Bekijk volle/desktop versie : De betekenis van het blauwe oog?



Pagina's : [1] 2

09-08-2005, 20:36
Nou, ik ben helaas niet zo bekend met de islam, zoals ik al eerder aangaf, want ik ben er pas de laatste jaren mee in aanraking gekomen!

Ik heb van iemand zo een blauw oog voor aan de ketting cadeau gekregen en nu zou ik graag de betekenis ervan willen weten!

Een niet-moslim dacht dat het een soort van beschermd oog is tegen boze blikken e.d.

Maar wat zit er echt achter?


zoiets, maar dan in het goud, voor aan de ketting!

09-08-2005, 20:41


een blauw oog wil meestal zeggen..dat je er een dreun op heb gehad.xlolx

09-08-2005, 20:44

Citaat door Matroesjka:
Nou, ik ben helaas niet zo bekend met de islam, zoals ik al eerder aangaf, want ik ben er pas de laatste jaren mee in aanraking gekomen!

Ik heb van iemand zo een blauw oog voor aan de ketting cadeau gekregen en nu zou ik graag de betekenis ervan willen weten!

Een niet-moslim dacht dat het een soort van beschermd oog is tegen boze blikken e.d.

Maar wat zit er echt achter?


zoiets, maar dan in het goud, voor aan de ketting!
De niet moslim heeft gelijk, het is trouwens niet iets van de islam maar gewoon bijgeloof...
Er is niets dat je kan helpen tegen dat soort dingen behalve Allah swt....

09-08-2005, 20:48

Citaat door Matroesjka:
Nou, ik ben helaas niet zo bekend met de islam, zoals ik al eerder aangaf, want ik ben er pas de laatste jaren mee in aanraking gekomen!

Ik heb van iemand zo een blauw oog voor aan de ketting cadeau gekregen en nu zou ik graag de betekenis ervan willen weten!

Een niet-moslim dacht dat het een soort van beschermd oog is tegen boze blikken e.d.

Maar wat zit er echt achter?


zoiets, maar dan in het goud, voor aan de ketting!
Volgens mij kan je het vergelijke met een talisman tegen het kwade oog (el3ain). Dit is volgens mij hetzelfde als die hand (gmiesa). El3ain word in de islam erkend. Mensen kunnen soms daar een beetje te ver in gaan en geven bij alles wat tegen valt de schuld aan el3ain.

09-08-2005, 21:02


Ik weet waar ze het over heeft, ik zie toch dat veel moslims zoiets in het goud of zilver aan de ketting hebben hangen of in de woonkamer en sommigen zelfs in de auto, net als jullie christenen ook zo een gebedsketting of kruis aan de spiegel hebben hangen toch?

09-08-2005, 21:03

Citaat door Shere Khan:
Ik weet waar ze het over heeft, ik zie toch dat veel moslims zoiets in het goud of zilver aan de ketting hebben hangen of in de woonkamer en sommigen zelfs in de auto, net als jullie christenen ook zo een gebedsketting of kruis aan de spiegel hebben hangen toch?
Maar staat zoiets niet gelijk aan shirk / afgoderij?

09-08-2005, 21:05

Citaat door iepofanof:
Volgens mij kan je het vergelijke met een talisman tegen het kwade oog (el3ain). Dit is volgens mij hetzelfde als die hand (gmiesa). El3ain word in de islam erkend. Mensen kunnen soms daar een beetje te ver in gaan en geven bij alles wat tegen valt de schuld aan el3ain.
El 3ain wordt in de islam erkend ja, maar de talisman is bijgeloof, dus haraam. Zo'n blauw oogje of een handje heeft niets met de islam te maken, maar is cultuurgebonden.

09-08-2005, 21:05

Citaat door Shere Khan:
Ik weet waar ze het over heeft, ik zie toch dat veel moslims zoiets in het goud of zilver aan de ketting hebben hangen of in de woonkamer en sommigen zelfs in de auto, net als jullie christenen ook zo een gebedsketting of kruis aan de spiegel hebben hangen toch?
Rozenkruis bedoel je?.Sommige Moslims hebben ook zo'n kralenkettinkje bij zich merk ik wel eens op.Vraag me wel eens af wat de betekenis daarvan is.

09-08-2005, 21:08
dat is toch een bidsnoer zo'n kettinkje. Net zoiets als een Christelijke paternoster.
En dat blauwe oogje is dat niet iets typisch Turks?

09-08-2005, 21:08

Citaat door HaagseHafida:
Maar staat zoiets niet gelijk aan shirk / afgoderij?
Bedoel je in de Islam? Dat kruis hoort gewoon bij het Christendom, die gebruiken trouwens ook beelden vooral de Rooms-Katholieken and die Oosterse Kerk!

09-08-2005, 21:10

Citaat door Shere Khan:
Bedoel je in de Islam? Dat kruis hoort gewoon bij het Christendom, die gebruiken trouwens ook beelden vooral de Rooms-Katholieken and die Oosterse Kerk!
Nee ik bedoelde dat gedoe tegen het boze oog...

09-08-2005, 21:11

Citaat door Shere Khan:
Bedoel je in de Islam? Dat kruis hoort gewoon bij het Christendom, die gebruiken trouwens ook beelden vooral de Rooms-Katholieken and die Oosterse Kerk!
ja zie wel eens Moslims kopen met zo'n kettinkje in hun hand.Waar is dat eigenlijk voor?

09-08-2005, 21:17



Citaat door HaagseHafida:
Nee ik bedoelde dat gedoe tegen het boze oog...
Ja, dat zal wel bij bijgeloof horen

09-08-2005, 21:18

Citaat door El_Doerak:
ja zie wel eens Moslims kopen met zo'n kettinkje in hun hand.Waar is dat eigenlijk voor?
Ik weet wat je bedoeld, dat heet tiba of tibah wat ik me nog herinner en dat is een gebedsketting, die het hele koortje rond gaat!

09-08-2005, 21:44
Alle amulleten zijn verboden ongeacht of zij teksten van de koran bevatten of andere zaken. Het bewijs is hiervoor de uitspraak van de Profeet sallaa allahoe aleihi wa salam: "Waarlijk, ar- Roeqaam anuletten en at- Tiwalah behoren tot Shirk. (ahmad en Aboe Daawoed)

Salaam Aleikum wa Rahmatu Allah wa Barakatuh.

Pagina's : [1] 2