Bekijk volle/desktop versie : Kan iemand hier antw op geven djazaka allahoe gairan



24-07-2005, 01:32
salaam wa 3aleikoum broeders en zusters ik heb een vraag over ghoesl en woedhoe....

er zijn mensen die beweren dat het verplicht is om woedhoe of ghoesl (als je in onreine staat verkeerd) te verrichten als je koran wil reciteren....

dat is niet waar want het bewijs hiervoor is een hadith:

aboe hoeraira liep en verkeerde in djanaaba (onreinheid na seksueel gemeenschap bijv. of natte droom) en hij zag rasoel allah (vzmh) lopen en verstopte meteen en deed heel snel ghoesl en liep weer terug naar de boodschapper (vzmh)

omdat aboe hoeraira niet was getrouwd was hij altijd bij de boodschapper.
dus de boodschapper vroeg waar hij was en aboe hoeraira zei dat hij in djanaba verkeerde en dat hij niet in die status met de boodschapper wilde praten, of hand geven of naast hem lopen (een van die drie in ieder geval), waarop de boodschapper zei:
elke gelovige verkeerd in reine status... dat betekent dus dat je gewoon de koran kan reciteren... dat zeggen de 3ulamaa natuurlijk... mijn vraag is

kan iemand mij een bewijs geven waarbij een 3ulamaa dat zegt dat je koran kan reciteren maak neit uit in wat voor status je bent. want ik ben die lezing kwijt en ik heb nu een discussie....


djazakaa allahoe gairan alvast

assalaam wa 3aleikoum wa ra7matoulah wa barakatou

24-07-2005, 02:43


Assalaamoe 'alaykoem,


De geleerden verschillen van mening over de verplichting van de Tahaarat ul-Koebraa (letterlijk: de grote reinheid: De grote wassing na de menstruatie, kraamperiode of voor het opheffen van de toestand van Djanaabah) en de Tahaarat us-Soeghraa (letterlijk: de kleine reinheid: De kleine wassing na bijvoorbeeld het laten van een wind of het toiletbezoek) voor het vasthouden van de Koran. De meest correcte mening is dat het toegestaan is om de Koran te reciteren en aan te raken zonder het hebben van de woedoe’. Het is zelfs toegestaan voor de vrouw om dit aan te raken tijdens de menstruatie want er zijn geen bewijzen die dit verbieden. Dit is o.a. de mening van de vroegere geleerde Ibn Hazm adh-Dhaahiriy en sheich al-Albaani in deze tijd.

En Allah weet het beter

(bron: http://www.al-yaqeen.com)

24-07-2005, 02:53
waarom verkeerde aboe hoeraira in een staat van djanaba als deze niet getrouwd was? of had hij een droom gehad?


sorry voor mijn domme vraag.

24-07-2005, 16:40

Citaat door dromer:
waarom verkeerde aboe hoeraira in een staat van djanaba als deze niet getrouwd was? of had hij een droom gehad?


sorry voor mijn domme vraag.
taqiellah als je aboe hoeraira verdenkt...

want het was een droom...

en een droom is geen zonde

assalaam wa 3aleikoum

24-07-2005, 16:42



Citaat door Umayya:
Assalaamoe 'alaykoem,


De geleerden verschillen van mening over de verplichting van de Tahaarat ul-Koebraa (letterlijk: de grote reinheid: De grote wassing na de menstruatie, kraamperiode of voor het opheffen van de toestand van Djanaabah) en de Tahaarat us-Soeghraa (letterlijk: de kleine reinheid: De kleine wassing na bijvoorbeeld het laten van een wind of het toiletbezoek) voor het vasthouden van de Koran. De meest correcte mening is dat het toegestaan is om de Koran te reciteren en aan te raken zonder het hebben van de woedoe’. Het is zelfs toegestaan voor de vrouw om dit aan te raken tijdens de menstruatie want er zijn geen bewijzen die dit verbieden. Dit is o.a. de mening van de vroegere geleerde Ibn Hazm adh-Dhaahiriy en sheich al-Albaani in deze tijd.

En Allah weet het beter

(bron: http://www.al-yaqeen.com)
djazaka allahoe gairan broeder dat is precies wat ik nodig had assalaam wa3aleikoum wa ra7matoulah wa barakatou

24-07-2005, 18:25
ik meen dat je woddoe moet hebben als je de koran wilt vasthouden,dit had ik vroeger in de moskee geleerd,omdat je allah's zijn woorden aanraakt en je moet altijd indien je iets van allah wilt woddoe hebben,bijvoorbeeld als je wilt bidden
of als je doe3a wilt doen,dan moet je ook woddoe hebben.
want allah houdt van schone mensen!!

24-07-2005, 19:36

Citaat door pussylover:
ik meen dat je woddoe moet hebben als je de koran wilt vasthouden,dit had ik vroeger in de moskee geleerd,omdat je allah's zijn woorden aanraakt en je moet altijd indien je iets van allah wilt woddoe hebben,bijvoorbeeld als je wilt bidden
of als je doe3a wilt doen,dan moet je ook woddoe hebben.
want allah houdt van schone mensen!!
Ja dat leerde ik ook in de moskee,m aar helaas hebben wij niet de juiste informatie doorgekregen vanuit de moskee.. als we kennis op willen doen, zouden we naar betrouwbare geleerden moeten gaan en niet naar de plaatselijke moskeeën die maar van alles uitfloepen zonder enige vrees voor Allah..

25-07-2005, 01:37

Citaat door karimthemocro:
taqiellah als je aboe hoeraira verdenkt...

want het was een droom...

en een droom is geen zonde

assalaam wa 3aleikoum

ik wou de waarachtigheid van het verhaal toetsen. maar ik zie nu in dat het een domme vraag is zoals ik eigenlijk al dacht. moge souhanou lahou ta3ala het me vergeven incha3elah.