Bekijk volle/desktop versie : CIA en Lubbers laten Pakistaanse spion z´n gang gaan



Pagina's : [1] 2

10-08-2005, 03:40
De Amerikaanse inlichtingendienst CIA heeft in 1975 en in 1986 de arrestatie van de Pakistaanse atoomspion Khan tegengehouden. Dat heeft voormalig premier Lubbers gezegd in het VPRO-radioprogramma Argos.

De Amerikaanse krant de New York Times bracht de zaak vorig jaar al aan het licht op basis van anonieme bronnen. Lubbers bevestigt het verhaal nu.

Abdul Khan stal in de jaren zeventig atoomgeheimen van de Nederlandse Ultra Centrifuge, een onderdeel van Urenco in Almelo. Daarmee bouwde hij in de jaren negentig de Pakistaanse atoombom. Hij verkocht daarnaast zijn kennis door aan Iran, Noord-Korea en Libië.

Vermoedens
In 1975 waren er wel vermoedens over de activiteiten van Khan, en is overwogen om hem te arresteren. Volgens Lubbers wilde de CIA Khan zijn gang laten gaan om meer informatie te krijgen.

In de jaren tachtig werd Khan alsnog voor de rechter gebracht, maar kwam hij wegens vormfouten op vrije voeten. Lubbers, die op dat moment premier was, wilde verder procederen. Hij zag daarvan af op advies van de veiligheidsdiensten.

Minister Donner van Justitie ontkende begin dit jaar, mede namens minister Remkes en minister Bot, nog dat er inmenging was van de geheime diensten in de zaak-Khan.

De VPRO deed onderzoek naar de zaak in samenwerking met de Japanse televisie. Die maakt een documentaire over de zaak omdat het dit jaar zestig jaar is geleden dat het land werd getroffen door twee Amerikaanse atoombommen, op de steden Hiroshima en Nagasaki.


Ernstig
PvdA-Kamerlid Koenders wil van Donner, Remkes en Bot weten of de uitlatingen van Lubbers kloppen, en hoe ze zich verhouden tot de eerdere uitlatingen van Donner. Koenders noemt de zaak "uiterst pijnlijk" gezien het huidige conflict tussen het westen en Iran over de hervatting van het nucleaire programma in dat land.

Voila, arresteren schijnt moeilijker te zijn dan binnenkort weer een land aan te vallen. Ik heb zo´n vermoeden dat de amerikanen hun eigen oorlogen creëren, valt me ook op dat ze overal dus ook in nederland bepaalde zaken bepalen


http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2005/8/9/090805_khan.html

10-08-2005, 09:28


Niet zo slim he......Typisch de CIA, altijd achter de feiten aanlopen, net als de AIVD, ook zo'n stelletje amateurs......

10-08-2005, 09:42
Als de CIA had geweten wat voor gezeik ze daarmee zouden krijgen haddaen ze hem vast niet laten lopen. Mwa, het is iig iets dat Iran en Pakisatn enzo hooguit hun atoombommen kunnen bouwen met de gratie van het westen en niet ondanks het westen.

10-08-2005, 09:56

Citaat door Blade20:
Als de CIA had geweten wat voor gezeik ze daarmee zouden krijgen haddaen ze hem vast niet laten lopen. Mwa, het is iig iets dat Iran en Pakisatn enzo hooguit hun atoombommen kunnen bouwen met de gratie van het westen en niet ondanks het westen.
Goed zo je bent het steeds vaker met mij eens, over een paar weken zul je zelfs mijn hand kussen, Michael Corleone style...........

10-08-2005, 10:01



Citaat door Hazouz_54:
Niet zo slim he......Typisch de CIA, altijd achter de feiten aanlopen, net als de AIVD, ook zo'n stelletje amateurs......
ze hebbe het te druk met drugs verkope

10-08-2005, 11:15
Oerstom. Maar misschien had het iets met India te maken.

10-08-2005, 11:17
Aiiiii ik word bedolven onder de groene puntjes...... Eduardo geef mij meer.........

10-08-2005, 15:46

Citaat door eduardo:
Oerstom. Maar misschien had het iets met India te maken.
Een pakistaanse spion die informatie zou doorspelen aan India??? Lijkt me niet logisch terwijl die 2 landen al decennia lang op voet van oorlog staan.

Of bedoelde je wat anders?

10-08-2005, 15:52

Citaat door Blade20:
Als de CIA had geweten wat voor gezeik ze daarmee zouden krijgen haddaen ze hem vast niet laten lopen. Mwa, het is iig iets dat Iran en Pakisatn enzo hooguit hun atoombommen kunnen bouwen met de gratie van het westen en niet ondanks het westen.
Het westen had gelijk moeten optreden omdat het hier om een atoomspion ging, als deze informatie in verkeerde handen valt dan zijn de gevolgen niet te overzien. Gratie is hier n.v.t. ... ik zou eerder zeggen nalatigheid.

10-08-2005, 15:57

Citaat door Hazouz_54:
Niet zo slim he......Typisch de CIA, altijd achter de feiten aanlopen, net als de AIVD, ook zo'n stelletje amateurs......
Les 1: Onderschat je vijand nooit.

10-08-2005, 15:58

Citaat door Blade20:
Als de CIA had geweten wat voor gezeik ze daarmee zouden krijgen haddaen ze hem vast niet laten lopen. Mwa, het is iig iets dat Iran en Pakisatn enzo hooguit hun atoombommen kunnen bouwen met de gratie van het westen en niet ondanks het westen.
Als ze expliciet vroegen hem te laten gaan dan denk ik dat ze wel zeker wisten wat er aan de hand was en wat voor risico ze liepen.

10-08-2005, 16:16

Citaat door peterc:
Als ze expliciet vroegen hem te laten gaan dan denk ik dat ze wel zeker wisten wat er aan de hand was en wat voor risico ze liepen.
Ja ik zie het .... Pakistaan bezit nu ook atoomwapens, Iran heeft nu ook al zijn atoominformatie.... lijkt me niet verstandig als je beseft dat het land eigenlijk ook geregeerd kan worden door fundamentalisten, ten tweede we hebben het hier niet over een amateur dat wat explosieven steelt maar over een atoomspion die gewetenloos zijn informatie doorverkoopt!

10-08-2005, 16:17



Citaat door peterc:
Les 1: Onderschat je vijand nooit.
Nee dit is les 1, verlies je vijand nooit uit het oog....zou jij wel moeten weten he scherpschutter?....

10-08-2005, 17:08

Citaat door Sahbi:
De Amerikaanse inlichtingendienst CIA heeft in 1975 en in 1986 de arrestatie van de Pakistaanse atoomspion Khan tegengehouden. Dat heeft voormalig premier Lubbers gezegd in het VPRO-radioprogramma Argos.

De Amerikaanse krant de New York Times bracht de zaak vorig jaar al aan het licht op basis van anonieme bronnen. Lubbers bevestigt het verhaal nu.

Abdul Khan stal in de jaren zeventig atoomgeheimen van de Nederlandse Ultra Centrifuge, een onderdeel van Urenco in Almelo. Daarmee bouwde hij in de jaren negentig de Pakistaanse atoombom. Hij verkocht daarnaast zijn kennis door aan Iran, Noord-Korea en Libië.

Vermoedens
In 1975 waren er wel vermoedens over de activiteiten van Khan, en is overwogen om hem te arresteren. Volgens Lubbers wilde de CIA Khan zijn gang laten gaan om meer informatie te krijgen.

In de jaren tachtig werd Khan alsnog voor de rechter gebracht, maar kwam hij wegens vormfouten op vrije voeten. Lubbers, die op dat moment premier was, wilde verder procederen. Hij zag daarvan af op advies van de veiligheidsdiensten.

Minister Donner van Justitie ontkende begin dit jaar, mede namens minister Remkes en minister Bot, nog dat er inmenging was van de geheime diensten in de zaak-Khan.

De VPRO deed onderzoek naar de zaak in samenwerking met de Japanse televisie. Die maakt een documentaire over de zaak omdat het dit jaar zestig jaar is geleden dat het land werd getroffen door twee Amerikaanse atoombommen, op de steden Hiroshima en Nagasaki.


Ernstig
PvdA-Kamerlid Koenders wil van Donner, Remkes en Bot weten of de uitlatingen van Lubbers kloppen, en hoe ze zich verhouden tot de eerdere uitlatingen van Donner. Koenders noemt de zaak "uiterst pijnlijk" gezien het huidige conflict tussen het westen en Iran over de hervatting van het nucleaire programma in dat land.

Voila, arresteren schijnt moeilijker te zijn dan binnenkort weer een land aan te vallen. Ik heb zo´n vermoeden dat de amerikanen hun eigen oorlogen creëren, valt me ook op dat ze overal dus ook in nederland bepaalde zaken bepalen


http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2005/8/9/090805_khan.html
sorry maar de nedrlanders lopen nog steeds te zeiken over SPIOn. terwijl die gast hier is geweest om de zaak aan te vechten en uiteindelijk is hij vrijgesproken voor alle beschuldigingen van spionage en alles.
de nederlandse regeriung kan het gewoon neit hebben dat die gozer dekennis die hij opgedaan heeft ergens anders gebruikt heeft.
en iedereen heeft het recht om de kennis die ze opgedaan hebben ergens anders te gebruiken. dus al die shit over spionage.
als je tegenwordig een beetej goed kan opzoeken op internet dan kan je alle details vinden om een atoombom te maken, alleen de materialen neit, dus je gaat me niet vertellend at hij spion is omdat hij zijn eigen kennis gebruikt heeft (die overigens op heel internet te vinden is)

en trouwens hoe komt india bijvoorbeeld aan de informatie voor hun atoomprogramma? die hebben ze neit van pakistan gehad. dus vertel me dat eens, die hebben geen zogenaamde spion die het zogenaamd gestolen heeft. dus er zijn genoeg andere partijen die die informatie ook doorspelen hoor.

10-08-2005, 18:08

Citaat:
sorry maar de nedrlanders lopen nog steeds te zeiken over SPIOn. terwijl die gast hier is geweest om de zaak aan te vechten en uiteindelijk is hij vrijgesproken voor alle beschuldigingen van spionage en alles.
In Pakistan zit hij nu wel vast op verdenking van het verhandelen van zijn kennis.

Pagina's : [1] 2