Bekijk volle/desktop versie : waarom mensen een lang leven wensen



27-07-2005, 16:05

Citaat door missy_marocy:
Waarom mensen een lang leven wensen

Er zijn twee redenen voor het hopen op een lang leven: Liefde voor deze wereld en onwetendheid.

Liefde voor deze wereld: Wanneer de mens zich op zijn gemak voelt met de verlangens, genoegens en verleidingen van deze wereld, zal het moeilijk zijn zijn hart van zijn liefde ervoor los te maken. Daaruitvolgend zal zijn hart niet langer denken over zijn vertrek van deze wereld. Wanneer de mens iets haat, doet hij zijn best het van hem weg te houden.
De mens is altijd bezig met valse hoop die samengaat met zijn verlangens van deze wereld en zijn vereisten zoals rijkdom, familie, huis, vrienden enz.
Zijn hart raakt dus volledig bezet met het denken aan deze wereld en is achteloos in het herinneren aan de dood of z'n nabijheid te verwachten. Soms denkt hij aan de dood, maar hij stelt het uit en belooft zichzelf: "Je hebt nog genoeg tijd, wanneer je ouder wordt zal je berouw tonen." Als hij volwassen is zegt hij: "Wacht tot je de oude leeftijd hebt bereikt".
Als hij de oude leeftijd heeft bereikt zegt hij:
"Wacht tot ik klaar ben met dit huis te bouwen of terugkeer van andere aktiviteiten zoals een reis." Hij zal doorgaan op die manier totdat de dood hem plotseling overkomt en zijn
spijt zal er voor altijd zijn.

Onwetendheid: Dit betekent dat de mens vertrouwt op zijn jeugd en denkt dat zijn dood ver weg is. Realiseert hij zich niet dat de ouders van zijn gemeenschap talrijker waren geweest als niet velen in hun jeugd waren gestorven?
Het is mogelijk dat, voor iedere oude man die leeft, daarvoor jonge mensen zijn gestorven.
De mens kan ook over zijn gezondheid opscheppen maar beseft niet dat ziekte hem plotseling kan overvallen. Als ziekte een mens overvalt, wordt de mogelijkheid van de dood een realiteit. Hij moet weten dat de dood geen vastgestelde tijd heeft zoals de zomer, winter, lente, herfst, dag, nacht of een bijzondere leeftijd, zoals jeugd, ouderdom enz. Als hij dit doet zal hij er serieus over nadenken en zich erop voorbereiden.

Ongelijkheid van mensen met betrekking tot de hoop op een lang leven

Mensen zijn zeer verschillend met betrekking tot hoop op een lang leven. Sommige van hen hopen de ouderdom te bereiken; sommige hebben wensen onsterfelijkheid te zijn en sommige hopen op een kort leven.

Er is overgeleverd door Abi Othmaan al-Mahdi die zei: "Ik bereikte de leeftijd van honderddertig jaar en alle dingen verminderen zoals de tijd verstrijkt, behalve mijn hoop op een lang leven."
Met betrekking tot de wens op een kort leven, is overgeleverd dat de vrouw van Habib Abi Moahmmed zei dat: "Abi Mohammed de gewoonte had tegen mij te zeggen: 'Als ik vandaag sterf, stuur die en die en vertel hem dat en dat te doen. Aan haar werd gevraagd:
'Had hij een droom?' Zij antwoordde: 'Dit is wat hij iedere dag zei.'" Er is ook overgeleverd dat Mohammed Ibn Abi Tawbah zei dat: "Op een keer verrichtte Ma'roef de Iqaamah en zei tegen mij: 'Ga naar voren en leid het gebed.' Ik vertelde hem: 'Als ik deze keer leid, zal ik nooit meer leiden.' Daarop zei Ma'roef: 'Praatje tegen jezelf met de hoop opnieuw te bidden?' Ik zoek toevlucht bij Allah van het wensen van een lang leven, want het kan iemand van het goede van zijn daden beroven.'
Als een persoon een kort leven wenst, zal hij ernaar streven zijn daden te perfectioneren. Omdat als diegene denkt dat hij op die dag zal sterven, hij zich zal voorbereiden als een overleden persoon. Dus als hij tot de avond leeft, dankt hij Allah voor Zijn bescherming en denkt dat hij in die nacht zal sterven, aldus zet hij zijn werk voort en streeft naar perfectie.
Vele ahadieth zijn overgeleverd over stiptheid van werken en ermee verdergaan. Bijvoorbeeld, in de Sahih van al-Boechaarie overgeleverd door Ibn Abbaas die zei dat de
boodschapper van Allah zei:
"Twee gunsten worden door vele mensen niet benut (worden onderkend en niet gebruikt): gezondheid en vrije tijd. " ( AI-Boechaarie )

Omar zei: "Geduld is goed in alles behalve in zaken over het Hiernamaals."
AI-Hasan zei ook: "Ik ben verbaasd door die mensen die zich zouden moeten voorbereiden op hun dood, toch zijn zij er achteloos over. Hebben zij hun les niet geleerd van hun voorouders die ook achteloos waren over hun dood maar nu zelf dood zijn."
.

27-07-2005, 16:10


lang leven wensen.....
zodat ze veel vergevening kunnen vragen aan allah en veel doen on een betere plaats te krijgen in de djenna inshallah

27-07-2005, 16:17
en allah heeft de mens en de djinn slecht geschapen om hem te aanbidden'

27-07-2005, 16:24
staat ook in de koran,oegtie

27-07-2005, 16:30


ja oegtie,je moet altijd daliel(bewijs) vragen en dan ga je het van zelf vatten inshallah