Bekijk volle/desktop versie : Couscous!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Pagina's : [1] 2

06-08-2005, 12:00

SELLAM DAMES..........WIE WEET HOE JE COUSCOUS MET VLEES OF KIP MOET MAKEN EN MET GROENTEN ERBIJ?????
IK WEET ECHT NIET WAAR IK MOET BEGINNEN EN WAT IK DAARVOOR ALLEMAAL IN HUIS MOET HALEN!!
WIE KAN MIJ VERTELLEN HOE IK T MOET DOEN???
ALVAST SOEKRAN LADY'S BEN JULLIE ERG DANKBAAR!

06-08-2005, 12:06


lekker.

kijk bij zoekfunctie, dit is zo vaak behandelt.

of een kookboek.

06-08-2005, 21:40
ik wil je wel helpen meid

06-08-2005, 21:41
Couscous met kip en groenten


250 gram Couscous Marokkaans
5 worteltjes in plakjes
1 courgette in gehalveerde plakjes van ½ cm
2½ eetlepel zonnebloemolie
1 theelepel kaneelpoeder
300 gramkipfilet in kleine stukjes
1 ui gesnipperd
peper en zout
1 teentje knoflook, gesnipperd
2 eetlepels fijngehakte peterselie



Bereiden:
Bereid de couscous volgens de algemene bereidingswijze op de verpakking.
Bak de kipfilet in de hete olie lichtbruin
Voeg de ui, de knoflook en de wortelplakjes toe en bak ze al omscheppend 7 minuten mee.
Schep de courgette erdoor en bak de groente al omscheppend 5 minuten mee.
Schep de couscous en het kaneelpoeder erdoor en warm alles goed door.
Breng de couscous op smaak met peper en zout.
Garneer de couscous met peterselie.
Lekker met roergebakken spruitjes.

06-08-2005, 21:45


Couscous met shoarma



400 gram couscous
6 eetlepels olijfolie
400 gram shoarmavlees
4 paprika’s in verschillende kleuren in reepjes
1 citroen
½ zakje verse munt
3 bosuitjes in ringetjes


Bereiden:
Couscous in 6 minuten in kokend water laten wellen, 2 eetlepels olie erdoor scheppen en laten staan.
In wok 2 eetlepels olie verhitten en vlees 8 minuten op hoog vuur bakken.
Na 5 minuten paprikareepjes door vlees scheppen en meebakken.
Citroen schoonboenen, schil fijnraspen en citroen uitraspen.
Door couscous 2 eetlepels olie, citroensap en rasp, munt en bosuitjes scheppen.
Op smaak brengen met peper en zout.
Couscous over 4 borden verdelen, shoarmavlees erop scheppen.



ik hoop je hierbij geholpen te hebben meid

06-08-2005, 22:55
salaamoe aleikoum,

weet je hoe je dat moet aanpakken sis...als volgt

voor 5 personen

1 kilo couscous (of minder..800 gr is ook meer dan genoeg)
3 grote wortelen
1 pompoen
1 grote courgette
2 tomaten
2 uien
kosbar
marok. kruiden (gember, nootmuskaat, peper, komijn)
zout
olijfolie en zonnebloemolie (of alleen zonnebloemolie)
8 a 10 kippenbouten (of poten is beter...of van elk 4 a 5)

Gewoon kippenbouten of poten in een diepe bord leggen (wel eerst wassen he) , doe er kosbar bij en de kruiden+zout+ 2 tomaten in grote stukken snijden+2 uien in grote stukken snijden+beetje olijfolie en zonnebloemolie. Dit alles gooi je in de pan en laat je zacht koken...eigenlijk meteen al water bij doen, want kip verbrandt snel en heeft geen vocht zoals vlees.

Nou dit een beetje laten koken. Intussen wortelen snijden en kun je er eigenlijk gelijk bij gaan doen dan. De wortels door 2-en delen zowel in de lengte als in de breedte.

Oke..dat allemaal laten koken voor een uurtje.

Intussen begin je met de couscous. Kilo couscous in een bak doen, en dan water erbij doen totdat de couscous eronder zit (is om schoon te maken eigenlijk en ook om vochtig te maken). Gelijk water weer weggooien, gewoon voorzichtig doen (niet in een vergiet he, dan gaat de couscous erdoor heen hihi).

Die natte couscous laat je zo ff paar minuten staan. Daarna goed omscheppen en ervoor zorgen dat het niet aan elkaar plat..dus met een vork er doorheen.Dan doe je er 1 eetlepel zout bij en beetje zonnebloemolie.

Oke..je pakt de couscous pan..in de onderste pan doe je kokend water..2 liter ofzo. In de bovenste pan doe je 1/3de deel van de couscous. Dit laat je 15 min. koken, dan doe je 2de deel erboven op...laten koken. En derde deel half uurtje erop.

Intussen kun je de courgette ook in stukken snijden en niet schillen!! Gewoon zo laten. Courgette net zulke grote stukken als de wortels. Die doe je dan bij de kip.

De pompoen doe je een kwartiertje apart laten koken met een beetje van de jus van de kip. Daarna doe je het in de pan met kip.

Nou de kip en groenten zijn dan klaar.

De couscous haal je uit de pan en gooi je weer in een bak (diepe bord). Je doet daar dan boter bij (zie maar zelf hoe veel...50 gr of iets minder). En goed roeren, zorg ervoor dat er geen klonten zijn. Daarna doe je een marokkaanse soepkommetje met water...je gooit steeds een beetje van dat water in de couscous. En je gaat dat dan steeds roeren, klonten fijnmaken ...tot het water dan op is. Als het goed is, is de couscous nu lekker zacht geworden.

Je doet de couscous weer op dezelfde manier in de couscouspan..dus steeds 1/3de deel en laatste deel doe je dan op een zacht vuurtje half uur.

Nou klaaaaaaaaar...
Couscous weer in dat diepe bord op bak doen en een beetje van de ermaq erbij...roeren tot je het nat genoeg vindt. En dan de couscous op het bord doen waaruit je gaat eten hihi...en de kip en groenten in het midden erop doen.
Voila..klinkt moeilijk, maar is het eigenlijk niet hoor. En al met al, als je snel werkt, of nou ja..gewone tempo..duurt couscous maken zo'n 2 uur met de wil van Allah ta3ala

wasalaamoe aleikoum

09-08-2005, 18:45
MoCrORaChiD,

dank u hartelijk.

10-08-2005, 06:49

Citaat door Sabira23:
salaamoe aleikoum,

weet je hoe je dat moet aanpakken sis...als volgt

voor 5 personen

1 kilo couscous (of minder..800 gr is ook meer dan genoeg)
3 grote wortelen
1 pompoen
1 grote courgette
2 tomaten
2 uien
kosbar
marok. kruiden (gember, nootmuskaat, peper, komijn)
zout
olijfolie en zonnebloemolie (of alleen zonnebloemolie)
8 a 10 kippenbouten (of poten is beter...of van elk 4 a 5)

Gewoon kippenbouten of poten in een diepe bord leggen (wel eerst wassen he) , doe er kosbar bij en de kruiden+zout+ 2 tomaten in grote stukken snijden+2 uien in grote stukken snijden+beetje olijfolie en zonnebloemolie. Dit alles gooi je in de pan en laat je zacht koken...eigenlijk meteen al water bij doen, want kip verbrandt snel en heeft geen vocht zoals vlees.

Nou dit een beetje laten koken. Intussen wortelen snijden en kun je er eigenlijk gelijk bij gaan doen dan. De wortels door 2-en delen zowel in de lengte als in de breedte.

Oke..dat allemaal laten koken voor een uurtje.

Intussen begin je met de couscous. Kilo couscous in een bak doen, en dan water erbij doen totdat de couscous eronder zit (is om schoon te maken eigenlijk en ook om vochtig te maken). Gelijk water weer weggooien, gewoon voorzichtig doen (niet in een vergiet he, dan gaat de couscous erdoor heen hihi).

Die natte couscous laat je zo ff paar minuten staan. Daarna goed omscheppen en ervoor zorgen dat het niet aan elkaar plat..dus met een vork er doorheen.Dan doe je er 1 eetlepel zout bij en beetje zonnebloemolie.

Oke..je pakt de couscous pan..in de onderste pan doe je kokend water..2 liter ofzo. In de bovenste pan doe je 1/3de deel van de couscous. Dit laat je 15 min. koken, dan doe je 2de deel erboven op...laten koken. En derde deel half uurtje erop.

Intussen kun je de courgette ook in stukken snijden en niet schillen!! Gewoon zo laten. Courgette net zulke grote stukken als de wortels. Die doe je dan bij de kip.

De pompoen doe je een kwartiertje apart laten koken met een beetje van de jus van de kip. Daarna doe je het in de pan met kip.

Nou de kip en groenten zijn dan klaar.

De couscous haal je uit de pan en gooi je weer in een bak (diepe bord). Je doet daar dan boter bij (zie maar zelf hoe veel...50 gr of iets minder). En goed roeren, zorg ervoor dat er geen klonten zijn. Daarna doe je een marokkaanse soepkommetje met water...je gooit steeds een beetje van dat water in de couscous. En je gaat dat dan steeds roeren, klonten fijnmaken ...tot het water dan op is. Als het goed is, is de couscous nu lekker zacht geworden.

Je doet de couscous weer op dezelfde manier in de couscouspan..dus steeds 1/3de deel en laatste deel doe je dan op een zacht vuurtje half uur.

Nou klaaaaaaaaar...
Couscous weer in dat diepe bord op bak doen en een beetje van de ermaq erbij...roeren tot je het nat genoeg vindt. En dan de couscous op het bord doen waaruit je gaat eten hihi...en de kip en groenten in het midden erop doen.
Voila..klinkt moeilijk, maar is het eigenlijk niet hoor. En al met al, als je snel werkt, of nou ja..gewone tempo..duurt couscous maken zo'n 2 uur met de wil van Allah ta3ala

wasalaamoe aleikoum
maschaAllah k zou het niet beter gekund hebben

22-08-2005, 22:52
kan je in pllaats van kippen poten geen hele kip erin doen dat siet er mooier uit

22-08-2005, 23:04

Citaat door moslimastyling:
maschaAllah k zou het niet beter gekund hebben
Alhamdulillah, ik voel me vereerd, aangezien jij een keukenprinsesje bent en ik niet hihi.

22-08-2005, 23:06
Neej ik heb juist nog nooit gezien dat ze kip in stukken snijden daarom
ik ben altijd gewend in onze familie dat we het in een grote tapsi en dan sit er heel mooi 1 of 2 hele kippen erin.Maar ik ga het gewoon op jouw manier proberen of gewoon evu aan me ma vrage ofso.
Iedereen doet het anders wat ik bij mijn moeder enso zie zijn doen de groenten onder de couscous en jij doet het in een apare pan

Maar tog bedankt

22-08-2005, 23:08
Maar ik schrijf het recept tog op wantik wil dit jaar echt goed leren koken

choukran

22-08-2005, 23:21



Citaat door noui:
Neej ik heb juist nog nooit gezien dat ze kip in stukken snijden daarom
ik ben altijd gewend in onze familie dat we het in een grote tapsi en dan sit er heel mooi 1 of 2 hele kippen erin.Maar ik ga het gewoon op jouw manier proberen of gewoon evu aan me ma vrage ofso

Maar tog bedankt
Het ligt zeker weten aan mij hoor, want ik ben echt geen keukenprinses. Ik weet ook zeker dat het lekker smaakt, 2 hele kippen met couscous mmmmmmmm...heerlijk. En ik vind het wel apart, en ik hou van apart Dusss...gewoon je eigen recept houden hoor

wasalaamoe aleikoum

22-08-2005, 23:25

Citaat door Sabira23:
Het ligt zeker weten aan mij hoor, want ik ben echt geen keukenprinses. Ik weet ook zeker dat het lekker smaakt, 2 hele kippen met couscous mmmmmmmm...heerlijk. En ik vind het wel apart, en ik hou van apart Dusss...gewoon je eigen recept houden hoor

wasalaamoe aleikoum
Je kan ook van andere leren en dan doe je stukje hiervan en stukje daarvan en dan heb je iets van jezelf ik wil nooit helemaal precies hetzelfde doen als iemand als je 2 recepten combineert dan krijg je iets anders ik hou ook van apart je moet alles gewoon proberen en dat kan je het beste zonder moeder want vaak willen moeders dat de dochters zelfde eten als hun maakt.

23-08-2005, 00:04
Wat ook heel lekker is ik moet dat er zekker op doen is alhamaz op de couscous

Pagina's : [1] 2