor het gebed te gebruiken." [Overgeleverd door al-Bukhaari (2/299) en Muslim (1/151)] Volgens een andere overlevering door al-Bukhaari, zei hij: "…bij elke tijd voor het verrichten van de woedoe'."

Imam al-Nawawi heeft overgeleverd dat de respectabele geleerden overeengekomen waren dat het gebruik van de siwaak sunnah is en aangemoedigd wordt.


Als het slecht zou zijn voor de mens denk je dan dat onze geliefde profeet, salla Allahoe 'alyhi wassalaam, het aan zou moedigen? Toen de profeet op zijn sterfbed lag vroeg hij Aicha, rathia Allahoe 'anha, om hem de siwaak aan te geven. Wat denk je zelf beste zuster...heeft de profeet het slechte met ons voor door iets aan te raden dat slecht voor ons is?

Wassalaamoe 'alaykoem

Ps: zie dit

11-08-2005, 22:28


Assalamoemgalajkoem,

Umayya; soebganAllah, ik wilde net naar mijn topic 'linken' en van mijn topic naar deze topic linken, maar jij bent me net iets voor (alweer>>&gt Lahiedjaziek bigair!!!

Tygerrockey; jij ook lahiedjaziekbigair voor het plaatsen van deze belangrijke en mooie feiten. Ik link mijn topic naar deze topic.

Wa3alajkoem assalam.

11-08-2005, 22:48

Citaat door Umayya:
Assalaamoe 'alaykoem,

Siwaak betekent het reinigen van de mond en tanden met een siwaak, de naam die gegeven wordt aan het instrument dat ervoor gebruikt wordt. De siwaak is een stok of twijg die voor dit doel gebruikt wordt.

Siwaak is een methode om de mond te reinigen, die ook het genoegen van Allah verdient, zoals is bewezen in de hadith van 'Aisha (radiAllahu 'anha): "De Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zei: 'Siwaak reinigt de mond en pleziert de Heer.'" [Overgeleverd door al-Bukhaari in zijn Sahih (2/274), door Ahmad (6/47) en al-Nisaa'i (1/50). De isnaad is sahih, zie al-Irwa' 1/105]

Het gebruik van de siwaak wordt herhaaldelijk aangemoedigd, zoals in de hadith van Abu Hurayrah (radiAllahu 'anhu), die overgeleverd heeft dat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zei: "Als het niet zo zou zijn geweest dat ik de dingen niet te moeilijk wilde maken voor mijn ummah, dan zou ik hen opgedragen hebben om de siwaak bij elke tijd voor het gebed te gebruiken." [Overgeleverd door al-Bukhaari (2/299) en Muslim (1/151)] Volgens een andere overlevering door al-Bukhaari, zei hij: "…bij elke tijd voor het verrichten van de woedoe'."

Imam al-Nawawi heeft overgeleverd dat de respectabele geleerden overeengekomen waren dat het gebruik van de siwaak sunnah is en aangemoedigd wordt.


Als het slecht zou zijn voor de mens denk je dan dat onze geliefde profeet, salla Allahoe 'alyhi wassalaam, het aan zou moedigen? Toen de profeet op zijn sterfbed lag vroeg hij Aicha, rathia Allahoe 'anha, om hem de siwaak aan te geven. Wat denk je zelf beste zuster...heeft de profeet het slechte met ons voor door iets aan te raden dat slecht voor ons is?

Wassalaamoe 'alaykoem

Ps: zie dit
Nee, absoluut niet. Zuster ik weet zelf ook wel dat de profeet het beste met zijn Ummah heeft. Mijn vraag was, is de siwaak die door de profeet gebruikt wordt, ook de siwaak die in marokko word gebruikt.
Ik begreep het niet.. Ik zeg niet dat de siwaak niet goed is, Integendeel.
Maar Allah ie djaziek, door jou stukje is mij duidelijk geworden, dat het niet de schil van walnoten zijn.
Wa Salaam ou alaikoum warahmatullah wa barakatuhu