Bekijk volle/desktop versie : Ontdekking van de Hemel?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

26-07-2005, 13:29


Nieuwslinks:
CNN.com
news.bbc.co.uk
NASA



Aan de ene kant intrigerend onderzoek, aan de andere kant kunnen met de miljardeninvesteringen in ruimtevaart de armoede en honger uit de wereld verbannen worden.

Wat vinden jullie? Is dit het waard?
Liggen de antwoorden op de betekenis van het leven in het heelal?
Moeten we koste wat kost doorgaan met deze zoektocht?
Hoe denk je over buitenaards leven?
Of denk je meer spiritueel/religieus?
Is het ruimtevaartprogramma misschien slechts de duurste Hollywood-produktie ooit?[/B]

26-07-2005, 13:33


Al zou dat geld niet aan ruimtevaart besteed worden, dan zou het waarschijnlijk toch niet besteed worden aan armoede in de wereld. De NASA wordt door de VS gefinanciëerd, dus dat geld gaat waarschijnlijk naar de oorlogsposten van Irak ofzo.
Ik denk dat ruimteonderzoek erg nuttig is, hoe beter we de ruimte kennen, des te beter kunnen we een beeld vormen van hoe een alomvattende natuurkundige theorie er uit zou zien. Aangezien ik zelf erg in natuurkunde geïnteresseerd ben, mag van mij het ruimteproject gewoon doorgaan.

26-07-2005, 13:38

Citaat door KoRnOnTheCops:
Al zou dat geld niet aan ruimtevaart besteed worden, dan zou het waarschijnlijk toch niet besteed worden aan armoede in de wereld. De NASA wordt door de VS gefinanciëerd, dus dat geld gaat waarschijnlijk naar de oorlogsposten van Irak ofzo. Ik denk dat ruimteonderzoek erg nuttig is, hoe beter we de ruimte kennen, des te beter kunnen we een beeld vormen van hoe een alomvattende natuurkundige theorie er uit zou zien. Aangezien ik zelf erg in natuurkunde geïnteresseerd ben, mag van mij het ruimteproject gewoon doorgaan.
Bedankt voor je snelle reactie!
Liggen de antwoorden op de betekenis van het leven in het heelal?
Hoe denk je over buitenaards leven?

26-07-2005, 13:49
moeilijk onderwerp

aan de ene kant , moet het gewoon zo zijn dat er meer leven is dan alleen hier op aarde, ik bedoel het heelal is zo groot er zijn nog zoveel onondekte zonnestelsels..waarom zou er geen leven zijn ook vind ik het boeiend als de niet ingedentificeerde dingen geindentificeerd kunnen worden er zijn eenmaal dingen ontdekt die wij niet kunnen plaatsen en/of indentificeren

aan de andere kant vind ik wel dat het geld hier beter gespendeerd zou kunnen worden , zo'n project kost bergen en bergen geld en dat kan wel beter geinvesteerd worden

dus ik weet het eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet

26-07-2005, 13:54



Citaat door SUPER_MAROC:
Bedankt voor je snelle reactie!
Liggen de antwoorden op de betekenis van het leven in het heelal?
Hoe denk je over buitenaards leven?
Ik weet niet echt wat ik aan moet met de vraag: ligt de betekenis van het leven in het heelal?
Als je een alomvattende theorie ziet als de betekenis van alles, kan dat een antwoord zijn. Een alomvattende theorie zal echter alleen op natuurkundig niveau verklaringen bieden en niet op een biologisch niveau. Het zal derhalve weinig zeggen over het leven en de betekenis ervan. Misschien zegt het wel waarom leven mogelijk is. Als bepaalde natuurconstantes iets anders waren, was leven zoals we dat op aarde kennen onmogelijk geweest. Misschien kan een alomvattende theorie verklaren waarom de natuurconstantes juist deze waardes hebben.

Over buitenaards (intelligent) leven kan ik kort zijn. Ik geloof nooit dat we dat zullen ontdekken en wel om de volgende reden: we zijn er voor zover ik weet nog nooit mee in aanraking gekomen.
Als er al buitenaarde beschavingen bestaan dan moeten deze of veel verder zijn dan wij of juist enorm achter liggen, gezien de kans erg klein is dat hun planeet tegelijkertijd met de aarde is ontstaan. Als een beschaving veel verder is dan de onze lijkt het me dat er twee opties zijn: of ze hebben ontdekt hoe grote afstanden in het heelal af te leggen of het is onmogelijk om dat te doen. Nu, als ze het ontdekt hebben, waren ze vast wel al eens langs de aarde gekomen. Dit is niet gebeurd, dus of je kan niet snel interstellair reizen, of buitenaards intelligent leven bestaat gewoon niet.

26-07-2005, 14:02
Wetenschap is zeer nuttig. Ook ogenschijnlijk doelloze wetenschap. De meeste uivindingen zijn per ongeluk gedaan, dus is deze wetenschappelijke nieuwsgierigheid alleen maar toe te juichen.

Bovendien is het onderzoeken van het sterrenstelsel nuttig omdat het inzicht kan geven in het ontstaan van het heelal en informatie kan opleveren over materie van het heelal zelf.

Het zou toch ook leuk zijn als we in de toekomst op Mars kunnen wonen.

26-07-2005, 14:07
Juist daarom mijn vraagstelling. Ook in religie is het opstijgen of neerdalen uit de hemel een belangrijk punt.

Een ander perspectief...

Ik zeg het weleens zo: als wij mensen naar dieren kijken, laat ik een goudvis (of een hond of kat, of wat dan ook) als voorbeeld noemen. Dan zien wij die goudvis en bevatten zijn volledige bestaan.

Maar die goudvis die kijkt met bolle ogen een beetje rond, en heeft totaal geen benul van waar wij mee bezig zijn. Computers, culturele dingen, oorlogen, waar we over praten, enzovoort. Die goudvis is in onze ogen veel te dom om het te kunnen bevatten.

Dan zeg ik weleens: wie zegt nou dat wij, mensen, voor hogere levensvormen niet hetzelfde zijn als domme dieren voor ons?

26-07-2005, 14:13

Citaat door SUPER_MAROC:
Juist daarom mijn vraagstelling. Ook in religie is het opstijgen of neerdalen uit de hemel een belangrijk punt.

Een ander perspectief...

Ik zeg het weleens zo: als wij mensen naar dieren kijken, laat ik een goudvis (of een hond of kat, of wat dan ook) als voorbeeld noemen. Dan zien wij die goudvis en bevatten zijn volledige bestaan.

Maar die goudvis die kijkt met bolle ogen een beetje rond, en heeft totaal geen benul van waar wij mee bezig zijn. Computers, culturele dingen, oorlogen, waar we over praten, enzovoort. Die goudvis is in onze ogen veel te dom om het te kunnen bevatten.

Dan zeg ik weleens: wie zegt nou dat wij, mensen, voor hogere levensvormen niet hetzelfde zijn als domme dieren voor ons?
Jij bent lekker filosofisch,.

Soms denk ik wel eens dat we in een glazen bol leven [ je weet wel die ene die je kunt schudden en met dat sneeuw enzo ] en dan is er weer een wereld daarbuiten enzovoort enzovoort.

maar ja dit is allemaal hersenspinsels omdat je tot nu toe nog niks kunt bewijzen daarover.

Ik weet niet of je de snaartheorie / m-theorie kent, maar ik zag daar een docu over en het vertelde over meerdere dimensies en paralelle universums [klinkt sci-fi ik weet]. Alles bestaat uit snaren, kleine lichtdeeltjes, die kleiner zijn dan atomaire deeltjes. Het was echt interessant. Die wetenschappers kunnen het nog niet bewijzen maar het gaat wel die kant op. Ze bouwen al zo een lichtding [weet niet hoe het heet] in Frankrijk om het bestaan ervan te bewijzen. Ik ben benieuwd.

26-07-2005, 14:20

Citaat door Northern_Light:
Jij bent lekker filosofisch. Soms denk ik wel eens dat we in een glazen bol leven je weet wel die ene die je kunt schudden en met dat sneeuw enzo
Jaaaaaa! haaaaaah! Dezelfde soort gedachtes heb ik als kind ook vaak gehad. Toen dacht ik ons hele heelal is 1 cel in het lichaam van een grote reus, enzovoort, enzovoort, enzovoort

Het klinkt gek, want ik had toen als kind nachtmerries over het heelal, maar als ik dan aan die reus dacht dan werd ik helemaal rustig.

Nu ben ik volwassen, en realiseer ik me dat het eigenlijk de relativiteitstheorie is.

26-07-2005, 14:27

Citaat door SUPER_MAROC:
Jaaaaaa! haaaaaah! Dezelfde soort gedachtes heb ik als kind ook vaak gehad. Toen dacht ik ons hele heelal is 1 cel in het lichaam van een grote reus, enzovoort, enzovoort, enzovoort

Het klinkt gek, want ik had toen als kind nachtmerries over het heelal, maar als ik dan aan die reus dacht dan werd ik helemaal rustig.

Nu ben ik volwassen, en realiseer ik me dat het eigenlijk de relativiteitstheorie is.
Het lichaam van een grote reus..

Goeie ouwe tijd hè?

26-07-2005, 14:29

Citaat door SUPER_MAROC:
Juist daarom mijn vraagstelling. Ook in religie is het opstijgen of neerdalen uit de hemel een belangrijk punt.

Een ander perspectief...

Ik zeg het weleens zo: als wij mensen naar dieren kijken, laat ik een goudvis (of een hond of kat, of wat dan ook) als voorbeeld noemen. Dan zien wij die goudvis en bevatten zijn volledige bestaan.

Maar die goudvis die kijkt met bolle ogen een beetje rond, en heeft totaal geen benul van waar wij mee bezig zijn. Computers, culturele dingen, oorlogen, waar we over praten, enzovoort. Die goudvis is in onze ogen veel te dom om het te kunnen bevatten.

Dan zeg ik weleens: wie zegt nou dat wij, mensen, voor hogere levensvormen niet hetzelfde zijn als domme dieren voor ons?
Het feit dat jij die vraag kan stellen bewijst dat wij voor hogere levensvormen niet hetzelfde zijn als goudvissen voor ons.

26-07-2005, 14:30
aha

Citaat door SUPER_MAROC:


Nieuwslinks:
CNN.com
news.bbc.co.uk
NASA



Aan de ene kant intrigerend onderzoek, aan de andere kant kunnen met de miljardeninvesteringen in ruimtevaart de armoede en honger uit de wereld verbannen worden.

Wat vinden jullie? Is dit het waard?

Ja denk ik

Liggen de antwoorden op de betekenis van het leven in het heelal?

Misschien, maar wat als we erachterkomen dat voor alles een verklaring is en er dus geen god bestaat, dan stort voor vele mensen hun wereld in elkaar en leven we verder in chaos.

Moeten we koste wat kost doorgaan met deze zoektocht?

Niet koste wat kost, tenzij er een ramp dreigt waardoor de aarde zou vergaan

Hoe denk je over buitenaards leven?

is er zeker, in ons zonnestelseltje met 10 planeten is er 1 op de 10 met leven op (of dit leven intelligent is laat ik in het mideen ;-) ) en zijn er meerdere met water op (zij het onder bevroren toestand, en is er een soortement leven gevonden op mars (bacterie). Dus in ons heelal krioelt het van het leven, statistisch gezien.

Of denk je meer spiritueel/religieus?

Volgens mij is er geen god, ik ben atheïst, ik denk dat hetgeen als god bestempeld word meer een soort positieve kracht is, een kracht die we allemaal kennen, namelijk LIEFDE ! Het goede in de mensen, dit is wat alle religies god noemen. Leef goed en je wordt beloond.



Is het ruimtevaartprogramma misschien slechts de duurste Hollywood-produktie ooit?

Could be ;-), wie wet wat hebben ze al ontdekt dat ons wereldbeeld overhoop zou halen als het uitlekte ? Daarom mss fake ruimtefilmpjes etc
[/B]

26-07-2005, 14:40


Bijna iedere $ die in de ruimtevaart wordt besteed daarvoor worden er 3$ terug verdiend.
Veel uitvindingen voor de RV worden vandaag de dag gebruik in de "normale" samenleving.
Snelkook pan
Gimschoenen
balpen
regen jas
zonnebril
Diverse medicijnen
nacht kijker
Mobiele telefoon
Internet
nieuwe materialen
etc. etc.

Wat denk je van je autotje, denk je nu echt dat al die nieuwe ingebouwde snufjes en veilig heden en technische ontwikkelingen zomaar uit de lucht zijn komen vallen?
Nee, die komen allemaal uit de auto racerij.

Liever dat men defensie afschaft dan R.V. Dat is pas geld verspilling.
Ook al komen daaruit ook veel uitvindingen in onze maatschappij.

26-07-2005, 15:06
We hebben immers een nieuwe planeet nodig. Hier kunnen we niet samen leven.

26-07-2005, 15:08

Citaat:
We hebben immers een nieuwe planeet nodig. Hier kunnen we niet samen leven.
Goh, zijn we al zover?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6