Bekijk volle/desktop versie : *Goede en Slechte daden van de tong*



08-08-2005, 00:43
Goede en slechte daden van de tong

Er wordt wel eens gezegd, dat onze tong een gevaarlijker en dodelijker wapen is dan een kogel. Want met onze tong zijn we in staat veel schade te berokkenen en mensen erg te kwetsen. Onze tong kan er de oorzaak van zijn dat relaties binnen families of binnen de moslim-oemma verslechteren of kapot worden gemaakt.

Stel dat we een echt wapen zouden bezitten, zouden we daar dan niet heel voorzichtig mee omgaan? We zouden er vast niet mee in het wilde weg schieten en allerlei onschuldige mensen verwonden. Nee, we zouden het alleen gebruiken als het niet anders kan en dan nog zouden we voorzichtig zijn. Nu hebben de meesten van ons geen wapen, maar een tong hebben we allemaal! En gaan we ook zo voorzichtig met dit "wapen" om? Of "schieten" we maar wat om ons heen zonder na te denken?


Onze Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft ons gewaarschuwd om voorzichtig met onze tong te zijn. Enkele ahadieth:

"De dienaar spreekt woorden die Allah genoegen doen en daardoor komt hij in de positie dat Allah hem vele niveaus verheft. En de dienaar spreekt woorden waar Allah niet van houdt, waardoor hij niet in een goede positie komt en in het Hellevuur gegooid wordt." (Boechari)


Iemand vroeg de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam): "Worden we verantwoordelijk gehouden voor wat we zeggen?" Hij zei: "Is er iets anders de oorzaak van dat mensen op hun gezicht het Vuur in gesleept worden?" (Tirmidhi, Ibn Majah, Ahmed, sahieh)


"Als de zoon van Adam (aleihi assallam) wakker wordt, zoeken al zijn lichaamsdelen bescherming tegen zijn tong. Ze zeggen: "Vrees Allah met betrekking tot ons, want wij zijn een deel van jou. Als jij goed bent, zullen wij goed zijn. Als jij slecht bent, zullen wij slecht zijn." (Tirmidhi, Ahmed, e.a., hasan)


Dus onze tong kan de bron zijn van veel hasanaat als we er goed gebruik van maken. Zoals in de hadieth die net is genoemd: Allah kan ons vele niveaus verheffen vanwege een goed woord. Maar met onze tong kunnen we ook veel sei´aat verdienen, als we slechte woorden spreken. De tong kan er zelfs de oorzaak van zijn dat iemand naar het Vuur gaat! Hoe voorkomen we dit?


Onze Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft ons een goed advies gegeven over het gebruik van onze tong, dat we eigenlijk in alle situaties als vuistregel moeten hanteren. Heel kort, heel simpel zei hij:

"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, laat hem goed spreken of anders zwijgen." (Boechari en Moeslim)


"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft", want Allah ziet en hoort immers alles wat ze zeggen en doen. En op de Laatste Dag, de Dag des Oordeels, zullen we voor alles wat we hebben gedaan en gezegd verantwoording moeten afleggen. En dan zullen er vast heel wat dingen zijn waarvan we zullen wensen dat we ze nooit hadden gezegd!


"Laat hem goed spreken of anders zwijgen", want alles wat niet heel duidelijk goed is, kan je maar beter niet uitspreken. Als je twijfel voelt of iets goed is of niet, kun je het maar beter niet zeggen. Het is zelfs zo, dat als spreken en zwijgen allebei evenveel voordeel hebben, je beter kunt zwijgen. Want dit soort gepraat – met evenveel voordeel als nadeel – maakt de weg vrij voor slecht gepraat. Immers, de grens tussen wat nog goed is en wat niet meer, is vaak vaag en al snel overschreden.


Wat is een goed gebruik van de tong, dat ons inshaAllah hasanaat oplevert?

De shahadah
De beste uitspraak die over onze lippen kan komen, is ongetwijfeld de shahadah, de geloofsgetuigenis. Met de shahadah komen we de Islaam binnen, en met de shahadah als onze laatste woorden inshaAllah verlaten we dit leven. Uit de uitspraken van onze Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) kunnen we leren dat wanneer we de shahadah zeggen met volle overtuiging en begrip en ernaar handelen, we in het Hiernamaals veilig zullen zijn voor Allah´s straf.

Woorden ter gedachtenis aan Allah
Alle woorden waarmee we Allah gedenken, dus Qor´aanrecitatie (het Woord van Allah!), dhikr, doe´as van de Soenna bij alle handelingen die je doet, zijn voorbeelden van een goed gebruik van de tong waarmee we hasanaat verdienen. Ook het gebruik van woorden als inshaallah, elhamdoelillah, etc. wordt hiermee bedoeld. Hierdoor ben je je steeds bewust van Allah.

Bijvoorbeeld, als we Qor´aan reciteren, krijgen we voor iedere letter een beloning. En voor wie moeite heeft met het reciteren en hakkelend leest maar toch zijn best doet, is er een dubbele beloning.

Vriendelijke woorden als liefdadigheid
Bedenk dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd:

"Het goede woord is liefdadigheid."

Goede woorden spreken tegen anderen is de basis van goede onderlinge relaties en het effect hiervan mag nooit onderschat worden. Het is als het geven van liefdadigheid, en over liefdadigheid zei onze Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam):

"Red jezelf van het Vuur, al is het met een halve dadel."

Dus al denken we dat het weinig voorstelt, een vriendelijk woord tegen anderen kan heel veel goeds doen.

Mensen bedanken
Het is goed om mensen te bedanken wanneer ze iets voor je hebben gedaan of vriendelijk voor je zijn geweest, want:

"Wie niet dankbaar is naar de mensen toe, is Allah niet dankbaar."

Door je dankbaarheid te tonen, geef je mensen een goed gevoel en stimuleer je ze om door te gaan met hun goede gedrag. Een islamitische manier om te bedanken, is door te zeggen: Djazakallahoe gairan, wat betekent "moge Allah je veel beloning schenken".

Salaam geven
We zijn verplicht salaam te geven aan zowel de moslims die we kennen als die we niet kennen.Het is de groet van de profeten, de groet van de engelen aan Adam (aleihi assallam), en wat kan er beter zijn dat je iemand salaam toewenst, want dat betekent dat je vrede en veiligheid voor hem wenst. Het groeten met salaam maakt de onderlinge banden tussen moslims sterker.

Het lijkt een gewoonte te worden dat we alleen moslims groeten die we kennen. Veel zusters hebben meegemaakt dat ze op straat een onbekende zuster groetten, die niets terug zei. Dit is niet de bedoeling! Het beste is zelf de begroeting te starten, maar het minste wat we kunnen doen is teruggroeten als de ander ons groet. En met groeten bedoelen we de islamitische groet, en niet hallo, hoi of iets dergelijks.

Uit de ahadieth van onze Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) leren we dat:

Als we "assalamoe aleikoem" zeggen, hebben we 10 hasanaat verdiend
Als we "assalamoe aleikoem wa rahmatoellah" zeggen, hebben we 20 hasanaat verdiend
Als we "assalamoe aleikoem wa rahmatoellahi wa barakatoeh" zeggen, hebben we 30 hasanaat verdiend.
Dawah
Een goed gebruik van de tong is het spreken met andere mensen over de Islaam. Met niet-Moslims om hen over de Islaam te vertellen, en met Moslims om hen te stimuleren de Islaam goed te praktiseren. Dit moeten we doen met Hikmah (wijsheid) en goede, vriendelijke woorden en afgestemd op hun begrip.

Over het anderen aansporen tot het goede en het waarschuwen voor het slechte zegt de Qor´aan:

« Er is geen goed in veel van hun heimelijke gesprekken, behalve wie aanmaant tot liefdadigheid of wijsheid of verzoening tussen de mensen. Wie dat doet om het Welbehagen van Allah te bereiken: Wij zullen hem en geweldige beloning geven. » (An-Nisaa´ 4:114)

Gesprekken over Allah en Islaam
Gesprekken of bijeenkomsten waarbij gepraat wordt over Allah en de Islaam, en waar met kennis gesproken wordt, zijn een bron van hasanaat. Als mensen bij elkaar komen om over Allah te praten en Hem te gedenken, dan komen de engelen naar hen toe en zitten met hen en doen doe´a voor hen.

En de slechtste bijeenkomsten, zei de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam), zijn de bijeenkomsten waar Allah niet wordt genoemd.

Gebruik van de stem
Maar niet alleen wát we zeggen is belangrijk, ook hóe we het zeggen. In de Qor´aan zegt Allah:

« …. En spreek met een zachte stem: voorwaar, de meest verafschuwde van de stemmen is zeker de stem van de ezel » (Loeqmaan 31:19)

Met "de stem van de ezel" wordt bedoeld iemand die onnodig luidruchtig praat en veel aandacht op zich vestigt. (Over vrouwen wordt ter vergelijking wel eens gezegd dat ze kakelen als kippen!) Voor vrouwen is er nog een extra voorwaarde. Je moet niet zo zacht praten, dat je stem verleidelijk klinkt voor mannen. Allah spreekt de vrouwen van de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) als volgt toe (en dat geldt ook voor de rest van de moslimvrouwen):

« … weest (daarom) niet minzaam in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte is, begeerte gaat voelen, en spreekt een juist woord. » (Al-Ahzab 33:32)

08-08-2005, 00:45


Wat is een slecht gebruik van onze tong?

Woorden van shirk of koefr
Het allerergste wat we kunnen zeggen zijn de woorden van shirk of koefr: de woorden waarmee we onze Islaam ontkennen. Zelfs al zou je het niet echt menen of voor de grap zeggen – als je daar al grapjes over zou willen maken – dan nog is het het slechtste wat je kan zeggen. Hieronder valt het slecht spreken over en bespotten van Allah, de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) en de andere profeten (aleihim assallam), de engelen, de sahaba, etc.

Respectloze praat
Het is slecht geen respect te tonen voor bijvoorbeeld de Qor´aan, door te praten als er Qor´aan klinkt. Of te spreken tijdens de Khoetbah. Ook getuigt het niet van respect voor Allah´s Woord als je de korte soerahs aan het eind van de Qor´aan "soeraatjes" zou noemen. Of een klein formaat Qor´aan een "Qor´aantje, etc.

Gemopper en ondankbare praat
Je ontevredenheid uiten met wat Allah voor je beschikt heeft en waar Hij je mee gezegend heeft, is een slecht gebruik van de tong. Toen de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) de Hel en haar inwoners te zien kreeg, zag hij dat het merendeel van haar inwoners vrouwen en rijken waren. Er werd hem gevraagd, waarom zoveel vrouwen? Hij antwoordde dat dat was omdat ze hun mannen ondankbaar waren en over hen klaagden.

Slecht taalgebruik tegenover je ouders
Een moslim moet altijd goed zijn voor zijn ouders en goed tegen hen spreken. Geen respect tonen voor je ouders – in woorden of in daden – is één van de grootste zonden. Zelfs tegen hen zuchten of "oef" zeggen is al verkeerd.

Liegen
De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd:

"Liegen leidt naar slechtheid en slechtheid leidt naar de Hel. Iemand gaat door met liegen, bewust en onbewust, totdat hij bij Allah een leugenaar wordt genoemd." (gedeelte van een hadieth van Boechari en Moeslim)

Hij noemde ook het regelmatig vertellen van leugens één van de kenmerken van een moenafiq – een schijnheilige (hadieth Boechari en Moeslim).

Ook liegen voor de grap, dus grapjes of verhaaltjes vertellen die leugens bevatten, is slecht:

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd: "Wee degene die grapjes met leugens vertelt om de mensen aan het lachen te maken. Wee hem! Wee hem!" (Ahmed)

Ghiba – roddelen
Allereerst, wat verstaat de Islaam precies onder roddelen? De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) legde het als volgt uit aan zijn metgezellen:

"Het is iets over je broeder zeggen wat hij niet leuk vindt" (Sahih Sunan At-Tirmidhi)

Het maakt daarbij niet uit of het nou waar is wat je zegt of niet.

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft ons veel verteld over hoe slecht het is om te roddelen. Hij vertelde over zijn Hemelreis:

"Tijdens mijn Hemelreis, kwam ik langs een groep mensen die nagels van koper hadden waarmee ze hun gezichten en borsten open krabden. Ik vroeg: "Wie zijn dat, O Djibriel?" Hij antwoordde: "Zij zijn degenen die vlees van de mensen aten en hun eer aantastten." (Sahih Sunan Abu Dawud, nr. 4082)

Wat er wordt bedoeld met "het vlees van de mensen eten", lezen we in de volgende ayah:

« En spreekt geen kwaad over elkaar in elkaars afwezigheid. Zou iemand van jullie het vlees van zijn dode broeder willen eten? Jullie zouden het zeker haten. En vreest Allah, voorwaar Allah is Berouwaanvaardend, meest Barmhartig.» (Al-Hoedjoeraat 49:12)

Dus roddelen over iemand is zoals het eten van het vlees van een dode. Natuurlijk vinden we dit een weerzinwekkend idee. Dezelfde afkeer moeten we voelen als het om roddelen gaat.

En natuurlijk weten we allemaal wel hoe slecht het is om te roddelen. Waarom doen we het dan toch? Een aantal redenen:

Redenen om te roddelen

Boosheid

Als we boos zijn om wat iemand ons heeft aangedaan. We klagen dan tegen anderen daarover, omdat we "ons ei kwijt willen." Maar we moeten bedenken dat het beter is om onze woorden in te slikken en sabr te hebben. Onze Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) zei immers:

"Degene die zijn woede onder controle houdt, zelfs als hij in de positie is dat hij het in daden kan omzetten, zal op de Dag des Oordeels door Allah voor alle mensen geroepen worden, en hij zal van de hoeral-´ain (de bewoonsters van het Paradijs) mogen kiezen wie hij wil." (Sunan Abu Dawud)

Schaamte om er wat van te zeggen

Als je in gezelschap bent waar geroddeld wordt, maar je durft er niets van te zeggen. Weet dan, dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft gezegd:

"Wie ook maar iets slechts bemerkt, moet het voorkomen met zijn hand, als hij dat niet kan dan met zijn tong, en als hij dat niet kan moet hij het met zijn hart haten, maar dat is de zwakste vorm van geloof." (Muslim en Abu Dawud)

We moeten ons realiseren, dat ook het luisteren naar roddels al verkeerd is. Het is in zo´n situatie juist goed om je broeder of zuster waarover geroddeld wordt, te verdedigen:

"Op de Dag der Opstanding zal Allah het vuur opzij laten gaan voor het gezicht van iemand die de er van zijn moslimbroeder verdedigde, buiten diegene zijn aanwezigheid om." (Sahih Sunan At-Tirmidhi)

Jezelf beter laten lijken
Je wilt jezelf beter laten lijken door slecht over een ander te praten. Maar het zou ons niet moeten interesseren, wie in de ogen van de mensen beter is. Wat echt belangrijk is, is wie in de Ogen van Allah beter is. En de beste voor Allah is degene met de meeste godsvrees (taqwa) en het getuigt juist niet van taqwa als je over anderen roddelt.

Aangenaam tijdverdrijf
Roddelen uit tijdverdrijf, omdat je niets beters te doen hebt. Rasoeloellah (sallallahoe aleihi wa sallam) heeft hierover gezegd:

"De nakomeling van Adam zal door zijn Heer op de Dag der Opstanding over vijf dingen ondervraagd worden: zijn leven en hoe hij het heeft doorgebracht, zijn jeugd en hoe hij die heeft besteed, zijn rijkdom en hoe hij die verdiend heeft en waar hij die aan uitgegeven heeft, en wat hij deed met de kennis die hij verwierf." (At-Tirmidhi)

We zullen dus ondervraagd worden over hoe we ons leven, de tijd die Allah ons gegeven heeft, hebben besteed. En natuurlijk is iets haraams als roddelen geen goede tijdsbesteding.

Fouten zien bij een ander
Een andere oorzaak van roddelen is wanneer we zien dat iemand fouten maakt in de Islaam, de Islaam niet goed praktiseert of zonden begaat. Dat is geen geoorloofde reden om dan maar met anderen daarover te praten.

Soefyan ibn al-Hoesain vertelde: "Ik zat bij Iyaas ibn Moe´aawiyah en een man liep voorbij en ik zei iets slechts over die man (over zijn praktiseren van de Islaam). Iyaas zei tegen mij: "Wees stil! Heb jij tegen de Romeinen gevochten?" Ik zei: "Nee." Toen zei hij: "Heb je tegen de Turken gevochten?" Ik zei: "Nee." Toen zei hij: "Dus de Romeinen waren veilig voor jou, de turken waren veilig voor jou, maar jouw eigen moslimbroeder is niet veilig voor jou!" Soefyan zei: "Daarna heb ik nooit meer kwaad over iemand gesproken!"

We moeten ons dus afvragen: zijn onze eigen broeders en zusters veilig voor ons? Zoals de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) antwoordde op de vraag welke moslim de beste is: "Degene voor wiens tong en hand de andere moslims veilig zijn." (Boechari en Moeslim)

Als we naar de huidige situatie van onze oemma kijken, dan zien we dat wij als oemma de koeffaar hun gang laten gaan met onze broeders en zusters in Palestina, in Tsjetsjenië, in Afghanistan en ga zo maar door. Of de moslimbroeders die door de Amerikanen gevangen worden gehouden. Wat doen wij als oemma nu daadwerkelijk voor deze mensen? We kunnen concluderen dat onze vijanden veilig voor ons zijn, we verzetten ons niet tegen ze, komen niet tegen ze in opstand. Wat hebben ze eigenlijk van ons te vrezen? Ze zijn veilig voor ons! Maar onze eigen moslimbroeders en –zusters zijn niet veilig voor ons, niet veilig voor onze tong en ons geroddel!

08-08-2005, 00:46
Wat kunnen we wel over anderen zeggen?

Als we luisteren naar de gesprekken die we voeren, dan zullen we bemerken dat een groot deel van die gesprekken gaat over mensen die op dat moment niet aanwezig zijn. Als we niet voorzichtig zijn, dan lopen we kans om over ze te roddelen. Waar moeten we op letten als we over anderen praten?

Is het de waarheid?

Is dat wat we willen gaan zeggen, waar? Zijn we er echt 100% zeker van dat het de waarheid is, dat het werkelijk zo is gebeurd? Zo niet, dan moeten we het niet zeggen. Veel van wat we zeggen, hebben we weer van anderen gehoord, we hebben het niet uit de eerste hand. We waren er zelf niet bij. Hoe zeker kunnen we er dan van zijn dat het waar is?

Een voorbeeld: In de tijd van de profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) was er een stam die zich tot de Islaam bekeerde. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) sprak met hen af dat hij op een bepaald tijdstip iemand naar hen toe zou sturen om de zakaah op te halen. Toen die tijd aanbrak en er niemand kwam, vroegen ze zich af wat daarvan de reden kon zijn. Ze besloten om een delegatie naar de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) te sturen. Ondertussen stuurde de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) een metgezel, al-Walid ibn ´Uqbah naar hen toe. Onderweg vernam al-Walid dat er een delegatie van die Mustaliq-stam zijn kant op kwam. Hij werd bang dat ze hem misschien iets zouden doen. Dus hij keerde terug, en vertelde dat hij was geweest, maar dat ze de zakkaah niet wilde geven en hem bedreigd hadden. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) geloofde hem en stuurde een groep metgezellen op hen af. Toen die de delegatie van de Mustaliq-stam ontmoetten, bleek de waarheid. Allah openbaarde hierover:

« O jullie die geloven, als een verdorvene met een bericht komt, onderzoekt het dan nauwkeurig, anders treffen jullie uit onwetendheid een volk met een ramp, waarna jullie spijt zouden krijgen van wat jullie deden. » (Al-Hoedjoeraat 49:6)

Dus we kunnen nooit zomaar iets aannemen wat ons verteld wordt en dan weer verder vertellen. Al-Walid immers, was een sahabi, en werd door de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallam) vertrouwd, en toch bleek zijn verhaal niet juist. Uit zijn leugen had een oorlog voort kunnen komen.
Denk hier ook aan bij het lezen van berichten in de media. Hoeveel van wat je leest en hoort is werkelijk waar?

Niet altijd vertellen mensen met opzet onwaarheden, vaak zijn ze gewoon slordig met het navertellen van gebeurtenissen, hebben ze de informatie niet helemaal begrepen of zijn ze een deel vergeten, of ze hebben het verkeerd onthouden. Denk maar aan het spelletje waarbij mensen een woord of een zin aan elkaar door moeten fluisteren, vaak komt er dan iets heel anders uit.

Is het iets positiefs?

Als we hebben vastgesteld dat het waar is, kijken we naar het volgende criterium: is het iets positiefs over die persoon? Stel jezelf de vraag: Als hij zou weten dat ik dit zeg, zou hij dat dan erg vinden? Als je voor jezelf weet dat het iets positiefs is, kun je het zeggen. Zo nee, dan is er nog een volgend criterium:

Heeft het nut?

Als het waar is, maar niet positief, heeft het dan in ieder geval wel nut? Want er zijn een aantal gevallen waarin we wel iets mogen zeggen over een ander, al is het niet positief. Bijvoorbeeld, als je om raad wordt gevraagd of iemand een geschikte huwelijkspartner zou zijn, ben je verplicht zijn tekortkomingen te noemen als je die weet. Ook als vastgesteld moet worden of iemand betrouwbaar is in het doorgeven van islamitische kennis, zoals bij de ahadiethoverleveraars, mogen zijn gebreken genoemd worden. Of als iemands werk beoordeeld moet worden, mag gezegd worden dat hij iets niet goed heeft gedaan. Etc.

Dit zijn dus drie punten waar we op moeten letten als we iets over een ander willen zeggen.

Zorg dat je je tong niet verkeerd gebruikt
We moeten onze voorzorgsmaatregelen treffen om niet te vervallen in slechte spraak:

Goed gezelschap zoeken waarin niet wordt geroddeld.
Je woorden "wegen" voordat je ze uitspreekt. Zoals Aboe Bakr en Omar, die wel eens een steen in hun mond stopten. Voor ze iets konden zeggen moesten ze eerst die steen uit hun mond halen en hadden ze dus tijd om na te denken of het wel goed was om te spreken.
Vrees Allah, en bedenk dat alles wat je zegt gehoord wordt en opgeschreven wordt, en dat je er later nog mee geconfronteerd zal worden.
Maak je fouten weer goed

En als we wel iets verkeerds hebben gezegd:

Doe taubah, en weet dat taubah voorwaarden heeft: stoppen met de zonde, Allah oprecht om vergeving vragen, je voornemen het niet meer te doen, en vergeving vragen aan degene over wie je geroddeld hebt. Als je vermoedt dat het heel kwetsend zal zijn voor iemand om te weten dat er over hem/haar geroddeld is, kun je in dat geval ook du´a voor degene doen.
Het algemene principe:"goede daden wissen slechte daden uit". Probeer je fouten goed te maken door zoveel mogelijk goeds te doen met je tong: Qor´aan lezen, dhikr, etc.

26-06-2008, 13:32
Ben het aan het lezen ,, Mascha'Allah!

Djazaak Allah ou gayran voor het plaatsen ,, Shoukran ! X

26-06-2008, 17:20


Eigenlijk zou je dit moeten uitprinten en aan elke moslim moeten geven!!