Bekijk volle/desktop versie : Het oordeel over gebedskleedjes met afbeeldingen



29-07-2005, 21:11
Vraag:

Wat is het oordeel over bidden op een gebedskleedje dat afbeeldingen van moskeeën, koepels, minaretten en dergelijke bevat?


Antwoord:

Het is toegestaan om afbeeldingen te maken van dingen die geen ziel hebben, maar het is afgeraden om te bidden op een kleedje dat afbeeldingen bevat van dingen die geen ziel hebben, omdat het de aanbidder afleidt tijdens zijn gebed. Het gebed is echter wel correct, volgens de overlevering van Ahmad en Abu Dawud, van 'Uthman bin Talhah (radiAllahu 'anhu) die verhaalde dat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) hem riep nadat hij de Ka'bah betrad en hij zei tegen hem:

"Ik zag de hoorns van een ram toen ik het huis binnenkwam en ik vergat je de opdracht te geven om ze te bedekken, dus bedek ze want er zou niets in het huis moeten zijn wat de aanbidder afleidt." [Ahmad 4:68 en 5:380]

Ahmad en Bukhaari hebben ook overgeleverd van Anas (radiAllahu 'anhu) dat hij zei: "Aisha (radiAllahu 'anha) had een deken waarmee ze een muur van het huis bedekte en de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) zei tegen haar:

'Verwijder deze deken van jou van mij want de afbeeldingen ervan bleven mij storen in mijn gebed.'" [al-Bukhaari nr. 374 & 5959]

Hij gaf dus opdracht om de horens te bedekken en de deken te verwijderen, waaruit duidelijk wordt dat dit is omdat de aanbidder hierdoor afgeleid wordt van zijn gebed. Maar het is niet authentiek overgeleverd dat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) stopte met zijn gebed (vanwege dit). Al-Bukhaari en Muslim hebben overgeleverd van Aisha (radiAllahu 'anha) dat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) in een shirt bad waar patronen op stonden en hij keek naar de patronen en toen hij klaar was zei hij:

"Ga met dit shirt van mij naar Abu Jahm en breng zijn Anbijaniyyah (een ruw kledingstuk zonder patronen) voor me mee want het [shirt] leidde me net af van mijn gebed." [al-Bukhaari 373, 752, 5817 en Muslim nr. 556]

Hierin bevindt zich een waarschuwing van hem voor de dingen die de aanbidder afleiden van zijn gebeden, maar hij brak zijn gebed niet af en dit bewijst het verbod op de dingen die afleiden van het gebed en (het bewijst) dat het gebed ondanks deze dingen toch correct is. En moge vrede en zegeningen met onze Profeet Mohammed zijn en met zijn familie en Metgezellen.

Het Permanente Comité
Fataawa Islamiyyah
Deel 2, blz. 187[/SIZE]


[SIZE=1]Bron: http://www.calgaryislam.com
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk

29-08-2005, 10:10



Citaat door Upman:
.

13-07-2010, 00:45
Jazaakum Allaahoe gayran