Bekijk volle/desktop versie : Mijn Broodjes Worden Hard



Pagina's : [1] 2

07-08-2005, 09:37
SeLam meiden,


Ik probeer al een tijdje broodjes te bakken, maar ze worden steeds hard en zien er een beetje raar, en licht bruin uit dus niet hoe een broodje hoort te zijn.

Ik maak het met meel, natte gist, lauw water, suiker en zout, boter en 2 eieren.

Doe ik het nu verkeerd???

En hebben jullie misschien tips dat ze dus niet meer kei hard worden, maar gewoon normale zachte broodjes?

Dikke alvast

07-08-2005, 15:36



07-08-2005, 17:46
ik zou het ook wel willen weten

07-08-2005, 18:28
Misschien moet je ze beter laten rijzen. Ik heb een keer broodjes gemaakt en die had ik wel laten rijzen, maar de plek was niet warm genoeg dus kreeg keiharde broodjes. Heb ze de keer erna laten rijzen in een voorverwarmde oven (5 min op 250 graden dan 10-15 min af laten koelen) en toen waren ze heel lekker.

07-08-2005, 19:23


je moet het goed kneden
want dat is heel belangrijk
bij broodjes maken
en naatuurlijk goed laten rijzen.

07-08-2005, 19:41
he moppie ik weet hoe je ze zacht krijgt je moet het niet met water kneden maar met melk en een glas melk er bij doen en waarom ze licht van kleur zijn ik denk gewoon een eitje er op smeren dan wordt het wel bruin.

07-08-2005, 20:50
Bedankt voor de tips lieverds


Ik heb het dus niet laten rijzen maar meteen de oven ingegooid......

Hoe lang moet ik het laten rijzen dan?

Vroeger liet ik het ook rijzen, maar dan een halfuurtje.......
En toen mislukte het ook steeds.............

07-08-2005, 20:53

Citaat door ellouisa:
Misschien moet je ze beter laten rijzen. Ik heb een keer broodjes gemaakt en die had ik wel laten rijzen, maar de plek was niet warm genoeg dus kreeg keiharde broodjes. Heb ze de keer erna laten rijzen in een voorverwarmde oven (5 min op 250 graden dan 10-15 min af laten koelen) en toen waren ze heel lekker.
Dit ga ik even een keer proberen.........

07-08-2005, 22:52

Citaat door esin:
Dit ga ik even een keer proberen.........
Ik weet niet precies hoe lang je het moet laten rijzen, is elke keer verschillend, maar het moet vooral een goede warme (niet te warm) plaats zijn. Dus hoop dat de oven zal helpen. Maar zorg ervoor dat hij goed afkoelt, zodat het een beetje lauw is zeg maar snappie Succes meid!

07-08-2005, 23:59
ik doe er geen eieren bij ,in de plaats van boter doe ik er olie bij.
en ik maak het ook met melk niet met water .
voor de rest is alles hetzelfde .
als de broodjes pas uit de oven zijn,neem een keukendoek ,maak het nat en wring het uit ,zet het doek over de broodjes en laat het even rusten.
zo worden ze ook zacht.

08-08-2005, 12:30
en hoe krijg je marokkaans brood lekker zacht en luchtig van binnen?

08-08-2005, 19:30
Rijzen onder een stuk (schoon) plastic doet voor mij wonderen voor mijn deeg. Soms heb ik echt geen tijd om goed te kneden (bij onverwacht bezoek ofzo) en dan zet ik ze ong. 5 a 10 minuten onder een stuk plastic met een keukendoek eroverheen (nadat ik ze kort heb gekneed) en dan kan ik ze daarna bakken of opvouwen of wat je ook van plan bent met het deeg. Resultaat: heel zacht!!

10-08-2005, 10:32


Ik ga straks weer een poging wagen......... Ik hoop echt dat het gaat lukken............

10-08-2005, 10:55

Citaat door esin:
Ik ga straks weer een poging wagen......... Ik hoop echt dat het gaat lukken............
ik ook, laat ons weten of het gelukt is

10-08-2005, 11:02
Hoeveel melk en olie doen jullie erin???

Pagina's : [1] 2